Lexi. |
|
(20.1.2015 12:17:20) Syn navštěvuje 5.tř. ZŠ. Má diagnostikovanou dyslexii a dysortografii, i když potíže již nemá výrazné. Od příštího roku by se měl ve škole povinně učit 2. cizí jazyk. Nyní se učí Aj, nijak v ní nevyniká a já se bojím, že když se začne učit další cizí jazyk (Nj), že se mu ty dva jazyky pomotají (jako se to kdysi stalo mě) a nenaučí se použitelně ani jeden, o výsledcích ve škole ani nemluvě. Kdysi jsem slyšela, že děti s poruchami učení mohou dostat výjimku, aby se druhý jazyk učit nemuseli. Nevíte o tom někdo něco více? A nebude mu případná absence 2. jazyka vadit na SŠ, popř. na VŠ?
|
dajmab |
|
(20.1.2015 12:30:47) Neřeknu ti o možnosti omluvení z výuky, ale chci ti napsat pár zkušeností. Sem tam takové děti jako je tvůj syn doučuji aj nebo nj nebo oboje. S přibývajícím věkem se děti většinou výrazně zlepší.Pokud se budeš synovi trochu věnovat, zvládne to. Dva jazyky místo jednoho už nejsou takový problém, ve škole je taky nemají během jednoho dne, tak má čas na přepnutí. Je nutná důslednost při učení slovíček a pokud to pomůže, vést si třeba slovník navíc v podobě kartiček, které si syn losuje a opakuje. Nebo slovíčka opisovat vícekrát,...je prostě pár metod pro dys děti, které jsou jednoduché a pomohou. Někdy stačí poukázat na to, že všechna gram.pravidla jsou jistým matematickým vyjádřením souvislostí a dodat jim důvěru v to, že i když slovíčka vypadnou, při znalosti struktury dokážou text v písemce (například) stejně správně napsat. Vím např.o studentovi gymnázia, který sice plaval v němčině víc než dost, a přesto díky logickému uvažování při maturitě celkem zabodoval. (no, při konverzaci asi dost mhouřili oči, ale prostě uspěl)Co se pak týká středích škol, většinou začínají zase od píky, i když vyšším tempem, a na vysokých už to je kus od kusu.
|
Mína | •
|
(20.1.2015 12:41:55) Tak jak kde je nemají v jeden den. Dcera má jazyky dokonce ihned po sobě. :( Zcela nesouhlasím, aby děti na základní škole měly dva jazyky. Nenaučí se žádný pořádně a o češtině to platí taky. Na základní škole by se měly věnovat češtině a jednomu cizímu jazyku. Další jazyk jen jako volitelný.
|
Lexi. |
|
(20.1.2015 12:47:16) Přesně to si myslím taky.
|
|
|
|
Lexi. |
|
(20.1.2015 12:46:29) Děkuji za tvou zkušenost. Věnovat bych se mu v tomto bohužel moc nemohla, ne že bych nechtěla, ale na jazyky jsem naprosto neuvěřitelné kopyto. V životě jsem se učila 3 světové jazyky a nedomluvím se ani jedním. A co je nejhorší, konkrétně Aj a Nj se mi hrozně pletou, hlavně slovíčka. Stane se mi, že se snažím vyplodit nějakou větu v Aj, nemůžu si vzpomenout na nějaké slovíčko, ale vytane mi na mysli jak se to slovo řekne v Nj - a už to z té hlavy nemůžu dostat a na anglickou variantu si prostě nevzpomenu, i když ji v podstatě znám, ale nemohu si na ni vzpomenout (jedná se o nějaké chronicky známé slovíčko, např. NÁDRAŽÍ). Na škole jsem takto slova přehazovala i v písemkách (v anglické větě německé slovíčko). A mám právě strach, aby se jemu nedělo to samé.
|
dajmab |
|
(20.1.2015 13:00:00) Lexi, to, že se slovíčka pletou, je celkem normální, v hlavě nemáme šuplíky, abychom z nich tahali jen ty správné věci. Důležitá je ta schopnost vybavit si dané slovo, ke které patří i schopnost rozlišit, jestli si člověk vybavil ze správného jazyka. To se dá právě podpořit třeba tím, že se učíš ne jednotlivá slovíčka, ale takové "cucky"řeči, které se ti pak vybavují spolu automaticky. Takže třeba ne "dopis", ale hned "poslat dopis, dostat dopis". Ale k synovi: co by mohlo být v tvých silách: vyšetření u ppp, kde ti doporučí postupy k usnadnění výuky, informovat se u ředitele školy, zda dodržuje systém rozvrhů jeden jazyk-jeden den a ev. to zkusit domluvit, zvážit doučování pro syna v objemu 1 až 2 hodiny týdně, je-li to v tvých fin.možnostech. Rozhodně si nemyslím, že bude trpět, zvládne to. Ale jiná věc je, že si ty jazyky nejspíš neoblíbí. Možná ale, že časem sám najde motivaci. Teď konkrétně učím už pár let chlapce, docházejícího do školy s upraveným režimem, býval opravdu pomalý a těžko chápající, nyní je z něj horlivý až urputný student angličtiny, který zvládá více, než vrstevníci. To jen abys věděla, že není nutno házet flintu do žita.
|
Lexi. |
|
(20.1.2015 13:14:42) "To jen abys věděla, že není nutno házet flintu do žita. " - snad máš pravdu, díky
|
|
|
Jaatri |
|
(20.1.2015 13:21:22) Bez ohledu na hodiny doučování, zhlédnuté anglické filmy s titulky, množství "zábavných" cvičení není můj syn ve čtvrté třídě napsat jediné slovo anglicky dobře. Izolované věty pozná, někdy i přeloží, ale rozhodně neinterpretuje. Má nejtěžší formu dysgrafie (dodnes neumí prakticky psát tak aby to někdo přečetl), středně těžkou dysortografii. Nemá jazykový cit, ani v češtině, natož v cizích jazycích. Ať se radši naučí jakž takž jeden jazyk než dva blbě.
|
wer |
|
(20.1.2015 16:31:30) mám stejný názor i podobnou zkušenost, se dvěma dětmi. Raději jeden jazyk pořádně, i tak to dá spoustu práce. Určitě se poraďte v PPP.
|
|
|
|
|