Otázka
Odpověď
Re:Posuzování školní zralosti romských dětí
3.12.1999 Silvie Nedvědová
Dobrý den Lucie,
odpověď na Vaši otázku není jednoduchá.
V současné době, podle mých informací, se pro posouzení školní zralosti romských dětí v pedagogicko-psychologických poradnách používají standardní testové metody, stejné jako pro všechny ostatní děti, "culture - free" testy, na které jste se ptala nejsou zatím u nás k dispozici. Při práci s každým dítětem je na příslušném odborníkovi, aby přizpůsobil vedení rozhovoru možnostem vyšetřovaného dítěte.
Seznam používaných testů najdete např. v knize Z. Matějčka, Praxe dětského psychologického poradenství.
Názory na potřebnost používání speciálních testů pro romské děti se liší.
Někteří odborníci zastávají přibližně ten názor, že pokud se romské děti vzdělávají v běžných školách, je používání standardních testových metod přiměřené. Přestože, v případě romských dětí nemusí zjištěné hodnoty zcela přesně odpovídat skutečné inteligenci, s velkou přesností lze pomocí těchto testů "předpovědět", jak dítě bude nebo nebude úspěšné ve škole.
Jsou ale i zastánci používání Vámi zmiňovaných testů nebo testů určitým způsobem modifikovaných na základě znalosti sociokulturního kontextu příslušného etnika.
Další informace můžete nalézt například v jednom z nedávno vyšlých čísel Učitelských novin, v článku Dr. Mertina, Potřebují romské děti speciální psychologické testy? nebo v kapitole Vyšetření dětí z odlišných etnických skupin, od J. Ferenejčíka, v knize Dětská klinická psychologie, P. Říčan, M. Vágnerová a spolupracovníci.
Existují i občanská sdružení, která se zabývají romskou problematikou, možná byste bližší informace mohla získat od ICN - Informačního centra nadací, které sídlí v Praze 1, Karolíny Světlé 4 a má svou stránku i na internetu.
Silvie Nedvědová
odpověď na Vaši otázku není jednoduchá.
V současné době, podle mých informací, se pro posouzení školní zralosti romských dětí v pedagogicko-psychologických poradnách používají standardní testové metody, stejné jako pro všechny ostatní děti, "culture - free" testy, na které jste se ptala nejsou zatím u nás k dispozici. Při práci s každým dítětem je na příslušném odborníkovi, aby přizpůsobil vedení rozhovoru možnostem vyšetřovaného dítěte.
Seznam používaných testů najdete např. v knize Z. Matějčka, Praxe dětského psychologického poradenství.
Názory na potřebnost používání speciálních testů pro romské děti se liší.
Někteří odborníci zastávají přibližně ten názor, že pokud se romské děti vzdělávají v běžných školách, je používání standardních testových metod přiměřené. Přestože, v případě romských dětí nemusí zjištěné hodnoty zcela přesně odpovídat skutečné inteligenci, s velkou přesností lze pomocí těchto testů "předpovědět", jak dítě bude nebo nebude úspěšné ve škole.
Jsou ale i zastánci používání Vámi zmiňovaných testů nebo testů určitým způsobem modifikovaných na základě znalosti sociokulturního kontextu příslušného etnika.
Další informace můžete nalézt například v jednom z nedávno vyšlých čísel Učitelských novin, v článku Dr. Mertina, Potřebují romské děti speciální psychologické testy? nebo v kapitole Vyšetření dětí z odlišných etnických skupin, od J. Ferenejčíka, v knize Dětská klinická psychologie, P. Říčan, M. Vágnerová a spolupracovníci.
Existují i občanská sdružení, která se zabývají romskou problematikou, možná byste bližší informace mohla získat od ICN - Informačního centra nadací, které sídlí v Praze 1, Karolíny Světlé 4 a má svou stránku i na internetu.
Silvie Nedvědová