Otázka
Odpověď
Re:LMD - ano či ne
6.9.2001 Silvie Nedvědová
Dobrý den Mirko,
pokud by všechny ty různorodé názory vyslovil jeden odborník, bylo by to dost divné, ale asi to bylo několik osob, že?
Bylo by podstatné vědět, kdo jaké vyšetření prováděl, psycholog, neurolog, speciální pedagog… a na základě čeho dospěl k závěru, který vyslovil.
Řadu informací o tomto tématu najdete ve starších odpovědích na téma LMD a na hlavní straně v rubrice školáci je dost rozsáhlá příručka Dr. Tyla o LMD.
Domnívám se, abych odpověděla na Vaši otázku, že v některých případech nemusí být LMD rozpoznána v předškolním věku, ani v první třídě.
Zvláště u inteligentního, schopného dítěte, u něhož by šlo o lehčí formu LMD, případně spíš o hypoaktivní formu, nebo, u něhož by, spíš než o odchylku v utváření určitých mozkových struktur šlo o nerovnoměrný vývoj, by projevy nemusely být nápadné nebo charakteristické a potíže by mohly nastat třeba v situaci zvýšené dlouhodobé zátěže, zdravotního oslabení, nedostatku určitých živin apod.
V případě nerovnoměrného vývoje je navíc možné, že se i nález na EEG během roku spontánně nebo s pomocí terapie upraví, „dozraje“ a dále už je v normě. Naopak, lze najít i děti s nápadnostmi v chování, které mají neurologický nález zcela bez nápadností.
Pokud byste stála o podrobnější informace, napište víc.
Hodně pohody
Mgr. Silvie Nedvědová
pokud by všechny ty různorodé názory vyslovil jeden odborník, bylo by to dost divné, ale asi to bylo několik osob, že?
Bylo by podstatné vědět, kdo jaké vyšetření prováděl, psycholog, neurolog, speciální pedagog… a na základě čeho dospěl k závěru, který vyslovil.
Řadu informací o tomto tématu najdete ve starších odpovědích na téma LMD a na hlavní straně v rubrice školáci je dost rozsáhlá příručka Dr. Tyla o LMD.
Domnívám se, abych odpověděla na Vaši otázku, že v některých případech nemusí být LMD rozpoznána v předškolním věku, ani v první třídě.
Zvláště u inteligentního, schopného dítěte, u něhož by šlo o lehčí formu LMD, případně spíš o hypoaktivní formu, nebo, u něhož by, spíš než o odchylku v utváření určitých mozkových struktur šlo o nerovnoměrný vývoj, by projevy nemusely být nápadné nebo charakteristické a potíže by mohly nastat třeba v situaci zvýšené dlouhodobé zátěže, zdravotního oslabení, nedostatku určitých živin apod.
V případě nerovnoměrného vývoje je navíc možné, že se i nález na EEG během roku spontánně nebo s pomocí terapie upraví, „dozraje“ a dále už je v normě. Naopak, lze najít i děti s nápadnostmi v chování, které mají neurologický nález zcela bez nápadností.
Pokud byste stála o podrobnější informace, napište víc.
Hodně pohody
Mgr. Silvie Nedvědová