Marye |
|
(9.1.2013 17:28:08) Ahoj, prosím, kdo máte zkušenosti s touto poruchou. Právě jí diagnostikovali mému synovi (8 let) a jsem z toho docela nešťastná. V první i druhé třídě prospíval ve škole na jedničky, teď rapidní zhoršení, jak písma, tak gramatiky. Správně si zdůvodní pravopis, ale napíše něco jiného, hlavně v i/y. Potřebuji poradit, jak s ním pracovat, jak se s ním učit. Pokud by jste mi některá chtěla i napsat, můj e-mail je jatelinka(zavináč)seznam.cz. Děkuji za každý příspěvek
|
sarmi |
|
(9.1.2013 17:31:17) ahoj, v sekci skola - poruchy uceni je spousta podobnych temat, staci zalistovat. podrobne ti vse vysvetli (nebo by mela) ucitelka, ktera vede na vasi skole napravne hodiny. urcite mate od ppp papir, ktery predate ve skole, skola zaridi napravnou hodinu. pokud ti neni neco jasne, ptej se i v ppp spec.peda, ktery syna vysetroval. coz teda uz asi meli po vysetreni a stanoveni diagnozy.
|
sarmi |
|
(9.1.2013 17:35:29) treti trida je obecne pro deti velka zmena. nekde dostanou noveho ucitele, v cestine pribudou vyjmenovana slova, coz je pro dysortografiky velka obtiz. taky nespravne "slysi" delky slabik, mekke a tvrde slabiky dy-ty-ny/di-ti-ni, maji problem se zapisem diakritiky. obecne muzeme rict, ze dysortografici maji oslabene sluchove vnimani a v tech napravnych hodinach by prave toto meli procvicovat, vcetne procvicovani tech specifickych chyb, o nichz jsem psala vyse. ucitel cj a aj by take mel brat ohled na specif. chyby v diktatech a pisemkach, v jazyce postupovat pomaleji, davat ulevy v psanem projevu, ale je to vse o dohode a o hloubce potizi syna.
|
|
štěpánkaa |
|
(9.1.2013 17:38:44) nápravné hodiny bohužel nejsou běžný standart
|
sarmi |
|
(9.1.2013 17:39:28) skola je musi zajistit .
|
ivaxx |
|
(9.1.2013 19:07:49) Škola je rozhodně zajisti nemusí. Bohužel. Řešíme totéž už 2 roky a stále slyšíme, že nemají peníze. Zvýšené finance, které na integrované dítě obdrží v žádném případě nestačí na hodinu individuálu týdně.
Co ale mohu doporučit jsou pracovní listy Pavučinka. Pravopis je v nich výborně a srozumitelně vysvětlený.
|
sarmi |
|
(9.1.2013 19:43:16) je ot o penezich, bohuzel. nase skole na ne zatim nastesti usetri, ale radeji se neptam z ceho, jsem tam nova .
|
|
Eržika. |
|
(9.1.2013 21:39:56) Pavučinka je super!
Syn má dg. dysortografie a dyslexie, nyní třetí třída. Škola má zajištěné nápravné hodiny.
Včera přinesl nadpis: vijmenovaní slova.
Já s ním pracuji v podstatě jeho tempem (ale syn chodí do montessori), většinou vše se učí na pomůckách a formou pracovních listů v týdenních plánech.
|
|
|
|
sarmi |
|
(9.1.2013 17:39:28) skola je musi zajistit .
|
Líza |
|
(9.1.2013 17:42:45) Sarmi, nejsem si jistá tím, že by škola musela. Pokud je porucha tak závažná, že vyžaduje individuální vzdělávací plán, je škola povinna ho vytvořit a držet se ho (i to někdy vázne, jak tu čítám). Ale že by byla povinnost nápravných hodin, o tom slyším prvně.
U nás byly nápravné hodiny vždy pro všechny dys děti z ročníku. Šité na míru byly pokud někomu, tak dyslektikům. Dcera z toho neměla celkem nic, hodinu se flákala a nudila u počítačových programů, které nebyly dělané na její poruchu.
|
Líza |
|
(9.1.2013 17:43:03) ... a ta hodina byla jedna týdně, zatímco doma jsme to dělaly tak čtyřikrát do týdne.
|
sarmi |
|
(9.1.2013 17:46:51) tak je jasne, ze poradna doporuci 1-2 hodiny ve skole, pocita se s tim, ze ucitel rodice povede, "proskoli", jak co doma procvicovat. je to bohuzel z velke casti prave na rodicich, ta prace musi byt soustavna, jinak je k nicemu. a ten luxus poskytovat napravne hodiny ve skole vickrat, nez 2x tydne, bohuzel financne zadna skola neda...
|
štěpánkaa |
|
(9.1.2013 17:48:52) sarmi, ve kterých ročnících je povinnost školy to zajistit? Na prvním stupni? nebo i dále
|
sarmi |
|
(9.1.2013 17:50:33) mam i sestaka, ale obecne u starsich deti se napravy nevedou z toho duvodu, ze pokud ma napravu od 2./3. tridy a zadna velka zmena nenastala, v te sedmicce uz pravdepodobne k velke zmene nedojde.
|
lipoo |
|
(9.1.2013 21:08:41) tak naše děcka museli i na druhým stupni do dyslekťáku...jsou dva dyslekťáky-jeden pro první a jeden pro druhý stupeň.
|
sarmi |
|
(9.1.2013 21:10:37) no, vidis. muzes napsat, ktera je to zs? mrknu na webovky.
|
lipoo |
|
(9.1.2013 21:14:03) písnu ti to radši na mail..ať jsem inkognito
|
sarmi |
|
(9.1.2013 21:17:00) dikas, neni nad inkognito
|
|
|
|
|
|
|
Líza |
|
(9.1.2013 18:15:42) Sarmi, ani bych ji nechtěla, k čemu dvakrát nebo ještě víckrát, dcera má taky jinej program než sedět každý odpoledne ve škole. Domácí procvičování zabere méně času (1:1, zatímco na nápravné hodině má učitel dětí víc a pozornost rozděluje všem) a je flexibilnější, prostě jsme to dělaly, když čas byl. Proškolení učitelem žádné neproběhlo, a po pravdě, když mi dcera ty hodiny popisovala, tak já bych mohla asi školit toho učitele, co to vedl. U nich to teda nevedli speciální pedagogové, ale vždycky to vedl jeden třídní z ročníku. Nedovedu posoudit, jestli to aspoň těm dyslektickým dětem pomáhalo, ale pro moji dysgrafičku tam nebylo skoro nic.
|
sarmi |
|
(9.1.2013 18:25:12) ok, diky. jen marne premyslim, jaky pocitacovy program pro dysgrafika asi mohli nabizet . dysgrafik nepotrebuje procvicovat na pc, potrebuje uvolnovat ruku, procvicovat jemnou motoriku a grafomotoriku, trenovat hranice slov ve vetach atd. podle me. to, ze pak pouziva pc na proste psani, je druha vec.
|
Líza |
|
(9.1.2013 18:29:09) Asi nečteš, co píšu: jejich hodiny byly zaměřené na dyslektiky, přestože tam chodily děti se všemi dys z ročníku. Proto z toho moje dysgrafické dítě nemělo nic, protože s dysgrafií tam pracovali zcela okrajově, pokud vůbec.
|
sarmi |
|
(9.1.2013 18:30:57) ctu, co pises. moje odpoved je naprosto v souladu .
|
|
|
|
|
|
lipoo |
|
(9.1.2013 21:06:57) u nás je dys pro celý první stupeň...a taky mi přijde,že je to hlavně pro dyslektiky-náš problémy se čtením nemá žádný
|
sarmi |
|
(9.1.2013 21:18:38) ono se to totiz vubec nema ani nazyvat dyslekticky krouzek. bud reedukacni hodina, hodina spec.pedagogicke pece nebo obecne napravy. jde o vsechny poruchy uceni, ne jen dyslexii.
|
lipoo |
|
(9.1.2013 21:21:06) jojo-učitelka v češtině na druhým stupni mi vykládala,jak ten náš synek ale dobře čte...ona ani nevěděla,že není dyslektik,ale dysgrafik...a pak po něm chce určení pádu,když měl šílené problémy se skloňováním...klidně řekl "pojedu do město"..tak jak má pak asi určit pád,že...s tímhle naštěstí starší problém nemá.
|
lipoo |
|
(9.1.2013 21:21:21) mladší -jsem chtěla napsat
|
|
|
lipoo |
|
(9.1.2013 21:22:17) sarmi máš to tam....pokud si najedeš na "zájmové kroužky" vyjedou ti i dys...
|
sarmi |
|
(9.1.2013 21:26:15) diky, neucim .
|
lipoo |
|
(9.1.2013 21:33:43) tak to jsem si oddychla
|
|
|
|
|
|
|
sarmi |
|
(9.1.2013 17:44:59) no, ja ziju v tom, ze je to povinnost skoly. od zari je na jedne zs vedu taky.
|
|
|
|
|
Marye |
|
(9.1.2013 17:47:02) Sami, děkuji, já to nenašla, asi jsem se špatně dívala, jdu to prolistovat
|
|
|
Líza |
|
(9.1.2013 17:32:04) Marye, v poradně, kde vám to diagnostikovali, vám nic neporadili? Dcera má jinej problém, jen dysgrafii, ale po stanovení diagnózy nás chtěli poslat domů. Docházku k psycholožce, která tam vede nácviky a nápravy, jsem si vydržkovala a velmi to pomohlo - věděli jsme, co doma dělat, jak postupovat, dostali jsme spoustu materiálů...
|
sarmi |
|
(9.1.2013 17:36:16) u vas vede napravy psycholozka? ve skole?
|
Líza |
|
(9.1.2013 17:40:59) Sarmi, ne, v PPP. Pokud jde o nápravné hodiny ve škole, dceru jsem z nich stáhla, byly naprosto k ničemu a vedené dost fušersky. Nácviky jsme podle instrukcí z poradny dělaly spolu doma.
|
sarmi |
|
(9.1.2013 17:43:02) nevadilo by ti trochu rozvest ty fuserske hodiny na zs?
|
|
lipoo |
|
(9.1.2013 21:05:36) Lízo-taky mi tak ten dys kroužek připadá...k ničemu..jen k tomu,že nemůže synek jezdit busem,ale musím pro něho jezdit..jenže oni to mají povinný,kdo nebude chodit do dyslekťáku,tak nebude mít nárok na "úlevy"
|
Líza |
|
(9.1.2013 21:12:27) Lipoo, tak tohle já jsem neřešila, protože úlevy nijak zvlášť neprobíhaly. Ona nesplňuje kritéria pro integraci, nicméně papír s doporučenými postupy (doplňovačky, ústní zkoušení, každá druhá věta a podobně) do školy donesla... ale v podstatě nic z toho se nekonalo; konalo se jen to, že ubylo červených poznámek "piš čitelně". Ale neřešila jsem, doma jsme docvičily, co se dalo, jak prase bude psát navěky, ale dysortografie jí na to naštěstí nenasedla, takže dobrý.
|
lipoo |
|
(9.1.2013 21:19:33) tak u nás úlevy mají...třeba píší kratší diktáty.A měli by mít mírnější známkování-třeba jednička za víc chyb-ale to nemůžu posoudit.
|
|
|
|
|
|
Marye |
|
(9.1.2013 17:45:24) jj, poradili, že pomalu procvičovat. Papír nesu paní učitelce příští týden, tak jsem chtěla vědět, jak mám dál postupovat, kdyby ona nic nenavrhla. O speciálním plánu nic nevím, zkusím zjistit.
|
štěpánkaa |
|
(9.1.2013 17:48:04) jaK POMALU PROCVIČOVAT? TO JE ZASE UKÁZKA DILETANSTVÍ ppp, JÁ NECHÁPU, PROČ NEMOHOU PRACOVAT EFEKTIVNĚJI, KDYŽ UŽ TAM DĚTI TEN ČAS STRÁVILY, TAK BY MĚLY MÍT PŘI ODCHODU NĚCO "HMATATELNĚJŠÍHO" NEŽ PAPÍR Z PORADNY. PARDON ZA CAPS
|
sarmi |
|
(9.1.2013 17:49:11) a CAPS nejde vypnout, stepanko?
|
|
|
sarmi |
|
(9.1.2013 17:48:29) jednak ti p.u. da podepsat IP pro napravnou hodinu. pokud ma ve zprave z poradny vyslovne napsano, ze ma mit na CJ IP, tak ho ucitelka cestiny musi vytvorit. neboj se, urcite se dozvis vic na prvni schuzce. je dobre byt v kontaktu s ucitelem naprav. cokoli ti neni jasne, zeptat se, at ti to prakticky ukaze.
|
|
|
|
štěpánkaa |
|
(9.1.2013 17:37:40) poradu si raději vyžádej v té PPP, kde syna diagnostikovali, nebo u jiných odborníků. V Praze funguje "DYSCENTRUM", nevím, zda má poradny všude ani kolik a zda se u nich platí, ale rozhodně ti tam poradí, jak synovi pomoci. Když budete mít kliku, bude to vědět jeho učitelka....
|
Marye |
|
(9.1.2013 17:50:29) Mám doporučení pro pí učitelku, že by u něj měla dávat přednost ústnímu zkoušení před písemným. No, nevím ale nakolik je to její povinnost, mohl by to chtít každý a ve třídě, kde je 25 dětí se asi nelze věnovat každému individuálně. Zajímavé je, že nikdo v příbuzenstvu tímto netrpí, myslela jsem, že tyto "dys" jsou dědičné.
|
sarmi |
|
(9.1.2013 17:51:36) dedicna je urcita cast, ono se to pak v diteti nejak namixuje...
|
Marye |
|
(9.1.2013 18:13:10) No, ještě mu diagnostikovali (ať nemusím hledat odborný výraz) že je sice pravák, ale vůdčí oko má levé. Od první třídy také nosí brýle na dálku, taky má nějakou vadu. To také v rodině nikdo nemá, já ve svých 43 letech ještě brýle nepotřebuji, ani s učením jsem nikdy neměla potíže. Nejsem na něj nijak náročná, spíš je mi ho líto, protože vím, že to umí, hned si vše zapamatuje, seznam s vyjmenovanými slovy se přečte dvakrát a už ho umí zpaměti. Jen to psaní. Bojím se právě toho, aby díky tomu neměl špatné známky, když vím, že to umí. Určitě to trápí i jeho.
|
sarmi |
|
(9.1.2013 18:20:36) tak to ma asi levostrannou lateralitu, posuzuje se vztah oko-ruka (L-, L). nestrachuj se dopredu. podle toho, co pises, ma syn dobrou sluchovou pamet, to je vyhoda. jen muze mit problem s aplikaci poznatku. casto se prave stane, ze dite rekne, ve slove dítě se pise mekke i, ale obratem napise Y . je to beh na dlouhou trat, nektere deti poruchu vyrovnavaji prirozenou inteligenci. opravdu pockej, jak se vyjadri ve skole, ptej se na vsechno, co ti nebude jasne.
|
Marye |
|
(9.1.2013 18:32:14) Děkuji sami, ještě pořádně prolistuju ty ostatní stránky, už jsem je našla. Jsou tam i diktáty doplňované přímo do pc, tak to s ním zkusím procvičovat. Zrovna včera donesl z čj ústního 1,1,2 a dnes 5 za diktát.. už nad tím skoro mávám rukou, než mu to diagnostikovali, tak jsem mu pořád nadávala, nutila ho přepisovat úkoly.
|
Marye |
|
(9.1.2013 18:33:32) A navíc jsme samá poznámka, že vyrušuje při vyučování - je živější, že zapomíná věci...
|
|
sarmi |
|
(9.1.2013 18:37:02) prepisovanim ho maximalne otravis. pokud mohu doporucit a jsi ochotna obetovat petiskovku, vyborny procvicovaci material je Pavučinka - sluchové vnímání, 2CD. je to nekolik sesitu, k tomu poslechove cd, takze dite/rodic maji predstavu, co maji ve kterem cviceni delat.
|
sarmi |
|
(9.1.2013 20:06:35) mam ve skole nove dve cd (a cekame na funkci pc) - hry a naslouchej a hrej si, obe z edice chytre dite. hry jsou vyborne na zrakove i sluchove rozlisovani, to deti vetsinou do te 3./4. tridy jeste bavi. naslouchej a hrej si je vylozene na sluchove rozlisovani, od nerecovych zvuku po slova. v hodinach je na to malo casu, ale na nenasilne domaci procvicovani je to myslim vyborne, bohuzel stoji petistovku kazde. zeptej se u vas ve skole, treba to tam maji a ukazou ti to. hodne vyuzivame ramecek logico piccolo s kartami, napr. rozvoj jazykoveho citu. to jsou cviceni, kdy se slovo sklada, rozklada, hleda se pismeno k obrazku, deli se slova na slabiky. existuje obrovske mnozstvi karet i na zrakove rozlisovani. ¨ tak to jen ve zkratce.
|
|
|
|
|
lipoo |
|
(9.1.2013 21:10:34) Marye-to je zkřížená lateralita,přesně to má i náš starší dysortografik...ten mladší má zas nevyhraněnou ruku...v deseti letech)-píše pravou,ale něco dělá klidně levou..no víceméně má obě ruky levý
|
|
|
|
|
|
Andy | •
|
(9.1.2013 18:28:05) Marye - doporucila bych se hlavne obrnit proti blbym lidem a syna naucit nejakou hlasku, kterou srovna tyhle blbce "do late". Lidi o tehle dys vi malo, mnoho jich bude tvrdit, ze je to blbost, ze kdyz umi psat, ze takova dys neni, ze kdybys to do nej natloukla.. atd atd. "Nejdriv se nauc Cesky" jako argument bude poslouchat dost dlouho. Vim o cem mluvim, nam delalo nejvetsi problem se srovnat prave s ignoraci okoli. U nas to syn zdedil po otci, nastesti v mensi mire.
|
|
Dáša 2 kluci+ holčička |
|
(9.1.2013 18:33:08) Tuto poruchu měli oba synové, dnes jsou dospělí, gramatiku mají vynikající, ale to přičítám tomu, že oba hodně četli a správný tvar slov si zapamatovali. Jediný problém bylo jejich doktorské písmo,občas museli učitelům písemky předčítat.
Asi bych se tím netrápila, pokud nestíhá psát diktáty, vyžádejte si úlevu.
|
stormer |
|
(9.1.2013 18:40:44) Tak pod čtení knih se podepisuji. To, že jsem hodně četla, můj pravopis dovedlo na výbornou úroveň. Podobu slov jsem měla prostě "vyfocenou".
|
|
Andy | •
|
(9.1.2013 18:41:58) Daso, gratuluju, ze se to klukum zlepsilo! Muj syn je na tom taky lip, cim je starsi, ale manzelovi nepomohlo dodnes nic, klidne napise "hodyni" misto hodiny :-( Jemu nepomohlo ani to nacteni.
|
Dáša 2 kluci+ holčička |
|
(9.1.2013 18:49:47) Teď jsme na tom stejně s dcerou, je ve druhé třídě a podobu slov prostě "neslyší" Ale už celkem ráda čte, tak doufám půjde ve šlépějích bratrů.
|
|
|
|
stormer |
|
(9.1.2013 18:37:24) Mně nikdy diagnostikovaná nebyla, protože v mém dětství všechny takové poruchy spadaly do kategorií: pomalejší, problémový, atd. Můžu tě potěšit tím, že jsem si nalezla způsoby, jak svou vadu "obcházet" -vypomáhat si jinými přednostmi, takže můj prospěch byl horší na 1.stupni, na druhém už uspokojivý a na střední škole jsem docela excelovala Takže - když to bude řešit odborník, určitě vše dobře zvládnete....
|
Marye |
|
(9.1.2013 18:49:18) Díky všem za podporu. Myslím, že v této době je těch poruch hodně moc, dříve se asi jen rozlišovalo na blbé a chytré děti. Bohužel nemám ve svém okolí nikoho s podobnou poruchou, tak není ani s kým diskutovat.
|
|
|
lipoo |
|
(9.1.2013 21:02:41) máme oba dva kluky s dysgrafií a dysortografií...starší bude letos maturovat..nikdy mne nenapadlo být z toho nešťastná..tohle fakt neřeším.A jak s ním pracovat?nejspíš by měli poradit v poradně,kde jste byli..mi tam paní pedagožka napsala i speciální knížky a nějaké pracovní listy..ale mladej chodí povinně do dyslektického kroužku...teď to iy docela zvládá...starší to dával hůř...a štve mě,že i když mají napsané z PPP,že mají přezkoušovat ústně-protože ústně to on ví,tak klidně dostane z diktátu trojku.Když se ho doma zeptám,co se tam píše-řekne mi to správně,když se ho zeptám,jestli se ho ptala i učka-ne...,ale zatím to neřeším,zatím nosí i jedničky...ALE co mě vytáčí je její netolerantnost v matice-prostě mu některé čísla škrtne a konec...hlavně,že má napsané od specky /schválně pro ni/,že má tolerovat psaní číslic
|
sarmi |
|
(9.1.2013 21:12:16) a dela to tak pravidelne? jestli to treba neni vyjimecna situace, mozna ji to ujelo? pokud to neakceptuje, je to spatne .
|
lipoo |
|
(9.1.2013 21:16:57) dělá to tak pořád...a nebo klidně nechá jeho sešit opravovat spolužákovi!!!!a řekne mu,co nepřečte,že má škrtnout a počítat za chybu...potomto jsem psala speciální pedagožce-ještě neměla zprávu napsanou,tak mi řekla,že to připíše do zprávy,tak tammá vyloženě napsané "tolerovat psaní čísel v matematice"-a nic....mi řekla,že když umí devítky,tak musí umět i šestky..to je škoda se rozčilovat..je fakt,že on to občas fláká-to jo,ale šestku fakt napsat hezky nedokáže...on neuměl v první třídě ani nakreslit kolečko,čtvereček,trojuhelník,vlnovku-tu neumí ani doteĎ..ani osmičku nepíše jako plynule "křižovatku"..prostě to plynule nesvede...ale né,když umí devítku umí i šestku
|
|
|
|
Lída+2 |
|
(10.1.2013 6:04:36) nebu´d z toho neštěstná...v dospělosti většina programů chyby opravuje..tak si ty červený věci prostě opraví.
podpis může mít nečitelný.
A jinak....jasně , že ví co tam má napsat,ale jak se soustředí na každé písmenko,..tak než k tomu i/Y dojde napíše to blbě i když to ví.....pro jeho mozek to je hodně práce...jenže kdo to nemá to nepochopí.
třeba můj syn z neznámích důvodů píše psací S jako L...... dokonce jsem přemíšlela a písance comenia .....zatím jsem to nedořešila.
V době mé školní docházky..tyto děti propadali, byly za flákače a ignoranty...
|
|
|