Otázka
Odpověď
Re:Nekomunikuje ve školce
15.1.2001 Silvie Nedvědová
Dobrý den, Marcelo,
abych mohla říci víc, potřebovala bych znát víc podrobností. Případně ještě napište.
Takže, co mě napadá…
Někteří chlapci vůbec méně mluví, Váš syn je ale doma komunikativní. Takže by to mohlo být tím, že mu déle trvá, než se adaptuje na nové prostředí, což nemusí ale znamenat, že se mu ve školce zásadně nelíbí. Taky to může být jistou „komunikační“ bariérou, která může u dětí tohoto věku vznikat na základě toho, že mají ještě poměrně omezenou slovní zásobu, a názvy pro ně často znamenají jednu, dvě velmi konkrétní věci, a ne větší třídu obecněji pojatých předmětů, jako pro dospělé. Naopak řada předmětů má víc názvů, a v různých rodinách se jim říká různě, to může také dětem dělat problémy při slovním dorozumívání s druhými dětmi.
Hraje si ve školce s ostatními? Může se mezi dětmi cítit dobře, i když toho moc nenapovídá.
Na to, že nemluví Vás někdo upozornil? Paní učitelka… nebo na to usuzujete z toho, jak ho vidíte v šatně při příchodu a odchodu?
Píšete, „snad tam chodí rád (nedělá scény)“. Připadá mi, že se snažíte odhadnout jak mu asi je.
Je to tak , že Váš syn pravidelně, když něco nechce „dělá scény“, je to jeho častý způsob komunikace? Nebo to už je silnější a důraznější vyjádření toho, že něco nechce? Zkusila jste si s ním o tom pohovořit? Zeptat se ho, jak se mu ve školce líbí? Vypravuje Vám někdy, co dělali sám od sebe nebo aspoň odpoví na otázky? Pokud ne, může to být tak, že syn je doma sice někdy hlučný, ale jeho slovní zásoba mu opravdu ještě na vyjádření složitějších věcí, a dokonce pocitů, nestačí.
Doma se často tak dobře známe, že můžeme to, co nám druzí, a zvláště děti chtějí říci, uhádnout z gest, náznaků, jednoslovných sdělení. Doma to tak vypadá, že se dítě domluví s ostatními celkem dobře, ale ono mu vlastně stačí pár slov. Ve školce je v mnohem složitějším světě.
Chcete-li jeho komunikační schopnosti rozvíjet, doprovázejte slovně věci, které spolu děláte, i ty nejobyčejnější. Např. oblékáte-li ho mlčky nebo obléká-li se sám, změňte to a věnujte té činnosti pozornost, v klidu a pohodě: Tak, teď si svlékneme pyžamo, rozepni (rozepneme) knoflíky, jeden Ty, jeden já… vyndej ručičky, levá, pravá… Pokud by měl syn tendenci po Vás začít některá slova opakovat, povzbuďte ho úsměvem nebo to ještě souhlasně zopakujte Vy, …No, knoflíky…
Jestli jste z Prahy, je možné docházet do DYS –centra na rozvíjející cvičení pro předškolní děti, jejichž náplní jsou hry, malování, rozvoj komunikace… Více je možné se dovědět na stránkách DYS – centra www.dyscentrum.cz.
Nevím, zda jsou další dva synové starší nebo mladší, to by také mohlo mít nějaký význam…
V některých starších odpovědích jsou také náměty na rozvíjení slovní komunikace.
Mějte se pěkně
Mgr. Silvie Nedvědová
abych mohla říci víc, potřebovala bych znát víc podrobností. Případně ještě napište.
Takže, co mě napadá…
Někteří chlapci vůbec méně mluví, Váš syn je ale doma komunikativní. Takže by to mohlo být tím, že mu déle trvá, než se adaptuje na nové prostředí, což nemusí ale znamenat, že se mu ve školce zásadně nelíbí. Taky to může být jistou „komunikační“ bariérou, která může u dětí tohoto věku vznikat na základě toho, že mají ještě poměrně omezenou slovní zásobu, a názvy pro ně často znamenají jednu, dvě velmi konkrétní věci, a ne větší třídu obecněji pojatých předmětů, jako pro dospělé. Naopak řada předmětů má víc názvů, a v různých rodinách se jim říká různě, to může také dětem dělat problémy při slovním dorozumívání s druhými dětmi.
Hraje si ve školce s ostatními? Může se mezi dětmi cítit dobře, i když toho moc nenapovídá.
Na to, že nemluví Vás někdo upozornil? Paní učitelka… nebo na to usuzujete z toho, jak ho vidíte v šatně při příchodu a odchodu?
Píšete, „snad tam chodí rád (nedělá scény)“. Připadá mi, že se snažíte odhadnout jak mu asi je.
Je to tak , že Váš syn pravidelně, když něco nechce „dělá scény“, je to jeho častý způsob komunikace? Nebo to už je silnější a důraznější vyjádření toho, že něco nechce? Zkusila jste si s ním o tom pohovořit? Zeptat se ho, jak se mu ve školce líbí? Vypravuje Vám někdy, co dělali sám od sebe nebo aspoň odpoví na otázky? Pokud ne, může to být tak, že syn je doma sice někdy hlučný, ale jeho slovní zásoba mu opravdu ještě na vyjádření složitějších věcí, a dokonce pocitů, nestačí.
Doma se často tak dobře známe, že můžeme to, co nám druzí, a zvláště děti chtějí říci, uhádnout z gest, náznaků, jednoslovných sdělení. Doma to tak vypadá, že se dítě domluví s ostatními celkem dobře, ale ono mu vlastně stačí pár slov. Ve školce je v mnohem složitějším světě.
Chcete-li jeho komunikační schopnosti rozvíjet, doprovázejte slovně věci, které spolu děláte, i ty nejobyčejnější. Např. oblékáte-li ho mlčky nebo obléká-li se sám, změňte to a věnujte té činnosti pozornost, v klidu a pohodě: Tak, teď si svlékneme pyžamo, rozepni (rozepneme) knoflíky, jeden Ty, jeden já… vyndej ručičky, levá, pravá… Pokud by měl syn tendenci po Vás začít některá slova opakovat, povzbuďte ho úsměvem nebo to ještě souhlasně zopakujte Vy, …No, knoflíky…
Jestli jste z Prahy, je možné docházet do DYS –centra na rozvíjející cvičení pro předškolní děti, jejichž náplní jsou hry, malování, rozvoj komunikace… Více je možné se dovědět na stránkách DYS – centra www.dyscentrum.cz.
Nevím, zda jsou další dva synové starší nebo mladší, to by také mohlo mít nějaký význam…
V některých starších odpovědích jsou také náměty na rozvíjení slovní komunikace.
Mějte se pěkně
Mgr. Silvie Nedvědová