Deníky Fotoalba Vzkazy
   Hlavní stránka deníků 

Patří do deníku

Co se nám osvědčilo v naší první třídě-ČJ

Snažila jsem se sem sepsat různé tipy do výuky prvňáčků, tedy hlavně to, co se uchytilo u nás doma

Autor: Žluťásek. , 22.5.2011

Český jazyk


-vyrábíme písmenka z drátu, z papíru (rozstříhané tvary písmen opět skládáme), ze zátek od piva (holky vyráběly počáteční písmena jednotlivých značek piva :-)) , píšeme písmena na záda prstem.


-první písmeno- vyvolám písmeno a každý běží k něčemu co na dané písmeno začíná (každý musí jinam), k různým věcem položím papíry s písmeny (přeházeně). Děti je musí umístit správně, slovní fotbal (nebo i na slabiky)


-přiřazujeme slovo k obrázku, věci, i když ještě neumí číst, orientují se podle prvního, posledního písmena nebo i některých, které slyší uprostřed


-doplňujeme chybějící písmenka ve slovech, nebo např. háčky, čárky... většinou doplňují ta písmenka, která mají tendenci v písemném projevu vynechávat.


-skládání slov z písmenek- různých, pak je to víc baví- papírová, dřevěné kostičky, filcová, magnetická...


-křížovky (vyrábím, podle toho jakou obtížnost zvládnou) -doplňují slovo k obrázku


-osmisměrky- také většinou vyrábím, nejdřív mají vypsaná konkrétní slova, později obrázky, které vyškrtávají


-hra kris kros a amos (stolní hry), hra knihovník (na internetu)


-šibenice (šibenici tam vynecháváme) a halí haló (procvičuje se i házení)


-píšeme deník- i když tedy ne každý den. Vytisknu fotku, nalepí si ji a napíšou krátký text. Nejdřív mi ho nadiktovali, já jsem ho napsala a ony přepsaly, případně obtahovaly to, co já jsem přímo do deníku napsala tužkou, později začaly psát samy (pouze pak společně opravíme- používáme gumovací pera!)


-píší vlasntí pohádky, které vymyslí. V podstatě od začátku, když neuměly psát, postupovaly jsme stejně jako u deníčku.


-píšeme společnou pohádku- každý napíše větu, pošle papír dál, ten napíše další, pošle dál, atd. vznikne většinou veselá pohádka


-píšeme si tajné vzkazy. Sedíme vedle sebe, ale místo povídání si dopisujeme


-píšeme si tajné vzkazy bílou voskovkou, příjemce musí přetřít papír vodovkami, aby vzkaz šel přečíst


-píšeme úkoly, které musí ten druhý splnit


-hrajeme stolní hry, kdy se musí plnit úkoly napsané na kartičkách (musí je přečíst)


-každý si postupně losuje kartičku na které je napsaná věta- tu větu přečte potichu a musí ji buď předvést, říct jinak, nebo namalovat, aby ostatní poznali o jakou větu jde


-pexesa - většinou slabiková- hledáme 2 slabiky, které tvoří šlovo. Takto jsme procvičovali mj. měsíce v roce- které byly na pexesu rozdělné na dvě poloviny. Další možnost je obrázek + slovo. Většinou vyrábím


-domina (totéž- obrázek + slovo, nebo obrázek a první písmeno či slabika)


-kvarteta - nejprve slabiková, takže jedna čtveřice je např. MA ME MI MO, nebo DI DY DE DĚ...., později celá slova od určitého písmene. Když umí obstojně číst, může se použít i k další výuce, např. jsem vyrobila kvarteto ptačí- i s obrázky- vždy 4 dravci, 4 brodiví.... atd. asi se taková dají i koupit


-popletená zvířátka- vytiskla jsem si stejně velké obrázky zvířat a vodorovně přestřihla vejpůl. Pak jsem to svázala jako knížku a vždy na protilehlou stranu jsem napsala název zvířete tak, aby byl taky přepůlen. Pak házíme kostkou a otáčíme vrchní část knihy podle hodu, hodíme znovu a otočíme listy spodní části. Vychází zajímavá zvířátka a jejich názvy. Dá se u toho slušně pobavit.


-známou píseň rozstříhám na jednotlivá slova, rozmístím po pokoji, děti hledají, když je mají, skládají píseň dohromady


-dám každému dítěti obrázek, hledá napsané slovo schované v místnosti nebo venku, nebo opačně, když najde dostane další. Děti to pojímají soutěživě.


-dám dětem slovo- označení nějakého místa, např. botník- u botníku najdou další papírek, jdou dál, najdou další, atd. až dojdou na konec cesty. Většinou je tam poklad- nějaká malá drobnost, ale také třeba táta :-)


-různé bojovky, kde děti chodí po fáborkách nebo po šipkách- mohou plnit po cestě úkoly (nutnost číst) nebo si třeba zapisovat písmenka a složit z nich vzkaz v závěru bojovky. Děti také vyrábí bojovky pro nás, takže si procvičí psaní




Oznámkujte článek (jako ve škole)!
1 2 3 4 5
výborný nedostatečný
Průměrná známka: 1 (známkovalo 1 čtenářů)
Zobrazeno doposud 572 x.
Technická podpora: na této adrese. (C) 1999-2011 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.