Deníky Fotoalba Vzkazy
    

Patří do deníku

Rytmické matematické hry

Autor: JODIE , 30.8.2012
- Děti počítají od jedné do např. dvaceti v kruhu - při stoupajicí řadě čísel jdou dopředu, když počítají zpět 20,19,18 atd., jdou dozadu. Stejně pracujeme s násobky

- Děti stojí v kruhu a počítají od jedné do dvaceti. Na každé sudé číslo tlesknou.

- Děti chodí po kruhu a na každé třetí číslo dupnou (nebo cokoliv jiného - lusknou, poskočí, dřepnou...)

- Děti jdou za učitelem a počítají 1,2,3,4 (na jedno číslo jeden krok, pak se vracejí dozadu) a počítají 4,3,2,1. Pokračují stejným způsobem od čísla 5 (5,6,7,8;8,7,6,5), 9, 13, a 17.

- Děti stojí v kruhu, jeden po druhém říkají čísla např. od 1 do 20. Jedno dítě na každé liché číslo tleskne, druhé na každé sudé dupne.

- Děti chodí do čtverce, počítají a každý násobek 4 zakřičí, pak pokračují po další straně čtverce (1,2,3,4 - jedna strana čtverce, 5,6,7,8 - druhá strana, 9,10,11,12 - další. Pokračujeme až do 40.

- Děti počítají v kruhu, jedno po druhém od 1 do 60. Každé dítě na které výjde násobek šesti si dřepne. Násobky i pohyb měníme dle potřeby.

- Děti se pohybují po kruhu a počítají. Na každé číslo poskočí, na násobek 4 tlesknou nad hlavou. Provádí to i pozpátku.

- Děti stojí a počítají. Na smluvený násobek dělají určité pohyby ve smluveném pořadí. Např. tlesknutí nad hlavou, tlesknutí před tělem, tlesknutí za tělem, poskok, opakování.
U násobku pět to vypadá následovně: 1,2,3,4, tlesknutí nad hlavou, 6,7,8,9, tlesknutí před tělem, 11,12,13,14 tlesknutí za tělem, 16,17,18,19 poskok, 21,22,23,24, tlesknutí nad hlavou...

BUBNUJEME VÝSLEDKY
- domluvíme se např. na násobcích 2: Jedno dítě opakuje na buben vždy dva údery na znamení násobilky dvou, druhý zabubnuje např. 3x - 3 x 2 = 6 Všichni bubnují 6.
Kromě bubínku použijeme tleskání, dřívka apod.
U vysokých čísel desítky znázorníme dupnutím a jednotky doplníme tleskáním.

- Správný a špatný výsledek: Udáváme příklad se správným či špatným řešením. Když děti souhlasí, ozve se souhlasný zvuk, když je výsledek špatně, děti mlčí.

NÁSOBILKA V POHYBU
Tyto hry jsou podobné těm již zmíněným, ale základem u nich bude geometrický tvar příbuzný s násobkem. Tyto hry můžeme vykonávat jak doma, tak i ve větší skupině.

Násobky 2 - tady bude základním tvarem kyvadlo nebo také pumpa. Společně odříkáváme násobky dvou - neříkáme celé příklady, pouze řady násobků a s nohama rozkročenýma se pohybujeme jako kyvadlo. Podobně můžeme pracovat i v řadách proti sobě - když první řada nakročí nohu vpřed a přenese váhu dopředu, řada proti jde dozadu a naopak. Variantou je možnost, že nahlas říká násobky pouze ta řada, která jde vpřed, takže se obě řady ve zvolaní čísla střídají. Důležitá je pravidelná rytmická pulzace.
Pumpa pak bude vypadat tak, že dvojice se dotkne navzájem dlaněmi - udělá bránu, kyvadlo, pumpy. Opět půjde o přenášení váhy dopředu a dozadu s odříkáváním násobku dvou. Při odříkávání násobků jdeme násobky tam i zpět. Pohyby celého těla a nohou, vystřídáme pohyby rukou - dělat tzv. stěrače.
Do ruky můžeme vzít i pastelku a za doprovodu společného odříkávání násobků kreslit cik, cak linii, vlnovky, obloučky, tam i zpět zrcadlově.

Násobky 3 - to je trojúhelník. Stojíme ve špici trojújelníku a první krok povede doprava šikmo dopředu tak, abychom později dalšími kroky vytvořili trojúhelník. Kráčíme po obvodu trojúhelníku - každý krok buď jedna strana nebo jedna strana tři kroky, násobky však budou zvolané pouze v rozích. Opět můžeme měnit směr trojúhelníku, dopředu, dozadu, do strany.
Násobky odříkáváme tam i zpět - při řadě násobků zpět putujeme i opačným směrem v trojúhelníku.
Rukama budeme vést pohyb oběma rukama zrcadlově například od malého trojúhelníku k největšímu a zpět. Jsme dirigenti.
S tužkou na papíře to bude trojuhelníková spirála od nejmenšího tvaru k velkému a zpět. Děti pak mohou vytvořené kresby vymalovat dle fantazie.

Násobky 4 - čtverec - opět připadá v úvahu, co strana to krok nebo každá strana 4 kroky a násobky v rozích. Počítáme tam i zpět, rukama kreslíme čtverce ve vzduchu. Stavitel vytváří návrh domu. S pastelkou to bude čtvercová spirála, jakýsi labyrint. Využíváme barvy, volnými chodbičkami je možné se vrátit do středu.

Násobky 5 - to je pětiuhelník - domeček se střechou. Je možné tvar nakreslit velký na tabuli nebo vytvořit páskou na zem. Zkusíme i pastelkou.
Když nám to jde, můžeme zkusit i pěticípou hvězdu - od vrcholu hlavy půjdeme do pravé nohy, pak křížem k levé ruce, dále vodorovně k pravé ruce, šikmo dolů k levé noze a zpět k vrcholu hlavy. Pěticípá hvězda byla symbolem poznání renesančního člověka.

Násobky 6 - jsou dva trojúhelníky, které se dotýkají špicí nebo základnou. Tady se můžou střídat skupiny, které půjdou první trojúhelník dopředu a druhý dozadu se skupinou, která pohyb půjde naopak. Vznikne tím velice hezká výměna. Je to taková hranatá osmička. Šestiuhelník je i včelí plástev.

Násobky 7 - to bude domeček se střechou - začneme střechou, trojúhelník a pak půjde čtverec dům. Vracíme se do bodu z kterého jsme vyšli. Můžeme cvičit ve dvojicích, kdy jeden kráčí linii trojúhelníku a druhý navazuje čtverec a oba se musí nakonec sejít na stejném místě. Opět v každém rohu společně říkám nahlas násobky. S pastelkou je to hledání cesty tam i zpět.

Násobky 8 - dva čtverce - opět můžeme střídat děti, které jdou nejprve vpřed a pak vzad. I zde půjde o jakousi čtvercovou osmičku.

Násobky 9 - tři trojúhelníky do různých směrů tam i zpět - zpět to bude opravdu těžké, budeme-li chtít dodržet důsledně i cestu zpět. Ale když si určíme směr vpřed, dozadu a například vpravo, tak to můžeme zvládnout.



Oznámkujte článek (jako ve škole)!
1 2 3 4 5
výborný nedostatečný
Průměrná známka: 1 (známkovalo 2 čtenářů)
Zobrazeno doposud 1833 x.
Technická podpora: na této adrese. (C) 1999-2011 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.