Deníky Fotoalba Recepty Vzkazy
   Hlavní stránka deníků 

Patří do deníku

Film: Romský král rozhovor s režisérem

Tisková zpráva České televize 14.04.2009

Autor: Romčátka , 18.4.2009

Romský král a víra slovenských Romů



Gejza Horváth ve filmu Romský král

Česká televize a Film & sociologie uvedou tento týden dokumentární film režiséra Viliama Poltikoviče Romský král - fascinující proměny osudů Romů v chudých osadách na Slovensku.


Film Romský král zachycuje současnou romskou problematiku v chudých osadách na Slovensku ve více rovinách a motivech. Film volně navazuje na snímek Stěhování osady z roku 1992 (oba filmy vznikly ve společnosti Film & sociologie v režii Viliama Poltikoviče). Z tohoto snímku jsou použity i archivní záběry, čímž je zvýrazněno časosběrné snímání nového filmu i proměny romské problematiky a jejích představitelů.


Stěhování osady do nového bydliště ve filmu Romský král

V osadě Žehra na Spiši, která je ve filmu dominantní, se od dob prvního natáčení počet romských obyvatel zdvojnásobil, neromské obyvatelstvo se stalo menšinou, zastupitelstvo je ryze romské a řeší problémy s téměř stoprocentní nezaměstnaností (pracovní příležitosti tu téměř nejsou), s placením nájemného, vodného, za elektřinu, s bytovou výstavbou aj. V romských osadách se totiž stále žije jako za starých časů, v nuzných chatrčích ze dřeva, plechu a hlíny není zavedena voda, není tu splachovací záchod, v jedné malé místnosti žije i třicet obyvatel... Žije se zde z podpory a dávek na děti, které se ovšem rychle utratí, pak je hlad, bují alkoholismus, násilí, kriminalita, děti chodí i v zimě na sněhu téměř nahé, Romové si půjčují od bohatých a vzhledem k šíleným úrokům se i doživotně zadlužují...
Odvážnější a pracovití Romové odjíždějí do Anglie, kde nacházejí nový a důstojný život, tradičně kosmopolitní společnost je přijímá a žije se jim tu skutečně nesrovnatelně lépe. Objevuje se však i další prvek, který pozoruhodně hýbe se zdánlivě neřešitelnými romskými problémy. Misionáři nových křesťanských církví (zejména tzv. letničního hnutí), mezi něž patří i romští pastoři, dokázali Romy přesvědčit, že Bůh je všude a pokud nechtějí po smrti do pekla, ale do nebe za Ježíšem, tak musí následovat jeho život, jeho zákony. Proměna tisíců Romů je neuvěřitelná - konec s alkoholismem, kriminalitou, lichvou, promiskuitou, násilím... Začínají nový a pro ně radostný spokojenější život.
Tragické i úsměvné motivy se ve filmu mísí do pestré strhující mozaiky, jakou je ostatně romský život sám...



Rozhovor s režisérem Viliamem Poltikovičem:


Proč jste se vypravil za Romy až na starobylou Spiš do obce Žehra?

Děti ve filmu Romský král

V letech 1991-92 jsme tam natáčeli film Stěhování osady a teď jde o jeho volné pokračování. Oblast Spiše patří dle názoru odborníků k nejzaostalejším romským osídlením na Slovensku, je tu téměř stoprocentní nezaměstnanost, Romové žijí jen z podpor a sociálních dávek ve velmi jednoduchých až provizorních přístřešcích ze dřeva a plechu, většinou mají hlad, děti chodí i v zimě téměř nahé... Vedle toho se objevily nové fenomény - emigrace do Anglie a silný vliv moderních křesťanských církví, tedy zajímavých motivů a důvodů pro film víc než dost.


Romskou tematikou se zabýváte již od svých studií na FAMU, co vás k nim přivedlo?


S Romy jsem se setkával od dob, kam až sahá moje paměť... Každé léto jsem jezdil za babičkami na Slovensko a Romové tam žili na louce u ohně pod širým nebem. Peřiny ležely přímo na trávě, vedle běhaly slepice, u ohně se něco opékalo, děti byly nahaté, ženy v pestrobarevných šatech, muži s tmavými klobouky, prostorem se nesly hlasité exaltované dialogy, někdy i zpěv, hudba - ta odlišnost na mě působila bizarně až magicky. Během studia na FAMU jsem se pak setkal s Milenou Hübschmannovou, naší přední romistkou, a od té doby můj dětský romantický zájem začal dostávat podobu dokumentárních filmů.


Vidíte nějaký vývoj vztahu gádžů a Romů od prvního filmu Stěhování osady v roce 1992?


Rodina Gejzy Horvátha ve filmu Romský král

Vývoj je vždy, ale zde je velmi pomalý, Romů ovšem přibývá a naléhavost nevyřešených problémů je tak větší...


V Žehře je již druhý romský starosta, jak vychází s neromskými obyvateli?


Vzhledem k pojetí filmu jsem se nezabýval názory ne-Romů na současného starostu. Podle jeho slov spolu vycházejí dobře a asi to tak i bude.


Jak dlouho jste natáčeli v Anglii?


V Anglii jsme natáčeli jen tři a půl dne, natočený materiál byl však velmi zajímavý a pro výsledný film mnohem významnější, než jsem si původně myslel. Zcela překvapivě se tu doplnily osobní příběhy hlavních protagonistů a další rozměr tu získaly motivy jako rasismus, integrace, vzdělání, práce, víra.


Nebyl by příběh Cyrila na samostatný film?

Gejza Horváth (vlevo) ve filmu Romský král

Určitě. Cyril je zetěm hlavního představitele Gejzy, je to vzdělaný romský intelektuál s velkým sociálním cítěním, potřebou pomoci bližnímu, silně věřící křesťan, chtěl by být pastorem. Žije v Anglii v krásném pronajatém domě se spoustou dětí, ale sem přišel právě z chudé osady Žehra, kde jezdil s traktorem.

Oznámkujte článek (jako ve škole)!
1 2 3 4 5
výborný nedostatečný
Průměrná známka: 1 (známkovalo 1 čtenářů)
Zobrazeno doposud 1031 x.
Technická podpora: na této adrese. (C) 1999-2011 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.