|
|
pomoc I |
|
Autor: Gabcik+Žofka/02+Amálka/05 , 27.9.2006 | |
| JAK POSKYTOVAT PRVNÍ POMOC
Předlékařská první pomoc – proč a jak? V případech, kdy je ohroženo zdraví nebo dokonce život, je zcela na místě volat tísňovou linku záchranné služby – číslo 155. Tým, který přijede na místo, je vycvičen v postupech urgentní medicíny, to znamená v diagnostice život ohrožujících stavů a v léčebných postupech, kterými se stav dá stabilizovat. Po vyšetření a ošetření zvolí vhodný typ zdravotnického zařízení podle stavu a typu onemocnění nebo úrazu a dále určí, zda je nutné pacienta předat do intenzivní nebo standardní péče. Po dohodě mezi posádkou na místě, operačním střediskem a často i lékaři z cílového pracoviště pak záchranáři pacienta transportují. I během transportu je možné pacienta léčit. Je tedy pomoc nezdravotníků před dojezdem záchranné služby vůbec potřebná?
V některých případech je předlékařská první pomoc zcela klíčová a může rozhodovat o přežití pacienta – zejména tehdy, kdy je ohrožena dodávka okysličené krve do mozku pacienta. Mezi tyto nejakutnější situace patří zástava oběhu a dechu (například při srdečních příhodách), dušení z jakékoliv příčiny a velká krevní ztráta – při úrazech, ale i z neúrazových příčin. Postupy první pomoci se řídí heslem: „Vše co potřebuješ, jsou dvě ruce“. Nezbytná však je i ochota pomoci postiženému a určitá míra znalosti těchto základních postupů. Lidé se často obávají, že špatně poskytnutou první pomocí mohou uškodit, pracovníci záchranných služeb však jsou často bohužel svědky toho, že daleko více škodí nečinnost.
Kdy volat 155?
Vždy, když dojde k náhle vzniklé poruše zdraví nebo závažnému úrazu. Zejména je nutné volat záchrannou službu v těchto případech:
bolest na prsou, tlak na hrudníku
potíže s dýcháním
porucha vědomí, bezvědomí, křeče
vážnější úraz
otrava či náhodné požití léků či chemikálií
Na linku 155 se dovoláte z jakéhokoliv telefonu v ČR včetně mobilních telefonů, číslo linky 155 je vždy bez předvolby. Volání je vždy zdarma. Pokud můžete, volejte raději přímo na 155, voláním na 112 dochází k časové ztrátě a hovor je posléze stejně přepojen na operační středisko záchranné služby. Komunikace je základ Záchranná služba by podle vyhlášky měla dorazit k místu neštěstí do 15 minut od podání výzvy k výjezdu od operačního střediska, kterému předchází nejprve zjištění informací od volajících. Zkrátit čas dojezdu sanitky na místo jde přitom jednoduše. Záchranáři nemohou vyjet dřív, než vědí kam mají přijet, co se stalo, kolik je zraněných a v jakém jsou stavu. Proto je velmi důležitá komunikace s dispečerkou na čísle 155. Tyto údaje je třeba co nejrychleji upřesnit. Mnohdy se stává, že jsou volající ve stresu a nedokáží poskytnou důležité detailní informace. Nejrozumnější postup je klidně a stručně odpovídat na otázky dispečerky, klade je v tom pořadí, v jakém je to nezbytné pro co nejrychlejší vyhodnocení a zpracování tísňové výzvy. Pokud je volající někde v přírodě a není si jist polohou, vyplatí se jednoho člověka poslat s mobilem do statku, chaty, kempu, pumpu nebo kamkoli do civilizovaného prostředí, aby přesnou polohu zjistil a dispečerce ji upřesnil. Zároveň v tom místě počká na sanitku a záchranáře na místo neštěstí dovede.
Stejně důležité je i popsat potíže zraněných. Krvácejí? Reagují na oslovení, na dotykový podnět? Jak dýchají? Co je bolí? Jsou bledí? Kdy a jak rychle obtíže vznikly? To jsou nezbytné informace, která dispečerka co nejpřesněji předává výjezdovému týmu záchranné služby ještě před výjezdem. V případě závažného stavu, ať již úrazového nebo neúrazového, například zástavy oběhu, vám dispečerka poskytuje do příjezdu sanitky pokyny, jak správně poskytnout první pomoc, pokud to neumíte. Řekne vám, jak zastavit krvácení, zahájit resuscitaci, poskytovat umělé dýchání, jak postiženého polohovat. pokračování POMOC II |
|
Zobrazeno doposud 3420 x.
|
|