Otázka
Odpověď
Agresor
12.2.2002 1:12:36 Radim, 2 kluci, 1 holcicka
Dobrý den, minulý týden, kdy jsme byli ve škole, kam chodí Matýsek (starší syn - 2. třída), na zápisu našeho druhého syna (Filípka), nás učitelka, která M. vůbec neučí, a která prováděla zápis F., požádala (!), abychom se zastavili u zástupkyně ředitele kvůli M. U ní jsme se dozvěděli, že je M. agresor a že má vážné obavy, aby jeho chování nepřerostlo v šikanu. Že prý v šatně uhodil spolužačku, což viděla její maminka, která si stěžovala učitelce a zástupkyni. A že to nebylo poprvé a že těch stížností už bylo víc (nepadlo ale žádné konkrétní jméno). To, že už kdysi v první třídě někoho uhodil, víme, ale vždy se bránil tím, že ho (ve 100% děvčata) provokovala. Přiznávám, že je povahy, kdy se do něj dá chvilku šťouchat, ale jakmile je toho hodně, reaguje ne slovně. Nevím, jestli to nemůže být způsobené jeho zážitky z první třídy:
1. Už v září v první třídě byl obviněn z toho, že spolužákovi vyměnil svoje staré a okousané plnicí pero za jeho nové. Což samozřejmě nemohla být pravda, protože jsme mu dva dny předtím kupovali toto pero nové. Učitelka celou situaci (přede mnou) řešila před celou třídou a většina dětí dosvědčila, že to "naše" pero není Matýska. Výsledkem toho bylo to, že se musel omluvit - i s pytlíčkem lentilek - někomu, kdo ho poškodil.
2. Sice to možná nevidíte ráda, ale v únoru po vysvědčení byl pro něj velikou motivací pro jedničky pytlíček s měnícími se Pokémony. Za jeden týden s jedničkami jeden pytlíček Pokémonů. Motivace fungovala naprosto spolehlivě.
3. V květnu jsme se třídní učitelky zeptali na to, jak je možné, že v první třídě snižuje známku za gramatickou chybu v odpovědi na slovní úlohu. Poté, co nám sdělila, že to tak dělala vždycky a že od této metody neustoupí, a na základě jejího doporučení, jsme si šli stěžovat k zástupkyni. Třetí den poté byly všechny známky opraveny o jeden stupeň směrem k lepšímu. Co se v ty dny ve škole dělo nevíme, ale M. se po třech letech opět začal v noci pomočovat, s výjimkami to trvá dodnes a navštěvujeme příslušnou poradnu. Mimo jiné: motivace ta tam, než aby raději mohl za hezké známky na vysvědčení něco dostat, raději řekl, že nechce nic.
4. V září na základě naší žádosti přestoupil do jiné třídy ve stejné škole, protože jsme konečné hodnocení na vysvědčení považovali za zkreslené díky květnovým událostem.
5. Někdy v říjnu loňského roku se se spolužáky bavil na WC a označil svou bývalou učitelku v první třídě za "bílou smrtku" (má pravdu - chcete vidět fotku?). Někdo ze spolužáků to vynesl ven a žaloval paní učitelce. Průšvih po celé škole. Opět - učitelkami vydupaná omluva atd.
6. Ve stejném období sledoval tchán Matěje, jak jde ze školy domů. Jedna jeho spolužačka si ho tak dobírala (strhávání čepice, házení čepice do bahna apod.), že i sám tchán se divil, jak je možné, že jí ještě Matěj nenabančil a sám tchán ji okřikl.
7. Poslední kapka je minulý týden - šťouchnutí do břicha v šatně.
To je ve stručnosti jeho příběh. Chtěl bych se zeptat, jestli mohou tyhle události (podle kineziologického vyšetření ANO - podle kinezioložky mu učitelka v květnu způsobila psychický blok) souviset s jeho nulovou motivací, nesnášenlivostí dětí. Sám říká, že ve třídě nemá žádné kamarády. Zda se opravdu mohla učitelka z 1. třídy podepsat na jeho současném chování. Je jasné, že se doma s mladším bratrem pere, ale z 90% je k praní vyprovokován. Už od podzimu nás přemlouvá, abychom mu půjčili Kačenku (jeho mladší sestřičku) ven na procházku, že si jí ohlídá. I my se často divíme, jak šikovně se o ní dokáže postarat, jak jí má rád: nakrmí jí, oblékne, svlékne, umyje ve vaně. Může se takhle chovat agresor? Ten, kdo šikanuje? Máme s ním zajít k psychologovi, který nemá se školou, kam Matěj chodí, nic společného? Co máme - my nebo i on - dělat proto, aby mu učitelky věřily, že když si ho někdo dobírá, že je to tak? Jeho zbraní je se rozbrečet, protože už předem ví, že ve škole nemá dovolání: "Učitelka mi stejně neuvěří, tak proč bych za ní chodil? Kdo mi pomůže?" Nebo - ta agresivita vůči spolužačkám, které si ho dobírají - je přehnaně vybarvená pečlivou maminkou, která si i ve druhé třídě svoji dceru odvádí ze školy, přitom bydlí 15 metrů od školy? Dlouhý dotaz, ale snažil jsem se poskytnout co možná nejvíc objektivní pohled a fakta.
Děkuji.
1. Už v září v první třídě byl obviněn z toho, že spolužákovi vyměnil svoje staré a okousané plnicí pero za jeho nové. Což samozřejmě nemohla být pravda, protože jsme mu dva dny předtím kupovali toto pero nové. Učitelka celou situaci (přede mnou) řešila před celou třídou a většina dětí dosvědčila, že to "naše" pero není Matýska. Výsledkem toho bylo to, že se musel omluvit - i s pytlíčkem lentilek - někomu, kdo ho poškodil.
2. Sice to možná nevidíte ráda, ale v únoru po vysvědčení byl pro něj velikou motivací pro jedničky pytlíček s měnícími se Pokémony. Za jeden týden s jedničkami jeden pytlíček Pokémonů. Motivace fungovala naprosto spolehlivě.
3. V květnu jsme se třídní učitelky zeptali na to, jak je možné, že v první třídě snižuje známku za gramatickou chybu v odpovědi na slovní úlohu. Poté, co nám sdělila, že to tak dělala vždycky a že od této metody neustoupí, a na základě jejího doporučení, jsme si šli stěžovat k zástupkyni. Třetí den poté byly všechny známky opraveny o jeden stupeň směrem k lepšímu. Co se v ty dny ve škole dělo nevíme, ale M. se po třech letech opět začal v noci pomočovat, s výjimkami to trvá dodnes a navštěvujeme příslušnou poradnu. Mimo jiné: motivace ta tam, než aby raději mohl za hezké známky na vysvědčení něco dostat, raději řekl, že nechce nic.
4. V září na základě naší žádosti přestoupil do jiné třídy ve stejné škole, protože jsme konečné hodnocení na vysvědčení považovali za zkreslené díky květnovým událostem.
5. Někdy v říjnu loňského roku se se spolužáky bavil na WC a označil svou bývalou učitelku v první třídě za "bílou smrtku" (má pravdu - chcete vidět fotku?). Někdo ze spolužáků to vynesl ven a žaloval paní učitelce. Průšvih po celé škole. Opět - učitelkami vydupaná omluva atd.
6. Ve stejném období sledoval tchán Matěje, jak jde ze školy domů. Jedna jeho spolužačka si ho tak dobírala (strhávání čepice, házení čepice do bahna apod.), že i sám tchán se divil, jak je možné, že jí ještě Matěj nenabančil a sám tchán ji okřikl.
7. Poslední kapka je minulý týden - šťouchnutí do břicha v šatně.
To je ve stručnosti jeho příběh. Chtěl bych se zeptat, jestli mohou tyhle události (podle kineziologického vyšetření ANO - podle kinezioložky mu učitelka v květnu způsobila psychický blok) souviset s jeho nulovou motivací, nesnášenlivostí dětí. Sám říká, že ve třídě nemá žádné kamarády. Zda se opravdu mohla učitelka z 1. třídy podepsat na jeho současném chování. Je jasné, že se doma s mladším bratrem pere, ale z 90% je k praní vyprovokován. Už od podzimu nás přemlouvá, abychom mu půjčili Kačenku (jeho mladší sestřičku) ven na procházku, že si jí ohlídá. I my se často divíme, jak šikovně se o ní dokáže postarat, jak jí má rád: nakrmí jí, oblékne, svlékne, umyje ve vaně. Může se takhle chovat agresor? Ten, kdo šikanuje? Máme s ním zajít k psychologovi, který nemá se školou, kam Matěj chodí, nic společného? Co máme - my nebo i on - dělat proto, aby mu učitelky věřily, že když si ho někdo dobírá, že je to tak? Jeho zbraní je se rozbrečet, protože už předem ví, že ve škole nemá dovolání: "Učitelka mi stejně neuvěří, tak proč bych za ní chodil? Kdo mi pomůže?" Nebo - ta agresivita vůči spolužačkám, které si ho dobírají - je přehnaně vybarvená pečlivou maminkou, která si i ve druhé třídě svoji dceru odvádí ze školy, přitom bydlí 15 metrů od školy? Dlouhý dotaz, ale snažil jsem se poskytnout co možná nejvíc objektivní pohled a fakta.
Děkuji.