Sýkorka 47 |
|
(15.6.2015 8:41:51) Založili jsme si s manželem datové schránky. Tehdy jsme si mysleli, že je to dobrá věc. Manžel byl celé dny v práci a neměl kdy chodit na poštu, tak jsme to považovali za dobrý řešení. Ale dneska už víme, že to byla blbost. Skoro nic nám tam nechodí. V únoru podával manžel na FÚ daňové přiznání v papírové podobě. (není podnikatel, takže jako fyzická osoba) Na podatelně jsme se ptali, jestli s tím bude problém, když máme datovku. Ještě před podáním jsem schránku DEaktivovala. Bylo nám řečeno, že pokud je manžel fyzická osoba, tak je to jedno. Pak byl klid, daňový přeplatek normálně poslali. Teď v červnu mu volali z FÚ, že je problém, neboť měl DP podat přes datovku, když ji má. (i když neaktivní!). Prý to je na pokutu. Chystáme se tam zajít to řešit. Jen se tady chci zeptat, zda s tím máte někdo zkušenost a jaké jsou šance.
|
Dani.K, K 05, P 09 |
|
(15.6.2015 8:51:19) Ano, bohužel, kdo má datovou schránku, má od letoška povinnost podávat všechna daňová přiznání přes datovou schránku... http://ekonomika.idnes.cz/lidem-s-datovou-schrankou-hrozi-pokuty-za-papirova-danova-priznani-111-/ekonomika.aspx?c=A150210_135721_ekonomika_nio
Datovka je bohužel na doživotí, všem rozmlouvám její pořízení...
|
|
Jana a Petra |
|
(15.6.2015 9:25:40) Dle §72 odst. 4 daňového řádu má-li daňový subjekt nebo jeho zástupce zpřístupněnu datovou schránku je povinen podávat elektronicky (datovou schránkou, EPO).
U právnických osob, které mají povinně datovou schránku ze zákona, je to jasné, ty musí podávat daňové přiznání elektronicky.
U fyzických osob, které jí mají dobrovolně, musí být datová schránka zpřístupněna. Dobrovolnou datovou schránku lze znepřístupnit na žádost. Pokud je znepřístupněna, potom není povinnost podávat elektronicky.
|
|
Vínečko |
|
(15.6.2015 9:36:02) Osobně za datovku děkuji do nebes. Několik let mi šetří dojíždění na úřady. A to, že mi do ní přijde něco jen občas, nevadí. Pozitiva převažují nad negativy.
|
Drop |
|
(15.6.2015 9:50:31) taky mám datovku a ušetřila mi hodně peněz, v tvém případě bych řekla, že to byla chyba, nicméně v době podání daňového přiznání se objevovaly zprávy, že přes datovku nejde podat přiznámí k DPH neboť je to nějaké zasekané v systému, tak bych řekla, že pro jistotu jsem to ještě letos podala fyzicky, ale příště že to podám přes datovku nebo že to můžu podat dodatečně přes datovku, já myslím, že z toho pokuta nebude, jenom se domluvíte na postupu
|
Jana a Petra |
|
(15.6.2015 9:57:39) Pokud mělo být učiněno podání elektronicky a nebylo, je za to od 1.1.2015 pokuta 2 000 Kč (+ může být v některých případech uložena pokuta do 50 000 Kč).
|
|
|
|
Maťa. |
|
(15.6.2015 10:31:56) Prepáč, ale aj tu bolo toľko témat, kde som to i ja vysvetľovala. Že to cez datovú schránku musia podať zo zákona tí, čo ju majú.
A vobec, prečo rozmlouvat datovku? Veď to neni žiadny problém. Zbytočne sa niečo nafukuje a ľudia vlastne ani nevedia prečo sa boja toho elektronického podania. Boja sa len preto, že jedna paní povídala.
Bohužel, jak sa vraví, neznalosť zákona neomlouvá...
Záleží, jak to pojme Tvoja správkyňa dane. Na rady niekoho z podatelny by som sa nikdy nespoliehala, mala si sa informovať vtedy priamo u svojho správcu dane.
|
Klára | •
|
(15.6.2015 13:54:45) "Veď to neni žiadny problém. Zbytočne sa niečo nafukuje a ľudia vlastne ani nevedia prečo sa boja toho elektronického podania" Například proto, že ani stát nepoužívá datovku na 100%. Nebo proto, že když ti něco přistane v datovce, považuje se to za doručené a nikoho nezajímá, že jsi např. půl roku mimo civilizaci...
|
Maťa. |
|
(15.6.2015 20:59:10) Klára, jestli ti niečo vraví výraz "fikce doručení", tak by si samozrejme vedela, že aj keď si pol roka mimo civilizaci, že doručeno papierovo aj poštou JE. Práve tou fikcí doručení.
|
Maťa. |
|
(15.6.2015 21:00:06) Neznalí nafukujú, znalí bez problémov používajú. Kto chce, hledá způsoby, kto nechce (nevie, nechce sa naučiť) hledá důvody.
|
Jana a Petra |
|
(15.6.2015 21:33:59) Datovou schránku používám. Přesto jí nemám ráda. Především mi vadí povinný formát xml pro finanční úřady, kdy člověk musí věřit softwaru a nemůže si zkontrolovat, co vlastně podává. Vadí mi, že daňové přiznání musí být v 1 souboru, i když v něm jsou části, za které ten, kdo sestavuje přiznání neodpovídá (účetní závěrka, spojené osoby...). Vadí mi, že si vše musím vedle archivovat, protože v datové schránce vše po 3 měsících mizí. Vadí mi, že pokud si někdo zapomene včas uchovat údaje o podání, tak nikomu nedoloží, že něco podal...
|
JaninaH |
|
(15.6.2015 21:44:34) Jano, děsíš mě s tím ztrácením, snažim si vždycky vytisknout doručenku, ale někdy na to zapomenu. Také nemám ráda datové schránky, stokrát raději jsem s přiznáním objížděla úřady a dostala na kopii razítko s datem doručení. Co je psáno, to je dáno, na tohle odeslání důležitého dokumentu do éteru si nemůžu zvyknout. A už se mi stalo, že když jsme se nemohli dočkat peněz za DPH, volala jsem na FÚ a oni, že jim to hlásí nějakou chybu, nevědí jakou... Tak to prostě nezadali do systému a čekali, co my...
|
Jana a Petra |
|
(15.6.2015 21:54:15) Ahoj Janino,
"A už se mi stalo, že když jsme se nemohli dočkat peněz za DPH, volala jsem na FÚ a oni, že jim to hlásí nějakou chybu, nevědí jakou... Tak to prostě nezadali do systému a čekali, co my... " To je taky dobrá historka. Ono se říká, že finanční úřady mají za úkol zadržovat nadměrné odpočty.
S tím ztrácením - nestává se to často, ale stává se.
|
rádí,Adélka3/02,Tomášek5/7 |
|
(24.6.2015 13:55:57) Nevím nic o tom, že by FÚ měl zadržovat nadměrné odpočty..... my máme na vrácení lhůtu 30 dnů a přes ty vlak nejede.V případě jakýchkoliv nesrovnalostí v DPH i v jiných daní pokud nejdou peníze musí jít výzva k odstranění pochybností nebo jakákoli jiná.Nemůžeme si dělat co chceme.Na to jsou zákony.Ale pokud vrátíme 10 nebo 30 den, tak jsme stále ve lhůtě. A datovky..... to je kapitola sama pro sebe. Podání přes EPO o tom raději nemluvit. Pokud subjekt podá dobře, tak je to spousty ušetřené práce pro nás správce,ale věřte, že těch kdo podají bez chyby a jde přiznání do systému nahrát bez problému je hoooodně málo.S ostatními my správci bojujeme a věřte, že jsou i tací, kteří pošlou raději vícekrát aby měli jistotu, že přiznání skutečně odešlo.Takže asi tak.
|
Jana a Petra |
|
(24.6.2015 14:43:53) Píšeš: "Nevím nic o tom, že by FÚ měl zadržovat nadměrné odpočty..... my máme na vrácení lhůtu 30 dnů a přes ty vlak nejede.V případě jakýchkoliv nesrovnalostí v DPH i v jiných daní pokud nejdou peníze musí jít výzva k odstranění pochybností nebo jakákoli jiná.Nemůžeme si dělat co chceme.Na to jsou zákony.Ale pokud vrátíme 10 nebo 30 den, tak jsme stále ve lhůtě."
Jenomže ono je teď těch postupu k odstranění pochybností a daňových kontrol při nadměrném odpočtu nějak hodně, a to i u subjektů, kteří existují dlouho, všechno řádně platí a nadměrné odpočty vyplývají z předmětu jejich činnosti. Dokonce se zadržování nadměrných odpočtů DPH dostalo i do komentářů k plnění státního rozpočtu.
Píšeš: "A datovky..... to je kapitola sama pro sebe. Podání přes EPO o tom raději nemluvit. Pokud subjekt podá dobře, tak je to spousty ušetřené práce pro nás správce,ale věřte, že těch kdo podají bez chyby a jde přiznání do systému nahrát bez problému je hoooodně málo.S ostatními my správci bojujeme a věřte, že jsou i tací, kteří pošlou raději vícekrát aby měli jistotu, že přiznání skutečně odešlo.Takže asi tak."
Já se ani nedivím, že to někdo podá vícekrát, protože za všechno dneska hrozí pokuty a když si neuchovají číslo podání, tak ho nedoloží.
|
|
|
|
Drop |
|
(16.6.2015 8:17:23) je to o zvyku, papír je lepší, ale i papír se dá založit a ztratit a hlavně musí se zakládat do spávnéno šanonu, když to má člověk v pc, tak se to líp hledá
|
Jana a Petra |
|
(16.6.2015 8:29:20) On i papír se dá nascenovat.
Na druhou stranu i elektronický soubor lze založit do špatného adresáře. Navíc u elektronických souborů by se mělo sledovat, zda se dají otevřít i v novějších verzích softwaru a průběžně je aktualizovat, což málo kdo dělá.
|
77kraska |
|
(16.6.2015 8:30:42) Jano, myslis, ze staci naskenovat papirove danove priznani a to poslat na FU?
|
Jana a Petra |
|
(16.6.2015 8:35:28) Ne. Daňové přiznání musí být ve formátu xml. Jestli na to nemáš software, tak to vyplň prostřednictvím EPO.
https://adisepo.mfcr.cz/adistc/adis/idpr_epo/epo2/uvod/vstup.faces
|
77kraska |
|
(16.6.2015 8:38:15) aha, moc diky
do vcera jsem netusila, ze to delam blbe :-(
|
Jana a Petra |
|
(16.6.2015 8:43:35) A co jsi? Podnikající fyzická osoba s datovou schránkou? A co všechno jsi v roce 2015 podala FÚ?
|
77kraska |
|
(16.6.2015 8:57:24) ja jsem fyzicka osoba s povinnou datovou schrankou :-( :-( ....moc jsem toho nepodala...jedno DPH a jednu dan z prijmu fyzickych osob
|
Jana a Petra |
|
(16.6.2015 9:04:28) 1)k povinnosti podávat elektronicky http://www.financnisprava.cz/assets/cs/prilohy/d-seznam-dani/2015-03_Metodicka-pomucka-k-povinnemu-elektronickemu-podani.pdf
(strana 5) Daňový subjekt s datovou schránkou zástupce (tedy např. daňový poradce či advokát) musí činit datovou zprávou podání vztahující se k jeho činnosti jakožto zástupce a nikoli podání týkající se jeho vlastích povinností, ať již souvisejících či nesouvisejících s jeho podnikatelskou činností. Pokud však bude mít tento daňový subjekt zpřístupněno více datových schránek, bude postup obdobný jako v předchozím případě – povinnost činit podání datovou zprávou se bude rozšiřovat o podání související s daným typem zpřístupněných datových schránek.
2)pokud se podává daňové přiznání elektronicky, tak v xml
|
77kraska |
|
(16.6.2015 9:06:17) Jano, moc diky....je fajn, ze to tu objasnujes!
|
Jana a Petra |
|
(16.6.2015 9:12:46) Osobně si nejsem jistá, zda ten odstavec, který cituji je v souladu se zákonem o elektronických úkonech, ale je to publikovaný názor finanční správy, takže v případě potřeby bych ho použila.
|
77kraska |
|
(16.6.2015 9:25:56) Jano, to je pravda...ted jsem se ptala danoveho poradce. Metodika rika neco jineho nez zakon :-(. Takze mam dilema, jak to udelat.
|
Jana a Petra |
|
(16.6.2015 9:44:17) Do budoucna bych to dělala, tak jak si myslíš, že to je správně. Do minulosti bych se bránila vším, co mám k dispozici.
|
77kraska |
|
(16.6.2015 9:50:40) ted jsem volala na svuj FU....pani mi rekla do telefonu, ze se do minula na to mam "vyprdnout".....ale mne se to stejne nezda, protoze uz to znam, ze se podle uredniku mam na neco vyprdnout a za dva roky za to dostanu pokutu
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jana a Petra |
|
(16.6.2015 7:47:50) Ještě mi na datovkách vadí jedna věc. Dřív statutáři i když podepsali něco, aniž by to četli, alespoň věděli, že něco podepsali. Dnes často obsluhuje datovou schránku někdo jiný než statutár a může poslat nějaký dokument aniž by o tom statutár vůbec věděl.
|
Drop |
|
(16.6.2015 8:15:45) v poslední firmě co jsem pracovala jsem to za statutáře podepisovala já obtažením jeho podpisu přes okno, samozřejmě s jeho vědomím, ale protože byl furt v luftě, tak to jinak nešlo
jinak nikdo nemusí mít heslo k datovce a může ho mít jen statutář a všechno si posílat sám a předtím si to přečíst
|
Jana a Petra |
|
(16.6.2015 8:22:41) Jasně, že jí může obsluhovat jen statutár, ale to může fungovat jen v malé společnosti. Ve větší to bude nepraktické. Statutár má jiné povinnosti než pravidelně sledovat datovou schránku.
|
Drop |
|
(16.6.2015 8:58:48) tak se to má ošetřit tak, že datovou schránkou odejde jen to co statutář podepíše, vždyť je to tak jednoduché a sekretářka jen hlídá, že to co datovkou odchází, tak ona má v šanonu zařazené a od něj podepsané, pokud odejde něco co není v papírové podobě od něj podepsané, tak urhnout hlavu, někde to máš tak, že usí podepisovat dva nebo musí být odsouhlasené představenstvem nebo většinou představenstva nebo i dozorčí r., takže na to musí existovat nějaký vnitřní firemní mechanismus, to odeslání datovkou už je jen formalita, která nahradila pošťačku běžící na poštu, nikoliv vnitřní schvalovací proces v rámci firmy/společnosti
|
Jana a Petra |
|
(16.6.2015 9:17:01) Teoreticky s tebou souhlasím, že si to všude mají formálně ošetřit, ale reálně je tam větší prostor pro zneužití.
|
|
|
|
|
|
Jana a Petra |
|
(16.6.2015 8:53:44) Dvacet pět procent případů dosud elektronicky podaných daňových přiznání k dani z příjmů právnických osob je vadných
30. dubna 2015 Z vyhodnocení stavu elektronicky podaných daňových přiznání k dani z příjmů právnických osob vyplývá, že 25% z nich je vadných. Vada podání spočívala zejména v tom, že povinná příloha k daňovému přiznání ve formě vybraných údajů z účetní závěrky nebyla přiložena ve správném, správcem daně stanoveném, formátu a struktuře, ale ve formátu pdf., který není přípustný.
Je-li pro účely podání datovou zprávou zveřejněn nejen formát a struktura daňového přiznání samotného, ale i formát a struktura jeho příloh, musí být i podání těchto příloh (jakožto součást podání) učiněno ve zveřejněném formátu a struktuře. V případě, že nebude tato povinnost ze strany poplatníka dodržena, Finanční správa jej vyzve k odstranění vad podání. Nebudou-li vady odstraněny, stává se podání neúčinným.
Formát a struktura těchto podání, odesílaných správci daně prostřednictvím datové zprávy, je stanovena v § 72 odst. 3 daňového řádu a Pokynem Ministerstva financí D-349. Další informace k této problematice lze nalézt na internetové stránce Finanční správy pod odkazy: Metodická pomůcka k povinnému elektronickému podání podle § 72 odst. 4 a souvisejících DŘ a Vybrané dotazy k elektronickému podávání daňového přiznání k dani z příjmů právnických osob.
Ke splnění povinnosti učinit podání daňového přiznání k dani z příjmů elektronicky lze využít aplikaci Elektronická podání pro finanční správu, dostupnou na Daňovém portálu Finanční správy na www.daneelektronicky.cz.
|
|
|
|
|
|
Žžena |
|
(15.6.2015 19:21:06) Maťa, datovky jsou fakt super. Mají omezenou velikost příloh, takže hodně podnikatelů má problém narvat k daňovému přiznání své povinné dokumenty. A taky přiznání k DPH (všichni plátci mají... původně kvůli DPH... datovku povinně) přes datovku od příštího roku skončí (datovky na to nemají kapacitu, chacha), takže ti, co si datovku zřídit museli, stejně budou muset používat zas jinej systém. Je to na hlavu.
|
Maťa. |
|
(15.6.2015 20:55:57) Ženo, manžel podniká, takže používame datovku aj ako podnikatelia. Účto mu robím ja. Nikdy som doteraz nemala problém s prílohami. Prípadne som poslala na viackrát.
A ako úředník preferujem datovú schránku, len mnoho sro-čiek sa diví, keď im vravím, že im to pošlu do datovky a často kukajú jak z jara....
|
Jana a Petra |
|
(15.6.2015 21:19:28) Dovolím si podotknout, že od letoška přiznání k dani z příjmů v xml musíš mít v jednom souboru včetně příloh, jinak ti to podání finanční úřad neuzná.
Žena má pravdu v tom, že se v poslední době mluvilo o tom, že nová kontrolní hlášení DPH by se měla podávat jen prostřednictvím EPO, ale vypadá to, že nakonec asi umožní i prostřednictvím datových schránek.
|
|
|
|
Drop |
|
(16.6.2015 8:13:51) nutno podotknout, že největší problém s užíváním datové schránky mají soudní úřednice a úřednice městských úřadů, většinou je to tak, že já jim musím vysvětlovat, že skutečně do datové schránky nepotřebuju extra schválený elektronický podpis a další pravidla, většinou netuší, nevím - zda proběhlo nějaké školené ohledně datových schránek všech úředníků, ale u matrikářek i velkých měst nedošly informace až do mozku, takže bych zase nepřeceňovala, já mám se správcem daně dobrou zkušenost, ale musím komunikovat ne to nechat být
k argumentu, že pokud budu půl roku mimo civilizaci, tak je hloupost mít datovou schránku uvádím, že právě v tom případě je výborné ji mít, protože dost těžko budu odněkud z buše létat pro každý doporučený dopis, aby se posléze prokázalo, že je to nějaká hloupost, že si třeba soused potřebuje o metr posunout plot, právě pak je možný dát heslo do schránky někomu, kdo to vyřídí za vás, taky jsem byla půl roku téměř v pralese a syn mi vše co bylo v datovce vyřizoval a jen zavolal o co se jednalo
|
|
|
Fren |
|
(15.6.2015 12:34:19) Já tedy četla,že datovku bohužel zrušit nelze jako takovou.Pokud jste ji jaksi deaktivovali,tak nevím,co je tím myšleno,alerozhodně ne to,že je takto zrušena a že vám do ni nebudou chodit zprávy,bohužel.Dosud ještě totiž možnost zrušení nebyla našimi politiky vyřešena.
|
|
Patejl1 |
|
(15.6.2015 13:34:59) Datová schránka má podle mně jen pozitiva, moc nechápu ty co v ní vidí něco negativního - zprávy se neztrácí na poště, v klidu z domova pošlu něco 5 minut před půlnocí v termínu atd.
Šetří to čas, peníze a nervy.
|
Jana a Petra |
|
(15.6.2015 13:56:38) Nechci ti brát iluze, ale i podání datovou schránkou se na finančním úřadě ztrácí a pokud člověk není schopen doložit údaje o podání, tak za to vyměří i penále.
|
Maťa. |
|
(15.6.2015 20:57:42) Údaje o podání máš vždy vo svojej datovej schránke. Vždy.
|
Jana a Petra |
|
(15.6.2015 21:16:40) 3 měsíce, potom se to smaže. Když se ozvou po 4 měsících a ty to nemáš uchováno, tak nemáš nic.
|
|
|
|
|
|