Cipora |
|
(17.4.2010 21:18:41) Hezky novy tyden vsem Bo ma opet pravdu - PC u nas take na Shabes odpociva, spolecne s prackou, susickou a troubou Jidlo je pripraveno jiz v patek a ohrivano na specialni plotynce, kde teplota neprekroci urcitou hranici /tj. jidlo bude teple, ale nebude znovu probihat proces vareni /.
Ad Stepanko - z zidovskeho pohledu je clovek, ktery premysli o B-hu a snazi se zit podle Jeho zakonu /aniz by byl Zid, krestan, Muslim ci prislusel k jakemukoliv jinemu nab. spolecenstvi/ povazovan za cloveka s velkym dusevnim potencialem, takovy spravedlivy mezi narody, ktery si nachazi cestu k B-hu sam, aniz by to prevzal jako tradici ci jako dogma. Tzn. - podle zidovskeho pohledu nemusi byt clovek nijak zaskatulkovan, pokud chce zit s vedomim B-ha.
|
štěpánka | •
|
(17.4.2010 23:00:13) Eleez, to co jsi napsala židovském pohledu na lidi jako já, je pro mě velmi zajímavé. Zde v Čechách jsem se setkala s mnohem přísnějšími měřítky a odsudky toho, kdo "je hoden" a "není hoden", hlavně ze strany Křesťanů, ale bohužel i Židů (hlavně to - nejsi z židovské matky), že mě to hodně od oficiálních církví odradilo. Ale vidím, že také záleží na tom, s kým člověk mluví, z jaké náboženské skupiny je, atd. Nevím, jestli se řídím B-žími zákony (určitě mi to kazí "v jednoho B-ha věřiti), ale jedna moje kámoška (křesťanka) mi řekla, že jsem pro ni více věřící, než někteří její známí z církve. Asi tím myslela něco podobného co jsi mi napsala. Díky.
Ad Shabes: takže elektrické spotř. typu - DVD, poslech hudby atd, to je možné pustit? (jasně, že sporák, pračka,... ne - to je práce) Slyšela jsem různé historky o tom, jak si Židé ani nesmí rozsvítit světlo nebo zmáčknout tlačítko výtahu, protože se nesmí dotknout ničeho co je na elektřinu. Přišlo mi to dost přitažené za vlasy, proto mě zajímá, zda v některých skupinách to tak opravdu je, nebo jsou ty historky vymyšlené.
|
Cipora |
|
(17.4.2010 23:17:57) Stepanko to, co jsem chtela rict, je ze clovek nemusi byt Zid, atd., aby si nasel cestu k B-hu. Kazdy ma v podstate k B-hu stejne blizko/daleko, jen ze Zidi k tomu maji navic desne prisny povidla, err, pravidla
Zid je ten, 1.kdo se narodil zidovske matce nebo 2. podstoupil halachickou /=nab. pravem se ridici/ konverzi.
Historky nejsou vymyslene Nejenom "prace" je zakazana, nybrz i ostatni mundatni cinnost, ktera neni pro potreby Sabatu. Predstav si, ze se proste najednou presunes do jineho casoprostoru, kdy veci maji svuj vlastni vyznam a smysl.
|
štěpánka | •
|
(17.4.2010 23:26:44) Eleez, No to si teda asi neumím představit. Půjdu-li např.navštívit rodiče do 10.patra, přijde mi podivné, že nemohu výtahem. Nebo si nemůžu rozsvítit, když si večer budu chtít něco přečíst. Řídit auto taky ne? Je na to nějaký "pokyn" - co ano, co ne? Myslela jsem, že pro potřeby Sabatu je i to se někam dopravit, poslouchat třeba tu hudbu, odpočívat, navštěvovat se a tak. Na druhou stranu, musí to být úžasně úlevné a osvobozující, být jeden den v týdnu vlastně "jinde", odejít od všech možných nezbytností. Možná je to moje škoda, že se takto neumím odpoutat. (Jako děti jsme trávili prázdniny v chaloupce nejen bez TV, ale i bez videa, apod.dnešních vymožeností, s vodou ze studánky. Dnešníma očima nechápu, jak to naši 2 měsíce prázdnin vydrželi. Na druhou stranu, možná si tím více odpočinuli od pidlivizace - pardon civilizace)
|
Cipora |
|
(17.4.2010 23:41:25) JJ to muselo byt supr, na te chaloupce
Pokud chces jit o Shabatu navstvivit rodice a jako dodrzujici Zid nechces Shabat porusit, mas nekolik moznosti: 1. jit pesky 2. svezt se vytahem s nekym, kdo neni Zid a nemackat zadne knofliky 3.pokud zijes v Izraeli, mas sanci na to, ze dum bude mit instalovan tvz. shabatovy vytah /casto v hotelich/ pracujici na jinem principu
Pokud si vecer chces neco precist, muzes bud: 1. Nechat svetlo v jednom pokoji /abys v druhem mohla spat/ 2. Naridit tvz. shabatove hodiny, kdy se Ti svetlo samo vypne zapne podle Tebou urcenych casu
Ridit auto nemuzes - starter je jako zapaleni ohne /pokud se ovsem nejedna o zachranu zivota, treba dopravit nekoho do nemocnice /
Vsechny zakony jsou odvozeny z Tory
|
štěpánka | •
|
(17.4.2010 23:49:06) Eleez, Ani zapálit oheň? A elektřina - to je podobné jako oheň, chápu. Tý jo. Předpokládám, že tato pravidla platí pro ortodoxní Židy, ty ostatní proudy nebo skupiny mají možná mírnější... Potěšilo mě, že v případě, že by šlo o život existuje výjímka
|
Cipora |
|
(17.4.2010 23:55:31) Stepanko Tora je zavazna pro vsechny Zidy - jen ze kazdy je dospely a zodpovida Panu B-ha sam za sebe.
Zapalit ohen / nebo ho zhasit / je jeden ze zakladnich zakazu. Ale znovu, pokud by nekde horelo a ohrozoval se tim neci zivot, je povinnost pomoci.
Jinak, elektrina se zda jako zapalovani ohne, ale pochazi z cinnosti staveni coz by tu vysvetlil nejaky fyzik, ja jen laicky ze elektrickt proud je vlastne retezec za sebou vedoucich implulsu.
|
štěpánka | •
|
(18.4.2010 0:06:14) Eleez JJ, já chápu, že tóra je závazná pro všechny. Ale elektřina tu tak dlouho jako tóra není. Takže mě fakt zajímá, proč se vlastně nesmí užívat. Srovnání s ohněm mi připadalo celkem přijatelné, ale ty píšeš, že je to jako stavění, jako stavění jedné věci na druhou - staví se dům, apod...? Takže např zapnou DVD si nemůžeš, ale třeba načasovat si tak, aby se třeba ve 12 samo budíkem zapnulo, to už ano? Nevadí ti mé vyptávání? Už jsem mnohokrát s různými lidmi mluvila o těchto zvyklostech v den Sabatu, ale nikdy se skutečným věřícím Židem. Teda jen samé dohady a domněnky.... Ani v žid.muzeu mi průvodkyně neuměla (nebo možná nechtěla, nevím) uspokojivě odpovědět - hlavně na otázku PROČ?
|
Cipora |
|
(18.4.2010 0:10:02) No prave elektrina se vyvozuje z toho "staveni", ktere je Torou udavana jako cinnost zakazana na Sabes. Diky ustni Tore - vykladu k te psane, tak vlastne vime, co muzem a nemuzem /i ted, v soucastnosti/ delat.
|
|
Cipora |
|
(18.4.2010 0:12:58) Nacasovat - ja si to nacasuju pred sabesem, pak uz na to nesaham, at si to pro me za me dela co chce Jo kamaradka si takhle "nacasovala" stereo, disk se ovsek zasekl ta-ta-ta-ta, predstav si to treba nekolik hodin Pote usoudila, ze jeden den bez pisne vydrzi / hlaven uz ne ta-ta-ta
|
Cipora |
|
(18.4.2010 0:14:46) Podotykam, ze ona si to nemohla uz sama "odseknout", nemohla se tohu vuubec dotknout Jen snad na to hodit polstar
|
štěpánka | •
|
(18.4.2010 0:23:17) Elleez, to jsem i pochopila. Ještě mohla odejít pryč.... Nebo zavolat někoho, kdo nnení Žid. To je vlastně taky neřešitelné, nemohla vzít telefon do ruky - elektřina. A ty žiješ v Izraeli, takže lidí jiné vírs než židovské tam moc nebude. Možná se mi začíná vyjasňovat, proč bohatší Židé měli křesťanské služky (zdroj info - kniha Pražské židovské pověsti). Není to asi úplně jednoduché, v dnešní době. Navíc třeba v zemi, kde nejsou na dodržování zvyků Sabatu "zavedení". Psala jsi, že u vás v některých hotelích mají ty sabatové výtahy.....
|
Cipora |
|
(18.4.2010 0:40:25) Stepanko - mas dobrou / talmudickou / logiku A smysl pro humor, s tim zivotem, taky me to napadlo Ona nakonec opravdu z bytu odesla, na dloohiu prochazku
Ohledne nezidovske vypomoci - no, jednoduche to neni, protoze ty je nemuzes o to na Sabes pozadat, tj. explicitne rict: Udelej to a to. To spis ony byly zvykle, ze na Shabat pani potrebuje to a to a tak se ani neptaly.. Jinak, cetla jsem pribeh o mlade divce, ktera byla na sluzbu v zidovske rodine, puvodem z lidu z vesnice, kdy jeji otec se jednou za cas vratil domu, vsechny zmlatil a zase zmizel, bratri to same.. V "jeji" zidovske rodine s ni jednali jak s dcerou, ona obdivovala Shabat a jak se k sobe vsichni hezky chovaji. Jenze...prisla valka a cela rodina byla deportovana -- zahynuli vsichni, vcetne nejmladsi holcicky, na kterou vzpomina, ze ji pletla copy Vsichni az na otce rodiny., vratil se - ale cast jeho zustala tam. Nicmene, tato divka se rozhodla - mluvime o 50. letech! ze prestoupi k zidovstvi a nakonec si vzala sveho minuleho pana! Narodil se jim syn a prestehovali se do Izraele. Ona je dosud nazivu a nedavno vypravela tento pribeh..
|
štěpánka | •
|
(18.4.2010 0:47:38) Elleez, ty máš taky hezký smysl pro humor, až mě překvapuješ nejen vybranými anekdotami, ale i těmi vtipně umístěnými smajlíky. Já se po internetu trochu bojím něco vtipně komentovat, už se mi stalo, že jsem nebyla pochopena a někoho se dotkla... Tím příběhem jsi mě téměř dojala. Skoro jako, když jsem prvně viděla film - Musíme si pomáhat (znáš ho?). Už jsem nějak groggy, odcházím do hajan Zítra mě čeká několikahodinové zařívánéí a přešívání (rozbité zipy, záplaty na kolena, ušít sport. tašky na tělocvik) a zlobí mě stroj. Doufám, že ho vzteky nevyhodím z okna. Dnes se to málem stalo, takže jsem po hodině šití odešla k internetu
|
Cipora |
|
(18.4.2010 0:55:44) Stepanko ja tady "zasivam" knoflik s jehlou v zubech a kalhotami na kline a klavesnici uz dobrou hodinu DH me minul s poznamkou "Takhle to ale nikdy nezasijes" a je taky cas jit spat, u nas aktualni cas 01:52 a zitra normalni pracovni den -- vstavame do skolky, tak az zas neprijdem pozde
|
Cipora |
|
(18.4.2010 0:58:12) Musime si pomahat jsem myslim nevidela, uz jsem asi nebyla v Cechach - jeste si matne vybavuji Vsichni moji blizci a Kufry pana Z. - ten posledni ale asi neni cesky, videli jste nekdo?
|
štěpánka | •
|
(18.4.2010 1:08:22) Ellez, Kufry pana Z jsem neviděla, ani o něm neslyšela, asi český není. Všichni moji blízcí byl úžasný film, i když mě rozbrečel - zejména úvod (nebo závěr), kde byl osobně pan Winton se svými "dětmi". Že jsou to děti jím zachráněné se dozvěděl až na místě. jeho osobní příběh je dle mého úžasný a nemá obdoby (ale spoustu příběhů neznám, samozřejmě). Musíme si pomáhat (taky už je nejmíň 5- 8 let, co to natočili - český film - režie Jan Hřebejk) doporučuji, kdybys měla možnost někdy shlédnout. Sice píší že je to komedie, ale ono dle mého moc komické není. Spíše tragikomedie, jako je život sám...
|
|
|
štěpánka | •
|
(18.4.2010 1:10:41) Elleez, u nás je teď 1,06, takže Čechy a Izrael se liší jenom o hodinu? Myslela jsem, že aspoň o 3. Tak dobrou!!!A já vypínám počítač....
|
|
|
|
|
|
štěpánka | •
|
(18.4.2010 0:24:11) P.S teď mě napadlo - pak už šlo o život, ne? Furt dokola ta ta ta ta...
|
Jana Z. |
|
(18.4.2010 0:29:24) LOL Shabatovy vytah je uzasna vec ), to totiz kdyz bydlis treba v 10. patre, tak nez dojedes dolu do prizemi, tak si vcelku pokecas a dozvis se spousty novinek )))
|
štěpánka | •
|
(18.4.2010 0:30:49) A jak funguje? Předpokládám, že zastaví v každém patře.....
|
Jana Z. |
|
(18.4.2010 0:36:30) )) predpokladas zcela spravne ) (nebo jeden vytah suda patra, druhy licha patra...
|
Cipora |
|
(18.4.2010 0:42:47) Jana Z. Ne ze bych to chtela jeste vic komplikovat ...... ale ted jsem cetla aktualni studii, ze v tomto typu vytahu je nejaky hacek a ze to neni uplne kosher.. Takze holky! sportem ke zdravi
|
|
|
|
|
|
Cipora |
|
(18.4.2010 0:27:26) PROC Zide "drzi Shabat" Dovolim si malou interni anekdotu - "Shabat drzi Zidy vic, nez Zidi Shabat"
A jeste k aktualni smutne udalosti v Polsku: Do Katyne mel odletet rake jeden Rabbi, co tam byl na ofiko navsteve - spolecne s vedenim a predstaviteli zidovske obce v Krakove / tato drive jedna z nejvetsich komunit po holocaustu cita nekolik desitek clenu /. Nicmene - let mel byt na Shabat. Rabin a kehila odmitli letet na Shabat. To jim zachranilo zivot.
|
štěpánka | •
|
(18.4.2010 0:29:55) Eleez, Fakt? To je taky zajímavé. Ještě zajímavější je, že se o tom vůbec nemluvilo (aspoň v našich zprávách ne). Že by to byl zásah vyšší moci?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Samarlu |
|
(18.4.2010 7:22:51) Štěpánko, podobně učí i jiná náboženství včetně křesťanského a podobně se ve všech církvích najde dost lidí, co to přehlíží a dokážou člověka pěkně seknout, jen dá najevo nejistotu a pochybnosti (jako by se "sekání drápkem" do lidí nějak slučovalo s ideálem křesťanské lásky, že).
Je mi vždycky smutno, když se s tím setkám. Než jsem se rozhodla zakotvit vší silou u katolíků, tak jsem měla to obrovské štěstí, spíš Boží milost, že se do mě nikdo takhle neobul. Nebo mě to v raném mládí tak nepřišlo, pro samé nadšení. Později, když jsem si to uvědomila, jak strašně se to těch hledajících dotýká (v podstatě jeden takový odsudek snadno způsobí nezhojitelnou nebo těžce zhojitelnou ránu na duchovní rovině člověka), tak mě to dost mrzí a snažím se tomu vyhýbat - nevím, jak dobře se mi to daří. Ale Bůh mi/všem věřícím jaksi uložil jiné principy, než trápit hledající lidi a vytvářet jim překážky na cestě poznání dobra. Odsudkem se ten duchovní potenciál "uzavře" v člověku a ten pak může přijít o hodně poznání dobrého. A úplně lidsky sobecky - nechci jednou stát na Božím soudu a dívat se na následky toho, co jsem způsobila svou arogancí a nedostatečným vcítěním do lidí, kteří v duchovních věcech hledají a nemají jasno.
|
Cipora |
|
(18.4.2010 8:39:27) Samarlu a proc pak tedy ta misie, kdyz kazdy je dobry tak, jak je?
|
Cipora |
|
(18.4.2010 8:54:54) A navic - proc je ta misie orientovana s velkou snahou na Zidy?
|
štěpánka | •
|
(18.4.2010 10:07:48) Elleez,(zjistila jsem jak ti komolím jméno, pokaždé jinak, teď je to snad dobře, promiň). Ale Samarlu tu žádné tažení nevede (pokud se dobře pamatuju, tak jen vysvětluje, sděluje svůj názor, ale nesnižuje názory jiných. Na to tu máme jiné specialistky). Jen vyjadřuje svůj názor. A právě celkem dobře vystihla tu hlavní CHYBU, kterou církve, resp.někteří věřící dělají. Ono totiž nakopat ty "nevěřící psy" do ř..i, udělat z nich hlupáky a méněcenné bytosti, se kterými nestojí za to diskutovat, je tak jednoduché. Zvláště, když dojdou argumenty a nezbývá než se uchýlit buď k citaci z biblických textů a nebo k urážkám. Velmi si cením, že ty, ani např Bohunka, ale ani Samarlu nebo Ráchel tohle neděláte. Děkuji. P.S. Včera jsi psala, že dnes je normální pracovní den. Znamená to, žr v Izraeli se pracuje 6 dní v týdnu, nebo máte volno v pátek - příprava Šábesu? Odcházím k šití, ale až mě zase rozzuří stroj, tak nakouknu....
|
Cipora |
|
(18.4.2010 11:43:07) Stepanko v Izraeli se opravdu pracuje 6 dni v tydnu, ale pracovni doba byva v patek zkracena, aby se kazdy mohl dostat vcas domu a pripravit se na Shabat. Deti take chodi do skoly 6 dni v tydnu, ale zase je hodne svatku, takze zkratka neprijdou
|
Jana Z. |
|
(18.4.2010 13:45:41)
Pracovni tyden je prece 6 nebo 5 dni, zalezi na druhu prace (obchody apod spise tech 6dni, firmy klasika 5dni)...
|
Jana Z. |
|
(18.4.2010 13:55:09) Tedy ne ze bych do toho chtela Elleez kecat , jen pridavam nasi zkusenost...
|
Cipora |
|
(18.4.2010 13:58:41) Jani ok Tak nebo tak, ja mam nejvetsi frmol behem patku - a to hlavne v zime, kdy Sabes muze zacinat uz kolem treti
|
Cipora |
|
(18.4.2010 14:04:26) ...a treba, kdyz jsem pracovala v jeslich, tak jsme koncili v patek v jednu, pul druhe - tzn. ze uz muselo byt vsechno hotovo uz ve ctvrtek, ted toho vic - i vareni - nechavam na patek, takhle je to nejcerstvejsi / ale taky dost hekticke /
|
|
Jana Z. |
|
(18.4.2010 14:12:51) Ellez,
to mi pripomina klasickou otazku "jak resi Sabes za polarnim kruhem " ;-))
(ach jo, planovali jsme leto v Izraeli, ale asi to nevyjde, ale snad to vyjde priste)
|
Cipora |
|
(18.4.2010 14:15:43) jo a treba v Australii - Chanuka v lete
V Izraeli je leto dlouhe -- treba to jeste vyjde
|
|
štěpánka | •
|
(18.4.2010 14:25:57) Jano, Elleez omlouvám se za všetečnost a zvědavost a jak tedy (za polárním kruhem)? Jinde chápu-li to dobře, když v zimě začíná v pátek po 3 hod (po západu Slunce), tak v sobotu také končí po 3.hod - je to tedy vždy cca 24 hodin? No, jo, vlastně, jak se určí ten okamžik západu Slunce. Lidí, kteří skutečně vidí zapadat Slunce za horizont v dnešní době (hlavně ve městech) moc nebude Nebo se spolehnete na údaje ze zpráv o počasí?
|
Cipora |
|
(18.4.2010 14:31:06) Stepanko tady jde o minuty Hraji tady roli ruzne faktory - vychod slunce, zapad slunce, vychod hvezd a obdobi mezi tim S tim polarnim kruhem - ta problematika je tam myslim tak, ze jsou obdobi, kdy slunce vubec nezapada a pak naopak obdobi, kdy zase nevychazi. Dalsi problematika - co Sabes a vesmirny prostor - jako to bylo v pripade Ilana Ramona, prvniho Izraelce ve vesmiru. Cetla jsi o tom?
|
štěpánka | •
|
(18.4.2010 14:39:56) Elleez, Četla jsem že byl první Izraelec v e vesmíru, ale časově to neumím zařadit (jako jestli loni nebo před ???lety). O tom, jaké měl problémy s židovskými zvyky (ono asi taky těžko mohl ve vesmíru "nepracovat", když na něm byli závislí ostatní - ale to se asi vejde do výjímky - jde o život?)ale nečetla jsem nic. (teď mi napadá, že muslimové také ve vesmíru těžko určí, kterým smětem je Mekka, nejspíš i křesťané mají nějaké problémy s nedělí) No a jak se to řeší? Je to různé v různých oblastech (zeměpisně) nebo dle příslušnosti k jednotlivým skupinám? Já vím jen od západu Slunce v pátek, do západu Slunce v sobotu. Pokud pravidla Shabesu určuje ústní tóra, předpokládám, že v každé skupině (myslím ortodoxní, liberální, apod - moc se v tom neorientuji) je jiná? Tedy i povidla - pravidla můžou být podle jiných výkladů?
|
Cipora |
|
(18.4.2010 14:44:56) Ustni Tora je "manual" k te pisemne, jsou to vlastne dve casti jednoho celku - na Sinaji dostali Zide obe - i ustni i pisemnou a jsou obe stejne zavazne.
|
Cipora |
|
(18.4.2010 14:47:28) Bez ustni Tory je ta pisemna vice mene nepochopitelna - treba v pripade Sabatu -- "Zachovejte Shabat" a co ted?! Sedet po tme, jist studene jidlo, NEDYCHAT, abych treba neohrivala vzduch... Potrebujeme vyklad, potrebujeme komentare, potrebujeme jit dal.
|
|
štěpánka | •
|
(18.4.2010 14:48:57) Eleez, Aha, to jsem nevěděla, myslela jsem že se ústní tóra "dovytváří" během času a navazuje na písemnou (viz naše včerejší diskuse o autech a elektřině) a reflektuje tak změny ve vývoji a životě společnosti. A víš, jak se tedy řeší problém s dodržením tóry v mimořádných situacích - např.polární kruh, vesmír, apod. Zvědavost mi nedá se znovu nezeptat.
|
Cipora |
|
(18.4.2010 15:05:20) Stepanko kazda doba s sebou prinasi nove problemy a otazky - ale jejich reseni uz je vlasne v tom Talmudu / ustni Tora / zakomponovane - jen je treba to umet z toho vyvodit
Vim, ze s Sabesem takhle - Ilan udelal kiddush tvz. pozehnani nad vinem nad preletem pres Izrael - po porade s rabiny.
Mmj. na palubu si s sebou vzal obrazek Petra Ginze / chlapce z ceske zidovske rodiny, ktery tolik touzil po tom vydat se do vesmiru a zahynul v Osvetimi /.
|
Cipora |
|
(18.4.2010 15:07:45) vice o Ilanu Ramonovi tady
|
|
štěpánka | •
|
(18.4.2010 15:11:03) Elleez, Ano, o tom obrázku jsem četla, o tom ostatním ne. Líbí se mi, že i staleté tradice mohou být pružné a rabíni najdou řešení i pro nenadálé situace...
|
Cipora |
|
(18.4.2010 15:15:36) Stepanko ta tradice je stara 6.000 let
|
|
štěpánka | •
|
(18.4.2010 15:20:10) Elleez, já vím. To staleté byl omyl, mělo tam být tisícileté.
|
Cipora |
|
(18.4.2010 15:31:23) Stepanko nechtela jsem, aby to znelo tak "skolometsky" Je otazka, jak se datuje vychod z Egypta a pak nasledne darovani Tory, zaokrouhlila jsem to, nejspis, na matiku ja nikdy moc nebyla
|
štěpánka | •
|
(18.4.2010 15:36:00) Elleez, tak jsem to nebrala. Jenomže chápu, že je významný rozdíl mezi tisíciletou historií (židovská, křesťanská historie, ale i např. historie Evropy, asijských národů) a stoletou historií (hist.současných USA). A VIDÍM v tom velikánský rozdíl.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(18.4.2010 14:36:46) misie znamená "poslání" - v tomto smyslu tomu křesťané většinou rozumí tak, že byli "poslaní", aby lidem oznamovali "dobrou zprávu" o spasení. Pokud si myslím, že mám dobrou zprávu od Boha, tak si ji prostě nenechám pro sebe - to by z mého pohledu byl vrchol sobectví. Druhá věc ovšem je, jestli někdo chce druhému tu "dobrou zprávu" namlátit do hlavy takovým způsobem, že se z toho stane noční můra... Jinak mně je v tomto ohledu "jedno", zda o Bohu mluvím s Židem či kýmkoliv jiným. Akorát Židé jsou, jak tomu rozumím z Bible, mými "staršími bratry" - a to ovlivňuje můj vztah k nim. Tak trochu mimo téma - když jsem se loni modlila u Zdi nářků, byl to pro mne skutečně zvláštní zážitek. Já vůbec nejsem takový ten typ na obrážení "svatých míst", spíš jsem na to docela skeptik. Ale když jsem se modlila na tomto místě, spolu se spoustou židovských žen, tak jsem neuvěřitelným způsobem prožila, že skutečně máme stejného Boha...
|
Cipora |
|
(18.4.2010 15:27:23) Rachel to mi pripomina nazev "Cozpak nemame jednoho B-ha?!" na Jeruzalemske synagoze v Praze z doby, kdy byli tendence ze urcitych smeru zidovstvi prizpusobit se dobe a nezidovskemu obyvatelstvu.
Nicmene, nasledujici historku pridaval k dobru kantor mistni synagogy:
Chlapecek jde s tatinkem kolem synagogy a pta se: "Tati, co tam je napsano?"
Tatinek se otoci a otravene prohodi: "Aale, ze prej maj jednoho B-ha"
B-h je opravdu jenom jeden., ale je rozdil, je zasadni rozdil v tom, jak jedinecnost B-ha chapou Zide a jak krestane.
|
Ráchel, 3 děti |
|
(18.4.2010 15:35:58) otázka je, jak moc Bohu záleží na tom, jak moc mu rozumíme
|
Cipora |
|
(18.4.2010 15:36:37) V tomhle pripade hoodne, Rachel
|
Ráchel, 3 děti |
|
(18.4.2010 15:45:00) Já přece nepochybuji o tom, že je jen jeden Bůh... Otázka je, co vše o Bohu skutečně můžeme poznat, čemu všemu můžeme porozumět, co vše můžeme obsáhnout. Samozřejmě, že ty si myslíš, že tomu základnímu rozumíš, a já si myslím totoéž o sobě ... ale občas si říkám, abychom se jednou obě nedivily Prostě, Boží myšlení je jiné, než to naše, a Boží cesty jsou vyšší, než ty naše...
|
|
Cipora |
|
(18.4.2010 15:47:37) Pokud jako jedna z prvnich veci, ktere "mluvil" B-h k zidovskemu narodu bylo:
"Ja jsem Ha Sh-m, tvuj B-h., ja jsem te vyvedl z egyptske zeme, z domu otroctvi. Nebudes mit jineho B-ha mimo mne.
Neudelas si tesanou modlu ani jakekoli zobrazeni toho, co je hahore na nebi, dole na zemi nebo ve vodach pod zemi. Nebudes se nicemu takovemu klanet ani tomu slouzit, nebot ja jsem Ha Sh-m, tvuj B-h, horlivy."
|
Ráchel, 3 děti |
|
(18.4.2010 16:45:05) no však tomu já věřím
|
štěpánka | •
|
(18.4.2010 16:51:33) Ráchel, jak si tedy vysvětluješ křesťanské kostely plné různých vyobrazení svatých, Ježíše (syna) a dokonce i B-ha (otce, nebo ducha svatého -to nevím) - pokud se za něj dá považovat vyobrazení b-žího oka, které též v kostelech občas vidím? nerýpu, zajímá mě to.
|
Ráchel, 3 děti |
|
(18.4.2010 17:10:34) My nic takového v kostele nemáme Samotné vyzobrazení Ježíše mi nedělá problém v tom smyslu, že na zemi žil jakožto člověk. Duch svatý se někdy zobrazuje jako holubice, což je symbol a taky na tom nevidím nic moc problematického. Ovšem viděla jsem zobrazení Boha Otce jako stařečka na obláčku a to mne tedy mírně řečeno pohoršuje. Existuje také jedna známá ikona, kde je v lidské podobě zobrazen i Duch svatý... Osobně před žádnými obrazy ani před křížem ani ničím podobným se nemodlím a neklekám.
|
štěpánka | •
|
(18.4.2010 17:14:08) Ráchel a v jaké jsi církvi? Omlouvám se, asi jsi to tu už psala, ale já to zapomněla. Předpokládám, že nemluvíš o kostelech katolických asi ani pravoslavných, tam je mnoho obrazů i soch s nejrůznějšími svatými. Já proti tomu nic nemám, jen se mi to neslučuje s tvou odpovědí Elleez.
|
Ráchel, 3 děti |
|
(18.4.2010 17:19:49) no, mně se to taky neslučuje a je to jeden z důvodů, proč nejsem v katolické církvi (sorry, Samarlu). Katolíci to většinou vysvětlují v tom smyslu, že se nemodlí "k obrazu", ale "k tomu, kdo je za ním". Jsem protestantka, konkrétněji členka jedné evangelikální církve (evangelikální není totéž, co evangelický ) Na druhou stranu nejsem ráda v nějakém "chlívečku".
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(18.4.2010 17:20:38) jo a ten tvůj brečící smajlík je přece jen trochu melodramatickej, ne?
|
štěpánka | •
|
(18.4.2010 17:27:37) Ten je jako omluva, že si nepamatuju, co jsi psala....(není tu žádný co si ťuká na čelo)
|
bohunak |
|
(18.4.2010 17:37:55) Hezkou nedeli vsem.
Tabi, ale my vsichni porad poznavame a ucime se. Nikdo "nesedi na vavrinech". To se neda.Clovek porad hleda otazky a obcas najde odpovedi, nekdy taky ne. Tady nikdo nevstupuje s tim, ze vsechno vi a zna. To neni mozne. Jen hleda v jine pravde, nez treba ty. Katolik hleda jinde, nez treba zid.A o tom to je.
Eli, jak se mas? Cos nakonec uvarila na Shabbat? Neco noveho, nebo stejna rutina?
Eli, vis, ja mela trosku i problem s Baba Sali. Jeli jsme k jeho hrobu a nejak jsem nechapala, proc bych se tam mela modlit. Ja teda vim, proc se lide jezdi k jeho hrobu modlit.(teorie duse()nebudu rozbirat). Ale tak nejak podobne to mozna katolici berou u svych svatych. Ja nevim, jen me to tak napadlo. Az na ty sochy, ja vim, v tom je rozdil. Vis, jak to myslim?
|
Cipora |
|
(18.4.2010 19:15:44) Ahoj Bo a propos Baba Sali a treba aktualne Meron ve velkem - neni to "modleni" se k urcite osobe, cadikovi, nybrz "ze jeho zasluhy "padnou" i na nas". To mas to samy u Rabi Nachmana u Tikun Klali.
Ja treba Maarat Ha Machpela, tam ty pramatky a praotce mam pohromade, krome Rachel Imenu. Vubec - v Chevronu se citim tak nejak doma, proste sednout si tam a rikat Tehilim.
|
bohunak |
|
(18.4.2010 19:35:13) Eli, no prave, tak nejak jsem to myslela. Ja opravdu nevim, jak se katolici modli ke svatym, ale mela jsem na mysli, ze je proste berou nejak podobne, jak my treba Baba Sali. Opravdu nevim, to byla jen ma uvaha/otazka.?
|
Cipora |
|
(18.4.2010 19:41:34) No ja si myslim, ze se na ferovku k tem svatejm modli ale odbornik pres tyhle veci nejsem. A k J.K se krestani / vsichni, i protestanti / nemodli? Modli. Ja jsem jeste nevidela nikoho se modlit k Baba Salimu ci komukoliv jinemu
|
Ráchel, 3 děti |
|
(18.4.2010 19:45:08) Ano, modlím se k Ježíši jakožto k Božímu Synu, nikoliv jako k člověku. A ano, tam se samozřejmě přístup židovský a křesťanský láme.
|
Cipora |
|
(18.4.2010 19:52:37) Ano, Rachel, dekujeme, ze jsi nam zde celou vec uvedla na pravou miru.
Presne tak., Zide se modli JEN k jednomu B-hu a ten je jeden jediny nijak nedelitelny a nema zadne syny. Tolik zidovsky pohled na vec.
|
bohunak |
|
(18.4.2010 20:14:28) Jine tema- Eli, zrovna jsem si precetla jeden clanek, presne potvrzuje to, o cem jsem psala v prispevku par dni tomu. Jestli mas cas tak si to precti.Je to moc hezke. chabad.org From skinhead to orthodox jew. Najdes to pod stories.
|
Cipora |
|
(18.4.2010 20:24:04) ja to nemuzu najit pod jakou sekci to v tech pribezich je?
|
bohunak |
|
(18.4.2010 20:43:58) Je to pod jewish life. Kdyz vstoupis na chabad.org, tak hned na hlavni strane mas vzdycky takove view na dnesni den, ukazou ti, co je noveho v kazde sekci, jako ze sekce jewish life, video, apod. Hned pred tebou.
|
bohunak |
|
(18.4.2010 20:46:43) Nebo si jednoduse zajed na chabad pod search a napis nazev te story a to ti automaticky vyjede.
|
|
|
|
bohunak |
|
(18.4.2010 21:16:15) Eli, naslas to?
|
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(18.4.2010 21:02:01) ale no tak, proč ten sarkasmus? Otázka Trojice neboli trojjediného Boha je samozřejmě něco, v čem se lišíme, to není žádná novinka. Ale já se modlím k jedinému Bohu, nikoliv ke třem, ať už tomu ty rozumíš, nebo ne.
|
Cipora |
|
(18.4.2010 21:09:30) Rachel v tom nebyla ani trocha sarkasmu, bylo to mysleno uplne vazne - jsem rada, ze jsme si vyjasnili rozdil v pojeti B-ha ze strany krestanstvi a judaismu. Chapu, jak to citis, ale takoveto pojeti je ze strany judaismu neprijatelne. Nesnazim se tu nejak zmensovat krestanskou viru a pojeti, jen se snazim, abychom si uvedomili, ze pro zidovstvi krestanstvi neznamena jeho naplneni, nybrz jeho negaci.
|
štěpánka | •
|
(18.4.2010 21:13:01) Teda holky, tak já teď konečně pochopila, co to znamená slovní spojení jediný nedělitelný a jediný, trojjediný. Občas jsem to slyšela a nijak nepřemýšlela nad obsahem těch slov, i když samozřejmě je jasné co znamenají...
|
bohunak |
|
(18.4.2010 21:18:44) Stepanko, tak to je super, ze Ti to je jasne. Jelikoz me ne. jj Teda ja jaksi vim, jak se mysli trojice, jen mi to neprijde tak nejak "jasne". Ja nevim, neumim to vysvetlit. To je jedno. To je jen muj mozek a me mysleni.
|
Cipora |
|
(18.4.2010 21:20:30) Bo celkem zaroven Asi mame obe nejakou spolecnou neco, co nam brani tyto veci pochopit. Nastesti.
|
štěpánka | •
|
(18.4.2010 21:27:58) No, to je výhoda toho, že člověk hledá a ještě "to" nemá. Nevím, jestli jsem se špatně nevyjádřila. Myslela jsem, že chápu obsah toho slovního spojení. Jinak, abych pravdu řekla, zatím mi nebylo dáno víru POCHOPIT. Ani tu vaši, ani tu co má Ráchel. Ale už mi někdo řekl, že to nelze chápat, že se to musí cítit (věřit) - různá slovesa tam byla použita. Můj selský rozum mi říká, že proto ani Eleez ani Bohuna nemohou tu "trojjedinost pochopit" (já nakonec taky ne a zatím se spokojím s tím, že znám obsah slov, za kterými ale už nechápu nic...
|
bohunak |
|
(18.4.2010 21:36:59) Eli, no vidim, 5 sekund
Stepanko, jednou dojdes ke konci a najdes se. At to bude kdekoliv, neboj. A nebude to muset byt zadne nabozenstvi, muze to byt vira a to jakakoliv. Ale hledat clovek nikdy neprestava, i kdyz se najde. I kdyz to uz po tom je o trosku jinem hledani.
|
bohunak |
|
(18.4.2010 21:37:55) Ach jo, ja pisu jak tatar. Doufam, ze me nekdo chape.
|
|
Cipora |
|
(18.4.2010 21:38:37) Bo o ctyri Jinak naprosty souhlas s tim, co pise Bohunka
|
|
|
|
Cipora |
|
(18.4.2010 21:31:45) ...ale vazne., ono je to asi proto, ze se to pochopit NEDA. Rachel nam urcite rekne, ze se tomu musi "uverit". Tak tento koncept v judaismu taky chybi, cela vec je zalozena na osobnim predani Tory - neni tu cemu verit nebo neverit, uverit nebo neuverit. "Mose dostal Toru na Sinaji, predal ji Jehoshuovi, Jehoshua starsim".../Pirkej Avot / a tak se dobereme az do ted.
|
*Aida* |
|
(18.4.2010 21:37:43) Elleez, a nemas obavy, ze behem tech docela dost tisic let treba nekdo neco spatne pochopil a predal dal jinak? Jazyk se taky neustale vyvyji, nektera slovni spojeni muzou byt dalsim generacim nesrozumitelna atd. Ja se jen ptam. Ja jsem si spis myslela, ze vse je "psano a dano". My to tak mame teda. Nejvetsi zazrak Koranu je ten, ze ho nelze zmenit. Proto se za Koran povazuje jen ten psany arabsky, ostatni jsou jen preklady a a ni se na ne nevztahuji stejna pravidla pri zachazeni s nimi treba. Mame samozrejme i tafsir, coz jsou vysvetlivky, ale to pismo samotne je jen jedno a nemenne. Jinak je to tedy svata kniha stejne tak jako Stary a Novy Zakon. Zide a Krestane jsou tedy "lide knihy", kterym bylo to same poselstvi tez zjeveno.
|
Cipora |
|
(18.4.2010 21:40:03) Aido my Toru nemenime, my ji vykladame. Ty vyklady uz jsou tam / v ustnu Tore / zakomponovane, jen je treba je umet hledat.
|
Cipora |
|
(18.4.2010 21:41:18) Stejna frekvence Hallo over there
|
|
|
Jana Z. |
|
(18.4.2010 21:50:44) Zdravim)
Aido, to jsem zvedava co bude, jestli kluk nebo holka a je ti uz aspon lepe?
Bo, krasne vyjadrene, s tim hledanim pravdy!
Pro mne je to velmi zajimava debata, kterou tady s vama vede Stepanka. Vsak taky odpovidam na dotaz na Religion, ze jsem "bez Religion" (a zamerne nepouzivam ateista apod). O cem Stepanka pise, s tim se sama taky casto setkavam.
|
Cipora |
|
(18.4.2010 21:52:17) Jano ja zidovstvi nevnimam jako nabozenstvi, spis jako soul intergity na narodnostnim podklade
|
Jana Z. |
|
(18.4.2010 21:57:47) Elleez,
ano, to mi dava vcelku smysl..
|
Cipora |
|
(18.4.2010 21:58:33)
|
Cipora |
|
(18.4.2010 22:04:15) mas hezky avatar. Trochu mi to pripomina chamsu trochu Indii. Vysvetlis?
|
|
|
|
|
*Aida* |
|
(18.4.2010 22:16:53) Jani, uz je to tuk tuk o neco lepsi. Ja jsem taky zvedava, co to bude. I kdyz ja to beru pragmaticky a spis se mi honi hlavou statistiky moznych postizeni pro jednotliva pohlavi v nasi rodine. Holka by byla z tohoto hlediska "bezpecnejsi". Ale uvidime, co nam bude nadeleno. Nakonec nic jineho to nebude, bud jedno nebo druhe. Jinak s autem uz jezdim zcela v pohode. Akorat jsem se jednou scuchla s betonovym ohromnym kvetinacem na parkovisti, byl zeleny a moc se to na te nasi stribrne barve nevyjimalo. Dneska jsem mmch opet jela pres Golders Green, tak jsem si alespon nepripadala tak divne, tam ma sedmimistne auto opravdu hodne lidi.
|
Cipora |
|
(18.4.2010 22:19:55) JJ GG maj v prumeru 7.5 deti tam zapadnete
|
*Aida* |
|
(18.4.2010 22:21:26) Elleez, neplas, uz tohle dite je pro me tak nejak nadprumerne hodne do poctu. Dalsi uz fakt nedam. A kolik mas deti Ty?
|
|
|
Jana Z. |
|
(18.4.2010 22:24:20) Aaaaano, tez mam na konte jeden velky chodnikovy truhlik a jednu popelnici
|
*Aida* |
|
(18.4.2010 22:33:48) Jano, , ja to ani necitila. Tak jsi me potesila.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cipora |
|
(18.4.2010 21:18:49) To mas dobre, Stepanko Ja princip trojjedinosti nepochopila dosud - znam ho, ale cim vic se o tom dozvidam, tim vic to nechapu Bud je B-h jeden jediny a nedelitelny, bez jakykkoliv lidskych elementu - nebo uz neni jediny, sorry.
|
*Aida* |
|
(18.4.2010 21:31:34) Zdravim Vas zase vsechny, doufam, ze nevadi, ze zas lezu do diskuse. Kdyztak me vyhodte (jako vazne). Islamske pojeti Boha (muzu to tady tak psat? Abych neurazila, kdyztak muzu psat neco jineho) se shoduje s zidovskym. Islam je pokracovanim Judaismu a Krestanstvi, ja tomu rikam "nejnovejsi edice". Takze Buh je v Islamu jen jeden a jediny. Uplne nejzakladnejsim principem je Jeho jedinecnost a jakekoliv prirazovani cehokoliv jineho (partnera, syna atd) je povazovano za velky hrich. Muslimove veri v Jezise Krista (nmbz), veri v nej jako proroka a veri tez, ze se vrati na Zem. To jen tak kdyby to nekoho zajimalo.
Jinak u nas vedeme docela dobre spory o jmeno budouciho potomka. Zatim vedou jmena Sara a Zacharias. Saru chtel manzel uz u obou holek, tak na ni asi fakt dojde, jestli to bude holka. Ja bych radsi Hanu. I kdyz Sara pry byla nadherna zena, tak me to ted inspirovalo. Byla tu na vikend manzelova sestrenice a vypravela mi, ze jako dite mela knizku "Sara, nejkrasnejsi zena". Tak me asi nalomili. Kamoska ma Yakuba a Eliase, to se mi oboji taky hodne libi, ale vidame se opravdu hodne casto, by v tom byl peknej zmatek. No jeste to bude zabavne. Zanedlouho jdu na UZ, tak se pak alespon budem dohadovat jen holcicich nebo klucicich jmenech...
|
Cipora |
|
(18.4.2010 21:35:31) Aido a Esterku nechcete
P.S. My mame doma sbirku arabskych pohadek / v hebrejstine / musim pohledat, jak se to jmenuje
|
*Aida* |
|
(18.4.2010 21:43:22) Elleez, heh, to jmeno by melo mit nejaky nabozensky vyznam. Jako Sara a Hagar treba. Vsechna ta klucici jmena jsou jmena Proroku. Jdu ukladat deticky, uz mame zpozdeni.
|
Cipora |
|
(18.4.2010 21:46:12) Ester ma taky nabozensky vyznam A jestli mas pochyby - tak Hadassa, to to vyresi
Co treba Rejcha?
|
|
|
|
štěpánka | •
|
(18.4.2010 21:55:27) Aido, mě to teda zajímá a co píšeš o muslimech je pro mě nové, protože o této víře nevím vůbec nic, ještě méně než o křesťanské a židovské. Vlastně se jen "zmítám" v takových těch obecně protřepávaných mýtech (souvisejících s muslimskými fanatiky), o kterých si myslím, že podstatu tohoto náboženství nevystihují. Moc mě překvapilo, že volíš pro děti jména jako Židé (nebo i já, některá jména tebo zmíněná jsem též zvažovala) a odvoláváš se též na židovství a křesťanství.
|
Jana Z. |
|
(18.4.2010 22:12:23) Ellez,
nekde jsem tu ikonku nasla na netu, moc se mi libila... Pripomina mi to prave yin-yang, je to uzavreny kruh, mam tri deti..proste asociace jedna k druhe..
(chamsa mi visi u dveri ;-)
|
Cipora |
|
(18.4.2010 22:13:42) Tak Ti preju at muzes kruh dale rozsirovat
|
|
Jana Z. |
|
(18.4.2010 22:14:53) Ech, dekuju, ale timhle smerem uz radeji neee ))
(prenecham jinym, vid Aido ;-)))
|
Cipora |
|
(18.4.2010 22:18:12) Ja jsem kdysi mela takovy podobny prsten - prave z Indie jedna ruka vplyvala do druhe / byly 2 /
Ted mam jen svuj snubni, z Mea Shearim
|
|
|
|
*Aida* |
|
(18.4.2010 22:30:33) stepanko, treba namatkou Abraham (nmbz) postavil prvni svatyni, na modleni se. Aby se lide nemodlili k ruznym soskam a buzkum atd. Ta svatyne je Kaaba v Mece. Zide i muslimove praktikuji podle Abrahama (nmbz) muzskou obrizku. Muslimove muzou jist Kosher maso. A spousta dalsich zajimavych veci. Jinak jeste k tomu sabbathu a casum. My se treba modlime petkrat denne a casy modliteb se taky denne posunuji. Zapad slunce je velice dulezity. Je to cas jedne z modliteb a take cas preruseni pustu, pokud se clovek posti. Takze takove ty otazky, jak se to dela za polarnim kruhem, jsou velice familiarni. Vychod slunce je take cas na modlitbu (tedy tim vychodem ten cas konci) a je to zaroven i zacatek pustu pro ten den.
|
štěpánka | •
|
(18.4.2010 22:34:18) Aido, familiérní? Mě by to zajímalo doopravdy, ne abych s někým žertovala..
|
*Aida* |
|
(18.4.2010 22:53:42) stepanko, jako ze ty same otazky se resi taky. Jinak treba v letadle se modlime v sede a smerem, kam sedime. Je lepsi se modlit, i kdyz nemuzeme zarucit smer, nez modlitbu propasnout. Kazda modlitba ma jen urcity casovy limit, ve kterem se musi vykonat. To by me zajimalo, jak je to v judaismu. Minule jsem v Science Museum videla skupinu zidovskych zen, jak se modlily. Modlily se i stejnym smerem, jako my (nahoda?) a byla to celkem sranda. Pro prihlizejici tedy urcite. Myslim tim zidovky a muslimky modlici se vedle sebe.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(18.4.2010 21:03:15) jo a jinak se shodujeme v tom, že Bůh je "nedělitelný"
|
Cipora |
|
(18.4.2010 21:10:10) Akroat ze krestanstvi ho deli trema
|
Ráchel, 3 děti |
|
(18.4.2010 21:45:55) ne, Boha nikdo nedělí, to je naprosté nepochopení věci Shodou okolností jsem se v minulém roce z nějakého důvodu "musela" otázkou Trojice zabývat docela podrobně a díky tomu jsem znovu viděla, jak je to složité a jednoduché zároveň... ale těžko to tady nějak stručně vysvětlovat, zvlášť, když nechci házet biblickými verši Pojem "Trojice" nikde v Bibli není uveden a není dokonalý, a může zavádět - svádět k tomu si myslet, že považujeme Boha za "dělitelného". Ale tak to skutečně není. ...jinak jeden z argumentů pro trojjediné pojetí Boha, který je mi hodně blízký, je ten, že aby mohl Bůh milovat, je potřeba, aby přímo v Něm byl obsažen vztah. Asi nejobsažnější trojiční vyznání víry, které existuje, je tzv. Atanášské vyznání - pokud by to někoho zajímalo. (Kdybyste to někdo četl, nenechte se zmást slovem církev "katolická" - není tím myšleno "římskokatolická", ale "obecná")
|
Cipora |
|
(18.4.2010 21:48:11) že aby mohl Bůh milovat, je potřeba, aby přímo v Něm byl obsažen vztah.
Tak tohle jsem nepochopila., mam otazku jak z prvni tridy nechapu
|
Ráchel, 3 děti |
|
(18.4.2010 21:55:33) no, to se blbě vysvětluje takhle písemně...
|
Cipora |
|
(18.4.2010 21:57:29) Sorry Rachel ale rozumim tu v souvislostech pouze slovu B-h
|
Ráchel, 3 děti |
|
(18.4.2010 22:02:43) well... Jako křesťan věřím, že "Bůh je láska" (pozor, ne že "láska je Bůh"). Láska se může projevit ale pouze ve vztahu. Proto v Něm musí být obsažen vztah - tedy i osoby, mezi kterými vztah existuje. Netvrdím, že se mnou máš souhlasit - ale už je to aspoň srozumitelnější?
|
Cipora |
|
(18.4.2010 22:05:53) Ale ja prece "vztah" s B-hem mam Nepotrebuju a nechci tam dalsi osoby, to by bylo jak nekoho dalsiho do manzelstvi
|
Cipora |
|
(18.4.2010 22:07:43) / Teeda, to je valecek jak na macesy To se bude Rachel urcite libit /
|
Ráchel, 3 děti |
|
(18.4.2010 22:09:39) obzvlášť se mi líbí ta slušivá mašlička tohohle smajlíka miluje náš Jonatan, vždycky začne klapat zubama
|
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(18.4.2010 22:08:19) ano, já mám také vztah s Bohem. A je to jeden Bůh. Bůh tady ale byl dřív, než člověk. A i před tím byl láska. Proto i před tím musel existovat vztah - v Něm samotném.
|
Cipora |
|
(18.4.2010 22:09:34) Prave proto ale stvoril cloveka, aby mohl davat dobro / dobro, ok, pouzivam misto te /
|
Cipora |
|
(18.4.2010 22:10:17) ...aby mohl / tj. B-h / davat cloveku / dobro /
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(18.4.2010 22:10:17) ano, také věřím, že Bůh stvořil člověka, aby mohl dávat lásku/dobro ještě někomu dalšímu
|
Cipora |
|
(18.4.2010 22:11:09) pockej, jak komu dalsimu kazdy clovek dostava dobro sam za sebe
|
Cipora |
|
(18.4.2010 22:11:57) Jako ze Rivka dostane vic a pak mi trochu da?
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(18.4.2010 22:13:53) jo, to jo. Bůh stvořil člověka, aby mu mohl dávat lásku/dobro, s tím souhlasím.
|
Cipora |
|
(18.4.2010 22:15:18) a co s tim nekym dalsim?
|
Ráchel, 3 děti |
|
(18.4.2010 22:17:50) ne jen sám se sebou
|
*Aida* |
|
(18.4.2010 22:20:07) Rachel, pises:Bůh tady ale byl dřív, než člověk. A i před tím byl láska. Proto i před tím musel existovat vztah - v Něm samotném.
Ja jdu na vsechno logicky. Buh je dokonaly. Proc by potreboval mit jakykoliv vztah? To je spise lidska potreba, ne?
|
Ráchel, 3 děti |
|
(18.4.2010 22:21:46) hmmm... ale jsme přece stvořeni k Božímu obrazu
|
*Aida* |
|
(18.4.2010 22:32:41) Stvoreni k Bozimu obrazu chapu tak, ze si nas Buh stvoril tak, jak chtel, abychom byli. Ne jako jeho obraz. My rozhodne nejsme dokonali, narozdil od Nej, takze se to snad ani tak chapat neda. To me nikdy ani nenapadlo.
|
Ráchel, 3 děti |
|
(18.4.2010 22:41:16) já tomu rozumím zase tak, že člověk odráží to, jaký Bůh je. První člověk byl dokonalý ve smyslu dokonalého Božího stvoření. S hříchem byla ovšem tato dokonalost porušena.
|
|
|
|
Cipora |
|
(18.4.2010 22:22:20) Rachel - o.k ale jak to souvisi s teorii 3?
|
Ráchel, 3 děti |
|
(18.4.2010 22:26:43) no, však říkám, že se to takhle stručně písemně dost blbě vysvětluje. Ale prostě to skutečně není tak, že bych věrila ve tři bohy či něco podobného
|
|
*Aida* |
|
(18.4.2010 22:48:23) Jeste uplne mimo vlakno. Ja jsem na tom Golders Greenu bydlela docela dlouho, pres rok. Za tu dobu jsem byla au-pairka ve dvou zidovskych rodinach. Ta prvni byla ortodoxni a musim rict, ze to byli hodne zli lide a byla jsem tam fakt sluzka. Mluvim o jedne konkretni rodine, poznala jsem jich vice a tohle byla rodina opravdu divna. Ale jak psala Elleez, ze si o sabbathu nesmi nezidum o nic rikat, tak to oni nemeli problem mi vlezt do pokoje a v 1.30 rano se mnou trepat, at jim jdu vypnout grill. Jinak "zvedni telefon", "zapni plyn" atd bylo bezne. A v tomhle nebyli vyjimka. Tam kdyz jsem vylezla v sobotu kolem poledne ven, tak na kazdem druhem rohu cihaly deti na nejakeho nezida, aby jim sel domu zapnout/vypnout varic (nejcasteji). Psal se tedy rok 1995 a takove ty ohrivaci zarizeni asi nemel kazdy. A nejzvlastnejsi historku z te rodiny mam vlastne od sousedu. Boucha takhle v sobotu nekdo na dvere. V baraku nikdo, jenom ja. (Pro dokresleni situace jsem neumela moc anglicky). Za dverma sousedka, vykrikuje, ze ji nutne musim zavolat doktora, ze jeji dvoumesicni mimi ma vysoke horecky a dalsi jsem nepochopila. Autem jet nemuze, autobusem taky ne (by musela platit) a telefonovat taky nejde. Tak jsem ji lamane vysvetlila, ze absolutne nechapu, co jejimu diteti je a ze moje anglictina je nedostacujici na nejake konverzace s doktorem. Skoncilo to tak, ze jsem vytocila cislo a drzela ji sluchatko u ucha. Samozrejme verze Elleez je logicka, prece by nenechala svoje dite v takovem stavu. Asi behala po vsech sousedech a shanela nejakou au-pairku (bylo nas v ulici hodne), pak by doufam neco podnikla sama. V te rodine jsem byla sest tydnu a pak v jine spokojene asi dalsi rok. Mliko a maso, patecni vecere a cely sabbath (v druhe rodine jsem tedy mela volno, akorat na tu veceri jsem chodila v patek).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
bohunak |
|
(18.4.2010 21:14:49) Rachel, nam prave vubec neprijde logicke, jak si to navzajem protireci. Na jednu stranu pises, ze veris v trojici, trojjedineho a na druhou stranu, ze je nedelitelny. To jaksi nema logiku(teda aspon pro nas ne).A nemyslim to nijak rypave, jen proste tak, jak to je. Jen diskutujeme.
|
|
|
|
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(18.4.2010 19:44:26) odpovědět by měl spíš katolík, ale mně se vždy dostalo odpovědi v tom smyslu, že se nemodlí ke svatým, ale prosí je o přímluvu u Boha, podobně, jako když mě kamarádka poprosí, abych se za ni za něco modlila... něco ve smyslu, že "svatí" mají větší šanci tam nahoře Boha přemluvit
|
|
|
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(18.4.2010 17:40:36) já to pochopila, jen mě to rozesmálo
|
štěpánka | •
|
(18.4.2010 18:02:52) Ráchel, tedy účel slnil, ten.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tabitha+2 |
|
(18.4.2010 16:22:59) jen technicka..neslo si nevsimnout v jedne tve odpovedi Stepance
..." .../aniz by byl Zid, krestan, Muslim/..."
Take se to da precist 2 zpusoby mezi radky..Zalezi, jestli ctenar chce videt dobro, nebo opak..a v tom je i princip mych nepochopenych prispevku.
Rachel - ohen, ktery zazehne horlivost se neda utisit v mem nitru.
Samarlu-nemam ve svem rod.jazyce podobnou stalou rozmluvu, zivou diskusi ale udrzuji s nekterymi bratrimi minority a svymi znamymi..Proto stale cekam odpoved Pana, proc ve me zapaluje tuto horlivost z poznani, kteteho se mi dostava a ktere nemohu v sobe zadrzet, neni to v mych silach/ smej se jak chces/, evidentne principialne ale ne pro tyto diskuse, uvedomuji si..I kdyz kladeni otazek je soucasti uceni, poznavani a hledani Pravdy, kterou je Pan..Je mi lito, ze lide nevidi nutnost dalsiho poznavani i takto evokovaneho..ze se opajime myslenkou, ze snad uz vsemu rozumime a nic dal a noveho poznavat nepotrebujeme. Az dnes se mi dostalo odpovedi..budu tedy trpelive cekat nato az mi da poznat urceny cas..Tuto cestu/virtualni/ jsem volila sama/ a nebyla nejstastnejsi..Nelituji ale sve pokoreni..
pro vsechny - bez nutnosti dalsi reflexe.
|
Cipora |
|
(18.4.2010 16:33:14) jsem Te ale vyjimecne pochopila. Zid a Muslim jako oznaceni narodnostniho etnika s velkym pocatecnim pismenem, krestan jako oznaceni pro vyznani s pismenem malym.
|
|
štěpánka | •
|
(18.4.2010 16:48:13) Tabitho, speciálně kvůli této diskusi jsem si napsala kamarádce češtinářce, jak se v češtině ta velká písmena v těchto 3 případech píší. Je to prý přesně tak jak píše Elleez. Hodně jsem nad tím přemýšlela a nechtěla nikoho v diskusi zarmoutit nebo urazit tím, že bych si ho zdánlivě vážila více či méně. Jsou to prostě pravidla českého pravopisu.... Zde v Čechách opravdu Muslim a Žid - etnikum (známá mi napsala navíc, že od vzniku Izraele - židovského státu je Žid i označení příslušníka národa). Zatímco křesťan - to je vyjádření náboženské příslušnosti a píše se s malým písmenem. více za tím nehledej.
|
Cipora |
|
(18.4.2010 16:51:09) Stepanko , copak Zid, ale JMELI
|
štěpánka | •
|
(18.4.2010 16:53:41) Elleez. Jsem mimo....pomóc.
Vlezeme-li mezi jmelí vrátíme se těžko celí neboť jmelí věc to jasná rostlina je cizopasná.
Ti co tohle nevěděli, přesto chtěli trhat jmelí byť i byli chytří páni padli v lese vycucáni...
dál to už neumím...
|
Cipora |
|
(18.4.2010 17:04:30) Jmeli je pekne, ale jsou tu i dulezitejsi veci. Ja se s dovolenim pridam k Stepancine otazce.
|
štěpánka | •
|
(18.4.2010 17:08:09) Jo tak Cimrmani! Už jsem doma. Tuhle hru nemám tak zarytou v paměti jako jiné...A nejhorší ze všho jsou....trpaslíci
|
|
|
|
|
|
|
|
|