Lucie + 2 princezny
Tak dnes se budeme venovat poradku v pisemnostech; na rozdil od pana Tomana pro tentokrat nikoliv v papirech informacnich (odborne clanky, knihy, korespondence - o tom kdyz tak nekdy priste), ale v papirech "provoznich" - doklady, ucty, ...
Budu pouzivat nejen zminenou knihu, ale i rady FL a svuj vlastni system (prevazne prevzaty od rodicu), nedavno jsme tady o tom mluvily a zda se mi, ze ho mame vsechny vicemene podobny. Tem, co maji ekonomickou skolu nebo k nejakemu efektivnimu systemu dospely samy, se omlouvam za noseni drivi do lesa.
Hlavnim nastrojem k tomu, abychom potrebny papir vzdycky snadno nasli, je spravne dokumenty roztridit a ulozit je podle stejneho kriteria, podle ktereho je budeme pozdeji hledat. Znamena to, ze si musime uvedomit, jak veci hledame. Nekdy se muze stat, ze u nejakeho typu papiru jsou dve vhodna mista na ulozeni - napriklad fakturu za mikrovlnku muzeme ulozit mezi papiry ke kuchynskym spotrebicum nebo mezi uctenky. Pak se musime predem rozhodnout, ktere z techto mist je to spravne, a podle stejneho klice pak ulozime i ucet za televizi.
Papiry muzeme davat do obalek, do papirovych slozek nebo do eurodesek a tyhle "soubory" pak dal sdruzovat do vetsich obalek, krabic nebo sanonu. Nejpraktictejsi se mi zda krouzkovy sanon, i kdyz je velky a tezky.
Jak tridit domaci papiry?
Domaci papiry se deli do tri hlavnich skupin: osobni dokumenty, financni dokumenty a dokumenty k vecem. Pro kazdou z techto hlavnich skupin mam vlastni sanon.
1. Osobni dokumenty: V sanonu mam obalky nadepsane jmeny, ke kazdemu jmenu ukladam jeho osobni dokumenty - rodny list, papiry od doktora, pojistku,... Protoze se to do jedne kosilky nevejde, mam pak dalsi, kam davam jeho doklady o vzdelani (vysvedceni, certifikaty z kursu,...) a jeste jeden na pracovni smlouvy.
2. Financni dokumenty: Kosilky nadepsane Elektrina, Inkaso, Telefon, Uver, ... do kterych ukladam zaplacene nebo jinak vyrizene faktury a papiry, ty nejcerstvejsi dopredu, stare jsou schovane za nimi. Kdyz je kosilka plna, papiry vyndam a prohlednu, vetsinou zjistim, ze ty stare papiry zezadu uz muzu vyhodit. Stavebni sporeni mam zvlast, postavene vedle, protoze nam k tomu dali prislusne desticky, ale spravne by tam melo byt taky. Vypisy z uctu maji perforaci, tak je do sanonu pricvaknu rovnou, zase nejnovejsi dopredu. Pak je tam specialni kosilka na papiry, ktere budou potreba k danovemu priznani (potvrzeni o vysi prijmu, o penzijnim pripojisteni).
3. Veci: Kosilky nadepsane Byt (tam jsou veci pevne spojene s domem, jako okna, podlaha, stavebni povoleni na koupelnu atd.), Bila technika (pracka, mycka), Kuchynske spotrebice (topinkovac, konvice), Elektro (ostatni elektricke veci - vysavac, fen), Auto, Kola a lyze, Telefony atd. V kosilkach mam uctenky, zarucni listy a navody, pokud nejsou nechutne tluste, pripadne kontakt na vyrobce nebo dodavatelskou firmu.
Nektere z nas maji cleneni trochu jine. Myslim, ze je to jedno, dulezite je, aby kazdy zvolil takove kriterium trideni, ktere je pro nej prirozene, aby se mu v tom potom dobre hledalo.
Bezne ucetnictvi vedu zvlast, ted jsem to hodne zjednodusila. Uctenky strkam do obalky se jmenem bezneho mesice, ve ktere mam vlozeny papir, na nemz eviduju, kolik jeste si muzu dovolit utratit a utracene penize hned skrtam (presneji receno, skrtam jen nakupy na kartu, co platim v hotovosti, to skrtnu uz predtim, kdyz si z obalky vyndam penize a dam si je do penezenky - pak nemusim zaznamenavat kazdy listek na metro). Kdyz prijde vypis, zkontroluju ho, vyhodim potvrzeni od karetnich plateb a uctenky za potraviny a za benzin. Ostatni necham v obalce. Na konci roku projdu vsechny obalky a uctenky za veci, ktere jeste bude mozne reklamovat, dam do obalky s cislem prislusneho roku. Lonskou a predlonskou obalku necham byt a z te predtim ponecham jen uctenky od veci, ktere maji delsi nez dvouletou zarucni dobu. Neni to uplne prehledne a uchovavam o neco vic uctenek, nez je potreba, ale je to casove nenarocne a clovek zas nereklamuje veci tak casto, aby ho vyhledavani uctenek moc zdrzovalo. Tyka se to jen uctenek na veci, ktere nejsou zarazeny v sanonu, tedy obleceni, boty, drobnosti. Vsechny tyhle obalky mam ve velke obalce.
Dale mam dve stredni obalky, nadepsane Vyridit a Zalozit. Kdyz prijde posta, hned ji otevru a prectu. Je-li tam neco, co se musi vyridit (zaplatit, zavolat), ulozim to do obalky Vyridit, (kterou diky FL pravidelne jednou tydne vyrizuju), pokud to ovsem nevyridim hned. To, co se ma zalozit, soupnu do obalky Zalozit (a v prislusny den zalozim) a zbytek (obalku, reklamu) vyhodim. Co jsem presla na tehle jednouduchy FL system, moc si ho pochvaluju.
Nyni zpet k panu Tomanovi: doporucuje zridit si (jednu!) zasuvku na "neporadek". (Mam takove ty plastove suplicky - prihradky na psaci stul, tak na "neporadek" je ta horni.) Do ni (a jen do ni!) se odkladaji vsechny veci, ktere maji byt ulozeny, ale neni na to cas. V podstate je to totez, jako obalka Zalozit. Rozdil je, ze Toman uklada materialy, ktere je vhodne pred ulozenim jeste nejak oznacit (treba zdrojem, tematem) a pripadne zanest do katroteky a pod., coz u domacich provoznich pisemnosti odpada.
Pokud pak neco hledame, tak hledame jen na dvou mistech: tam, kde to ma spravne byt, a v teto prihradce na neporadek.