Konzervo, ani u nás přístup "mohl bys..." moc nefunguje...respektive, přesně jak píšeš, problém je v tom, jak dítě a dospělý rozdílně vnímá ten obrat "mohl bys...". Zatímco já to beru jako zdvořilou prosbu, ale počítám s tím, že to bude hotové, tak on si to vyloží jako že to udělat může, ale nemusí
. Tudíž víc se mi osvědčilo říct "prosím tě, dneska máš za úkol umlít strouhanku, je mi jedno, kdy to uděláš, ale je potřeba, aby byla hotová do 18h, protože ji potřebujeme na obalení květáku, co bude k večeři" nebo "utři prosím tě to nádobí, ale potřebuju to teď, aby mi to tu nepřekáželo při vaření". A pokud je toho tady na udělání víc, tak mu třeba dám vybrat, co chce udělat...ale zase spíš stylem "uděláš radši tohle, nebo tamto?" - prostě aby bylo jasné, že jedno z toho udělat musí, ale že si může vybrat to, co je pro něj přijatelnější...