Xantipa. |
|
(30.7.2013 11:00:07) To ano. Ale nebylo by lepší to nechat takhle, hlavně ať čte a až se dostane do situace, kdy bude muset mít nějaký ten přednes, tak se to pak cíleně naučit, tedy věnovat se tomu? Dcera takhle na střední měla přednést před celou školou svou vítěznou ročníkovou práci, když mi to doma říkala, tak děs a běs. Učila se to doma před zrcadlem, aby nemektala. Bohužel tréma udělala svý, no ale aspoň něco se naučila, to zas jo. Tak jestli není lepší ho nechat vstřebávat informace a přednes se učit zvlášť - později, až pochopí důležitost.
|
susu. |
|
(30.7.2013 11:04:40) Hmm, došlo mi, že dcera taky něco takového zmiňovala. Jestli teda všichni drmolí, jak ona, tak lituju učitelku.
|
|
Xantipa. |
|
(30.7.2013 11:07:02) On ví, že nečte nahlas dobře, ale zase ví, že v určitých oblastech ví víc, než ten dobrý čtenář a že mu třeba matematika jde líp. Bere to tak, že někomu je shůry dáno matematický myšlení a někomu jinýmu zase čtení a někomu tělocvik...... Přečte, co musí ve škole a víc se tím nehodlá zabývat. Já ho nutila číst i předtím, ale nahlas a tomu se snažil vyhýbat a pokud nemusel, nečetl. Výrazné zlepšení jsem nezaznamenala. Zato teď, když jsem řekla, že může číst očima jako brácha, výrazné zlepšení nastalo - přečetl za víkend knihu, kterou měl s kecama na celý měsíc - nahlas.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(30.7.2013 11:09:44) já dost dobře nechápu, proč by měly děti číst hlavně nahlas, někdo to má jako můj syn a tak proč číst nahlas a mít z toho stres a stejně si nepamatovat obsah, lduž bude číst časem skripta, není přece důležité, jestli je přečte nahlas, taky nikoho neznám, kdo by je nahlas četl, ale je nutné si zapamatovat, co četl a halvně porozumět obsahu
|
|
Líza |
|
(30.7.2013 11:12:16) Xan, a on dosud musel číst výhradně nahlas? To mi přijde šílený :-o
|
Xantipa. |
|
(30.7.2013 11:32:22) Ano - v poradně mi říkali, že schopnost dětí naučit se dobře číst, končí mezi 10-12 roky, že proto je třeba nutit dítě číst nahlas. A tak jsme spolu četli napřeskáčku - aby vůbec něco přečetl. Ale bylo to hrozný - nebavilo ho to a taky když si měl číst třeba vlastivědu nebo tak, tak už tohle ho unavovalo a pak ještě navíc číst z knihy. Tak prostě odmítal číst. Starší syn přešel na čtení očima sám a rychle - prostě řekl - nebudu číst nahlas, chci si číst potichu - a bylo. Ale on číst nahlas uměl, teď jde do devítky a mám pocit, že se hrozně zhoršil, to mladší čte teda líp. Jenže starší zase toho přečte nepoměrně víc, o mnoho a mnoho víc a tím pádem má větší rozhled. Já bych asi raději, by toho i mladší načetl víc, i když potichu. A když se přes to všechno nenaučil doteď číst perfektně, tak se to asi už nenaučí, možná nemá ty správné schopnosti. Já nevím. Pro staršího syna je knihovna výzva - on chodil do malé sídlištní tak dlouho, až tam přečetl všechno z jeho věkové kategorie a teď je rád, že v té velké knihovně je toho tolik, že prý snad nehrozí, že by tam přišel a neměl si co vybrat. Mladší z toho množství má naopak hrůzu - to že musí přečíst? To proboha ne. Ale teď právě nastala změna - nadšení, že čte rychle a že si může půjčit víc knih a zapsat se na čekací listinu nedostupných knih.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(30.7.2013 11:35:34) asi je kažá ppp jiná, u nás radili, že má číst jak mu to vyhovuje, nenutit do čtení nahlas - od první třídy, právě proto, že číst uměl a dokázal se bavit o přečteném
on teda četl už v ppp v 1. třídě nahlas tak, že podle věku měl za 1 minutu přečíst nějakou část textu, který mu předložili a on přečetl celý text za 40 vteřin a pak věděl, o čem to bylo- Přesto to přečetl s dyslektickýma chybama a s komplikací výslovností nechali ho pak přečíst si něco pro sebe a mluvili o textu a zjistili, že má schopnpst čtení na úrovní konce 4. třídy, v pololetí 1., takže se o čtení dál už mluvilo jen tak, ať čtení podporujeme, ale nenutíme do ničeho, že s tím co umí už je schopný se sám dohrabat k tomu, co potřebuje pro život, včetně čtení nahlas
|
Xantipa. |
|
(30.7.2013 11:41:21) V poradně mi řekli, že čte hodně špatně. Pak se zjistilo, že když ho nutili přečíst nahlas celou stranu, tak to přečetl, ale vůbec nevěděl, co četl. Mně to bylo jasný, jak se podíval, když se ho ptali na věci z textu. On neřekl nic, já jen řekla, že si to musí přečíst po svým - tak jsem byla napomenuta, že zasahuju do šetření, ale nechali ho to přečíst znovu - očima. Pak už věděl. Ve škole mi učitelka řekla, že čtení nahlas je hrozně náročný a že je právě možný, že bude mít problém s obsahem, když se soustředí na čtení. No a v poradně mi právě řekli, že číst nahlas musí, aby si zvykl. Tak jsem to tak brala. A štvalo mě, že čtení bere jako nudu a opruz a překvapil mě teď ten obrat - a to v podstatě jen díky tomu, že smí číst očima.
|
adelaide k. |
|
(30.7.2013 11:48:09) No jestli doteď směl číst jenom nahlas tak se nedivím že to bere(bral) jako prudu.
A s tím "do 10-12 let"... třeba muž v době našeho seznámení četl nahlas na úrpovni třeťáka. Fakt nekecám. Postupně jsme nějak došli ke vzájemnému předčítání z knížek a po těch letech, když čte třeba dětem, tak je to neskutečný rozdíl. Takže se to dá vyladit i v dospělosti.
|
Xantipa. |
|
(30.7.2013 11:50:56) Adel - on by si směl číst i předtím potichu, ale to by bylo to navíc - nahlas musel to tzv. povinný - školní přípravu, povinnou knihu a tak. Takže na to navíc neměl už náladu a asi energii. Počítám, že ho nechám, ať si pak i školní přípravu čte tak, jak sám bude chtít, nebudu ho nutit nahlas. Třeba se to zeefektivní.
|
Líza |
|
(30.7.2013 12:13:55) Věci do školy holky nikdy nahlas nečetly, proč? Mně připadá fajn, že chytil slinu a našel kouzlo knížek, a jestli bude číst nahlas dobře nebo ne... vždyť nejde o život. Čtení s porozuměním (a s radostí) mi přijde mnohem důležitější.
|
Xantipa. |
|
(30.7.2013 12:19:45) No právě že přemýšlím, jestli má smysl ho nutit k čtení nahlas. Doteď jsem myslela, že čtení prostě nechce, že ho to nezajímá, že knihy jsou pro něj mimo jeho oblast zájmu a vadilo mi to. Vůbec mě nenapadlo, že to je možná proto, že musí číst nahlas. No a buď to bylo tím a nebo příkladem bráchy a nebo nějak dozrál - spíš si myslím, že to je to první. A taky jsem ráda, že čte, je jedno, co, on si svoje najde, ale zas jsem přemýšlela, co s tou jeho úrovní čtení nahlas. Asi to nebudu řešit a budu ráda, že konečně chce sám číst.
|
Monika |
|
(30.7.2013 19:20:41) Já tomu nerozumím z odborného hlediska, ale představa, že by mě někdo nutil v 5. třídě číst celou knihu nahlas, je pro mě šílená - nečetla bych taky (a to jsem byla jinak čtenář veliký). A na tvém místě, pokud chceš nějak splnit pokyn z poradny, tak bych ho nechala číst každý den nahlas např. jednu stránku n. tak něco přijatelného a pak ať si čte potichu, ne?
|
Xantipa. |
|
(30.7.2013 19:23:32) Ne, nebylo to proto, abych plnila něčí pokyny, ale proto, že jsem myslela, že mu to pomůže. Nepomohlo, spíš naopak. Já četla vždycky hodně a starší děti taky, chtěla jsem, aby četl, dozví se spoustu věcí, můj muž čte historické romány a z toho si hodně pamatuje, jeho historie zajímá taky, takže to je fajn zdroj. Nechtěla jsem, aby byl něco jako můj bratr, který přečetl v životě snad jen jednu knihu - a to autoškolu a testy, jinak nic. Proto jsem chtěla dodržet to, co doporučují, ale všechno je jinak a překvapilo mě to.
|
Monika |
|
(30.7.2013 20:31:42) no, já to tak myslela, že jako "pro jistotu", kdyby to čtení nahlas fakt bylo tak důležitý, tak bych se snažila, aby nahlas četl alespoň občas nějaký přijatelně dlouhý text, ale určitě ne celou povinnou knihu - to tak možná opravdu ten 1. rok, 2. co se učí číst, to jim většinou stejně potichu ještě číst moc nejde, ale v páté třídě se podle mě může klidně stydět, i kdyby mu to šlo dobře. Já neměla problémy a když jsme se ve škole třeba střídali při čtení nahlas, tak těch 5 minut n. kolik vyšlo na jednoho, mi vůbec nevadilo, ale celá kniha - to by mi čtení rozhodně znechutilo a naopak bych z textu nevěděla nic - tak to mám dneska, když čtu dětem před spaním, tak můžu bez problému číst, dokonce i přiměřeně modulovat hlas podle smyslu textu, ale myšlenky mi stejně lítají všude možně a nakonec nevím, o čem jsem to vlastně četla
|
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(30.7.2013 12:25:36) mám to stejně, u nás se se staršíma nečetla ani čítanka :))) a s malým to bude jinak, neumí ještě číst a jde do 1. třídy, takže se bude muset učit číst, ale čtení nahlas ještě v 5. třídě na známky, to je blbost
stejně jako známkovat kotoul a rychlost běhu...
|
|
|
|
|
Líza |
|
(30.7.2013 13:37:30) Dost lidí tu píše, že chápání textu je pro ně jednodušší, když si čtou pro sebe (a já s tím souhlasím). A to nemluvím o tom, že od druhé třídy výš mi věci typu "teď si tady sedni a čti nahlas tuhle stránku" přijdou, já nevím, pod úroveň. Pro mrňata. Pro to dítě.
|
|
|
Xantipa. |
|
(30.7.2013 19:10:03) Já tam šla kvůli tomu, že si nepamatoval čtený text, myslela jsem, že má špatnou krátkodobou paměť. A ne, že prý to je tím, že špatně čte, tudíž se nemůže soustředit na obsah a že špatnou krátkodobou paměť nemá, nýbrž dlouhodobou. A to je pravda, s tou pamětí - on si to zapamatuje rychle, ale jak rychle si to zapamatuje, tak rychle zapomene, musí stále opakovat věci, které je nutné si zapamatovat a dlouho trvá, než se mu to upevní - třeba násobilka, postupy v matematice, vyjm. slova apod. No a s tím čtením - když si vzpomínám zpětně, tak je pravda, že když jsem s ním dělala zápisky z vlastivědy a měl si to číst nahlas, prakticky nebyl schopen sám zápisky udělat, musel číst text xkrát dokola, aby pochopil. Ale když je šel dělat sám, měl to rychle a stačilo to s ním jen procvičit. Asi četl potichu - to jsem pochopitelně nekontrolovala - měl prostě za úkol udělat zápisky než přijdu z práce a naučit se to.
|
|
|
|
|
|
|