Nejčastější příčinou bývá, že optimální výřez na místě prostě neodhadneme. Někdy zase nemáme čas zaujmout nejvhodnější pozici a nechceme propásnout jedinečný okamžik. Může se stát, že nemáme objektiv s vhodnou ohniskovou vzdáleností nebo se nemůžeme přiblížit nebo odstoupit od fotografovaného objektu. Tady oceníte objektivy s proměnnou ohniskovou vzdáleností - zoomy.
Velmi častou chybou většiny méně zkušených fotografů je, že nechápou obraz v hledáčku jako výřez objektivem. Dívají se na střed, nesledují co je v okrajích. Výsledkem pak bývá někde uprostřed něco malinkého např. pes Alík ve spoustě prázdného prostoru.
V okamžiku, kdy již máte jasno, co bude hlavní motiv, doporučuji v hledáčku opravdu pečlivě prohlédnout okraje a eliminovat vše, co může rušit!
V případě, že se vám z některého z výše uvedených důvodů nepodařilo udělat dobrý výřez přímo na místě, musí jako jediná možnost nastoupit řezačka nebo nůžky.
Z hlediska rozměrů či tvarů výřezu se neomezujte.
Vystřihněte si proužky z bílého papíru a můžete zkoušet. Čtvercový výřez je stejně dobrý jako obdélníková "nudle", lichoběžník či kruh. Ve výřezu by se mělo jít na doraz: na snímku může být jen to nezbytně nutné, abychom maximálně zdůraznili fotografovaný objekt. Podívejte se na následující případ!
Na druhé straně vám někdy v minilabu mohou oříznout i to, co tam naopak být musí. Zátočina řeky tam prostě musí být celá!
V krajinné fotografii je zajímavý panoramatický výřez, který zvětší dojem prostoru.
V případě, že oříznete více než polovinu plochy políčka kinofilmu, musíte počítat s poklesem rozlišení, takže zvětšeniny větší než 20 x 30 cm nepřicházejí v úvahu ani pří použití nejjemnozrnější filmové emulze. Větší ořezávání bez významného poklesu kvality je možné pouze u filmů středního formátu. To je také jedna z hlavních výhod tohoto formátu.