Deníky Fotoalba Vzkazy
   Hlavní stránka deníků 

Deník Pár tipů ze Žluťáskovic první třídy
Co se nám osvědčilo v prní třídě v jednotlivých předmětech


 Články 17 z 7 
 Co se nám osvědčilo v prvouce I.Pár tipů ze Žluťáskovic první třídy

Prvouka (+další předměty- pracovní vyučování, výtvarná výchova...)

Čas-

Už dávno jsme zavedli nástěnku-kalendář. Rozdělila jsem ji na 7 řádků s názvy dnů + čísla 1-7. Když se plánovala nějaká akce, dávala jsem na konkrétní den obrázek toho, co nás čeká. Povídali jsme si o tom, atd. děti později taky malovaly...Po straně byl ozdobný kolíček, který jsme nezapomněli posouvat. Teď co jsme ve škole už dny v týdnu umějí a plánovaný program mají v hlavě, takže ten kalendář nějak začal postrádat smysl, už na něj nekoukaly, přestože jsem tam, co nás čeká psala, aby si procvičily čtení- neujalo se.

V druhé části nástěnky máme pod sebou jména měsíců (to napsaly holky na tvrdý papír, na nástěnku jsme to pověsili) + na okraji nástěnky čísla 1-31. Tam kolíčkujeme datum- to je baví dodnes.

Vytvořila jsem roční kruh- kruh rozdělený na 12 dílů s názvy měsíců,do každého dílu jsem nakreslila typické činnosti- obecné nebo specifické naší rodině+fotky z našeho života v průběhu roku. Uprostřed je připínáček s šipkou- připíchnuto na staré dveře. Šipkou otáčíme jak plyne rok. Taky máme vyznačeno kdo má kdy narozeniny.

Vyrobila jsem časovou přímku- je na ní vyznačen dnešní rok, období, kdy se kdo z nás narodil (velmi malý úsek) + osobnosti a události, o kterých se bavíme, např. při státních svátcích probíráme Jana Husa, Cyrila a Metoděje, sv.Václava, Světové války, vznik Československa, pád režimu v roce 1989, +další o čem si povídáme (Ježíš Kristus, období starých pověstí českých, atd.)

snažili jsme se vyrobit sluneční hodiny- zapíchnout tyč a každou hodinu položit na místo stínu kámen, ale nějak se nám nepodařilo najít místo na zahradě, kde není velkou část dne stín.Dají se vyrobit i hodiny přesýpací či vodní, ale k tomu jsme se nějak nedostali.

Během roku slavíme hodně svátků, máme i různé rodinné tradice, které už děti znají, těší se na ně a vědí do jakého období je zařadit.

Malujeme si rodinný rodokmen, prohlížíme fotky babiček, dědů, prababiček, pradědečků, praprababiček...(jednu zeď máme plnou těchto fotografií- starých i nových) snažím se tahat vzpomínky z mé dodnes žijící babičky a vyprávět vše dětem+vzpomínky mé, mých rodičů..

Čteme vždy na začátku měsíce z knihy Barevný rok (původ jména měsíce, něco z historie, tradic, přírodě v té době- moc pěkná kniha) Pouštíme si Chaloupku na vršku- příslušnou část (máme ji staženou z Uložto).

Hospodářský rok sledují děti zcela přirozeně na naší zahrádce, mají každá i svůj kus zahrady, kde si pěstují co chtějí. Radost z vlastní sklizně je pak obrovská.

Více ...
Vložil: Žluťásek. dne 28.5.2011| Bez komentářů | Přidej komentář | Poslat mailem
 Co se nám osvědčilo v prvouce II.Pár tipů ze Žluťáskovic první třídy

První pololetí jsme měli jako téma pravěk, naše kořeny a předkové

Lovecké kultury na našem území- chtěla jsem hlavně dětem ukázat, že předkové žijící v pravěku nebyli podle názoru dnešní archeologie (navzdory tomu, co si veřejnost myslí) nějací polooblečení nekulturní barbaři, ale inteligentní, kultivovaní lidé podobní nám. Ovšem na rozdíl od nás žijící ve větším souladu s přírodou. Taky se jim snažím vštípit, že názory jak to bylo se stále mění a nikdo to přesně neví, vše jsou jen subjektivní domněnky na základě archeologických nálezů. Nicméně bychom měli mít úctu k našim předkům, protože to nejzásadnější co umíme, umíme už od nich.

Vyráběli jsme různé předměty- např. oštěp a luk, sekerku, udělali jsme si výlet do starého kamenolomu, kde je naleziště pazourků, které uměli naši předkové dokonale zpracovat do jemňounkých hrotů oštěpů, vrtaček na malinké dírky, atd., píšťalku a šperky z kostí, šperky z mušliček a kůže, zkoušeli jsme činit kůži což se nám nepovedlo, protože jsme to nějak zanedbali (i tak to bylo zajímavé), vařili jsme ve varné jamce (obdoba Setonova hrnce)pravěké jídlo. Nazdobili jsme si jakýsi pravěký "totem". Zkoušeli jsme si vyrobit vlastní keramiku- vykopali hlínu-žlutku, vybrali z ní ve vodě kamínky, nechali vyschnout, pak modelovali různé sošky a nakonec jsme je dali vysušit a vypálit do otevřeného ohniště. K našemu velkému překvapení se to opravdu hned nerozbilo :-). Vyráběli jsme i korálky, které jsem navlíkla na kůži a doteď se dají nosit. Z koupené samotvrdnoucí hmoty jsme si pak zkoušeli stáčenou keramiku- misky.

Oblíbená byla dlouho hra na lovce- po lese jsem rozmístila kartičky s obrázky zajíců, ryb,jelenů, zubrů,mamtů. Jeden byl určen jako tygr, který si hájí svou kořist a zastrašuje ostatní řevem. Ostatní jsme se shromáždili před totemem, provedli obřadní rituál s prosbou o dobrý úlovek a vydali jsme se do lesa. Kartičky se nosily k totemu po jedné. Rybu a zajíce mohl lovec ulovit sám. Zubra, jelena a srnce ve dvojici- dvojice se ale musela nějak domluvit, ale tiše, nesmělo se křičet. Mamuta musela lovit celá družina dohromady. Tygr nás odháněl, museli jsme se před ním mít na pozoru, ale hráli jsme to tak, že nemohl nikoho vysloveně sežrat :-). Hra byla velmi zábavná, přestože (nebo právě proto?), že nemá žádného vítěze a poraženého, cílem je se najíst a poděkovat matce Zemi.

Tepali jsme měděný drát a vyráběli typické šperky z doby bronzové

Povídali jsme si o šamanech, jejich funkci, později keltských druidech...

Zkoušeli jsme si psát keltským písmem Oghamem. Vyrobili jsme si typické keltské oblečení a zkoušeli keltský tanec.

Skončili jsme příchodem Slovanů a Starými českými pověstmi- byli jsme mimo jiné na výstavě v NM.  Jednotlivé pověsti jsme zkoušeli dramatizovat, holkám se líbili. Na internetu na youtube.cz je pěkná verze Starých pověstí v podání  nějakých studentů- s vlastními vtipnými písničkami.

Dále se nám zdála historie už moc složitá a pro naše děti ne až tak zajímavá, takže jsme ji v pololetí opustili, přestože si často povídáme o konkrétních událostech, osobnostech, atd a ukazujeme si je na časové ose.

Více ...
Vložil: Žluťásek. dne 28.5.2011| Bez komentářů | Přidej komentář | Poslat mailem
 Co se nám osvědčilo v prvouce III.Pár tipů ze Žluťáskovic první třídy

Nově jsme jako téma zvolila inspiraci knihou Indiánská cesta od Gary McLain

kniha je plná tzv.Úplňkových příběhů, které vyprávěl indiánský dědeček svým vnoučatům vždy, když byl měsíc v úplňku. Příběhy a jejich témata pěkně pokrývají prvoukové učivo - Matka Země,Potrava,Domov,Naši starší,Zvířata, Rostliny, Slunce, Vítr, Voda, Měsíc, 4světové strany, Umění.

Zatím jsme dělali už před čtením této knihy delší dobu téma zvířata, ale dost nesystematicky

Naše aktivity- na jaře jsme tvořili různé úkryty a domečky pro zvířátka, pozorování probouzející se přírody- nestihli jsme už ptačí budky, za to jsme vytvořili tůňku pro obojživelníky (taky spíš až na další rok), domeček pro včelky samotářky (už jich tam spousta bydlí), pozorovali jsme žáby v našem rybníčku a koupališti, posloucháme a snažíme se určovat ptáčky, sledujeme vosy, jak olizují dřevo na stavbu hnízd...

Holky si samy vytvořily atlas zvířat, kam si lepí různá zvířata vystřihaná ze starých publikací, protože tam nejsou jména hledáme je na internetu+informace o nich (často exotická).

Ptáci- hodně zajímavých videí - obraz + zvuk se dá najít na youtube, snažíme se pozorovat i v přírodě s dalekohledem

Vyrábím výuková kvarteta s různými zvířaty- procvičují si i čtení.

Různá zvířata vyrábíme z papíru a dalších materiálů, většinou dle návodů, které najdu na internetu, potom si o tom kterém zvířátku povídáme, hledáme informace na internetu a v knížkách... většinou vymyslím nějakou hru na téma daného zvířete- např.:

Na zvířátka a zimu- každý si vybere jedno zvíře, které v zimě spí(hybernuje)- nastává podzim (jeden z nás je mráz, stojí zády k nám a počítá do dvaceti) zvířátka se musí schovat. Když mráz dopočítá, nesmí žádné zvíře vidět, jakmile nějaké vidí- řekne jeho název (vidím ropuchu za smrkem, např.) a to zmrzne. Pak se otočí a nastane jaro, zvířatka si užívají tepla...atd.

na krokodýly -vymezíme oblast, která je jezero, na jednom konci je mělčina, kterou vstupuje do vody zvíře (dle vlastní volby "zvířete") na druhém konci (kam zvíře směřuje) leží nehnutě krokodýl a vypadá jako kláda. Zvíře plave směrem k němu, ale jakmile se krokodýl byť jen trochu hne, zvíře zjistí, že to není kláda a utíká. Takže krokodýl musí ležet nehnutě co nejdéle. Jakmile se dotkne zvířete, nastává výměna krokodýla.

na včely- rozmístíme po louce obrázky medonosných květin + kelímky ze slabým čajem, do lesa obrázky mšic +kelímky se silnějším čajem. Včely nosí v injekčních stříkačkách postupně med do dvou společných nádob. Uvědomujeme si, že nesoutěžíme, všichni nosí do jednoho společného úlu. Výsledkem jsou dvě sklenice medu s rozdílnými barvami (dle různých kombinací lesního a lučního medu). Hra by se dala ještě obohatit o včelí tanečky- kterými se včely domlouvají- kde je naleziště medu, to mě ale napadlo až dodatečně.

Další hry- dají se vymyslet takřka na jakékoliv téma, děti baví a myslím, že si nabyté informace opravdu pamatují.

Výborné jsou koupené hry Pexetria. Jsou na různá témata- my máme ptáky,savce, motýli, čím se živí zvířata. Ale taky stromy, vlajky, pro mladší děti povolání. Nemusí se vůbec hrát jen jako klasické Pexetrio, můžou se jen tak skládat, využít v různých jiných hrách, atd.

Více ...
Vložil: Žluťásek. dne 28.5.2011| Bez komentářů | Přidej komentář | Poslat mailem
 Co se nám osvědčilo v prvouce IV.Pár tipů ze Žluťáskovic první třídy

Dalším naším prvoukovým tématem je Náš kraj

Podnikáme množství výletů do blízkého i vzdálenějšího okolí. Namalovali jsme si např. mapu naší vsi a zkoušeli jsme se podle ní orientovat, určit, kde bydlí ten, kde ten,atd. Vyfotila jsem různá méně nápadná místa na naší vesnici a děti podle fotografií hledaly jednotlivá místa. Starší mapu kraje jsem pověsila na zeď a dala na ni obrázky jednotlivých známých míst, která jsme navštívili. Stále si o nich povídáme, ukazujeme. Na výletech se snažíme zjistit místní zajímavosti, nebo je zjistím já, vyprávíme si pověsti, hrajeme si na ně, hledáme podle různých regionálních knih se zajímavostmi,atd. Žijeme v Jizerských horách, kraji s tradicí pomníčků. Baví nás geocaching, nemáme ale GPS, hledáme podle souřadnic na mapy.cz.

Vyrobila jsem společenskou hru ze staré mapy Jizerek- nalepila jsem na ni trasu vedoucí místy, které známe, zakreslila autobusové a vlakové zastávky, ze kterých je možno se přemísťovat. Na daných místech, které známe jsou čísla s otázkami. Když někdo vstoupí na políčko s otázkou, musí odpovědět (týká se daného místa), pokud neodpoví, většinou se snaží informaci zjistit v muzeu, knize, od místních lidí, atd. a mezitím jednou nehraje. Cílem je sbírat turistické známky (fotky míst) na políčkách označených "Z".

Více ...
Vložil: Žluťásek. dne 28.5.2011| Bez komentářů | Přidej komentář | Poslat mailem
 Co se nám osvědčilo v naší první třídě-ČJPár tipů ze Žluťáskovic první třídy
Snažila jsem se sem sepsat různé tipy do výuky prvňáčků, tedy hlavně to, co se uchytilo u nás doma

Český jazyk

-vyrábíme písmenka z drátu, z papíru (rozstříhané tvary písmen opět skládáme), ze zátek od piva (holky vyráběly počáteční písmena jednotlivých značek piva :-)) , píšeme písmena na záda prstem.

-první písmeno- vyvolám písmeno a každý běží k něčemu co na dané písmeno začíná (každý musí jinam), k různým věcem položím papíry s písmeny (přeházeně). Děti je musí umístit správně, slovní fotbal (nebo i na slabiky)

-přiřazujeme slovo k obrázku, věci, i když ještě neumí číst, orientují se podle prvního, posledního písmena nebo i některých, které slyší uprostřed

-doplňujeme chybějící písmenka ve slovech, nebo např. háčky, čárky... většinou doplňují ta písmenka, která mají tendenci v písemném projevu vynechávat.

-skládání slov z písmenek- různých, pak je to víc baví- papírová, dřevěné kostičky, filcová, magnetická...

-křížovky (vyrábím, podle toho jakou obtížnost zvládnou) -doplňují slovo k obrázku

-osmisměrky- také většinou vyrábím, nejdřív mají vypsaná konkrétní slova, později obrázky, které vyškrtávají

-hra kris kros a amos (stolní hry), hra knihovník (na internetu)

-šibenice (šibenici tam vynecháváme) a halí haló (procvičuje se i házení)

-píšeme deník- i když tedy ne každý den. Vytisknu fotku, nalepí si ji a napíšou krátký text. Nejdřív mi ho nadiktovali, já jsem ho napsala a ony přepsaly, případně obtahovaly to, co já jsem přímo do deníku napsala tužkou, později začaly psát samy (pouze pak společně opravíme- používáme gumovací pera!)

-píší vlasntí pohádky, které vymyslí. V podstatě od začátku, když neuměly psát, postupovaly jsme stejně jako u deníčku.

-píšeme společnou pohádku- každý napíše větu, pošle papír dál, ten napíše další, pošle dál, atd. vznikne většinou veselá pohádka

-píšeme si tajné vzkazy. Sedíme vedle sebe, ale místo povídání si dopisujeme

-píšeme si tajné vzkazy bílou voskovkou, příjemce musí přetřít papír vodovkami, aby vzkaz šel přečíst

-píšeme úkoly, které musí ten druhý splnit

-hrajeme stolní hry, kdy se musí plnit úkoly napsané na kartičkách (musí je přečíst)

-každý si postupně losuje kartičku na které je napsaná věta- tu větu přečte potichu a musí ji buď předvést, říct jinak, nebo namalovat, aby ostatní poznali o jakou větu jde

-pexesa - většinou slabiková- hledáme 2 slabiky, které tvoří šlovo. Takto jsme procvičovali mj. měsíce v roce- které byly na pexesu rozdělné na dvě poloviny. Další možnost je obrázek + slovo. Většinou vyrábím

-domina (totéž- obrázek + slovo, nebo obrázek a první písmeno či slabika)

-kvarteta - nejprve slabiková, takže jedna čtveřice je např. MA ME MI MO, nebo DI DY DE DĚ...., později celá slova od určitého písmene. Když umí obstojně číst, může se použít i k další výuce, např. jsem vyrobila kvarteto ptačí- i s obrázky- vždy 4 dravci, 4 brodiví.... atd. asi se taková dají i koupit

-popletená zvířátka- vytiskla jsem si stejně velké obrázky zvířat a vodorovně přestřihla vejpůl. Pak jsem to svázala jako knížku a vždy na protilehlou stranu jsem napsala název zvířete tak, aby byl taky přepůlen. Pak házíme kostkou a otáčíme vrchní část knihy podle hodu, hodíme znovu a otočíme listy spodní části. Vychází zajímavá zvířátka a jejich názvy. Dá se u toho slušně pobavit.

-známou píseň rozstříhám na jednotlivá slova, rozmístím po pokoji, děti hledají, když je mají, skládají píseň dohromady

-dám každému dítěti obrázek, hledá napsané slovo schované v místnosti nebo venku, nebo opačně, když najde dostane další. Děti to pojímají soutěživě.

-dám dětem slovo- označení nějakého místa, např. botník- u botníku najdou další papírek, jdou dál, najdou další, atd. až dojdou na konec cesty. Většinou je tam poklad- nějaká malá drobnost, ale také třeba táta :-)

-různé bojovky, kde děti chodí po fáborkách nebo po šipkách- mohou plnit po cestě úkoly (nutnost číst) nebo si třeba zapisovat písmenka a složit z nich vzkaz v závěru bojovky. Děti také vyrábí bojovky pro nás, takže si procvičí psaní

Více ...
Vložil: Žluťásek. dne 22.5.2011| Bez komentářů | Přidej komentář | Poslat mailem
 Co se nám osvědčilo v první třídě-ČJ II.Pár tipů ze Žluťáskovic první třídy
pokračování

-stolní hry typu- mám hrací plán a házím kostkou, kam padnu musím přečíst písmeno a vymyslet slovo, které začíná tímto písmenem, můžou tam být také slabiky nebo celá slova (pak vymýšlíme věty)

-poslepu sáhneme na dvě slova v knize a tvoříme větu

-bingo- na písmena, slabiky (lze využít na procvičení obtížných slabik dlouhé x krátké, tvrdé x měkké), nebo celá slova - pak vyvolávám buď slovo nebo slovo nějak popíši.

-naše děti zatím nechtějí číst knihy, ani hodně jednoduché texty hůlkovým písmem, i když ty už zvládnou. Snažím se netlačit na pilu, nicméně jsem přistoupila na to, že za přečtení krátkého textu získají drahokam, který si nalepí na papírovou korunku. Teď drahokamy došly, tak lepíme samolepky žabek a rybiček na papírový rybníček. Je ale na nich, jestli číst budou nebo ne. Pokud nechtějí, procvičujeme pomocí něčeho snadnějšího (viz výše).

-tvoříme společně pohádku (ústně) Každý zopakuje co již bylo řečeno a přidá svou vlastní větu

-hádáme věc, osobu, zvíře, činnost- jeden si vymyslí , ostatní mu dávají otázky, on odpovídá ano x ne.

-příběhy ze starého batohu- do batohu dám několik běžných věcí, každý si vytáhne a snaží se vymyslet příběh té věci

-vyprávím příběh, kde vystupuje několik postav, zvířat, věcí- ostatní pak vypráví tentýž příběh z pozice nějakého jiného zúčastněného (i jako věc)

-2 si vylosují každý pohádkovou postavu, pak se sejdou a povídají si spolu

- vedu děti k samostatnému telefonování, mailování, psaní dopisů

-natáčí vlastní drobná videa s mluveným slovem- jakési reportáže

 

Více ...
Vložil: Žluťásek. dne 22.5.2011| Bez komentářů | Přidej komentář | Poslat mailem
 Co se nám osvědčilo v naší první třídě-MatematikaPár tipů ze Žluťáskovic první třídy

Matematika

-na procvičení číselné řady a zároveň motoriky se nám osvědčují spojovačky- dají se stáhnout na internetu nebo koupit jako kniha

-bingo (s výsledky, já diktuji příklady)

-plán s čísly, házíme 2 kostkami, děti vybarví políčko s výsledkem- mohou si vybrat, zda budou sčítat, odčítat, násobit (dělení zatím neděláme, ale jde to taky)

-mají čísla na kartičkách, dávají k sobě 2 čísla, aby vznikl daný výsledek- také je možné skládat ze tří kartiček

-na kalkulačku- ukazuji příklad na kartičkách - ukážu číslo 5, pak + a pak třeba 3. Děti mají ukázat kartičku s číslem 8

-hrací plán s domečky očíslovanými 3-18, házíme 3mi kostkami, body sečteme a položíme svou barvu (třeba knoflík) na daný domeček, když už tam někdo je- vyhodíme ho, když jsme tam my, přidáme si další. Končí se, když zůstane jen jeden hráč, ostatní mají své figurky na domečkách. Ve třech lidech se nám osvědčilo 6 knoflíků pro každého.

-hrací plán s čísly 2-12, házíme dvěma kostkami, sčítáme body a umístíme knoflík (nejsou barevně rozlišeny), když tam někdo je, naopak si ho bereme. Na čísle 7 se knoflíky hromadí. Končíme, když zůstane jen jeden hráč. Každý má 6 knoflíků.

-hrací plán- papír A4 rozdělený na 6 polí, na každém číslo. Máme dvě fazole, dáme ruku s nimi nad prostředek a pustíme je. Sečteme body a zapíšeme. Nakonec děti odhadují, kdo má nejvíc a nejmíň bodů.

-karty- hrajeme větší bere, později větší bere se dvěma kartami, které se sčítají, děti také rády dělají "kouzlo" kdy dají vybrat, třeba babičce jednu kartu, pak  si rozmisťují karty na stole (půlku žolíkovek bez žolíků) a dávají stranou karty, které mají součet 10 (A =1) Podle toho co zbyde počítají, kterou kartu má babička (babička se patřičně diví, jak to uhodly)

-vybarvovačky- vybarvujeme obrázek, nejprve podle čísel, později podle výsledků příkladů- dá se koupit

-vypočítáváme slova. Máme abecedu, kde A=1,B=2 atd. Vypočítávají příklady, pak řeší šifru a vyjde jim vzkaz.

-oblíbené jsou hry s penězi- máme kopie mincí a papírovek, mince jsem zalaminovala, máme ceník a zboží, nakupujeme a počítáme. Podobně hrajeme i na restauraci, tam si trénují sčítání velkých čísel pod sebou.

-vážíme na miskových vahách, měříme, vážíme sebe, sledujeme rozdíly mezi sebou, v čase, atd.

-hra "na směnárnu". Mám čtverečky papírů 1x1cm jako jednotky, 10 takových jako desítky a čtverec 10x10 jako stovku. Ve směnárně směňujeme množství čtverečků za peníze.

-trénink víceciferných čísel. Máme jednotky 1,2,3.....desítky 10,20,30..., stovky 100,200,300.... říkám čísla a ony je tvoří pokládáním desítek na stovky, jednotek na desítky, atd. (kartičky mají úměrnou velikost¨)

-prostorová orientace -hra lodě, piškvorky, hry se sirkami (napodobují vzor, vytváří geometrické tvary, mění obrazec), koupená hra Digit

-poznávání tvarů hmatem, nohama...., mozaiky podle předlohy, práce se stavebnicemi s návodem i bez...

Více ...
Vložil: Žluťásek. dne 22.5.2011| 1 komentář | Přidej komentář | Poslat mailem
 Články 17 z 7 
Technická podpora: na této adrese. (C) 1999-2011 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.