Róza |
|
(1.9.2011 12:04:23) Moje 6-ti letá dcera si neumí hrát sama. Jakmile chviličku neví, hned se ptá: "co budeme dělat?" nebo do mě strká, lochtá ap., aby vyvolala pozornost. Chvilku si s ní hraju, ale nemohu celý den a ani nechci. Ráda bych, aby se naučila se taky sama zabavit. Někdy si hraje s 3-letým bratrem, ale on už jí má někdy taky dost a chce si něco dělat sám podle svého, což ona mu neumožňuje. Nějak nevím, jak ji mám naučit si hrát samotnou. Máte to někdo také tak? Jak se to změnilo? Do školy ona zatím nejde, 6 jí bude až teď v září. Do školky chodí.
|
Epepe |
|
(1.9.2011 12:35:11) Tak jí to nauč. Vidí někdy tebe nebo dalšího rodiče, jak se zabaví něčím jen tak pro sebe? Jak si čte, něco vyrábí nebo tak? A zkus jí vymyslet hry a úkoly, kde se musí podporovat její samostatnost a představivost.
|
Winky | •
|
(1.9.2011 13:09:08) jj, dcera taky 6 let (ale do školy dnes už šla) když se má zabavit jen tak "zfleku" tak neví. Ale když jí ukážu co si může vystřihovat, co a jak nakreslit, co ze stavebnice postavit, tak se chytne a pak už si vymyslí i sama. Ale ten začátek prostě neví, nebo ji to nenapadne (nebo ji naopak napadají takové věci které odmítám ji nechat realizovat). U ní docela frčí puzzle, korálky-navlékání, právě to vystřihování (ať už věci k tomu určené z papírnictví, pexeso apod. nebo z letáků - tvoření koláží a vlastních výtvorů, není to teda žádná přesná práce ale jí to takhle stačí). No a s tím kreslením - potřebuje nahodit motiv, takže jí třeba ukážu jak se kreslí hvězda a ona si to pak zkouší a pak třeba přejde sama k něčemu, nebo ráda obkresluje podle knížky - časopisu - když jsou obrázky jednoduché tak podle předlohy je docela schopná namalovat i novou věc. No a nebo jí dám "samostatný úkol" - pošlu s košem (a trnu aby ji neskříply těžké domovní dveře), tuhle došla i s bráchou poprvé sama pro housky do samošky za rohem... (šla jsem taky ven a hlídkovala jsem jak přejdou ulici). Jinak se ještě trochu líp sami zabaví v pokoji když jim pustím třeba CD s písničkami nebo povídáním pohádky, u toho si hraje s hračkama a poslouchá.
|
Róza |
|
(1.9.2011 14:20:09) Jenže to je právě to. Ona u ničeho nevydrží. Já jí i řeknu, co má dělat, ale po 5-ti minutách je zpátky, že už jí to nebaví a co že má jako dělat dál. Tohle nikam nevede. Jak ji to naučit já prostě nevím. Jediné u čeho je schopná vydržet je otravování někoho jiného. S bráchou se teda docela zabaví, ale končívá to dost často hádkou. Ona není schopná dělat něco chvilinku jen sama. Musí mít někoho kolem sebe a aktivně. Že si něco dělám já vedle ní jí nestačí. A tím, že má mladšího bratra se mu taky dost přizpůsobuje. Po letošním létě mám pocit, že mám doma dvě tříleté děti. Loni to byli dvouleté.
|
Winky | •
|
(1.9.2011 14:39:41) hm, tak právě u nás ta šestiletá toho tříleťáka hrozně táhne nahoru, občas zapomínám že mu jsou jen tři a chci po něm věci které jsem po dceři v tomhle věku ještě určitě nechtěla (naprosto samostatné oblékání a obouvání, automatické uklízení hraček, mytí rukou apod.). Dceři dělá hrozně dobře (až moc bohužel) že je starší a tudíž ho "učí" - a synek to bere, nevzteká se a hraje si s ní takže jsou docela parťáci v tom dobrým. To jsem asi moc neporadila :-( omlouvám se.
|
Róza |
|
(1.9.2011 14:44:42) to nevadí já mám taky parťáky, ale tříleté
|
|
|
|
|
|
Lassie66 | •
|
(1.9.2011 12:36:22) Má dcera to taky neumí. Je prvorozená, navíc první vnouče - vždycky kolem ní všichni lítali a ona se nemusela ani snažit hledat nějakou činnost. Mladší syn je na tom lépe, vystačí si i sám. Nebylo na něj tolik času(je druhorozený a třetí vnouče).
|
|
Hadice a hadi |
|
(1.9.2011 12:41:59) to znám, mám takového šestiletého syna. Já imanžel máme dost koníčků, řekla bych o sobě, že jsem tvořivá. Jakmile něco děláme společně není problém, ale pokud se má zabavit sám, je to hrůza. Často slyším: Co budeme dělat? a ještě Já se nudím Sama nevím co s tím... Někdy se zabaví s mladším bráchou. V okolí říká, že po nástupu do školy se to změní, tak jsem v naději
|
|
Lída+2 |
|
(1.9.2011 13:19:56) Róza - holka 05, kluk 08 nevím co poradit....upřímnou soustrast.....
Pozoruju tu občas 10letou dceru kolegyně....a já z ní šílím jen to vidím......
|
|
Delete |
|
(1.9.2011 16:05:20) Rózo, no mně pomohlo, když jsem jí dala o rok dřív do školy . Ona si neuměla hrát, nechtěla být sama, na všem ji zajímala hlavně společnost ostatních, i když s nimi nemusela být vysloveně v interakci, ale chtěla, aby u toho, co dělá, někdo byl. Je také zářijová, teď už je v páté třídě a je ve škole spokojená. A kromě školy má strašně moc kroužků (loni jich měla deset, letos to nebude o moc míň), právě proto, že ji nejvíc baví činnosti pod vedením a s ostatními. Sama je ochotná být pouze u knížky, u televize a u počítače. Ale když má jinou možnost, využívá ji.
|
|
Klára | •
|
(1.9.2011 16:47:06) Máme doma naprosto věrný obraz. Dcera sice chodí do školy,má 8 let. Školou se to nezměnilo. Jedná se o jeden z typických rysů ADHD. Tyto děti musí mít stále fázovanou činnost. Já jsem byla hravý typ, sama jsem si vystačila. Od mimina jsem si s ní hrála, zatahovala hračky do děje atd. Nic jí to stále neříká. "Mozkovna" na to nemá.
|
|
Hilly. |
|
(1.9.2011 16:52:37) Rózo, myslím, že už s tím asi nic moc nenaděláš. Lidská osobnost se vyvíjí tak do tří, pěti let. Asi by bylo namístě tento dotaz vznést nejpozději v době, kdy jí byly tři roky. Když k tomu nějaké dítě má sklony, musí se to dost trénovat. Moje holčičky k tomu mají taky náběh, tak se jim odmala snažím nabízet neustále nějaké podněty..Sleduji, jaké mají zrovna období, o co se asi tak zajímají a snažím se jim tyto činnosti umožnit. Když u toho vydrží dvacet minut, jsem šťastná, protože soustředění je dost důležité i potom pro tu školu. Nejmladší nejraději pořád někam něco vhazuje, tak jsem jí nakoupila různé lahve, krabice s provrtanýma otvorama mísy a kuličky a kostky, které do nich může vhazovat a špekulovat zda propadnou, zda se tam vlezou, jestli se vykutálí. Starší teď hrozně ráda pořád něco přesypává, tak jsem jí dala pekáč s krupicí, hrníčky a lžícemi. Teď má období kdy pořád něco ráda montuje, svazuje a modeluje, tak dostala šroubovací stavebnici a plastelíny s vykrajovátky, po večerech pečeme perníčky. Kdysi měla období, kdy pořád musela něco natírat, tak jsem jí dávala k dispozici štětce, prstové barvy, papíry a vodovky. Jako taky je to u nás dost boj..Musíš prostě dceru pozorovat, nabízet a ono se to snad vytříbí. Třeba jí jen neposkytuješ vhodné podněty. Některé děti si hrají samy od sebe, jiné to musíme naučit. Já to štěstí taky nemám. No a pozor na televizi,to je na soustředění taky mor, naše taky na ní koukají víc než by měly. Jak se neumí samy zabavit, tak je k ní občas uložím, abych měla klid. Je to takový uzavřený škodlivý koloběh.
|
Delete |
|
(1.9.2011 17:46:44) Hilly, televize nemusí je škodit, záleží taky na tom, na co se dítě dívá....naše holka miluje pořady jako Věda je zábava, Věda je detektivka...taky cokoliv, co se točí kolem hudby, takže ČT2 je u ní dost v kurzu....A na to ji teda koukat nechávám zcela bez studu...
|
|
withep |
|
(1.9.2011 19:15:58) On sice v televizi sem tam běží i zajímavý a podnětný pořad. Televize sama o sobě je nicméně ryze pasivní způsob zábavy, tam je to nebezpečí.
|
Delete |
|
(1.9.2011 19:33:12) withep, no já jsem toho názoru, že nejde být pořád jen aktivní . Někdy mi ty děti přijdou úplně přecpané podnětama....A zase ty, co se nedokážou zabavit samy, že neuspokojí nic a ještě ruší ostatní, což také nikomu nic extra nepřinese. Ostatně kino, koncerty, divadlo....mnohými vysoko hodnocené trávení volného času, narozdíl od televize....mi přijdou stejně pasivní, co do zábavy...Takové to strojení se, dopravování a vše, co k tomu ještě patří, považuju za nutné zlo, takže cokoliv z kultury mi nabídne televizní progarm, je vítané. Ostatně to vidím na sobě, po několika hodinách "nicnedělání" v domácnosti jsem zralá tak akorát na to se rozplácnout na gauči u televize a koukat...Teprve po odeznění takového toho prázdného pocitu se zase můžu zvednout a jít dělat něco "smysluplného"....
|
Marcela,Jonáš11/05,Ema9/07 |
|
(1.9.2011 20:01:31) Mám stejný názor, nenácháváme děti, aby si hrály samy. Mají vše moc organizované, čekají, co se pro ně vymyslí. V horším případě se šoupnou k televizi nebo k počítači. A potom si opravdu neumějí hrát. Ale jsou to děti, hra je jejich přirozená potřeba. Zkus ji prostě nechat, ať se "nudí". Můžeš jí nabídnout nějaké činnosti s tím, že si má hrát sama a slíbíš, že si s ní budeš hrát např. po svačině, až doděláš toto nebo tamto, až si vypiješ kafe . Pozor slib splnit! Ukaž jí, jak si hrát. (něco vytvořte, potom si s výtvorem hrajte, mluvte za postavičky, plyšáky, běžte s nima jako nakupovat, na výlet, do školky, cokoliv tě napadne ) Když vytrváš a nepustíš televizi (zase předložená zábava), uvidíš výsledky hodně brzo. televizi ano, ale ne pokaždé, když se dítě nudí.
|
Delete |
|
(1.9.2011 20:22:32) Jo, s tímhle bych souhlasila, televize ano, ale ne, když se dítě nudí...
Když za mnou náhodou nějaká přijde, že se nudí, posílám je ven . Pak knížka, stavebnice....no a v nejhorším vytisknu obrázek na vybarvování podle přání....
Za mě televize ano...ale ve vhodné chvíli...my s ní vlastně nezabíjíme nudu, ale koukáme proto, že zrovna na televizi (na ten který pořad) máme chuť....
Jo a co je baví všechny, pouštět si písničky na CD....U toho si pak vydrží hrát nebo kreslit, stavět....Televizi jako kulisu nesnáším, ale CD jim tedy dopřávám dosytosti (každá holka má svůj přehrávač a svá CD, převážně Svěráka a Uhlíře, a Hurvínka)...
Napadlo mě, jestli to třeba není to ticho, co těm dětem vadí....
|
Hilly. |
|
(1.9.2011 21:01:17) Ivo, myslíš? Taky mě to už napadlo..Něco pustím a stejně se na to nedívají, ale jak to vypnu, je zle..zajímavé
|
Delete |
|
(1.9.2011 21:07:13) Hilly, no znám hodně lidí, co jim vadí ticho, pouští si cokoliv (většinou televizi) jako kulisu...I v autě spousta řidičů jezdí raději s hudbou nebo puštěným rádiem, že se jim lépe soustředí...Někdo to tak nemá, ale když se to týká tolika dospělých, proč by nemohlo i dětí? Těm malým stačí jen zvukové hračky, ty větší už potřebují tvořit...ale zvuky jim asi chybí... A ještě mě napadá, že třeba kluci jsou celkově hlučnější, ti si ty zvuky tvoří sami a přijde mi, že se tím pádem i sami snadněji zabaví. Problém s nudou zažívám spíš u holek... Uvažuj jen podle toho, co vidím u svých dětí a u dětí kamarádek...
|
|
|
|
|
|
|
|
|