| Kafe | 
 |
(14.2.2014 19:51:16) A podmiňuje jedno druhé? Dle mého nesvobodná společnost/respektive kde se nechrání základní lidská práva a svobody, bývá obvykle i chudá. Na druhou stranu - musí země nejprve zbohatnout, aby se lidskými právy vůbec zabývala? Nebo je to dáno kulturně?
|
| Persepolis | 
 |
(14.2.2014 21:15:33) Obecně vzato, pokud si lidi žíjí dobře, tak moc neremcaj. Jako příklad bych uvedla SAE nebo Singapur. Ale je to i hodně dané kulturně.
|
| Persepolis | 
 |
(14.2.2014 21:19:14) Nebo jinak. Pokud mají lidi prázdněé žaludky, tak je pro ně priorita je naplnit, mít střechu nad hlavou, mít co na sebe. Když tohle mají, tak začnou uvažovat dál. Třeba o studiu, naplnění volného času, cestování a k tomu už potřebují, aby byla dodržována lidská práva. Ale nevím, je to jen můj názor.
|
|
|
| susu. |
 |
(14.2.2014 21:17:38) Těžko říct. Mě napadl třeba starý Řím, který v některých obdobích měl nadstandardní životní úroveň i pomalu vyšší než my, ale lidská práva v našem slova smyslu neznal.
|
| susu. |
 |
(14.2.2014 21:30:13) Nic, jdu spát, snad dočtu zítra.
|
|
|
| Ropucha + 2 | 
 |
(14.2.2014 21:27:05) Je to dáno spíš kulturně. Jsou i země relativně bohaté, kde to s lidskými právy není slavné z náboženských důvodů. Nebo země jako Rusko, Čína - to podle mě nejsou chudé země a lidská práva se tam důsledně nedodržují. Jestli existují nějaké neprosperující země, které programově dbají na dodržování lidských práv, to upřímně řečeno nevím.
|
|
| babiki | 
 |
(14.2.2014 22:49:33) Zajimava otazka... Kulturne urcite taky, v evropskych pomerech se casto uvadi, ze jen zeme ktere si prosly Osvicenim ( plus prumyslova revoluce) maji lidska prava vyvinuta.. Ale jsou i vyjimky chude zeme neevropske, treba ma oblibena Botswana
|
| Kafe | 
 |
(15.2.2014 10:08:14) Babiki - souhlas. Osvícenství jistě vliv mělo.
|
|
|
| Jachtarka | 
 |
(14.2.2014 22:50:42) Když společnost zbohatne, asi k tomu postupně dozraje, tipla bych si, že od ochrany majetku.
|
| Kafe | 
 |
(15.2.2014 10:07:04) Jachtarko - na tom něco bude. Nejprve ochrana nabytého majetku, pak snaha mít větší vliv na svůj život (už je na to čas - nebojuje se pouze o přežití) a v další fázi i pohled ven, mimo svoji komunitu.
|
|
|
| Zeyfera | 
 |
(15.2.2014 10:14:43) Ono to záleží na té definici lidských práv, já je mám nejvíce spojené s Velkou francouzskou revolucí, ale když se člověk zamyslí opravdu dál, tak v té době pravěku nebyla taková nadvýroba, aby bylo možné obrovské vykořisťování člověka člověkem, jako třeba ve středověku ten systém - feudální pán versus nevolník. Nedávno jsem četla o zvycích germánských kmenů za doby Caesarova tažení Galii, podle těch zápisů se hospodaření na půdě střídalo, aby tam nebyly snahy hromadit majetek a přisvojovat si pozemky těch druhých , stejně tak třeba keltské manželky byly zřejmě dost rovnoprávné, mohly dědit majetek, byly prý i rozvody, keltští náčelníci se prý ze svých rozhodnutí zodpovídali na sněmu svému lidu ... Takže snad tam nefungovala lidská práva v tom smyslu jak jsou definována nyní, ale v podstatě byly mnohé starodávné a nijak bohaté společnosti rovnoprávnější než ty bohatší, které přišly po nich.
|
| Kafe | 
 |
(15.2.2014 10:22:44) To mi připomnělo Chlodvíka a pohár z kořisti - přechod z kmenové struktury k feudalismu.
|
| Zeyfera | 
 |
(15.2.2014 11:29:03) A taky přechod ke křesťanství, aspoň co se západní Evropy týká a ono bylo v historii velice zneužíváno k tomu, aby lidé "dávali císaři, co je císařovo" a ani nepomysleli na dožadování se nějakých práv, ty lepší zítřky je přece čekaly po smrti
|
|
|
|
| .kili. |
 |
(15.2.2014 11:41:17) Aurea prima sata est aetas, quae vindice nullo, sponte sua, sine lege fidem rectumque colebat.................
|
| Kafe | 
 |
(15.2.2014 12:42:33) Kili - ten teprve přijde.
|
|
|
| janna001 | 
 |
(15.2.2014 14:47:18) Myslím, že všeobecné dodržování a vůbec respektování lidských práv je luxus, kterým se společnost zabývá až ve chvíli, kdy se většina nemusí bát o život a plný žaludek svůj a svých blízkých.
|
|
| Gladya, bývalá dasa, | 
 |
(15.2.2014 16:49:27) Podle mě to není tak jednoduché. Základem vysoké životní úrovně je ekonomická prosperita a prosperující diktarury se najdou. Určitě mají význam kulturní vlivy, otázka je jak velký význam. Podmínkou prosperity je spíš alesspoň nějaká úroveň ekonomické svobody. Jednoznačná vazba na lidská práva se nedá prokázat.
|
|
| Kafe | 
 |
(15.2.2014 19:29:56) Maargitt -
" nadstandardní životní úrovni jednotlivce? měřenou jak? "
Asi v místě a času vyšší životní úroveň než medián, srovnáno planetárně (takže pokud je na planetě v té době miliarda lidí, životní úroveň vyšší než 500 miliontého nejbohatšího člověka - a kde těchto nadstandardně bohatých lidí žije více /ve vyšší koncentraci v populaci, bych hodnotila jako bohatou zemi s nadstandardní životní úrovní).
|
| Kafe | 
 |
(15.2.2014 22:10:42) Musíš odlišit dbaní na lidská práva svých vlastních občanů a občanů jiných států.
|
|
|
|