Otázka
Odpověď
Re:Odklad školní docházky
6.3.2004 12:20:48 Mgr. Jitka Jeklová
Dobrý den,
velmi oceňuji Váš zájem o syna Vašeho partnera. Ideálním řešením by opravdu bylo zredukovat počet domácností, ve kterých chlapec pobývá. Jakékoli střídání je pro dítě velmi těžké. Zkuste se znovu s matkou dohodnout a navrhněte jí, že se např. budete s chlapcem i učit apod.
V každém případě, pokud už měl chlapec 6 let, musí být zapsán do některé ze základních škol v ČR. Jestliže není, pak osoba, která ho má svěřeného do péče (předpokládám, že matka), by mohla být obviněna ze zanedbávání péče.
Tedy, pokud není zapsán, můžete nejprve o tomto poučit matku a následně věc začít řešit v některé ZŠ požádáním o výjimečný zápis. Pak je také možné věc nahlásit na OPD, nicméně tím zřejmě popudíte matku a může dojít ke zhoršení Vašich dosavadních vztahů a vše se tak vlastně obrátit proti Martínkovi.
Proto toto dobře zvažte.
Jestliže je chlapec již zapsán a matka se rozhodla, že nastoupí o rok později (má na to právo), pak musí mít oficiální vyjádření ředitele školy o uděleném odkladu. Odklad se uděluje buď z důvodů tělesné nebo psychické nezralosti. V prvním případě jej musí doporučit lékař, v druhém psycholog.
V každém případě můžete chlapce objednat do pedagogicko-psychologické poradny, kde nejlépe odborníci poznají, do jaké míry je chlapec připraven na zahájení školní docházky. Tyto poradny také velmi často organizují tzv.
edukačně-stimulační skupinky pro předškoláky, které mají dětem pomoci se připravit na vstup do školy.
Tyto skupinky často organizují i mateřské a základní školy. Jako pracovník PPP preferuji navštěvování skupinek v poradně, a to z několika důvodů:
Přeji šťastné řešení situace a spokojeného Martínka, neboť on je tím, o koho by mělo všem zúčastněným jít.
Mgr. Jitka Jeklová
velmi oceňuji Váš zájem o syna Vašeho partnera. Ideálním řešením by opravdu bylo zredukovat počet domácností, ve kterých chlapec pobývá. Jakékoli střídání je pro dítě velmi těžké. Zkuste se znovu s matkou dohodnout a navrhněte jí, že se např. budete s chlapcem i učit apod.
V každém případě, pokud už měl chlapec 6 let, musí být zapsán do některé ze základních škol v ČR. Jestliže není, pak osoba, která ho má svěřeného do péče (předpokládám, že matka), by mohla být obviněna ze zanedbávání péče.
Tedy, pokud není zapsán, můžete nejprve o tomto poučit matku a následně věc začít řešit v některé ZŠ požádáním o výjimečný zápis. Pak je také možné věc nahlásit na OPD, nicméně tím zřejmě popudíte matku a může dojít ke zhoršení Vašich dosavadních vztahů a vše se tak vlastně obrátit proti Martínkovi.
Proto toto dobře zvažte.
Jestliže je chlapec již zapsán a matka se rozhodla, že nastoupí o rok později (má na to právo), pak musí mít oficiální vyjádření ředitele školy o uděleném odkladu. Odklad se uděluje buď z důvodů tělesné nebo psychické nezralosti. V prvním případě jej musí doporučit lékař, v druhém psycholog.
V každém případě můžete chlapce objednat do pedagogicko-psychologické poradny, kde nejlépe odborníci poznají, do jaké míry je chlapec připraven na zahájení školní docházky. Tyto poradny také velmi často organizují tzv.
edukačně-stimulační skupinky pro předškoláky, které mají dětem pomoci se připravit na vstup do školy.
Tyto skupinky často organizují i mateřské a základní školy. Jako pracovník PPP preferuji navštěvování skupinek v poradně, a to z několika důvodů:
- Dítě je jako by v cizím prostředí (vždy s osobou známou - rodiče, prarodiče, ...) a má tedy možnost "trénovat" adaptaci.
- Psycholog nejlépe pozná "slabé" stránky dítěte (např. pozornost, práceschopnost, paměť, problémy s koordinací ruky a oka, paměť, slovní zásoba, ...) a dokáže poradit, jak je posílit.
- Navíc jedině odborník může posoudit důvody těchto zatím "slabých" stránek, a tím přispět k celkovému zlepšení připravenosti dítěte.
- Psycholog může odhalit některé znaky dítěte, které mohou v budoucnu vést k různým problémům s učením či chováním a poradí, jak jim předcházet.
- Také je důležité, že odborník je pro dítě cizí osobou (stejně tak jako bude z počátku paní učitelka v první třídě) a není to tedy např. učitelka v MŠ, se kterou je dítě zvyklé si hrát. Jestliže se má jednat o smysluplný trénink na školní povinnosti, pak to musí být striktně odděleno od nezávazného hraní si.
Přeji šťastné řešení situace a spokojeného Martínka, neboť on je tím, o koho by mělo všem zúčastněným jít.
Mgr. Jitka Jeklová