| Hujda | •
 |
(26.6.2013 22:45:23) Píšu jako matka dvou prázdninových dětí a zároveň jako učitelka 1. stupně. Máme školství nastavené na nástup v 6 letech. První třída je krom čtení, psaní a počítání do 20, hodně hravá. Odpovídají tomu i učebnice. Nevýhodou je, že spousta úkolů je vymaluj, domaluj, namaluj... takže děti, které tohle zrovna moc nebaví, tyto úkoly nijak zvlášť nemotivují. Na druhou stranu je to dost důležité, protože se tím uvolňuje ruka, což je potřeba pro psaní. Dnes je velká móda dávat dětem odklad, nepochopila jsem proč. Opravdu děti nemusí sedět 4h na židličce s rukama za zády, ano, začnou jim povinnosti, ale většina z nich je na to v těch 6 letech prostě zralá (a rodiče by si to měly uvědomit). Pokud dítě nastupuje do školy v 7,5 letech, je často sociálně někde jinde. Je horší takové děti motivovat běžnými připravenými hrami a úkoly, protože se jim zdají jako "pro malé". Na druhou stranu něco náročnějšího ještě nezvládnou (úkoly musí být přiměřené jejich znalostem, doprovázené nějakou motivací). Obě moje děti nastupují do školy v čerstvých 6 letech. Jsou i na svůj věk drobné, natož mezi těmi o 1,5 roku staršími dětmi, ale vždycky říkám, že někdo být ve třídě nejmenší musí (těch drobnějších dětí je tam naštěstí víc). Starší to zvládl v pohodě (půjde do 3. tř.), měl potíže s grafomotorikou, ale pár měsíců před školou jsme trénovali grafomotorické listy i omalovánky (povinně, jasně že to nedělal zcela dobrovolně), písmo bylo nic moc, ale po 1. třídě se to jaksi samo rozjelo a teď už píše i kreslí normálně (ne vzorně, ale naprosto normálně). Mladší bude mít 6 na konci srpna, do školy jde. Je to normální zvídavé živé dítě se zájmy přiměřenými věku. Je vcelku inteligentní, ale velmi tvrdohlavý, takže nevím, jak to bude zvládat, ale bude muset. Ve školce by se naprosto nudil. Písmenka pozná velká tiskací, početní operace zvládne do 10, psát ho nic nenutím, jen kreslit a omalovánky, hodně si povídáme. Třída bude mít minimálně 25 dětí. Zkuste třeba postupně najet na poznávání těch velkých tiskacích písmen (s písmenky se docela valí, je výhodou, když dítě zná alespoň ta velká tiskací a má se o co opřít), ne číst, jen poznávat, pokud už je bude znát, třeba si bude schopen sám složit kraťoučká slova (typu PES, LES, NE...), určitě uvolňujte ruku, tím se nic nezkazí a o škole mluvte pozitivně. Opravdu si myslím, že na totálně nezralé dítko včas upozorňují ve školce, něco se projeví i u zápisu, takže pokud je tvůj syn běžné dítě, školu zvládne.
|
| Xantipa. | 
 |
(27.6.2013 15:03:20) Myslím, že by moji kluci měli bez odkladu ve škole problémy a já potřebuju, aby školu nebrali jako opruz, takže jsem ráda, že odklad měli. A jestli jsou odklady móda, nevím, možná je to častější než dřív, ale každopádně rodiče vědí, proč to dělají, protože oni pak budou zbytečně bojovat s problémy dítěte, ne učitelka. Takže jsem ráda, že poradny dají na názor rodiče.
|
| Xantipa. | 
 |
(27.6.2013 15:23:07) Ale to je kdyby - situace je taková, jaká je a já k té situaci přizpůsobím své chování. Nijak mým dětem nepomůže, že si řeknu, že budu fungovat jako vzor. A co se týká té první třídy - to u mladšího bylo docela peklíčko, protože jsem ani já, ani bohužel učitelka, neodhalila jeho mezery. Tudíž psaní byla katastrofa a práce v hodině taktéž. U nás se to v podstatě spravilo právě v té třetí třídě - ovšem změnou školy.
|
| Xantipa. | 
 |
(27.6.2013 15:47:28) Asi takhle - do sousedovic Pepy je mi houby, ten mě nezajímá, takže mi bylo fuk, kdy vlastně jde do školy. A že jsem chtěla, aby měli pohodu? No to jsem tedy rozhodně chtěla, protože není nic horšího, než když dítě v první třídě nesnáší školu a ty se díváš, jak se to stupňuje. Syn ve třetí třídě školu úplně nenáviděl a měl pocit, že nemůže nikdy uspět, protože učitelka po něm chtěla věci, jako třeba krasopis, kterého on nebyl schopen - a to odklad měl, teď ještě když by ho neměl. Jenže ono to nezáleží jen na rodičích a dítěti, je to taky v učitelce, bohužel.
|
|
|
| Xantipa. | 
 |
(27.6.2013 15:51:03) Jak špatně vybrala - nemůžu znát všechny školy a učitele v okolí a starší syn byl v té škole spokojený - s jinou učitelkou, ovšem. Ale navíc všude v okolí jsou přeplněné třídy v počtu 25-30 dětí. Neuvědomila jsem si, jaký to bude pro mladšího syna problém v takovém počtu, on na to není stavěný, vyhovuje mu menší kolektiv. No a s učitelkou si taky nesedli. Jenže to jsou věci, který dopředu nemůžeš vědět, ona nemusí být špatná celkově, ale je špatná pro určité konkrétní dítě či děti.
|
|
|
| margotka78 alias shit-roller | 
 |
(27.6.2013 15:39:48) tady každý říká, jak je první třída pomalá a hračička, my jsme teda problémy neměli ( syn byl odkladový) ale do jeho třídy chodila dvojčata - kluk s holkou, jejichž maminka chodila skoro každý den domů s pláčem.. Takže než toto, tak raději odklad.. Já zase nechápu opak, kdy je skoro módní trend cpát děti do školy předčasně. Často to slýchám kolem sebe: " No on sice bude mít problémy se psaním, ale do školy půjde, protože ve školce by se nudil a flákal.." Bych rodičům pěkně poděkovala být tím dítětem..
|
|
| Lída + 4 |
 |
(27.6.2013 16:31:06) Margotko, problémy se psaním má spousta dětí prostě proto, že pančelka trvá na přesnejch tvarech...
|
|
|