| Limai | 
 |
(17.2.2013 14:45:33) Dcera je ve třetí třídě,takže už několik týdnů mastíme vyjmenovaná slova.Za jedno má problém s tím,že u některých slov vůbec není schopna si odvodit příbuznost,protože ve slově nevidí stejný základ-jako nyní se se mnou hádala u slova SPLÝVAT,kde si zarytě stála za tím,že tam bude měkké I,protože nevidí vůbec žádnou shodu se slovem PLYNOUT,jelikož začátek splýv- a plyn- je pro ni úplně rozdílný,a nedokáže si z toho odvodit příbuzná slova.Ještě ji v tom patřičně podpořil děda,u kterého se dovolávala potvrzení své pravdy,takže pro ně je ve slově splývat správně měkké i.Nevím už,jak jí to mám vysvětlit.A za druhé,já někdy nestačím žasnout,co všechno si mají děti pamatovat v souvislosti s vyjmenovanými slovy a někdy sama nechápu,protože součástí k zapamatování vyjímek jsou slova,s nimiž jsem se za celý mých 40 let ani nesetkala-např.VYZA.Ani jediný člověk v mém okolí na můj dotaz co je VYZA nevěděl,co to je(samozřejmě poradil kamarád Google).SIRÝ=osiřelý.Proč sirý a ne osiřelý,říká se se snad osiřel,osiřelý,a ne osir či osirý.Abych pravdu řekla,já osobně se třeba se slovy VYZA,SIRÝ nebo SLYNOUT(být slavný) setkala poprvé za čtyřicet let.My jsme se nic takového neučili a problém s vyjmenovanými slovy nemám,připadá mi to dost zbytečné spoustu takových slov dětem přidávat.
|
| Insula | 
 |
(17.2.2013 14:48:08) Docela dobře. Zrovna slovo splývat mají v učebnici, tak jí to tam ukaž.
|
| Limai | 
 |
(17.2.2013 15:05:37) To já jsem jí ukazovala na netu,ale stejně to nedokáže pochopit,jak si má tu příbuznost odvodit.Nejde jen o toto slovo,už jsme měli víc takových,kde nedokázala najít slovo příbuzné,protože slova neměla stejný základ přesto,že se jednalo o slova příbuzná.Nyní si ale nevzpomenu na konkrétní slova,musela bych pročítat sešity.
|
| Janoow | 
 |
(17.2.2013 18:08:17) před tím než se začali učit vyjmenovaná slova se učili "kořen slova", zopakuj s ní tuto látku a pak znovu vyjmenovaná slova..... dokud nepochopí kořen slova, bude mít nejspíš problémy.....
Jinak slova která píšeš, tak ty vůbec v učebnici nemáme (vyza, sirý), hold záleží jakou učebnici a od kterého nakladatelství škola používá.
Mě mate jen pořadí vyjmenovaných slov, za nás jsme je měli trochu jinak za sebou , například u "m", takže zkouším syna s knížkou v ruce, protože se mi tam motají ty moje.....
|
|
|
|
| Martina, 3 synové | 
 |
(17.2.2013 14:48:43) Klasika. 
Můj syn si myslel, že slimák je odvozenina slova hlemýžď a síto je od sypat.
|
| Vítr z hor | 
 |
(17.2.2013 15:16:01)
 Já jsem zase jednou napsala sylon, protože jsem si matně vzpomínala, že ve vyjmenovaných slovech je nějaká látka (plyš)
|
|
| Ivatema | 
 |
(17.2.2013 17:43:04) Pamatuji, jak dcera měla napsat Masitá strava je sytá a také přemýšlela, jestli nemá být maSYTÁ. Plno slov je matoucích, musí si zvyknout. Dobré jsou diktatyewa,a pak písničky od dády Patrasové(ač ji nesnáším)-učitelka dětem pouštěla písničky, kde byla jen vyjmenovaná slova.
|
|
| Kač. ♀ + ♂ | 
 |
(17.2.2013 21:21:36) Tak se slimákem jsme to měli taky :-(
|
|
|
| Mr. Miçkey | 
 |
(17.2.2013 14:51:09) Co to je vyza? google nasel nakou rypu, bufet v Bratislave a nekoho z facebooku
|
| Mr. Miçkey | 
 |
(17.2.2013 14:51:37) ryBu, boze
|
|
|
| Vínečko | 
 |
(17.2.2013 15:08:45) Syn tímto nějak proplul bez větší "újmy". Nicméně bych řekla, že některé věci se učí dnešní školáci zbytečně:-( Nemyslím tím základní vyjmenovaná slova, ale vyjímky a pak další zbytečnosti. Děnně tolik úloh, přípravy...to za nás nebývalo.
|
|
| Vínečko | 
 |
(17.2.2013 15:08:49) Syn tímto nějak proplul bez větší "újmy". Nicméně bych řekla, že některé věci se učí dnešní školáci zbytečně:-( Nemyslím tím základní vyjmenovaná slova, ale vyjímky a pak další zbytečnosti. Děnně tolik úloh, přípravy...to za nás nebývalo.
|
|
| Delete | 
 |
(17.2.2013 15:15:45) Slova příbuzná by se ve třetí třídě učit neměla, myslím cíleně, to až ve čtvrté, právě proto, aby se ve třetí zafixovala dobře ta základní....
Dakže dokola by měli řešit být x bít, lyže x líže, mýt x mít, výr x vír, nazývat x zívat a teprve až tohle budou umět, přidávat další slovíčka....
U nás ve škole i na škole, kde jsem učila před dvanácti lety se to tak dělalo a vyjmenovaná slova děti ve třetí třídě zvládají. A ve čtvrté s tím pak mají méně problémů, protože už právě nemusí řešit ten základ, který umí.
|
| pucky+Alenka | 
 |
(17.2.2013 15:18:05) Taky bojujeme s vyjmenovanými slovy... Perla z posledního diktátu: Emyl a Kamyl. Když jsem se ptala Alenky proč, tak je to od slova mýt
|
|
|
| daba+holčička | 
 |
(17.2.2013 15:17:20) pro mě to byl hrob, umím pravopis i bez pouček - mám to ze čtení spousty knih. Vyjmenovaná slova pro mě byla další zbytečnost vymyšlená na trápení dětí :) nicméně jsem se je naučila jak básničku a jak se přestaly zkoušet, hned zapomněla.
|
| daba+holčička | 
 |
(17.2.2013 15:19:22) a hned jsem zpodila chybu - slova přestala je fakt, že je to metoda grafická a jak píšu rychle a nečtu to po sobě, tak mi to občas ujede a milion překlepů
|
|
| Markéta, kluci 11 a 4 | •
 |
(17.2.2013 15:56:10) Dabo, ale každý to tak nemá. Syn čte hodně, ale s pravopisem docela válčí. Moc tomu nerozumím, já prostě vidím, když je něco napsané špatně, ale prostě to tak je. Pokud jde o vyjmenovaná slova, ve třetí třídě měli paní učitelku, která moc nevyučovala, nemají to zafixované a dodnes s tím bojuje velká část třídy.
Zírám, jak složitá jsou pravidla českého pravopisu, se synem se připravuju na přijímačky na gympl, třeba o nějakých vzorech přídavných jmen jsem neměla ani tušení.
|
| daba+holčička | 
 |
(17.2.2013 16:01:21) já vím, ale možná je metoda učení prvopisu podle pravidel zbytečná, ti, kteří si to musí pořád odůvodňovat jsou pak děsně pomalí a zas nestíhaj. Možná by bylo lepší učit je jednotivá slova jako v angličtině ale to je jen takový nápad, nejsem učitel
|
| Markéta, kluci 11 a 4 | •
 |
(17.2.2013 16:29:38) To si vůbec nedovedu představit. To by se děti musely naučit strašně moc slovních spojení (teď třeba ta přídavná jména, koncovky podle rodu a pádu podstatných jmen), shoda podmětu s přísudkem taky není o tom naučit se tvar slova. Připadá mi, že proti češtině angličtina žádnou gramatiku nemá, čeština je prostě hrozně složitá a plná výjimek.
|
|
| daba+holčička | 
 |
(17.2.2013 18:43:40) divá báro, ono spellovat jako vyjmenovávat slovo zpaměti po písmenech je podle mě těžší než to napsat a navíc úplně zbytečné, já si i v češtině musím nejdřív to slovo představit a pak ho přečíst
|
|
|
|
| Len | 
 |
(17.2.2013 19:23:49) Jednotliva slova uz se neuci, prave proto, ze ty vysledky byly spatne. Uci se normalne po pismenech
|
|
|
|