| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Přidat odpověď

Pro ty, které to zajímá, kopíruju naši korespondenci s Chládkem.

Vážený pane ministře,

velice nás překvapilo, že do novely školského zákona nebyla zahrnuta možnost domácího vzdělávání na druhém stupni základní školy. Stalo se tak navzdory tomu, že byla tato forma vzdělávání sedm let pokusně ověřována Národním ústavem pro vzdělávání a výsledky byly velmi pozitivní. Tato instituce umožnění domácího vzdělávání na druhém stupni na základě svých analýz doporučila.
Nerozumíme tomu, proč není závěr odborníků z Národního ústavu pro vzdělávání v navrhované novele školského zákona respektován.
Přečetli jsme si v této souvislosti Vaše vyjádření:
"Rozhodl jsem se toto vzdělávání nepodpořit. Pokud to rodiče chtějí, ať si klidně dítě vzdělávají doma během prvních pěti let, pak ale budou muset žáci do školy. Protože zjistit po devíti letech domácího vyučování, že je dítě naprosto nepřipravené, je příliš pozdě. To už je zničený život."
Toto Vaše vyjádření na nás působí dojmem, že jste se problematikou domácího vzdělávání ve skutečnosti nemohl dostatečně zabývat, což bychom ale od ministra školství očekávali. K tomu, aby mohlo být dítě vzděláváno doma, musí v příslušné škole pravidelně podstoupit přezkoušení, těžko je tedy možné, aby se až po devíti letech zjistilo, že dítě nic neumí. Naopak existuje řada studií na mezinárodní úrovni, které dokazují, že v průměru dosahují děti vzdělávané doma lepších výsledků, nežli jejich vrstevníci, kteří chodí do školy.
Rádi bychom tímto vyjádřili své znepokojení nad tím, že k tak zásadnímu rozhodnutí podle všeho došlo na základě jakýchsi emocionálních dojmů, nikoliv racionálních argumentů. Chceme Vás tedy požádat, abyste toto své rozhodnutí ještě přehodnotil, a prosíme Vás o vyjádření, zda možnost domácího vzdělávání na druhém stupni bude v novele zařazena. Rádi bychom tuto informaci obdrželi včas, abychom se na základě toho mohli zodpovědně rozhodnout o tom, komu dáme svůj hlas v nadcházejících volbách. Také bychom ocenili, abyste svou pozornost více, než na znemožnění něčeho, co funguje, zaměřil na to, že řada dětí není kvalitně vzdělávána na státních školách.


S pozdravem,

XXX


a zde je odpověď, navlas stejná, jakou dostali i další rodiče...

Vážení paní a pane XXX,

z pověření pana ministra odpovídám na Váš e-mail ve věci domácího vzdělávání a zasílám níže uvedené vyjádření.

Předně bych Vás chtěl ujistit, že jakkoli MŠMT nenavrhuje v připravené novele školského zákona kodifikovat domácí vzdělávání na 2.st. ZŠ neznamená to, že žáci nebudou moci pokračovat v této formě vzdělávání v rámci stávajícího pokusného ověřování.
Individuální (domácí) vzdělávání není školským zákonem pojímáno jako běžná alternativa k plnění povinné školní docházky pravidelnou účastí ve vyučování ve škole. Ředitel školy může individuální vzdělávání na 1. stupni základní školy povolit pouze v případě, pokud jsou splněny podmínky stanovené školským zákonem, zejm. jsou dány skutečně závažné důvody, pro něž se individuální vzdělávání povoluje. Tato podmínka odráží určitou výjimečnost individuálního vzdělávání žáka, neboť primárním nositelem povinnosti zajistit realizaci práva na vzdělání je stát, který tak činí vytvořením soustavy vzdělávacích institucí, v nichž občané plní svou povinnou školní docházku.

MŠMT vychází z toho, že školský systém v ČR je schopen zajistit vzdělávání i pro žáky se specifickými problémy či požadavky, např. v formou individuálního vzdělávacího plánu. V jeho rámci je pak možné povolit žákům určité odlišnosti v organizaci vzdělávání, specifické časové či obsahové rozvržení učiva, zvláštní metody práce, speciálně pedagogickou či psychologickou péči apod. Jde tedy především o přizpůsobení organizace, forem a metod vzdělávání ve škole možnostem a potřebám žáků, nikoli zvolit pro ně diametrálně odlišný způsob plnění školní docházky, tj. „mimo rámec“ institucionalizovaného vzdělávání. Individuální vzdělávací plán pak může být povolen všem žákům bez rozdílu, tj. žákům prvního i druhého stupně základní školy.

MŠMT bude dále pokračovat v realizaci pokusného ověřování, které od září 2007 probíhá pokusné na 2. stupni vybraných ZŠ, je odborně sledováno a vyhodnocováno a jehož trvání bylo nedávno opět prodlouženo bez časového omezení. Tento postup umožňuje MŠMT kvalitní řízení průběhu ověřování na vybraných školách v ČR. Situace v oblasti domácího vzdělávání na 2. stupni ZŠ se tedy nemění a tato možnost zůstane zachována ve stávajícím režimu.

S přáním hezkého dne

Jindřich Fryč

Předchozí 

Tip: Chcete uveřejnit zajímavou informaci také na hlavní straně Rodina.cz?
Autor příspěvku: Registrovaný
Do této diskuze mohou přispívat pouze registrovaní uživatelé.
Název:

Text:

Pokud nejste robot, odpovězte na otázku: 0+8= 
:-) ~:-D ~;) ~;(( ~:( ~k~ ~j~ ~f~ ~g~ ~Rv ~R^ ~s~ :-© ~l~ ~m~ ~n~ ~o~ ~p~ ~q~ ~2~ ~t~ ~v~ ~w~ ~x~ ~y~ ~z~ ~a~ ~b~ ~c~ ~d~ ~e~ ~h~ ~3~ ~4~ ~5~ ~6~ ~7~ ~8~ 
Pravidla diskuzí:
Je nepřijatelné vkládat příspěvky, které jsou neplacenou reklamou (chcete-li reklamu, kontaktujte redakce@rodina.cz), které jsou urážlivé, vulgární, rasistické nebo v rozporu se zájmy serveru Rodina.cz. Redakce si vyhrazuje právo takové příspěvky odstraňovat.

Přečtěte si pečlivě úplná pravidla diskuzí.

Zajímavé akce

Vložte akci

Další akce nalezte zde

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.