http://www.spotrebitele.info/clanek.shtml?x=2174514
Dárkové balíčky z porodnic
Také vám po návratu z porodnice začaly chodit balíčky, které jste si nikdy neobjednala, a vy nevíte, jak v takovém případě postupovat?
Velmi rozšířenou reklamní aktivitou jednotlivých výrobců produktů pro miminka je takzvaný dárkový (či sponzorský) balíček, který dostávají maminky na porodních odděleních mnoha porodnic přímo z rukou vrchních nebo staničních sester. Tyto balíčky obsahují předměty určené novopečeným maminkám a jejich ratolestem, jako například pleny, hygienické vložky, časopisy, vzorky krémů atd. Zároveň je u nich přiložen letáček nazvaný POTVRZENÍ O PŘEVZETÍ BALÍČKU, který sestry žádají podepsat, aby měly doklad o tom, že se balíčky skutečně dostaly do rukou maminek. Struktura lístků je velmi podobná, většinou obsahují: jméno matky, adresu a telefonní číslo, datum narození matky a dítěte, jméno a pohlaví dítěte, popřípadě počet členů v domácnosti. Čeho si ovšem maminka v euforii při převzetí sponzorského daru nevšimne, je miniaturně napsaná poznámka na konci letáku oznamující, že podpisem souhlasí se zpracováním svých osobních údajů pro komerční účely a pro zasílání reklamních materiálů. Nikde není kolonka, která by umožňovala variantu „potvrzuji převzetí, ale nedávám souhlas k zpracování mých osobních údajů“. Navíc nikde není uvedeno, jak a kde (u jaké firmy nebo zpracovatele) je možné souhlas se zpracováním osobních údajů odvolat či požádat o stažení z databáze. V takovém případě je lepší nikterak hodnotný dárkový balíček oželet a nic nepodepisovat nebo text o udělení souhlasu jednoduše přeškrtnout.
Dětské karty ze Švýcarska
Jiným problémem, kterému maminky obdarované v porodnicích často čelí, je zasílání neobjednaného zboží. Poprvé se maminky nechají nalákat a objednají si třeba sadu výukových dětských karet za 179 Kč (často ani to ne!). Jaké je jejich překvapení, když jim za nějaký čas přijde další balíček, tentokrát za 499 Kč, aniž by si cokoli objednávaly. Otrlejší jedinci v tomto případě nic neuhradí a balíčky posílají zpět. Martyrium ovšem pokračuje. Za určitou dobu jim začnou chodit faktury s přiloženým dopisem, ve kterém jsou důvěřivé maminky nabádány k úhradě dříve, než dojde k nepříjemnému soudnímu řešení jejich nedoplatku. Mnohé se zaleknou a raději částku zaplatí.
V případě, že si mladé matky v porodnici nic neobjednají, nemají ještě vyhráno. Marketingová firma na základě vyplněného letáčku tyto ženy kontaktuje s nabídkou zboží pro malé caparty s tím, že pokud se jim kartičky nebudou líbit, nemusí je platit a mohou je zaslat zpět firmě. Když vám potom takový balíček přijde, zjistíte, že je na něm pouze adresa do Švýcarska (e-mailový kontakt je také do Švýcarska). Většina lidí si v takové situaci balíček raději nechá, protože zaplatit částku za dětské karty vás vyjde zhruba stejně jako zásilka do Švýcarska. Některým matkám se však tento podnikatelský záměr nelíbil, jelikož se cítily podvedeny, a začaly horečně pátrat, jak zrušit zasílání dalších a dalších, tentokrát již nevyžádaných, zásilek. Po téměř detektivním úsilí našly na internetu pražský kontakt na danou firmu a mohly tak konečně zarazit přísun dětských kufříků, karet atd. Ne každý však měl čas, chuť a sílu podstoupit tuto strastiplnou cestu zjišťování, jak se z dobírkového kolotoče vymanit. Takže platili a platili a platili… Tyto případy nejsou nijak ojedinělé a zdá se, že většina lidí netuší, jak v takovém případě postupovat.
Občanský zákoník v § 53 odst. 9 jasně stanoví: „poskytuje-li dodavatel plnění spotřebiteli bez objednávky, není spotřebitel povinen dodavateli jeho plnění vrátit ani jej o tom vyrozumět.“ Tím spíše nemusí platit cenu za takto poskytnuté zboží či služby. Na tom nic nemůže změnit ani vytištěná či jinak vyznačená cena na výrobku či přiložená faktura. Takže pro příště, pokud vám opět nějaká firma zašle zboží, které jste si neobjednali, můžete si je jednoduše nechat. |