| susu | •
 |
(9.10.2013 8:54:30) U nás děti měly kelímky školkové, takže situaci neznám. Jako ateistu by mě to nenadchlo.
|
| jentak | •
 |
(9.10.2013 8:56:33) Susu - proč? Tvému dítěti to nikdo nenutí a co je Ti do toho, co tam mají ostatní. Někdo tam zas může mít toho růžovýho koně, kluci mají kelímky s dinosaurem.
|
| susu | •
 |
(9.10.2013 9:00:20) Já vůbec nechtěla, aby moje dítko přicházelo do kontaktu s náboženstvím, nechtěla jsme dítku dělat v hlavě zmatek. No a tohle už kontakt je, protože i když ten nápis třeba ještě všichni nepřečtou, povídat si o tom budou.
|
| Beruška+J02A07T10 | 
 |
(9.10.2013 9:02:42) susu, já jsem taky nevěřící.. ale jsem velice toleratntní, když nechceš aby dítě přicházelo do styku s náboženství, tak to leda, že by si ho doma izolovala... jinak si to nedovedu představit.. prostě jsou lidi věřící a lidi nevěřící... ale žiji normálně spolu...
|
| susu | •
 |
(9.10.2013 9:04:55) Beruško, myslím, že jsem také tolerntmí, ale jako věřící dávají rádi své děti do církevních škol a školek, aby byly "mezi svými" a mohli omezit jejich kontakty s něvěřícími, tak já jsem prostě chtěla, abych také mohla dítko vychovat po svém.
|
| Alena | •
 |
(9.10.2013 9:08:03) Hele to myslis vazne? "aby byly "mezi svými" a mohli omezit jejich kontakty s něvěřícími"...Myslis si, ze deti chodi do cirkevni skoly , aby mohli omezit kontakt s nevericimi? Krestanstvi zformovalo celou nasi kulturu nebylo by lepsi s historii dite spise seznamit? Naucit toleranci? Ty si vazne myslis, ze hrnicek privede tve dite k sekte nebo "nadela v hlave zmatek":?
|
| susu | •
 |
(9.10.2013 9:09:55) Hele a proč je tam teda dávají?
|
| jentak | •
 |
(9.10.2013 9:12:17) No třeba proto, že speciální cirkevní školka v okolí není. A nebo proto, že běžně se stýkající věřící i nevěřící, tak když si mohou hrát na písku, proč by nemohly spolu chodit do školky nebo školy.
|
| susu | •
 |
(9.10.2013 9:14:17) Nepodsouvej mi, co neříkám. Je rozdíl hrát si na písku a prezentovat svoji víru nápisem Ježíš tě miluje.
|
| Alena | •
 |
(9.10.2013 9:15:56) Ja fakt nedokazu pobrat, co je zavadneho na napisu "Jezis te miluje"?
|
| susu | •
 |
(9.10.2013 9:19:40) Všechno.
|
| Alena | •
 |
(9.10.2013 9:20:35) To je opravdu vecny argument.
|
|
| Hr.ouda | 
 |
(9.10.2013 9:23:42) ty jsi větší dogmaqtik než mnohé svíčkové báby, máš ten svůj atheismus na piedestalu a nikdo ho nesmí zpochybnit děcko s hrnkem?   
|
| Žžena |
 |
(9.10.2013 9:24:34) Asi se bojí, že ten hrnek má kouzelnou moc a udělá ze všech, co se k němu na tři metry přiblíží, věřící
|
| Alena | •
 |
(9.10.2013 9:26:04) Ja mam taky pocit, ze si Susu mysli, ze je to infekcni.
|
| Monty | 
 |
(9.10.2013 9:29:51) Ja mam taky pocit, ze si Susu mysli, ze je to infekcni.
  
Díky, fakt jsem se zasmála.
|
| susu | •
 |
(9.10.2013 9:31:55) A není? Co chvíli někdo onemocní a uvěří. A je pak těžké ho výlečit.
|
| Alena | •
 |
(9.10.2013 9:33:41) Nezlob se, ale opravdu si v tomhle smeru rozsir svoje obzory, ulevi se ti.
|
| x x |
 |
(9.10.2013 10:12:58) Jsem si říkala, zda bychom vůbec my ateisti měli slavit Vánoce.
|
| Žžena |
 |
(9.10.2013 10:13:28) Můžeš slavit Saturnálie
|
| x x |
 |
(9.10.2013 10:14:37) Když nad tím tak přemýšlím, tak naše děti vlastně vůbec neví o náboženském základu Vánoc, ale jim by to bylo šumafuk, stejně se nejvíc těší na kapra, stromek a dárky. Ale stydím se.
|
|
| Hanča | •
 |
(9.10.2013 10:30:49) Radši bakchanálie, ale ty zas nejsou pro děti.
|
| cinnamon | 
 |
(9.10.2013 12:41:37) Hele, ale vyznavači Bakcha jsou taky věřící (jen jejich božstva nejsou křesťanská). Pro ryzí ateisty nevím - to je takový rodinnou zaobalený ryzí konzum.
|
|
|
|
| Grainne | 
 |
(9.10.2013 10:15:08) Tak můžeš klidně slavit zimní slunovrat....ono si to není tak úplně cizí, ve smyslu zrodu něčeho nového.
|
| x x |
 |
(9.10.2013 10:16:46) Asi to řešit nebudeme, taky jsem vyrostla v ateistické rodině a časem jsem zjistila, že jsou to náboženské svátky a přežila jsem to bez újmy.
|
|
|
|
| Monty | 
 |
(9.10.2013 10:13:00) ...úplně živě vidím, jak susu vyrábí svým dětem protestní hrníčky s nápisem "Ježíš je nebezpečný virus".
|
|
| Alena | •
 |
(9.10.2013 10:19:43) Tak ono je to ted nakazlivejsi, pred ctvrtstoletim se proti tomu horlive ockovalo :)
|
|
| susu | •
 |
(9.10.2013 10:20:35) Monty, já právě nemám potřebu vyrábět takové hrníčky a odporují mému názoru na toleranci. Jen bych byla ráda, kdyby mě i druhá strana hrníčků s nápisy o Ježíši ušetřila.
|
| Kudla2 | 
 |
(9.10.2013 10:22:03) Jak na toleranci?
Vždyť tim nápisem Tvému dítěti toho Ježíše nikdo necpe.
|
| susu | •
 |
(9.10.2013 10:23:34) Reaguju na Monty.
|
|
|
| Monty | 
 |
(9.10.2013 10:22:51) susu, ale to není moc tolerantní postoj, že? Podle mého názoru si každý může věřit v co chce, klidně v obří špagetovou příšeru a nosit na hlavě cedník. Nevidím v tom žádný zakutaný infekt.
|
| susu | •
 |
(9.10.2013 10:26:59) Je to tolentní postoj. Předstva si, že by si dítko věřící doneslo do školky hrníček s nápisem Ježíš tě miluje a nevěřící s nápisem Ježíš není nebo takovým, jaký navrhuješ ty. Obě na to mají právo. Považuješ za podnětné tam vytvořit takovou hrníčkovou válku? Nebo je lepší, být tolerantní, kdy se obě strany hrníčků vzdají?
|
| x x |
 |
(9.10.2013 10:27:44) No tak já si spíš myslím, že tam jde o citovou vazbu k hrníčku, než o ten nápis jako takový.
|
| Grainne | 
 |
(9.10.2013 10:31:06) V tomto ohledu jsem musela svého potomka poněkud drsně poučit, že nelze veřejně prezentovat své city, nechce li být zasažen na citlivém místě. Bohužel, ale jakkoliv se vymykající jediněc má jen dvě možnosti, buď si své tvrdě vybojovat, nebo tiše neprovokovat.
Podotýkám, že to je mnohem nevinnější postoj, než zrovna víra, která je konfrontační skoro vždycky.
|
|
|
| jentak | •
 |
(9.10.2013 10:29:33) No jo, ale problém je v tom, že nejde o hrníčkovou válku, tu pak vyvoláváš Ty svým problémem s hrníčkem jiného dítěte. Jiní s tím problém nemají a hrneček s takovým nápisem v nikom žádné vášně nevyvolává. Že najust si nechám natisknout na hrníček nápis typu - Bůh neexistuje - proč bych to jako měla dělat?
|
| susu | •
 |
(9.10.2013 10:33:30) Ze stejného důvodu ,jako si někdo nechává tisknout na hrníček Ježíš tě miluje. Oba lidé mají na své přesvědčení právo a oba ted amají právo si ho napsat a dát ho svým dětem do školky.
|
| jentak | •
 |
(9.10.2013 10:36:54) Ano, jistě, pokud takový hrneček bude oblíbený dítěte, tak proč ne. Ale ne že jedno si přinese hrneček s nápisem - Ježiš Tě miluje - a já natruc poběžím shánět hrnek s opačným názorem. Jako jo, je možný, že to někdo udělá, ale není to dětinský? Janičko, odteď budeš mít tenhle hrneček, protože Tomáš má ten o Bohu a já chci, aby bylo jasný, že Ty máš jiný názor.
|
| susu | •
 |
(9.10.2013 10:38:58) Je to dětinské, ale stát se to může. Ono jinak ateisté na rozdíl od věřích svá přesvědčení na hrníčky moc nepíšou.
|
| . . |
 |
(9.10.2013 10:42:59) Tak především asi pro ateistu není prohlášení "Ješíš není" nic, co by denně řešil, a měl potřebu si to psát na hrníček. Věřící to mají jinak (někteří), třeba se denně modlí. To je jiná situace. Ateista může mít hrníček třeba "mamka a taťka jsou stále s tebou" nebo něco jiného kladného, ale nebudou psát, že někdo "není". To není srovnatelné.
|
| susu | •
 |
(9.10.2013 10:47:22) Slupko, právě, ateisté toto normálně neřeší. Jenže vliv prostředí to může způsobit. Napřed člověk bude mít svůj protestní hrníček doma, tam si ho děti oblíbí a nakonec si je budou chtít vzít i do školky. A jsme tam, kde jsme byli.
|
| . . |
 |
(9.10.2013 10:49:19) Susu, ateista přeci nebude mít "protestní" hrníček ani doma, proč by to dělal, probůh ( ).
|
| susu | •
 |
(9.10.2013 10:53:01) Protože si bude chtít své přesvědčení napsat. Lidi píšou na hrnky kde co, proč by nesměl?
|
|
| Grainne | 
 |
(9.10.2013 10:53:10) Slupko a to by ses divila, jaké protestní relikvie někteří ateisté doma mají.
|
| . . |
 |
(9.10.2013 10:56:25) Grainne, asi divila, máš pravdu - já jsem takový ten vlažný ateista, vlastně ani nevím, co jsem, docela bych uvítala, kdyby "něco nad náma" bylo, ale nedokážu tomu uvěřit... no, to už jsme od tématu daleko. Pokud je někdo "přesvědčený" ateista, může mít doma leccos
|
|
| *Aida* | 
 |
(9.10.2013 11:54:47) No tak po Londyne jezdily autobusy s reklamou ""There is probably no God. Stop worrying and enjoy your life."" Vzhledem k tomu, ze temer kazde petilete dite umi cist... Ale zas oni uz to vsichni stejne vedeli, ze neverici existujou . Jinak moje trilete dite ma prehled o nevericich, krestanech, muslimech, zidech, sikhcich, jehovistech a dokaze pojmenovat I hlavni svatky. A taky dokaze zaradit sam sebe do jedne z tech kategorii. Vloni, kdyz bylo dceri 5 let, tak jim ve skole vysvetlovala zidovska matka jeji spoluzacky, jak Israelite odesli z Egypta a co je Passover. Dcera byla nadsena a dlouho basnila o matzas a pripalenych vejcich. A takhle to probiha celorocne a ze tech ruznych svatku je... A vubec mi neprijde, ze by deti byly zmatene, to by musely konvertovat k necemu jonemu pomalu kazdy mesic .
|
| susu | •
 |
(9.10.2013 11:59:18) Aido a to tvé tříleté dítě se o to samo tak zajímalo nebo se to muselo naučit? A pokud jsi ho to učila, tak proč? Pokud jsi věřící, tak chápu. Ale proč bych to měla dělat já, jako nevěřící? Mně to přijde zbytečné.
|
| *Aida* | 
 |
(9.10.2013 12:11:28) Susu, Dite to ma ze skolky. U prilezitosti jakehokoliv nabozenskeho svatku maji ve skolce udelanou nastenku, neco vyrabi, deti patrici tomu nabozenstvi nosi z domova relikvie atd. Potom my nejsme krestane, takze od utleho veku vysvetlujem, co jsou vanoce a proc je neslavime (jelikoz vanoce uz jsou ted kolem vsude a to jsme na zacatku prosince).
|
| *Aida* | 
 |
(9.10.2013 12:13:46) Na zacatku RIJNA samozrejme.
|
|
| susu | •
 |
(9.10.2013 12:23:29) Já jsme si myslela, že nejste křesťané, z nějaké předchozí diskuse. A nežiješ v ČR, tuším. Já dám přednost školce bez náboženské výuky. V ČR by to tak mělo ve státní školce být. Zvládnu, byť nerada, pokud se budou učit o všech náboženstvích a všechna budou mít rovné postavení. V situaci, kdy jedno(či 2) děti ve třídě mají náboženský hrneček a ostatní ne, to moc jako rovné nevnímám.
A potvrzuješ teda, že dítě se moc o náboženstcí samo nezajímá, že ho to musí někdo naučit.
|
| *Aida* | 
 |
(9.10.2013 12:36:01) Susu, Trilete dite tu viru zije. Samo se pridava k modlitbam, vi co kde jist a nejist atd. On o nicem nepochybuje. Skolka ho seznamuje s jinymi nabozenstvimi informativnim zpusobem. Me tedy prehled o ruznych nabozenstvich prijde jako zaklad vzdelani a tolerance. Chranit dite pred tim, ze nekdo veri v neco jineho je prinejmensim zvlastni.
|
| Grainne | 
 |
(9.10.2013 12:38:40) Aido, ovšem hrníček s nápisem Ježíš tě miluje asi nebude zrovna vhodným výukovým předmětem, ne?
|
| *Aida* | 
 |
(9.10.2013 12:45:35) Grainne, V Londyne si to umim predstavit, nikdo by nic nerekl. V CR bych to diteti nedala. Jo a tricko s napisem Zabiju te"" s nozem a krvi by vyvolalo velmi vasnive reakce. To by neproslo. A drtiva vetsina skol to ma I ve skolnim radu.
|
| Grainne | 
 |
(9.10.2013 12:50:48) Aido, to opravdu nemůžu posoudit, neznám "psychologii" cizích zemí a měst. Navíc tady jde o typicky české reálie. Také to může být jinak v Praze a kdesi v okresním městě na Severu, nebo naopak na jihu Moravy...
Takže v případě pochybností se přikláním k "nedávat".
|
|
| jentak | •
 |
(9.10.2013 12:55:55) pokud by to bylo ve školním řádu, prosím. Není - zeptala jsem se, nic se neděje.
|
|
|
|
| Alraune | 
 |
(9.10.2013 12:43:52) No, ale takhle to demonstrovat tak imho není zrovna ideální, navíc to dítě není schopné nějak svou víru vyargumentovat. Když ke čtyřleťákovi někdo přijde a řekne mu "ale Ježíš není, je to jen výmysl", tak se ty děti dostanou do ošklivého sporu jedna dvě a ne za sebe, ale za své rodiče, protože v tomhle věku to u nich žádná uvědomělá víra není, to mi neříkej. Napodobují, to ano.
|
|
|
|
| Kreaty | 
 |
(9.10.2013 13:17:51) mně tedy určitě míň jako rodiči vadí, když dítě bude mít někde nápis o své víře než když bude mít dítě nápis na tričku: zabiju tě, i když chápu že puberta je těžká, tak tohle je přes čáru a to moje sestra nastoupila před mého otce s tričkem s nápisem Jsem vězeň z Alkatrazu č. 1263 v roce 1974, kdy oba moji rodiče byli učitelé a otec ještě k tomu školní inspektor, v angličtině, v době studené války
|
| jentak | •
 |
(9.10.2013 13:28:59) Tak já z toho nápisu na větvi nejsem, no ale co - jeho světonázor to není, a když ten nápis tam prý musí být, protože u nože s krví by se asi blbě vyjímalo - Miluju Ponny - i když, zajímavý kontrast To až za čas, zatím takhle neuvažuje.
|
|
|
| Kudla2 | 
 |
(9.10.2013 18:19:33) to je super, že k tomu vaše školka přistupuje takto.
Nedávno jsem narazila na tak nenávistnou diskusi o muslimech, že se mi obrátil žaludek. Někdo tam tvrdil, že VŠICHNI muslimové jsou fanatici a že když se jim v tom nezabrání, tak nás všechny podřežou. A ten člověk se velmi sprostě navážel do lidí, kteří se odvážili podotknout, že ne každý muslim je terorista a že převážná většina jsou úplně normální lidi jako my.
Myslím, že když se bude už od školky dělat osvěta, tak lidí, kteří uvěří takovým agresivním blábolům, ubude.
|
|
|
|
|
| Ráchel, 3 děti | 
 |
(9.10.2013 11:55:54) Grainne, jaký??? povídej, přeháněj!
|
| Grainne | 
 |
(9.10.2013 12:37:15) Ráchel, co "jaký"? Netuším, na co navazuješ.
|
|
|
|
|
|
| Grainne | 
 |
(9.10.2013 10:48:05) Právě že je to velmi srovnatelné a navíc už je takové prohlášení poněkud provokativní. Není nic vyjímečného na "kudy chodím, tudy věřím", stejně, jako na opačném postoji. Jakmile dojde na vyjímečnosti a "větší práva" jedné strany, jakože při konfrontaci skutečně dojde, je malér na světě.
Ve školce to pravděpodobně projde bez boje, nebo taky ne a objeví se nápis, který zmínila susu a v tu chvíli je zbytečná potíž na světě.
Takže otázka, je jestli tu potíž hodlám risknout na svých dětech = zkusím, jestli to projde.
|
| jentak | •
 |
(9.10.2013 10:51:22) No a jsme u toho - zatím nikdo z věřících nenapsal, zda by mu opačný nápis vadil. Já osobně si klidně i umím představit hrneček s nápisem - Bůh Tě miluje - a nějakým hezkým obrázkem, který by chtělo do školky i nevěřící dítě a bylo by mu fuk, že to je náboženské sdělení.
|
| Grainne | 
 |
(9.10.2013 10:55:35) Já si zase naopak nedovedu představit, že by můj syn použil - oblékl na sebe, napatlal si na nádobí atd. cokoliv, s čím nesouznívá.
|
| jentak | •
 |
(9.10.2013 10:57:15) U mých školních dětí je to stejné, ovšem ve školce jim byla nápisy fuk, takže tam klidně.
|
|
|
| susu | •
 |
(9.10.2013 10:57:23) A představuju si školku, kde jsou hrníčky-Ježíš tě miluje, Alláh tě miluje, Buddha tě miluje, Ježíš Alláh ani Buddha nejsou, a tak podobně. Myslíš, že by opravdu všichni rodiče byli v klidu?
|
| . . |
 |
(9.10.2013 11:00:09) Susu, nemyslím si, že by všichni byli vklidu, ale myslím si, že by vklidu být MĚLI. Stejně jako ty si myslíš, že by si MĚLI ty nápisy odpustit. je to věc přístupu - mně je sympatičtější pěstovat tu toleranci, než své přesvědčení skrývat
|
| susu | •
 |
(9.10.2013 11:03:50) Slupko, pokud si skutečně každé dítě bude moci donést svůj hrníček se svým přesvědčením, tak já nic namítat nebudu. Naznám, že je situace dost otevřená pro každého.
|
| Alena | •
 |
(9.10.2013 11:04:46) A mas pocit, ze si nekdo nemuze donest hrnek se svym presvedenim?
|
| Kapradina | 
 |
(9.10.2013 11:08:08) Někdo ano, ale ne dítě, které si postoj k přesvědčení, pokud by k němu bylo vyzváno ještě neumí samo obhájit. A to, že dokážou být někteří rodiče jízliví a zákeřní je víc než jasné. Není nutné tomu dítě vystavovat.
|
|
| susu | •
 |
(9.10.2013 11:10:39) Aleno, mně by hrníček s křesťanským nápisem vadil. Předpokládám, že věřícímu by vadil hrníček a ateistickým nápisem. Považuju za lepší je do školky(či jinam) nenosit a pokud si ho přineš pořítat s reakcí.
|
|
|
| . . |
 |
(9.10.2013 11:07:05) Susu, no a nemůže? Možná by vedení školky nápisy zatrhlo, pokud by to dělalo neplechu učitelkami nezvládanou (nezvladatelnou). Ale v tuhle chvíli my nikdo nevíme, co má kdo za hrníček ve školce a jaký si tam přinese zítra, a patrně vzhled hrníčku žádný řád mš neřeší, maximálně tak materiál a velikost.
|
|
|
|
| Grainne | 
 |
(9.10.2013 11:01:33) V tom případě bych doufala, že jsou plastové, bezpečné a nerozbitné, protože jediné, v co bezpečně nevěřím, je bezbřehá tolerance.
|
| susu | •
 |
(9.10.2013 11:04:33)
Grainne, taky bych doufala, že jsou hrníčky nerozbitné.
|
|
|
| Alena | •
 |
(9.10.2013 11:07:17) Bylo by mi to fuk. Ale asi by me neco napadlo o majiteli, protoze napis "Jezis, Alah ani Buddha nejsou" nevyjadruji zadnou viru drzitele, jen provokuji. To by byla vhodnejsi spis varianta "neverim v boha".
|
| susu | •
 |
(9.10.2013 11:12:00) Každý to můlže napsat podle svého přesvědčení. Nikomu žádný text nenutím.
|
|
|
|
| Jitusch* |
 |
(9.10.2013 11:00:04) Já mám navíc pocit, že 3-4 leté děti by spíš řešily na hrnečku obrázek Hello Kitty, Spidermana nebo jiné potvory, než jakýkoliv nápis.(pokud u nápisu není obrázek Ježíše).
|
| Alena | •
 |
(9.10.2013 11:09:48) Ja fakt, ze "neverim v boha" by bylo jednodussi, to snadno vysvetlim, ale nejake otresne barbi obrazky a plastove sunty, co kazi vkus ditete se vysvetluji mnohem hur.
|
|
|
|
| . . |
 |
(9.10.2013 10:54:23) Grainne, přesvědčila mě, že je tu jisté riziko, že se na základě nápisu začne ve školce věc konfrontačně řešit. Nicméně domnívám se, že takových věcí je ve školce hodně, takže bych to neviděla zase jako až takový problém. V rámci obecného snižování rizika sporů přiznávám, že na tom postoji "nedávat hrnek s nápisem" něco přeci jen je. Akorát s důvodem susu ("musela bych to vysvětlovat dřív, než chci") se neztotožňuji vůbec.
|
| Grainne | 
 |
(9.10.2013 10:59:42) S důvody ostatních není třeba se ztotožňovat, pochopitelně, ale je možné z nich udělat nějaký závěr. Je třeba si uvědomit, že dost lidí má svou toleranci pracně naučenou a kdykoliv se může stát, že z toho pracně nacvičeného směru vybočí. Navíc jsou společensky módní druhy tolerance a jiné, které jsou naopak upozaděny a vždycky hrozí riziko, že někde něco "vybublá".
Navíc je pořád dost jedinců, kteří si jedou ve svém směru "norem" a směrem k toleranci čehokoliv, co jim není po vůli, nevybočí.
|
| . . |
 |
(9.10.2013 11:02:25) Grainne, jo (netolerance je realita), a proto bych s tím učením toleranci začínala co nejdříve, např. v mš...
|
| Grainne | 
 |
(9.10.2013 11:19:54) Slupko, nejsem si úplně jistá, jestli je výuka k toleranci prostřednictvím konfrontace mezi dětmi - viz ten "provokativní" hrníček, zrovna tím nejšťastnějším řešením. Ponechala bych to do určitého věku v rodině.
|
| jentak | •
 |
(9.10.2013 11:23:09) Grainne - ale jako provokativní ho vnímá jen někdo, mne by vůbec nenapadlo, že tento nápis bude někoho provokovat. Proč?
|
| Kudla2 | 
 |
(9.10.2013 11:33:18) Tak ja vnímám napiš "Ježíš te miluje" jako daleko méně konfrontační než "žádný Ježíš neni", protoze to prvni se týká jen dotyčného, ale to druhé uz se negativně vymezuje proti té jeho víře.
Naproti tomu napis "nevěřím v Boha" neni urážka te viry, jen vyjádření vlastního nazoru.
Ale myslim si, ze vira by měla byt internetu záležitosti každého, takže bych se s ani jedním ( ze věřím/ze nevěřím) vyloženě ne tajila, ale zas neni nutne každému to veset na nos.
Ja osobne bych si to s tím Ježíšem na hrnicek nenapsala, ani kdybych byla věřící, nebo aspon bych si ten hrnicek nechala doma, ale kdyby mel nekdo potřebu z takového hrnicku pit na veřejnosti nebo ho mít ve školce, tak bych nemela sebemenší problém s tim vysvětlit si/dítěti, ze tento člověk to ma jinak. Ale ne tajila bych se tim, ze treba v neděli ráno jdeme na mši (kdyby to bylo pro tu druhou stranu nějak relevantni, treba by nás na tu neděli pozvali) a tam bych tu toleranci očekávala absolutní.
|
| susu | •
 |
(9.10.2013 11:39:31) Kudlo, to už by záleželo na přesvědčení toho kterého člověka. Ale pro ateistu je, myslím, dost jasné přesvědčení, že bůh není, ne že v něj jen nevěří.
|
| Kudla2 | 
 |
(9.10.2013 11:50:30) Jak můžeš VĚDET, ze něco neni?
Ja jsem ateista, ale přece nemuzu rict S JISTOTOU, ze Bůh neni. Treba maji ti. Krestani/muslimové/ buddhisti/ cednikari pravdu. Treba nejaký Veliký Zeleny Krecopazout opravdu existuje.
Ja v podstatě po věřících chci, aby me k ničemu ne nutili a tolerovali, ze ja nevěřím, a mne nebude dělat problém vůči nim totéž.
|
| jentak | •
 |
(9.10.2013 11:52:35) Kudlo, ale Ty můžeš věřit, čemu chceš - někdo v existunci Boha a někdo je prostě přesvědčen a věří tomu, že žádný Bůh neexistuje a někdo je přesvědčen, že mezi námi žijí UFOni - co je špatně? Pokud nezačneš ubližovat těm okolo sebe proto, že nemají stejnou víru, tak nic.
|
| Kudla2 | 
 |
(9.10.2013 12:00:37) Jentak,
Ale to nejsme přece ve sporu!
Jestliže věřím, ze Bůh neni, sousedka je katolická, spolužák muslim a kamarad pastafarian a dokážeme bez problému koexistovat, aniž bychom se navzájem vraždili nebo přesvědčovali, ze jedine to naše je to prave a správně, tak neni problém.
|
| jentak | •
 |
(9.10.2013 12:03:19) Nejsme ve sporu. Je dost možné, že jsem to přilípla k Tobě, ale reagovala na něco jiného - to se omlouvám. Proto říkám, že právě proto by mi nevadilo cizí dítě s hrnečkem nebo tričkem - Bůh Tě miluje - a to ani ve školce.
|
|
|
|
| susu | •
 |
(9.10.2013 11:52:55) Kudlo, můžu si to myslet, že není.
|
| Kudla2 | 
 |
(9.10.2013 11:57:35) Susu, určitě můžeš, ale porad nechápu, proc bys měla mít problém s tim, ze nekdo jiny si to nemyslí?
|
| susu | •
 |
(9.10.2013 12:01:00) Ať si klidmě myslí, co chce. Jen mi nepřijde správné do psát na hrnečky do MŠ. Ráchel, ve školce by mě stejně nenadchl ani takový hrneček.
|
| Kudla2 | 
 |
(9.10.2013 12:03:07) Je fakt, ze bych ten hrnicek do te školky taky radši nedávala, ale spis proto, ze si myslim, ze vira je poměrně intimní věc, se kterou se sice netřeba tajit, ale taky neni nutne veset ji každému prvoplanove na nos.
|
|
|
|
|
|
|
|
| Grainne | 
 |
(9.10.2013 12:35:22) jentak, mně napadá asi milion věcí, které sama za sebe a ze sebe prostě neřeším, protože je to a) každého věcc b) každého zodpovědnost c) až tak moc mně to nemusí zajímat. Na druhou stranu ovšem nemůžu nevidět, že ostatní to řeší, kritizují, vymezují se proti tomu, konfrontují se s tím...
To, že to takhle je, zkrátka musím brát na vědomí a zahrnout to "do projektu života". Nežiju na pustém ostrově a i když se držím dost při okraji společnosti, není to izolace. Takže mně cizí "hrnečky" nezajímají, ale vím, že ty moje "hrnečky" není nutné zbytečně vystrkovat veřejnosti pod nos.
|
| jentak | •
 |
(9.10.2013 12:38:33) Grainne - jasně že nežiju ve vákuu, ale opravdu by mě ani náhodou nenapadlo, že to někomu může vadit. Třeba to synovo tričko se zabiju Tě - to už mě zarazilo, ve škole jsem se na to zeptala a dostala jsem odpověď, že si o tom ve třídě promluví. Promluvili a dobrý - momentální nápad, počítám, že ho nebude nosit až do devítky.
|
| Grainne | 
 |
(9.10.2013 12:47:41) Mně by toho nenapadlo...a musím s tím koexistovat. Třeba odpor k lidem s mentálním postižením a to považuju za mnohem zrůdnější, než vymezit se proti hrníčku, ten si nakonec každý může, nebo nemusí schovat. To je volba.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| white | 
 |
(9.10.2013 11:17:28) No a co když nějaké dítě žije jenom z mamkou a bude z toho mít zmatek?
|
|
|
|
|
|
|
| . . |
 |
(9.10.2013 10:30:41) Susu, mít hrníčky s opačnými nápisy ovšem není válka, pouze dvě opačná tvrzení, tedy jiankost, a to není válka, ale normální mírový stav, kdy si tolerujeme svá přesvědčení. Pokud bychom je nesměli vůbec dávat najevo, tak to není tolerance, ale cenzura.
|
| x x |
 |
(9.10.2013 10:31:36)
|
|
| susu | •
 |
(9.10.2013 10:37:04) Cenzura je pokud to shora nařídíš. Tolerance je, pokud to budou dodržovat obě strany tak jaksi samy od sebe, protže chtějí být tolerantní. Otázka pto věřící. Vadilo by vám, kdyby si dítko z ateistické rodiny přineslo do školky hrníček s nápisem Žádný Ježíš není?
|
| . . |
 |
(9.10.2013 10:39:00) Nikuli, cenzura není jen ta nařízená shora, ale i ta vnitřní.
|
| susu | •
 |
(9.10.2013 10:40:40) Tu vnitřní cenzuru snad přece jen potřebujeme, abychom tady ve společnosti snad vydrželi spolu všichni dohromady.
|
| . . |
 |
(9.10.2013 10:47:30) Tak je rozdíl mezi běžnou korekcí chování a toho, co říkám, a zcela slušnou prezentací svého nijak extrémního přesvědčení. Nemá smysl si zakazovat projevy své (ne)víry, pokud nikoho neohrožují, nepohoršují apod. Myslím, že nápis "Ježíš tě miluje" není obecně pohoršující (otázku kýčů nechme pro tuto diskuzi prosím stranou). Z nějakého důvodu je nepříjemný tobě (musela bys dceři vysvětlovat jinakost dřív, než ti připadá vhodné), ale to mi nepřipadá jako dostatečný důvod pro autocenzuru všech ostatních.
|
| susu | •
 |
(9.10.2013 10:51:54) Ateismus není extrémnější přesvědčení než teismus. Má také právo na slušnou prezentaci. Nápis Ježíš neexistuje neni také pohoršujíci. Vidím rozumnější se hrníčků zdržet.
|
|
|
|
|
| jentak | •
 |
(9.10.2013 10:39:02) - tak tohle by mě zajímalo. Nějak předpokládám, že by to vadit nemělo, ale po této diskuzi teda nevím.
|
|
| Ondra, 3 děti | •
 |
(9.10.2013 14:26:08) To jsou teda otázky.  Samozřejmě, že navadilo. Mé děti přece odjakživa vědí, že jsou lidé věřící a taky lidé nevěřící. Nemají s tím problém. Proč bych ho tedy měl mít já? 
Doufám, že taky poctivě zakrýváš dítěti oči, kdykoli jdete kolem nějakého kostela. A že s ním nechodíš do galerie. A pečlivě cenzuruješ pohádky. A že doma neposloucháš Madonnu!
|
|
|
|
|
|
| Grainne | 
 |
(9.10.2013 10:27:38) Většina lidí má podprahově zakódován strach z odlišností a pouze usilovnou prací na sobě to dokáže potlačit. Někdo to potlačovat nechce, tak ho demonstrace čhokoliv dráždí a poněkud provokují.
Je to v normě úplně stejně, jako ty demonstrace - ať už Ježíše, nebo cedníku.
|
| x x |
 |
(9.10.2013 10:31:04) Při té toleranci k odlišnostem jsem si vzpomněla na nedávnou příhodu, co se stala dceři třeťačce ve škole. Ona má kratší nohu asi o 4 cm, tak nějak to děti ví, všimly si upravovaných bot, ale dceři nebylo moc příjemné, když jeden kluk ve třídě najednou vykřikl, že Andrea má kratší nohu. Učitelka na to zareagovala tak, že to nemá říkat ten kluk, ale ať to dcera řekne sama. No mně by to asi nebylo příjemné se o tom nějak veřejně vyjadřovat. Tak jsem dceři řekla, že vždycky, když je někdo v něčem odlišný, ať pozitivně, či negativně, vždycky se stane středem zájmu, ať si z toho nic nedělá, že za to nemůže, jak se narodila, a že má sice kratší nožku, ale zase vyniká v jiných věcech, a to třeba výtvarné nadání, nebo prospěch.
|
|
| jentak | •
 |
(9.10.2013 10:32:27) Popravdě - vůbec by mě nenapadlo, že někdo může mít problém s nápisem tohoto druhu na hrnečku mého dítěte, i když na hrnečku ve školce. Já osobně bych to vůbec neřešila, hrneček dala - ne stylem, ať si trhnou, ale vůbec by mě nenapadlo, že s tím někdo může mít problém.
|
| x x |
 |
(9.10.2013 10:33:24)
|
| Jana, 2/07+10/08+5/11 | 
 |
(9.10.2013 10:47:00) No, já už právě věřící nějakou dobu jsem a už jsem se setkala s lecjakými názory. A v mém okolí nemám zas tolik nevěřících přátel, abych to konzultovala v reálu, proto s tím lezu na Rodinu.cz. Štve mně, že se zase kus stromu nezobrazuje .
|
| susu | •
 |
(9.10.2013 10:49:00) Jano, S tím stromem to mám podobně, ono to dělá když je delší diskuse. Akorát se mi teď docel blbě reaguje, nevím na koho.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| susu | •
 |
(9.10.2013 9:27:18) Prostě jsem to nechtěla řešit ve školce, je to tak nepochopitelné?
|
| Žžena |
 |
(9.10.2013 9:28:20) No a myslíš, že kdyby mělo ve školce v kastlíku nějaký cizí dítě hrneček s nápisem "Ježíš tě miluje", tak bys to musela se svým dítětem řešit?
|
| susu | •
 |
(9.10.2013 9:28:45) Ano, myslím, že ano.
|
| Hr.ouda | 
 |
(9.10.2013 9:40:26) - "Mamí, co to má Pepíček napúsaná na hrníčku?" - "Takovou hloupost, nic, rači si pospěš s převlíkáním" - "Mamííí, ale co to tam je napsaný???Ty to neumíš přečíst?" -"No dobře. Je tam jeho jméno a Ježíš Tě miluje" -"A mně taky Ježíš miluje?"
A TED POZOR, ZÁLEŽÍ NA TOM, ZDA SUSU VĚŘÍ, ŽE ŽÁDNÝ JEŽÍŠ NIKDY NEŽL, NEBO ZDA JE TO JEN HISTORICKÁ POSTAVA.
A. "Žádný Ježíš není, tak te nemůže milovat" "A proč Pepíčka miluje, když není?" "Pepíčka taky nemiluje, protože není" "TAK PROČ JE TO TAM NAPSANÝ, ŽE TO MULUJE??!!!"
B. "Ježíš je už dva tisíce let mrtvý, tak te nemůže milovat" "Jé, PEPÍČKE MÁ DOMA KOSTRU??!!! VOPRAVDOVOU?? ŽIVOU?!!"
|
| susu | •
 |
(9.10.2013 9:43:11) Hroudo, já se tu snažím, doufám slušně, diskutovat k tématu. Možná bys mohla dělat to samé?
|
| . . |
 |
(9.10.2013 9:45:16) Hrouda právě ilustruje, čemu se patrně chceš vyhnout - pomáhá ti v argumentaci, že to není (pro tebe) prkotina. Pravda je, že vysvětlování svého názoru, postoje (ateismu) se stejně dřív či později nevyhneš
|
| susu | •
 |
(9.10.2013 9:46:47) Slupko, ale my to teď už sem tam probíráme. Ale dcera už je větší, tak mi to prostě teď už nevadí.
|
| . . |
 |
(9.10.2013 9:49:00) Tak vadí (to probírání) nebo nevadí? Jestli nevadí, tak ti může být hrneček s inkriminovaným nápisem ukradený, ne?
|
| susu | •
 |
(9.10.2013 9:49:43) Teď je dceři 10 let. Teď nevadí. Ve školce vadí.
|
| . . |
 |
(9.10.2013 9:52:49) Aháááá, 10 - no ale tak to jsi měla štěstí, že se ve školkovém věku takové otázky nevyrojily. U nás teda ano bez ohledu na absenci popsaných hrníčků spolužáků. Mmch o ježíškovi se nám podařilo nelhat, a dokonce přimět děti, že nemají těm, které v něj věří, tu víru brát. (jako mi ten nápis taky neuvádí v nadšení, ale takový je život, nemůžem se setkání s něčím tak běžným vyhýbat...)
|
| susu | •
 |
(9.10.2013 9:57:57) Slupko, u nás se právě otázky kolem náboženství objevily jen, když na to dcera někde narazila. Sama se neptala vůbec. U nás se prostě o náboženství většinou není důvod bavit.
|
| Kudla2 | 
 |
(9.10.2013 10:02:01) ale proc bys měla ve školce problém poskytnout informaci o existenci lidi, kteří věří v Boha, Allaha, Jehovu, Buddhu, ze kdysi byli v Řecku lidi, co věřili ve víc bohu.... Kdyz uz na to přijde řeč, to přece nijak nezasahuje fakt, ze člověk muze byt přesvědčený ateista ani nemusí tomu dítěti říkat něco, co si sám nemyslí?
|
| susu | •
 |
(9.10.2013 10:07:07) Protže mi otázka různých náboženství, víry, důvodů, proč lidé věří, přijde docela a obsáhlá a složitá, tak vidím jako lepší to probrat až se starším dítkem.
|
| x x |
 |
(9.10.2013 10:08:38) Tak není problém to podat malému dítěti úměrně jeho věku, však nemusíš do podrobností, takové dítě se většinou spokojí s jednoduchým vysvětlením.
|
| susu | •
 |
(9.10.2013 10:12:02) Zvládla jsem to, jen jsem chtěla mít pocit, že to můžu udělat, co nejlíp a to je podle mě se spoustou souvislostí. Nechtěla jsem a nechci dítě primitivně a hrubě naočkovat proti náboženství, tak mi přišlo lepší to vysvětlit později.
|
| Kudla2 | 
 |
(9.10.2013 10:16:14) Proc proboha PROTI náboženství?
Chci rict, proc bys to proboha musela hned nějak hodnotit? Stačila by přece informace, ze on to tak ma, protoze je věřící.
|
| susu | •
 |
(9.10.2013 10:16:56) Pochopilas, že právě toto jsem udělat nechtěla?
|
| Kudla2 | 
 |
(9.10.2013 10:18:40) Jo, pochopila, ale nepochopila jsem PROC.
|
| Kudla2 | 
 |
(9.10.2013 10:21:09) Respektive proc mas takovou hrůzu z toho, rict dítěti, ze Pepíček ma něco tak a ja zase jinak.
|
|
| susu | •
 |
(9.10.2013 10:30:52) No, protože není správné shazovat víru jiného. Není správné shazovat víru jiného, není dobré dítko proti náboženství štvát, ale považuju za správné mu vysvětlit své důvody proč to já nepovužuju za dobrý životní názor a doufat, že si to dítko přebere k mé spokojenosti. No a to se líp dělá se starším, nic víc v tom není.
|
| . . |
 |
(9.10.2013 10:37:18) Susu, "No, protože není správné shazovat víru jiného. Není správné shazovat víru jiného, není dobré dítko proti náboženství štvát, ale považuju za správné mu vysvětlit své důvody proč to já nepovužuju za dobrý životní názor a doufat, že si to dítko přebere k mé spokojenosti. No a to se líp dělá se starším, nic víc v tom není"
Nesouhlasím s tím, že vztah k víře jiných a její neshazování se "lépe dělá" se starším, naopak si myslím, že čím dřív, tím je to jednodušší. A skutečně je to otázka nastavení tolerance a respektování jinakosti bez shazování obecně, což si neumím představit "začít pěstovat" později, než od prvních krůčků-slov, rozhodně tedy v předškolním věku.
|
| susu | •
 |
(9.10.2013 10:43:45) Prostě mi některá témeta jinakosti přijdou jednodušší než jiná.
|
|
|
|
|
|
|
| jentak | •
 |
(9.10.2013 10:16:43) Neočkuju své dítě hrubě proti náboženství - já ateista jsem a nikde není psáno, že tím budou i mé děti, až začnou o tom samy přemýšlet, mohou se rozhodnout samy. Ale já osobně bych raději, když už, tak aby měly víru v "řádné" a zde běžné náboženství než nějaký fanatický spolek a nebo šly do nějaké sekty.
|
| susu | •
 |
(9.10.2013 10:18:07) Jentak, to mám podobně.
|
|
|
|
|
| Kudla2 | 
 |
(9.10.2013 10:13:38) Susu, ale on by se te takhle do hloubky asi těžko ptal. Mým dětem úplne stačila informace, ze někteří lide v to věří, vůbec neřešili,"proč Pepíček ano a maminka s tatínkem ne", oni v takových souvislostech ještě neuvazujou. Myslim, ze to hodne odrazí postoj těch rodičů, pokud Ty sama nemáš problém a beres jako normální, ze treba Tvoje kamarádka věří a Ty ne, stejne jako treba ze ona ma krátký vlasy a Ty dlouhý, proste proto, ze to jedné i druhé tak vyhovuje, tak nemáš potřebu to řešit a to díte to podprahove z Tebe vycíti a taky nebude řešit a vezme to jako fakt.
U nás ve školce jsme měli treba i jehovisty, ale řeč na to nikdy nepřišla, dozvěděla jsem se to jen náhodou, nikdy nikoho nelámali.
|
| x x |
 |
(9.10.2013 10:15:53)
|
|
| susu | •
 |
(9.10.2013 10:22:49) Já jsem vysvětlovací typ a ráda to beru zeširoka. Teď si užívám, že už celkově vysvětlovaní nejrůznějších věcí je možně i v souvislostech.
|
|
|
|
|
|
| . . |
 |
(9.10.2013 10:02:38) Ok, Susu, prostě jste se k tomu dostali shodou náhod později. Tak berme, že ty bys byla proti hrnku s nápisem, jiným (jako mně) by to bylo víceméně jedno.
|
| susu | •
 |
(9.10.2013 10:07:47) Souhlas Slupko.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Hr.ouda | 
 |
(9.10.2013 9:45:57) vloudil semi tam nejaký vulgarismus nebo co?
zcela slušně upozprňuju na to, jak je absurdní, že nekdo bojí, že by jeho skalním ateismem mohl v základech votříst jeden detskej hrnek   
|
| Monty | 
 |
(9.10.2013 9:54:55) ...já si vzpomněla na film "Dogma": Kámoš Ježíš.
|
|
|
| Ráchel, 3 děti | 
 |
(9.10.2013 9:49:58) A co je na tom neslušného?
|
| susu | •
 |
(9.10.2013 9:54:54) Ráchel, myslím, že se tady nesnažím ironicky shazovat žádnou z vás ani váš názor.
|
| Hr.ouda | 
 |
(9.10.2013 9:59:25) poslyš, znám i docela oddané katolíky, kteží na téma katolického nábožensví snesou více legrace než ty o svém ateismu. Tak se omlouvám, jsem netušila, že tvůj atehismus je TAK zapálený a tak niterné povahy a vášnivého prožívání, že tě raní takový nevinný žertík
|
| susu | •
 |
(9.10.2013 10:01:18) Ateismus kritizuj, jak ccheš, mě shazovat nemusíš, to ti budu vděčná, taky se to snažím nedělat.
|
| Ráchel, 3 děti | 
 |
(9.10.2013 11:44:47) susu, ale nikdo se nenaváží do tvého ateismu, ale spíš do způsobu, jak ho prezentuješ. já se teda klidně zasměju tomu, když někdo praštěným způsobem prezentuje křesťanství. asi jsem divný křesťanka
|
| susu | •
 |
(9.10.2013 11:48:09) Ráchel, já ani neměla v úmyslu tady prezentovat ateismus, já jen chtěla vysvělit, proč mi vadí hrníček s tím konkrétním nápisem ve školce.
|
|
|
|
|
| Monty | 
 |
(9.10.2013 10:09:29) "Jsem bezvýhradným ateistou, až se skoro bojím, že mně Pánbůh potrestá."
|
| x x |
 |
(9.10.2013 10:26:45) No ono by strašně záleželo na tom, jak by takové hodiny náboženství probíhaly.
|
| jentak | •
 |
(9.10.2013 10:37:53) A co když dítě řekne, že nechce ani mezi katolíky, ani mezi evangelíky, že ho to nezajímá, že tam nechce chodit. Co se stane?
|
| jentak | •
 |
(9.10.2013 10:53:01) Tak fajn, to jsem chtěla vědět - že to není povinné a že nechození na náboženství by nevadilo. Jak jsem psala - nechala bych to na svém dítěti, jestli chce nebo nechce.
|
|
|
|
|
|
|
|
| susu | •
 |
(9.10.2013 10:16:14) Tutenstein, nakolik jsme byla přítomna, tak prostě moc ne. Kde jsem nebyla nevím, ale spíš myslím, že se radši okukovali nebo se hrabali v písku a honili po hřišti. Víra fakt nebyla hlavní téma.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Alena | •
 |
(9.10.2013 9:29:03) Kdyby to bylo pochopitelne, tak by se vsichni nedivili.
|
|
| Kudla2 | 
 |
(9.10.2013 9:59:19) Susu, a byl by u skolkovyho dítěte problém rict "Pepíček to ma napsaný proto, ze je věřící, protoze existujou lidi, kteří věří v Boha a v Ježíše a v to, ze Ježíš ma rad všechny lidi a tak si to na ten hrnicek napsal".?
Myslíš, ze tohle by školkacovi udělalo v hlavičce zmatek, i kdyz jste ateisti?
|
| susu | •
 |
(9.10.2013 10:04:34) Kudlo, já se s tím nakonec dost podobně vypořádala. Prostě bych jen byla radši, kdybych to řešit nemusela. A ano považuju za zbytečný zmatek v hlavě tříletého dítka, že eistuje nějaký bůh, v kterého věří Pepíček, ale rodiče ne. Se školním dítkem to už probereš líp, je prostě starší.
|
| x x |
 |
(9.10.2013 10:06:41) Jenže školka je otevřená pro děti věřící i nevěřící a s tím prostě nic nenaděláš. Čím víc přirozeně podáš tříleťákovi existenci různých názorů, tím lépe. Prostě riziko, že se dítě setká s něčím, co Ti není příjemné je dost velká. Přece nemůžeš té mamince zakázat, aby dalo dítěti do školky hrnek, ke kterému má citový vztah, když na něm vlastně neni napsáno nic závadného.
|
| susu | •
 |
(9.10.2013 10:09:16) Žubko, Jana se ptala, jestli, by to vadilo. No a já odpovídám. Za sebe. Nic nezakazuju.
|
| x x |
 |
(9.10.2013 10:10:24) Ale nejraději bys to udělala.
|
|
|
|
| . . |
 |
(9.10.2013 10:07:14) Susu, to je otázka, v jaké hlavě - zda v tříleté, nebo desetileté, to nadělá větší zmatek. Řadu informací podáš školkovému dítěti s menším vypětím sil, než pak staršímu, protože nad tím zas až tak dalece nehloubá a bezmezně ti věří. Skoro bych řekla, že tyhle základní postoje je jednodušší pořešit už v tom předškolním věku (my to máme tak, jiní jinak, nikdo není lepší/horší).
|
|
|
|
|
|
| Ráchel, 3 děti | 
 |
(9.10.2013 9:41:37) aha. takže asi by bylo lepší, kdyby tam bylo Ježíš tě nenávidí
|
| Žžena |
 |
(9.10.2013 9:43:00) Nebo: Ježíš fandí Spartě. Ježíš používá Nivea for Men. Ježíš volí Karla. Ježíš jezdí Volvem.
|
| Hr.ouda | 
 |
(9.10.2013 9:52:44) "JEŽÍŠ NENÍ"
úplne slyším, co by z toho takový děcko dokázalo vyždímat
|
|
|
|
| cinnamon | 
 |
(9.10.2013 12:48:49) Susu, v klidu, i kdyby si o tom děti povídaly - třeba by se zjistilo, že ve školce jsou kromě malých křesťanů různého ritu i nějací ti malí buddhisté, možná i muslim, baháista, moonista, novopohan.... Třeba by dítě zjistilo, že svět je barevný i v téhle oblasti a kolik lidí, tolik způsobů víry či nevíry. Nad hrnkem s obrázkem ještě nikdo neuvěřil...
|
| Alraune | 
 |
(9.10.2013 12:55:55) Moje dítě je novopohan a jsem si celkem jistá, že by mu povídání o víře moc příjemné nebylo. Víra rodiny je citlivá věc, a blbá poznámka se často dost špatně polyká. Neidealizuj si děti. "Jé, tvá máma je čarodějnce a duchové neexistujou." Nazdar. Dětem to rozhodně příjemné není, jako by malým křesťanům nebylo přijemné, kdyby se jim spolužáci smáli, že Ježíš neexistuje a že tomu věří jen hloupí lidé. Děti hrozně rády uplatní to, co slyšely doma a nadávání na "černoprdelníky" je v ČR celkem časté.
|
| jentak | •
 |
(9.10.2013 12:58:30) Proč bych měla dítěti říkat, že v Boha věří jen hlupáci a že támhleta paní je čarodějnice - to mi není jasný. Snad stačí říct, že my jsme nevěřící a že nám nejsou blízké pohanské rituály, co provozuje támhleta paní, ale že tohle je jejich věc, nám taky nikdo nemluví do toho, že jsme bez víry.
|
| Grainne | 
 |
(9.10.2013 13:03:38) Musíš vzít v potaz, že na dítě nemá vliv jen vlastní rodič, ale i jeho okolí, širší rodina, učitelé a spolužáci, kamarádi....to chvíli trvá, než se vybrousí.
Kromě mého nejmladšího syna, na toho nemá vliv nic, s čím se on neztotožní. Naštěstí zřejmě díky genům je to v přijatelné rovině, toleranci má dánu a nastavenu v sobě a občas se zadaří i zkorigovat ty vnější projevy do menší provokativnosti.
Bohužel jsem ho musela zbavit iluze, že když je tolerantní on, budou i druzí, ať už vůči němu, nebo jiným.
|
| jentak | •
 |
(9.10.2013 13:13:50) Grainne - ale my spolu komunikujeme a iluze, že platí, jak ty se chováš k druhým, tak se oni budou chovat k tobě, to ztratil dávno, protože to skutečně neplatí. Ale ano, ví, že jsou hlupáci kolem nás, kteří zůstanou hlupáky a bohužel většinou i hulváty - tak to je, i to je součást života. Pochopitelně nevím, jak se chová ve škole, když tam nejsem, ale od toho tam jsou zas učitelky, aby chování dětí usměrnily.
|
| Grainne | 
 |
(9.10.2013 13:18:00) Právě na ty učitelky bych moc nespoléhala... Jednou převáží to dobré, co si dítě odnese z rodiny, pokud je výchova dobrá a nedojde k nějakým anomáliím, ale do té doby je třeba počítat se vším možným (někdy i nemožným).
|
|
|
|
| Alraune | 
 |
(9.10.2013 13:18:00) Já nepředpokládám, že by s tím dítě přišlo, a že by mu to rodič řekl. Rodiče to většinou prostě říkají v rámci svého světonázoru, děti jsou tak naučené a v duchu toho reagují. Já nevím, když dítě doma třeba slyší, že homeopatika jsou blbost a ty mu je pak nabídneš, tak tě úplně bezelstně poinformuje, že to je jen blbost na tahání peněz z lidí. Dospělý se nesloží, pro jiné dítě to je ovšem šok. (Pro úplnost - já taky zrovna homeopatika moc nežeru, takže jen příklad).
|
| Kreaty | 
 |
(9.10.2013 13:22:37) Alraune, homeopatika stačí cucat, ty žrát nemusíš.
|
|
|
|
| cinnamon | 
 |
(9.10.2013 13:39:13) Alraune, ten problém je spíš v tom, že se s otázkou náboženské různosti neumějí vyrovnat dospělí - a děti prostě přejímají a prezentují názory, které slyšely doma. Navíc se obávám, že běžná učitelka MŠ by se diskuse o různých náboženstvích mezi dětmi oprávněně bála jako čert kříže - jednak o většině náboženství nic neví, jednak by se bála reakce rodičů... předpokládám, že po prostém konstatování, že Pepíček je křesťan a Jasmínka buddhistka, by tu debatu měla tendenci utnout. I mé dítě je novopohan, vím, že to není snadné a že vybudovat v dítěti postoj, kdy jej jiné názory zvnějšku nezraňují, je poměrně obtížné.
|
| Alraune | 
 |
(9.10.2013 13:42:23) Já to dceři nijak nevnucuju, ale jí samozřejmě vadí, i když někdo mluví špatně o mě... no, na druhé straně, kdo ví, co jim ve škole vypráví, je to velká pohádkářka a ve školce dlouho tvrdila, že jsem upír. Ale to tedy bylo spíš zmatení pojmů :)
|
| cinnamon | 
 |
(9.10.2013 13:53:58)
  hezké. Jo, chápu...u nás se to dítěti nějak zaktualizovalo tím, že v lavici sedělo pár let se spolužákem, který své náboženství používal vysloveně jako obušek. Umí se bránit a zahrát to do outu... naštěstí nemá tendenci startovat na první našlápnutí a ví, že v naší společnosti platí, že míň informací znamená více klidu.
|
|
|
|
|
|
|
|
|