| Veracruz | 
 |
(5.5.2016 15:58:04) Vůbec nevím, jak s tou informací naložit. Syn si v tomto pololetí strašně zhoršil známky. Hlavně bojuje s chemií. Tu předtím neměli. Ale i v jiných předmětech se zhoršil. Dnes jsem náhodou potkala jeho třídní a ptala se, jestli se něco neděje u nás doma. Na dotaz, proč se neučí mi odpověděl, že to neumí! Chápu, je v pubertě, navíc o rok starší než spolužáci - kvůli nemoci nastoupil o rok později, přišlo nám to lepší než aby musel v první třídě tolik dohánět. Tohle mi ale přijde trochu moc. Do sedmé třídy měl vyznamenání, teď v pololetí jednu trojku z té chemie. Ovšem teď je to vyloženě hrůza. Je možné, že mu do sedmé třídy stačilo dávat pozor ve škole a teď už ne, ale je vůbec možné neumět se učit? Nebo si z nás dělá legraci?
|
| Lída+2 | 
 |
(5.5.2016 16:05:41) podle mě Ti nelže a na konci jsi si odpověděla sama......=prostě dodneška tuto činnost nedělal, navíc puboši jsou líní tvorové, bude se muset přemoci a asi se mu moc nebude chtít.....
A jak se učit, každému vyhovuje něco jiného....
A chemie....pro někoho brnkačka bez učení a pro někoho holt ne......
|
|
| Z+2 | 
 |
(5.5.2016 16:06:45) Samozřejmě, že se může neumět učit. A změnilo se u vás něco? V každém případě, TEĎ je chvíle na vaši podporu a pomoc. Samotnému se mu to nepovede.
|
| Veracruz | 
 |
(5.5.2016 16:09:12) Nezměnilo se vůbec nic. Jen ty jeho známky. Dobře, pokud nelže, tak co s tím můžeme udělat? Nevím jak naučit puberťáka se učit. Navíc on se tváří, jako že je mu to jedno - myslím ty známky. To je asi tím věkem, to se nedá brát vážně.
|
| Z+2 | 
 |
(5.5.2016 16:15:08) Pomozte mu se naučit učit. Jak to je otázka. Pokud jste trpěliví rodiče tak se s ním zkuste učit a zkuste najít způsob co funguje. Pokud ne, najděte rozumné doučování třeba na chemii a třeba na to syn přijde.
|
|
| janna001 | 
 |
(5.5.2016 16:15:26) Můžeš mu ukázat různé strategie učení a pomoct mu vybrat pro něj vhodnou.
|
|
| Gladya, bývalá dasa, | 
 |
(5.5.2016 17:06:07) Není návod jak někoho naučit se učit, každý má jinou paměť. Někdo si text přečte, někdo dělá výpisky, někdo si může látku třeba namluvit a poslouchat. Pomůžete tím, že budete zkoušet různé způsoby, Začala bych klasikou: přečíst a převyprávět. Hlavně ať se snaží nebiflovat ale rozumět. Ono to k lepším známkám asi moc nepomůže, ale pro vzdělání se hodí.
Důležité je, aby syn o pomoc stál. To je u pubertální mládeže největší problém. Mně se to třeba e synem moc nedařilo.
|
|
|
|
| ...j.a.s... |
 |
(5.5.2016 16:08:13) Já se tomu nedivím, klidně to tak může být. Vypadá to, že do sedmé třídy mu stačil výklad ve škole a nemusel otevřít učebnici. A najednou tohle nestačí a neví, čeho se chytit. Jak se efektivně učit, jak si zapamatovat souvislosti, jak pracovat s učivem jako takovým. V tomhle plavou někteří gymnazisti, kteří se na základce nepotřebovali učit. Zkusila bych s ním najít způsob, který mu pomůže. Třeba by nebylo od věci i doučování, aby porozuměl věcem, kterým nerozumí.
|
|
| Lexi. |
 |
(5.5.2016 16:10:22) Samozřejmě je možné, že se neumí učit, doteď vystačil s tím, co pochytil ve škole, ale chemie je hodně těžký předmět, asi ve škole látku nepochopí a doma také ne - zkusili jste si s ním doma nad učení sednout? Budete mu muset pomoci, jinak to asi nepůjde.
|
|
| ivaxx | 
 |
(5.5.2016 16:14:10) Řada dětí se neumí učit. Bohužel některé na to přijdou dost pozdě - až před maturitou. Doporučuji Ti přečíst toto:
http://pppcl.cz/informace-pro-rodice/jak-se-ucit-na-i-ii-a-iii-stupni-pomucka-pro-rodice-a-studenty/
Je to text z PPP v České Lípě. Autor v něm popisuje právě problém dětí, které se učit na 1. stupni nepotřebují a nenaučí se to včas. Zároveň jsou tam i praktické rady, co s takovými puberťáky.
|
| ivaxx | 
 |
(5.5.2016 16:17:13) část textu (zejména poslední větu si často opakuji jako mantru v případě nucení do učení našeho puberťáka (7. třída):
Velkou nevýhodou (včetně ustupující schopnosti mechanického zapamatování) jsou změny související s probíhající pubertou. Toto období je pro rodiče nejtěžší, pokud chtějí s vedením k přípravě na výuku začít právě teď. Většinou je potřeba trvat na svém, i když je výsledný efekt ve škole minimální až nulový a počkat, až nejhorší fáze puberty pomine. Díky tomuto postupu nevzniknou z tohoto období tak velké mezery v učivu a je pak na co navázat na III stupni – kdy už se sice dítě (student) učit chce, ale výsledky jsou mizivé (není na co navázat). Rada pro rodiče v depresi z neustále opozice svého pubertálního dítěte – pokud ustoupím (což je cílem puberťáka) a do učení ho nutit nebudu, bude výsledek ještě horší. Pokud se dítě ve škole nelepší, ale ani nehorší, je to vlastně velké plus.
|
|
| Veracruz | 
 |
(5.5.2016 16:17:28) ivoxx, děkuji, podívám se na to. Přišlo mi to divné, že by někdo neuměl se učit? Sama jsem se na základní škole taky moc neučila, většinou mi výklad stačil, a když ne, tak jsem si to prostě doma přečetla. Vůbec by mě nenapadlo, že to někdo neví? Neumí?
|
| Líza | 
 |
(5.5.2016 16:19:44) Asi mu nestačí si to "prostě přečíst". Ne, není to neobvyklé. Bude potřeba přijít na to, jak by mu šlo nejlíp se učit - někomu stačí číst, jemu teda asi ne. Někdo si to potřebuje přeříkat nahlas, popřípadě si o tom popovídat s někým dalším (s tebou třeba). Jinej musí u učení chodit, další si to musí psát. Někomu se líp učí z učebnice, jinýmu ze sešitu... každej má jinej nejefektivnější styl. Pomoz mu s tím, bude mu to užitečný X dalších let.
|
| ivaxx | 
 |
(5.5.2016 16:22:10) ... souhlas s Lízou. Jen bych ještě dodala - a když se nalezne funkční model učení, tak jej u něj udržet.
|
|
| Veracruz | 
 |
(5.5.2016 16:24:18) Ráda bych mu pomohla, i když zatím netuším jak. Jen nevím, jak to v praxi může fungovat u patnáctiletého puboše, co má školu zjevně na posledním místě a nijak ho neštve, že se tak zhoršil. Pokud ano, tak to úspěšně maskuje.
|
| Žžena |
 |
(5.5.2016 16:26:19) Tak se musíš trochu popídit po informacích o různých stylech učení (viz strýček Google), vygoogli si nějaké rady "jak se učit", pomoz mu vyzkoušet různé způsoby, zhodnotit, co mu vyhovuje víc a co míň...
|
|
| Z+2 | 
 |
(5.5.2016 16:26:23) Śtve ho to, ale není pravděpodobné, že to přizná.
|
| Skákavá kráva | 
 |
(5.5.2016 16:43:33) né nutně. pamatuju si svoji pubertu - zhoršení výsledků mi bylo někde, co mi vadilo, byla pro mě naprostá nesmyslnost a zbytečnost (neužitnost) většiny učiva. a taky jsem tehdy potřebovala informace úplně jiného druhu než učit se zpaměti letopočty apod. prostě mě to zdržovalo od těch pro mě důležitých věcí (mezilidské vztahy a pubertální filozofování), o kterých zase nemluvil nikdo, takže asi deficit, který mi nedovoloval soustředit se na nic jinýho. tak pro ilustraci, že to může být i tak třeba... a puberta je peklo!  radit zakladatelce si netroufám, děti mám zatím malinký a sama jsem chaotik a někdy flink...
|
|
|
| Líza | 
 |
(5.5.2016 16:35:46) Veracruz, no, pokud budeš vycházet z toho, že patnáctiletej puboš; možná lže, že se neumí učit, protože to není možný; stejně je mu jedno, jak se zhoršil; škola mu je urkadená - tak se můžeš stavět na hlavu a nezmění se nic. Jo možná pokud bys to vzala tak, jak on říká - zhoršil se ve škole, protože neví, jak se naučit - a nabídla mu pomoc s problémem, tak by tu pomoc mohl přijmout. A nebojovali byste proti sobě, ale společně proti problému.
|
|
| ivaxx | 
 |
(5.5.2016 16:37:00) Veracruz - ještě jedna poznámka - látky na 2. stupni opravdu přibývá a často, když uniknou základy, není na čem stavět (právě chemie, fyzika, matika). A to se opravdu projeví nikoli hned, ale po čase. Tím, jak přibývá předmětů je těžké si pro děti "lajdáčtějšího" charakteru uhlídat všechny povinnosti a naučit se na jedničky. My doma se synem udělali dohodu - v tom, v čem je opravdu dobrý (u něj přírodní vědy) nebudu tolerovat špatné známky. To, co by jej stálo neúměrné úsilí (dyslektik), aby měl jedničky (jazyky a případně biflovací předměty typu dějepis nebo zeměpis), budu tolerovat dvojky a později na vyšším gymplu i případně trojky. Je pro něj důležitější, aby dobře rozuměl tomu, co jej jednou potencionálně bude živit a v tom byl dobrý, než aby zvládal plošně všechno a neměl čas kvůli učení na sport a koníčky (což je momentálně to, co je pro něj dost důležité). Řekla bych, že poté, co jsme k tomuto dospěli, je s ním o dost rozumnější řeč a je vidět, že zatímco horší známka z češtiny ho vážně nijak nerozhodí, tak matika ho zamrzí.
|
|
|
|
| ivaxx | 
 |
(5.5.2016 16:19:56) Mám doma také jeden exemplář s výbornou sluchovou pamětí a odporem k učebnicím (neomlouvá ho ani to, že dyslektik). Učit se sám neumí, tak zatím pomáhám, ale čím dál tím víc přesouvám zodpovědnost na něj (včetně toho, že to občas dopadne tragicky ).
|
|
| Žžena |
 |
(5.5.2016 16:20:16) Veracruz, "přečíst si to doma" ale není učení, které by každému vyhovovalo a stačilo. Existuje mnoho stylů učení, každý potřebuje najít ten svůj. Pro Tebe stačilo doma si to přečíst, nepočítej s tím, že by to platilo i u Tvého syna.
|
|
| Lída+2 | 
 |
(5.5.2016 17:03:39) Veracruz , já jako dyslektik....nějaký čtení....vůbec jsem kvůli tomu nevnímala obsah textu....
Synovi jsem 2 roky předčítala sešity....nakonec zjistil co na něj platí sám. letos mě na naučení dějepisu a zeměpisu nepotřeboval.
Jen jsem trošku tuhle suplovala matikářku.....asi jim to blbě vysvětlila.
|
|
|
|
| Líza | 
 |
(5.5.2016 16:17:22) Jistěže je to možné, jsou lidi, kteří do téhle fáze dojdou ve třetí třídě, někdo až před maturitou. On v osmičce.
|
|
| . . |
 |
(5.5.2016 16:38:45) Ještě nečtu ostatní odpovědi, ale věřím, že to již napsalo hodně lidí: je možné, že mu stačilo dosud dávat pozor ve škole, takže se nemusel učit a neumí to.
Jsou lidi, co "narazí" až na VŠ. Takže má(te) docela štěstí, že se začne učit učit včas.
Proč mu to nestačí teď najednou - asi ztráta koncentrace s pubertou, jednoduše nedává pozor a pak nestíhá. Možná se zamiloval, možná je víc unavený jak dospívá, možná... možností je víc, a nejspíš to bude kombinace těchto "vnitřních" a zvýšení náročnosti látky (chemie zřetelně).
|
|
| Binturongg | 
 |
(5.5.2016 16:51:56) Častý problém chytrých dětí, které se do určitého ročníku dohrabou s prstem v nose a bez nutnosti něco drtit, neb si to pamatují. Dřív nebo později narazí. Mně se to stalo v prváku na střední - a učit se neumím dodnes. Přesto to jde
|
|
| Gladya, bývalá dasa, | 
 |
(5.5.2016 16:56:25) Vůbec si nemusí dělat legraci. To, že žák či student, který se nemusel učit, na nějakém stupni vzdělání narazí a musí se začít učit je normální a běžné. A je časté, že se nejdřív musí naučit učit. Umět se učit totiž vůbec není samozřejmé a jednoduché, nejde jen o to nabiflovat básničku nebo v případě chemie třeba ný natý atd.
|
|
| margotka78 alias shit-roller | 
 |
(5.5.2016 17:16:26) Je to možné. Můj syn se to naučil až teď v 5G. Bojoval se soustředěním a pamětí. Má značně krátkodobou paměť. Chemii mi ani nepřipomínej. S tou bojuje už 3. rok. Ale u nich propadla v pololetí půlka třídy.
|
|
|