Otázka
Odpověď
Re:14letá dcera a dyskalkulie
23.8.2011 19:04:48 Mgr. Jitka Jeklová
Dobrý den,
nenapsala jste především důležitou věc, jak vypadá nadání Vaší dcery a jeho struktura. I podle toho je možné k problému přistupovat. Také jste nenapsala, v jaké oblasti matematiky má dcera největší problém - je to oblast lexikální, nebo jiná? I podle toho je třeba upravit přístup k nápravě.
Pokud má dcera vyjmenované diagnózy, a ty jsou ve větší míře, pak jí integrace zcela náleží a následná péče by měla být poskytována ve spolupráci rodiče, škola a pedagogicko-psychologická poradna. Integrované děti mají vypracovaný individuální vzdělávací plán (IVP), který se vyhodnocuje a případně upravuje dvakrát ročně (tedy za pololetí). Za vypracování a dodržování IVP je zodpovědná škola, rodič je však povinen se školou aktivně spolupracovat. Poradna má za úkol dle vyhlášky IVP sledovat a vyhodnocovat. IVP nemůže osnovy učiva redukovat, ale měl by nabídnout možnosti, jak podávanou látku modifikovat.
Na druhou stranu integrace nikomu nezaručuje, že dítě nemůže propadnout. Skutečně může, ale očekávala bych od školy, že nabídne možnosti, jak situaci řešit dříve a ne jen termín reparátu.
Stát garantuje dítěti 9 let základního vzdělávání. Možnost povolit ročník navíc (tedy 10. rok školní docházky) je v možnostech a v pravomoci ředitele ZŠ. Tento ročník "navíc" je však nevymahatelný. Pokud se ředitel rozhodne, že ho nepovolí, máte jako rodiče možnost zkusit jinou základní školu, kde by mohl ředitel rozhodnout jinak, nebo pak Vaše dcera vyjde tzv. z 8.třídy.
To, že se učíte doma, je samozřejmě správné, ale zároveň doufám, že v poradně spolupracujete s odborníkem na dyskalkulii, který Vám s domácí přípravou pomáhá. Protože laicky řešeno jen prosté počítání více příkladů dětem s dyskalkulií většinou nepomůže. Je vhodné využívat adekvátní přístup a různé pomůcky.
V současné době bych doporučila zkontaktovat školu. Společně projít zpětně všechny vypracované IVP a zároveň požádat o vysvětlení, jak bude reparát přizpůsoben tomu, že je dcera integrovaná právě na dyskalkulii. Vzápětí kontaktujte poradnu a vyžádejte si konzultaci u odborníka v poradně, ke kterému pravidelně docházíte. Společně se dohodněte na přípravě na reparát a i na možnosti modifikace dle IVP.
Držím palce a věřím, že dcera bude u reparátu úspěšná.
Jitka Jeklová
nenapsala jste především důležitou věc, jak vypadá nadání Vaší dcery a jeho struktura. I podle toho je možné k problému přistupovat. Také jste nenapsala, v jaké oblasti matematiky má dcera největší problém - je to oblast lexikální, nebo jiná? I podle toho je třeba upravit přístup k nápravě.
Pokud má dcera vyjmenované diagnózy, a ty jsou ve větší míře, pak jí integrace zcela náleží a následná péče by měla být poskytována ve spolupráci rodiče, škola a pedagogicko-psychologická poradna. Integrované děti mají vypracovaný individuální vzdělávací plán (IVP), který se vyhodnocuje a případně upravuje dvakrát ročně (tedy za pololetí). Za vypracování a dodržování IVP je zodpovědná škola, rodič je však povinen se školou aktivně spolupracovat. Poradna má za úkol dle vyhlášky IVP sledovat a vyhodnocovat. IVP nemůže osnovy učiva redukovat, ale měl by nabídnout možnosti, jak podávanou látku modifikovat.
Na druhou stranu integrace nikomu nezaručuje, že dítě nemůže propadnout. Skutečně může, ale očekávala bych od školy, že nabídne možnosti, jak situaci řešit dříve a ne jen termín reparátu.
Stát garantuje dítěti 9 let základního vzdělávání. Možnost povolit ročník navíc (tedy 10. rok školní docházky) je v možnostech a v pravomoci ředitele ZŠ. Tento ročník "navíc" je však nevymahatelný. Pokud se ředitel rozhodne, že ho nepovolí, máte jako rodiče možnost zkusit jinou základní školu, kde by mohl ředitel rozhodnout jinak, nebo pak Vaše dcera vyjde tzv. z 8.třídy.
To, že se učíte doma, je samozřejmě správné, ale zároveň doufám, že v poradně spolupracujete s odborníkem na dyskalkulii, který Vám s domácí přípravou pomáhá. Protože laicky řešeno jen prosté počítání více příkladů dětem s dyskalkulií většinou nepomůže. Je vhodné využívat adekvátní přístup a různé pomůcky.
V současné době bych doporučila zkontaktovat školu. Společně projít zpětně všechny vypracované IVP a zároveň požádat o vysvětlení, jak bude reparát přizpůsoben tomu, že je dcera integrovaná právě na dyskalkulii. Vzápětí kontaktujte poradnu a vyžádejte si konzultaci u odborníka v poradně, ke kterému pravidelně docházíte. Společně se dohodněte na přípravě na reparát a i na možnosti modifikace dle IVP.
Držím palce a věřím, že dcera bude u reparátu úspěšná.
Jitka Jeklová