| Líza | 
 |
(13.9.2013 10:09:41) Vždycky je dobrý se ptát, jak velkou zátěž to pro dítě bude představovat. Otázka pak je, jestli v rámci jazykovýho rozvoje pro něj není už tak dost velkej záhul ta angličtina a tohle by v tak rychlém sledu už mohlo být dost - něco jiného je, kdyby žil v anglickým prostředí už od školky...
A začínat co nejdřív, no, já nevím. Nevidím rozdíl mezi dětma, který se učily druhej jazyk od první třídy a těma, který se ho učily od třetí - dnes je vrstevníkům mých dětí všem nějakých 12, resp. 15 let a jazykový rozdíly jsou daný jednoznačně nadáním na jazyky. Začínat co nejdřív je fajn, pokud dítě strčíš do toho prostředí a jazyk nasaje jako rodilej mluvčí - ale tohle syn právě teď dělá. Jestli s třetím jazykem ještě chvíli počká, z mého pohledu, je celkem jedno, ten se už bude učit jiným způsobem, prostě jako cizí jazyk ve škole, a tam je jedno, jestli to bude v 8 nebo v 9 letech.
Mám dvojjazyčný děti a školní angličtina pro ně byla vlastně už druhej cizí jazyk (svůj přirozený druhý jazyk neslýchaly doma a získaly ho až v průběhu batolecího a předškolního věku), ale to je něco jinýho - ony si svůj "druhý" jazyk nasály v raném věku, tak už byl fixovanej, a angličtina se jim neměla s čím plést.
|
| Gertruda | 
 |
(13.9.2013 10:31:11) Jak jsem psala, hodlám doporučení respektovat a s dalším jazykem teď nezačínat. Je to ale trošku škoda, protože po tomto školním roce se vracíme domů a tam se tenhle jazyk nenaučí. Mohl mít alespoň nějaké základy, na které by třeba později navazoval.
|
| Alena | •
 |
(13.9.2013 10:38:21) Ja bych se ptala, co se muze stat, kdyz ho tim jazykem zatizis? Klidne bych to zkusila, kdyz ho to nebude bavit nebo ti bude pripadat pretizeny, tak bych s tim sekla. Me by to nedalo, ta prilezitost :)
|
|
| Žžena |
 |
(13.9.2013 10:39:31) Gertrudo, pokud tam zůstanete už jen rok a s tím druhým jazykem by se potkal jen ve škole na určených hodinách, tak by žádné velké základy k navazování stejně neměl...
|
| Gertruda | 
 |
(13.9.2013 10:40:55) No tak asi tak stejné, jak má drtivá většina dětí anglické základy po výuce v našich školách. Jako není to nic moc, ale zase úplně zavrhovat to snad nebudeme.
|
| Žžena |
 |
(13.9.2013 10:42:45) Gertrudo - ale naše děti tu angličtinu na základce mají třeba 6 let. Za jediný rok udělají pár lekcí (když mají štěstí) a houby z toho. Na tom fakt ještě nic moc nepostavíš.
|
| Alena | •
 |
(13.9.2013 10:45:02) To ano, ale nase deti malokdy narazi na anglicke prostredi i kdyz chteji. Tady ,jak jsem pochopila, by se dalo po par lekcich tomu prostredi vystavit, ne?
|
|
| Žžena |
 |
(13.9.2013 10:45:18) A hlavně: to přirozené dětské intenzivní učení fakt musí probíhat tak, že dítě je tomu cizímu autentickému jazyku hodně a průběžně vystavováno v přirozených životních situacích. Tohle prostě školní výuka nenahradí.
|
| Gertruda | 
 |
(13.9.2013 10:49:35) My přeci jsme tomu autentickému prostředí vystaveni. Ale protože syn nemá žádné základy, začne prostě komunikovat anglicky. Domorodci všichni mluví skvěle anglicky. Kdyby však začal domorodštinou, měl by tréninku habaděj.
|
| Žžena |
 |
(13.9.2013 10:52:05) Gertrudo, ale neříkej mi, že k tomu, aby se přiučil základy domorodštiny, ji musí nutně mít ve škole. Rodilců máte kolem sebe mraky, pokud budeš chtít, seženeš někoho na výuku základů. Když sis teda už vybrala školu kde ten druhej jazyk mít nebude.
|
| Žžena |
 |
(13.9.2013 10:53:54) Jako já nezpochybňuju přínos učení se cizích jazyků ani to, že vzhledem k tomu, že žijete v dané zemi, máte k tomu výborné příležitosti. Pouze nastiňuju řešení situace, ve které jste.
|
|
| Gertruda | 
 |
(13.9.2013 10:55:01) Ale jistě, to není problém. Chtěla jsem diskutovat o tom, jestli je z vašeho hlediska vhodné začínat s dalšími jazyky nebo ne a s jakými názory jste se setkali.
|
| Žžena |
 |
(13.9.2013 10:57:18) No jak říkám, je to jeden z možných přístupů. Neříkám že jediný, neříkám, že nejlepší možný pro všechny (ale pro někoho třeba jo). Ale vy jste si jej vybrali tím, že jste syna dali na určitou školu, která má nějaká pravidla.
|
| Gertruda | 
 |
(13.9.2013 11:07:17) No já to tak beru, jak jsem psala. Škola něco doporučila, hodlám se tím řídit.
|
| Žžena |
 |
(13.9.2013 11:11:49) Pokud ale Tvůj syn zájem má, tak mu výuku druhého jazyka zařiď. To není nic proti ničemu. Ve škole mu to jinak neublíží.
|
|
|
|
|
|
|
|
| Gertruda | 
 |
(13.9.2013 10:45:51) Takže z možnosti "naučit se něco málo za rok" versus "nenaučit se nic" bys Ty osobně preferovala "nenaučit se nic"? Mimochodem, nevím, jak to ty děti dělají, ale skoro všichni synovi spolužáci se domluví i tím druhým jazykem. Jak dobře mluví, nedokážu posoudit, ale domluví se. Prakticky všichni jsou v podobné situaci jako syn, tj přišli na rok, dva, ale protože už uměli anglicky, začali s výukou druhého jazyka hned.
|
| Žžena |
 |
(13.9.2013 10:46:33) Já neříkám, že bych preferovala nenaučit se nic. Preferovala bych naučit se něco mimo školu.
|
| Gertruda | 
 |
(13.9.2013 10:48:29) Jde ale přeci o to, že my jsme v zemi, kde se tím jazykem mluví.
|
| Žžena |
 |
(13.9.2013 10:48:57) No právě. Právě proto máte unikátní možnost přirozeného učení jinde než ve škole.
|
| Gertruda | 
 |
(13.9.2013 10:50:08) Totálně bez základů nic nenatrénuješ, to funguje jenom v romantických filmech.
|
| Líza | 
 |
(13.9.2013 12:13:12) Totálně bez základů samozřejmě natrénuješ, jak myslíš, že se moje děti naučily jazyk svejch prarodičů? Spíš je otázka - dostane se s tím druhým cizím jazykem za rok tak daleko, aby mu ty základy vůbec uvízly a bylo na ně možné v budoucnu navazovat? Já mám sama se sebou zkušenost, že ta laťka, k níž musím v jazyce dojít, abych ho nezapomněla komplet, není zas tak nízko. Lze jí dosáhnout při dvou hodinách týdně za rok?
|
| Kamisi | 
 |
(13.9.2013 13:59:45) Lízo, to asi nejde se tímto stylem za rok naučit jazyk, pak ho nepoužívat a pamatovat si ho. Nicméně za zbytečné to nepovažuju (pokud dítě samo chce), žádné učení není zbytečné, rozvíjí se tím určité schopnosti.
|
|
|
| Baobab | 
 |
(13.9.2013 12:30:56) Totalne bez zakladu jsem se naucila plynne turecky.
|
| Gertruda | 
 |
(13.9.2013 12:40:29) A jak? Neumím si to představit.
|
|
| Lída+4 |
 |
(13.9.2013 13:14:32) Nojo, ale turečtina je údajně nejpravidelnější živej jazyk.
|
| Baobab | 
 |
(13.9.2013 15:21:14) Nevim, co si mam predstavit pod "nejpravidelnejsim", asi to, ze ma malo vyjimek. To sice ma, dalsi vec, ktera turectinu usnadnuje je ta, ze turectina nerozlisuje rody. Zato ma uplne jinou skladbu gramatiky, protoze nepatri mezi indoevropske jazyky.
|
| Muumi |
 |
(13.9.2013 15:28:18) No prý je děsně jednoduchá indonéština. Ale asi se moc nevyužije:)
|
|
| Lída+4 |
 |
(13.9.2013 15:33:59) Jo, ovšem ta gramatika je poměrně jednoduchá. A druhej nejpravidelnější jazyk je arabština.
|
| Baobab | 
 |
(13.9.2013 15:45:59) Jednoducha... Jak se to vezme. Anglictina je rozhodne mnohem jednodussi. Nemcina ne, ale to spise kvuli rodum, protoze cleny se clovek musi nadrilovat nazpamet.
|
|
| Baobab | 
 |
(13.9.2013 15:47:06) Jinak arabstina je velmi tezky jazyk. Obecne se nam, jako prislusnikum indoevropske jazykove vetve budou indoevropske jazyky ucit lepe, nez napr. jazyky semitske apod.
|
| Lída+4 |
 |
(13.9.2013 15:57:41) No nevím, mně arabština nijak zvlášť těžká nepřišla. Je radikálně odlišná, ale že by byla nějak moc obtížná...
|
| Baobab | 
 |
(13.9.2013 15:59:26) Jak moc arabstinu ovladas a kterou?
|
| Lída+4 |
 |
(13.9.2013 16:04:02) Tři roky jsem se učila spisovnou.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Alena | •
 |
(13.9.2013 10:53:50) Jakoze jsem na rok napr. v Portugalsku, dite ma moznost se ji zacit ucit ve skole a odpoledne pohovorit s domorodci, ale protoze jazyk ve skole je "k nicemu", tak ho tam nezapisu a odpoledne budu vystavovat dite jazyku v na trzisti nebo jak to myslis?
|
| Žžena |
 |
(13.9.2013 10:55:10) Ne, tak to nemyslím. Jde o to, že zakladatelka si z nějakého důvodu vybrala nějakou školu. Tam prostě ten druhej jazyk nemá. Pokud chce, aby se jej její dítě učilo, musí to zařídit jinak
|
| Gertruda | 
 |
(13.9.2013 10:56:49) Ale o tom diskuse není! Já se nechci radit, jak si to mám zařídit!! Chci diskutovat o tom, kolik jazyků zničí mozek našich dětí.
|
| Žžena |
 |
(13.9.2013 10:58:07) Jazyky mozek dítěte nezničí. Jsou děti v trojjazyčných rodinách a taky žijou
|
|
|
| Alena | •
 |
(13.9.2013 10:57:23) Nema? vzdyt pise, ze by na nej mohl chodit ve skole dve hodiny tydne.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Alena | •
 |
(13.9.2013 10:42:55) ANo, me pripada, ze jazyk je jedna z mala veci, ktere po dochodu ze zakladniho skolstvi cloveku k necemu jsou.
|
|
|
|
|
| Gertruda | 
 |
(13.9.2013 10:35:47) Ještě bych dodala, že syn je zklamanej. Těšil se na to, že letos už začne s tím druhým jazykem.
|
| krupice. |
 |
(13.9.2013 10:39:44) Gertrudo, pokud syn sám projevuje zájem, na druhý jazyk bych ho přihlásila bez ohledu na "odborníky". Co platí na jednoho, nemusí platit na druhého...Učit se jazyka a zároveň si ho moci vyzkoušet v praxi je podle mě k nezaplacení.
|
| Žžena |
 |
(13.9.2013 10:41:33) Jo, tohle je druhá možnost. Najít synovi jiné prostředí než školu, kde ten druhý jazyk bude moct nasávat.
|
|
|
| Alena | •
 |
(13.9.2013 10:40:06) Ty chces, on chce, sla bych do toho. Mas nejakou materskou intuici a kdyby to neklapala, tak se na to vykasles, jestli se to s tema odbornikama neprehani.
|
|
|
|