Otázka
Odpověď
Re:Prvňáček v šesti letech
6.1.2000 Mgr. Silvie Nedvědová
Dobrý den, paní Jano,
napřed se omlouvám za zpoždění zaviněné vánočními prázdninami.
A teď odpověď na Vaši otázku.
Nevím, možná se pletu, ale zdá se mi, že byste z nějakého důvodu nebyla příliš ráda, kdyby Vaše dcerka měla mít školní docházku o rok odloženou, proto nebude moje odpověď jednoznačná, spíš se budu snažit Vám, ze svého hlediska, uvést některá pro a proti.
Krátce a jednoduše, pokud jste byli na vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně,
a tam zjistili, že z psychologického hlediska se Vaše dcerka vyvíjí přiměřeně a není k odkladu školní docházky důvod, pravděpodobně nic nezkazíte, pokud se ve svém rozhodování opřete o tento názor. Pro nápravu horší výslovnosti můžete už v tomto věku zkusit navštívit logopedickou poradnu, i když dcerce chybí zub.
Přesto Vám chci sdělit, že je vždy mnohem větší problém, pokud dítě jde do školy "tak akorát" a ukáže se, dodatečně, že by bývalo lépe, aby ještě rok se školní docházkou počkalo, než když jde do školy později.
Bohužel se často také setkávám s dětmi, jsou to ale spíš chlapci, které jsou průměrně až nadprůměrně inteligentní, a přesto mají ve škole problémy. Čtyři až pět hodin, kdy se převážně sedí v lavici a vyžaduje se kázeň a soustředění, může být i na šikovné děti v tomto věku moc.
Motivem pro doporučení odkladu školní docházky bývá především pomoc dítěti, poskytnutí určitého času, kdy se předpokládá (pokud dítěti není poskytována v tomto období nějaká specializovaná podpora), že dítě při nástupu do školy o rok později, bude prostě o rok větší, zralejší, odolnější, že to, co by pro ně mohlo být o rok dříve přílišnou zátěží, o rok později už zvládne "v pohodě".
Vaše dcerka by měla docházku odloženou o jeden rok, a v současnosti lze předpokládat, že by ve třídě bylo několik dětí stejného věku nebo i starších.
Napadá mě, že by bylo možné, zeptat se na názor ještě paní učitelky ve školce, která vidí Vaši dceru ve skupině dětí stejného věku.
Další důležitou věcí je zdravotní stav, zmiňujete se, že je dcerka od té doby, co začala víc chodit mezi děti často nemocná, že byla dva měsíce v léčebně, uvažte tedy jak byste zvládali případné častější chybění ve škole a doplňování látky doma.
No a podstatné určitě je i to, zda se dítě do školy těší nebo ne.
Přeji Vám, aby vše dobře dopadlo
Mgr. S. Nedvědová, DYS - centrum Praha
napřed se omlouvám za zpoždění zaviněné vánočními prázdninami.
A teď odpověď na Vaši otázku.
Nevím, možná se pletu, ale zdá se mi, že byste z nějakého důvodu nebyla příliš ráda, kdyby Vaše dcerka měla mít školní docházku o rok odloženou, proto nebude moje odpověď jednoznačná, spíš se budu snažit Vám, ze svého hlediska, uvést některá pro a proti.
Krátce a jednoduše, pokud jste byli na vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně,
a tam zjistili, že z psychologického hlediska se Vaše dcerka vyvíjí přiměřeně a není k odkladu školní docházky důvod, pravděpodobně nic nezkazíte, pokud se ve svém rozhodování opřete o tento názor. Pro nápravu horší výslovnosti můžete už v tomto věku zkusit navštívit logopedickou poradnu, i když dcerce chybí zub.
Přesto Vám chci sdělit, že je vždy mnohem větší problém, pokud dítě jde do školy "tak akorát" a ukáže se, dodatečně, že by bývalo lépe, aby ještě rok se školní docházkou počkalo, než když jde do školy později.
Bohužel se často také setkávám s dětmi, jsou to ale spíš chlapci, které jsou průměrně až nadprůměrně inteligentní, a přesto mají ve škole problémy. Čtyři až pět hodin, kdy se převážně sedí v lavici a vyžaduje se kázeň a soustředění, může být i na šikovné děti v tomto věku moc.
Motivem pro doporučení odkladu školní docházky bývá především pomoc dítěti, poskytnutí určitého času, kdy se předpokládá (pokud dítěti není poskytována v tomto období nějaká specializovaná podpora), že dítě při nástupu do školy o rok později, bude prostě o rok větší, zralejší, odolnější, že to, co by pro ně mohlo být o rok dříve přílišnou zátěží, o rok později už zvládne "v pohodě".
Vaše dcerka by měla docházku odloženou o jeden rok, a v současnosti lze předpokládat, že by ve třídě bylo několik dětí stejného věku nebo i starších.
Napadá mě, že by bylo možné, zeptat se na názor ještě paní učitelky ve školce, která vidí Vaši dceru ve skupině dětí stejného věku.
Další důležitou věcí je zdravotní stav, zmiňujete se, že je dcerka od té doby, co začala víc chodit mezi děti často nemocná, že byla dva měsíce v léčebně, uvažte tedy jak byste zvládali případné častější chybění ve škole a doplňování látky doma.
No a podstatné určitě je i to, zda se dítě do školy těší nebo ne.
Přeji Vám, aby vše dobře dopadlo
Mgr. S. Nedvědová, DYS - centrum Praha