|
Deník škola, školička
Články 1 až 3 z 3
|
sepsala Iva U zápisu se trochu jinou formou zkouší vlastně totéž, co v tom testu školní zralosti, často to bývá formou hry, plněním zábavných úkolů, procházením nějaké trasy apod... Občas se také ještě vyskytne sledování obratnosti a koordinace pohybů (stání a skákání na jedné noze, kopnutí do míče, odehrání míčku hokejkou, trefování otvoru, dřep, přejít kladinu nebo lavičku.....). Nedělá se běžně, ale může to napovědět, pokud má dítě nějakou dys-, protože s těmito věcmi může mít problém, hlavně s tou koordinací... No a Lenka třeba přebírala fazole, kreslila vlnovku a tak....to je zase mimo jiné na posouzení jemné motoriky... No a někde se říká básnička, někde se zpívá, vypráví pohádka apod., ale to už je zase jen jiná forma pro posouzení řeči a slovní obratnosti.
K zápisu musí jít každé dítě, které od 1.1. do 31.8. toho roku dosáhne věku šest let. Děti s odkladem školní docházky (z loňska) už k zápisu nechodí a mohou přijít i děti narozené mezi 1.9. a 31.12. toho roku, ale u nich pak škola většinou vyžaduje posudek z ped-psy poradny. Pokud rodič uvažuje o odkladu, nahlásí to u zápisu, ale definitivní rozhodnutí (pokud nejde o zcela jasně v některém směru opožděné dítě) by mělo přijít až na konci léta, nejpozději do 31.8.
Jo a ještě poslední věc....nemá smysl se nervovat, strachovat dopředu, že to nezvládneme.....děti to vycítí, poznají....a budou se také bát a hlavně nebudou vědět čeho... Měly by z nás cítit jistotu, škola jako taková je ohromná změna sama o sobě, tak aby se dítě mělo o koho opřít. Také nemá cenu děti strašit ve smyslu, že doteď si jen hrálo a teď nastávají jen povinnosti a konec zábavy....ani to není pravda....navíc jak dítě dozrává, potřebuje být důležité, cítit vlastní zodpovědnost, mít své povinnosti....a na tohle je škola ideální... Každé dítě v tomto věku chce umět (nebo by mělo chtít, pokud je vše v pořádku) číst, psát, počítat, škola je přesně to místo, kde se to naučí...Ve školce by se už nudilo, samy ty děti cítí, že je baví něco jiného.... Škola by pro prvňáčka měla být jen přirozeným naplněním jeho potřeb...nám rodičům sice přináší další povinnosti, ale není jich zas až tolik, jednou denně s dítětem přečíst pár slov, napsat několik příkladů nebo pár řádků v písance...je i dost dětí, které kromě čtení ani asistenci nepotřebují....a i když jo, tak jde vlastně o bezvadný způsob, jak se věnovat jen jednomu dítěti, abychom se vzájemně užili. Je možné psát úkoly s oběma, ale také si lze vymezit hodinu, kterou rozdělím na půlky....jedno dítě dělá úkoly, druhé si hraje nebo má jinou zábavu, pak se to vymění...nebo se zapojí oba rodiče, tu půlhodinu denně by neměl být takový problém najít...A víc jak půl hodiny včetně připravení aktovky na druhý den příprava do školy nezabere... A čím jsou děti starší, tak jsou sice nároky větší, ale děti jsou samostatnější... No a to, že už si dítě kromě nemoci nemůžeme nechat doma a jet třeba mimo sezónu někam na dovolenou, to taky neplatí, dokonce se už nenosí ani omluvenky od doktora, když je dítě nemocné, podstatný je podpis rodičů....A jen o to, že by dítě mělo splnit požadavky ročníku.
Takže fakt nemá smysl se stresovat, sebe ani děti....A nebo smutnit nad tím, že už to nejsou vrnící miminka....však ono každé období má cosi do sebe....a třeba já mám zrovna tohle nejraději....i když věřím, že takových nás moc není
Takže všem maminkám budoucích prvňáčků přeju šťastný start do nové etapy....Nás to čeká za rok a já (vím, že jsem hrozná) už se nemůžu dočkat....Možná je to tím, že se nám to s Lenkou tak povedlo.....Víte, že výběr základky a první třída bývá jedna z posledních možností, kdy můžete za děti rozhodovat a směrovat je, kam chcete vy? Pak už mají děti svou hlavu a rodiče se začínají přesouvat do role poradců.....Tak si to pořádně užijte . Držím palce, ať všechna vaše rozhodnutí vedou ke spokojenosti vás a hlavně vašich dětí.... |
Více ... |
Vložil: Tulenik-dvojky dne 27.1.2008 | | Bez komentářů | Přidej komentář | |
|
|
školní zralost a zápis (1.část) | škola, školička |
|
sepsala Iva Tak já jsem dost zaujatá proti odkladům školní docházky obecně. Je milion důvodů, mám milion argumentů, příkladů a zkušeností z vlastního působení coby učitelka na ZŠ...to nebudu rozvádět teď, to by bylo na samostatný článek.... Ale proč to píšu...Lenka je narozená 7. září a já už v době jejího narození byla rozhodnutá, že pokud to půjde, půjde do školy v necelých šesti letech. Podmínkou bylo, že na to bude zralá a já doufala, že to poznám a včas se správně rozhodnu, jestli ji do školy dát dřív nebo podle zákona... No a tak jsem se začala pídit a zajímat, jednak proto, že se hodlám i nadále živit učením dětí, druhak proto, abych věděla, co sledovat...měla jsem na to téměř šest let a během nich i pedagogické studium v HK, a tak věřím, že jsem se dověděla a naučila dost.
Takže školní zralost... Sleduje se toho hodně, nevím, jestli na něco nezapomenu. Základní (orientační) test se často dělá ve školce, kdy tam přijde pracovnice ped-psy poradny a proklepne všechny děti...POZOR....s tímto vyšetřením musíte souhlasit, nesmí se provést bez vašeho vědomí, takže byste předem měli podepsat nějaký papír, že souhlasíte... V tomto testu má dítě za úkol:
1) nakreslit mužskou postavu (sleduje se, jestli kreslí kalhoty nebo jen univerzální tělo, proto to určení pohlaví). U školně zralého dítěte by měla postava mít hlavu s ušima, vlasama a všemi částmi obličeje...krk...ruce i nohy by měly být kreslené dvojitou čárou, na rukách má být pět prstů a na nohách boty/chodidla. Oblečení by mělo mít rozdělenou horní a dolní část. Toleruje se, pokud jeden nebo dva ze sledovaných znaků chybí.
2) překreslit deset teček uspořádaných v rámečku do určitého seskupení. Sleduje se umístění v rámci rámečku, překreslení tvaru seskupení, jestli jsou tečky (malá kolečka) vybarvené nebo nakreslené jen obrysově...
3) nakreslit dvě řady geometrických a jednoduchých tvarů v určité posloupnosti (čtvereček, obdélníček, kruh, hvězdička, trojúhelníček, křížek), v řadě jsou vždy tři tvary...sleduje se zachování posloupnosti, velikosti, tvaru...
4) opsání nesmyslného psacího textu o třech slovech....sleduje se schopnost opsat tvar, rozlišit tři slova a také obratnost s tužkou...
To je, mám dojem, všechno z té písemné části...Každá část se známkuje jako ve škole, hodnotící kriteria jsou dost jasně daná....Dítě je školně zralé, pokud dosahuje nejhůř stupně 3 ve všech částech testu, myslím.
Následuje pohovor s pracovnicí...zde se zkouší výslovnost a řečová obratnost, pak např. doplňování vět jako: jablko, hruška a banán jsou....(ovoce).....vyjmenuj dopravní prostředky (měly by se objevit nejen silniční) apod...někdy to člověku přijde dost náročné, ale děti s tím nemívají potíže... Potom se zkouší schopnost rozlišit první a poslední písmenko ve slově (dítě zralé do školy by mělo rozpoznat alespoň to počáteční)...zajímavé je, že tuhle schopnost mají i děti, které se s písmenky zatím nesetkaly a nikdo je to neučil...prostě hlásky znají a že mají i obrazovou podobu zjistí ve škole... Dále takzvané přednumerické počítání do desíti (nebo do pěti)...Takže úloha, máš jeden bonbón a dva ti dám, kolik jich budeš mít? apod.... Pak tu někdo zmiňoval pravo/levo rukost, školně zralé dítě už by mělo mít vyhraněné, kterou rukou píše... Ještě se zkouší náznaky dys- poruch, jako třeba řada obrázků nebo písmen, kde je jen nepatrný detail u jednoho jinak nebo jsou zrcadlově převrácené atd...
Tak to je snad ten základ, víc mě teď z hlavy nenapadne.... V ped-psy poradně to pak bývá ještě víc do hloubky, zkouší se i slovní zásoba apod....
|
Více ... |
Vložil: Tulenik-dvojky dne 27.1.2008 | | Bez komentářů | Přidej komentář | |
|
|
školní zralost a zápis (2.část) | škola, školička |
|
sepsala Iva Doporučuju dítě nijak nepřipravovat, nedrtit to s ním, spíše sledovat v jeho běžných aktivitách, sem tam třeba vyzkoušet při nějaké hře to rozlišení počátečního písmena (pak se děti snadno naučí hrát slovní kopanou )...Pokud je někde problém, všimnete si toho a pokud jde o nějaké drobnosti, dají se dotrénovat už cíleně. Pokud je toho víc, nemá cenu nějak to násilím drtit, protože dokud to dítě samo nedozraje, může člověk napáchat víc škody než užitku...
Pak je tu ještě jedna oblast, která se v těch orientačních testech tolik nesleduje, ale o to víc o tom vědí učitelky v MŠ...jde o sociální zralost a chování dítěte v kolektivu. Dítě by mělo umět bez pobízení zdravit, děkovat, požádat o cokoliv, rozlišit, kdy jedná s dospělím (a vyká) a kdy s dítětem (tyká)....mělo by se umět samo obléknout, převléknout, poznat si své oblečení atd...
Bohužel se testy ve školkách dělají už během podzimu a zimy, což je ale na posouzení, jestli bude dítě zralé příští září, hrozně brzy. I dítě, které v těchto testech na podzim propadlo, může během roku udělat ohromný vývojový skok a během léta se dostat na úroveň ostatních. Proto by si rodiče měli konečné rozhodnutí nechat až na konec léta (ze zákona do 31.8.) a neuspěchat to, protože dítě, které jde do školy později, než by mělo (takzvaně přezrálé), mívá se školou mnohem větší a hlavně dlouhodobější potíže, než dítě, které jde třeba v některé oblasti lehce nezralé...
Zejména neklid a nesoustředěnost (pokud nedoprovází jiný problém, např. LMD - dnes se tomu říká, myslím, ADHD apod.) bývají často důvody zbytečného odkladu...ono totiž pokud jde jen o tyto faktory, tak už během prvních týdnů ve škole se často ukáže, že dítěti v tomto směru chyběl akorát trénink (logicky, ve školce si má dítě hrát a hýbat se a ne sedět u stolu a poslouchat učitelku)...pokud neklidné dítě dostane pevný řád (rozvrh hodin), kdy ví, co bude následovat a má čas se na změny dopředu připravit, zklidní se...no a soustředěnost se trénuje zase jen soustředěním, takže každé zadání úkolu, příkladu, a pak zejména při čtení a psaní se natrénuje dosyta...
Navíc první třída má opravdu pomalý rozjezd a v běžných ZŠ je výuka zejména čtení hrozně pomalá....pokud jde dítě do školy zralé a použije se vhodná metoda, dítě se naučí číst během několika týdnů (naší Lence to trvalo šest týdnů a to šla do školy písmenky téměř nepoznamenaná)...Tohle je ale opravdu zavedeným systémem, který tak nahrává i těm opravdu v tomto směru pomalejším dětem, takže není třeba se toho nějak bát...Kromě každodenního přečtení krátkého textu není víc potřeba... Problém s tímto pomalým tempem mívají děti, které jdou do školy a číst už umějí. Je na učitelce, aby nemusely do pololetí slabikovat s ostatními, ale aby svoje dovednosti rozvíjely...a to platí i v dalších předmětech...
Takže je dobré si všimnout u zápisu (anebo ještě dřív, na dni otevřených dveří apod.), jaká učitelka bude dítě učit, jak vede hodinu, jak s dětmi vychází, jak se k ní chovají děti....
A poslední poznámka....v dnešní době, kdy je velká tendence dávat odklad školní docházky i dětem, které to nepotřebují (jen aby se jim prodloužilo dětství, jak často rodiče říkávají), bohužel dochází k tomu, že i více než polovina dětí ve třídě je vlastně o rok starší než dítě nastupující normálně...a ty odkladové děti, i když v základních dovednostech bývají sotva na úrovni normálně natupujíchc dětí, tak jsou prostě o rok zralejší....projevuje se to zejména v sociální oblasti, mívají buď už za sebou nebo plně rozvinuté druhé období vzdoru (první puberta), už i leckdy jinak přemýšlejí...Pokud se takových dětí sejde hodně, mohou třídu hodně strhnout, v jejich stínu pak může běžné šestileté dítě vypadat nezrale a zaostale (ač je normálně školně i jinak zralé)...Takže stojí za to se i zajímat o to, s kým bude dítě chodit do třídy...rok v tomhle věku udělá strašně moc....Někdy už v prvních ročnících to může být základ pro šikanu, případně vyčlenění z kolektivu, zejména u viditelně menších, hodně citlivých a méně průbojných dětí. Ale opět....ani tohle by neměl být důvod k vlastnímu odkladu, protože i tím se dá dítěti ublížit...Dítě by prostě mělo jít do školy ve chvíli, kdy na to má....ani dřív, ani později....
Hrozně důležitý je výběr správné školy. Nejen podle vzdálenosti od bydliště (daleko nebo jinam dojíždějící děti ztrácí kontakt s dětmi v okolí svého bydliště a nemají s kým chodit ven, např...), podle učitelky, dětí....ale také podle programu, kterým škola vyučuje. V současné době už nejsou osnovy, ale je předepsáno, co se musí dítě během devíti let naučit. Je ale na škole, kdy se co bude vyučovat. Takže někde se začne s násobilkou v druhé třídě, jinde až ve třetí....někde se v první třídě píše psace až od pololetí....někde je fyzika od šesté třídy, jinde až od sedmé....náplň předmětů v ročnících se může hodně lišit... Také způsob výuky, klasika, Montessori, Waldorf, Začít spolu a je toho mnohem více. Každé dítě je jiné a každé potřebuje něco jiného.
A u dvojčat obzvlášť je potřeba dávat pozor, jestli se děti hodně liší nebo jsou si podobné...hlavně jaký potřebují přístup, jaké metody a postupy.... na tom všem by mělo záviset (kromě dalších faktorů), jestli dát děti do stejné třídy (školy) nebo je rozdělit. |
Více ... |
Vložil: Tulenik-dvojky dne 27.1.2008 | | Bez komentářů | Přidej komentář | |
|
|
Články 1 až 3 z 3 |
|