Viola |
|
(4.6.2014 23:33:32) Může mi někdo z věřících tohle vysvětlit? Jak můžou jeptišky věřit na lásku k bližnímu, modlit se řeči o odpuštění a přitom utýrat hlady k smrti děti? Kde vezme jeptiška pocit, že má stejně jako Bůh právo soudit i zabít? K čemu je tedy věřícímu nějaký duchovní život a modlení, když v praxi jedná takhle? Skončily ty jeptišky v nebi, když na rozdíl od charakterních a laskavých nevěřících lidí byly pokřtěné a jistě se pořád dokola modlily?
|
Viola |
|
(4.6.2014 23:33:55) http://zpravy.aktualne.cz/zahranici/irsky-klaster-smrti-v-septiku-konciy-dve-deti-tydne/r~db3645a4ebc911e3a9c50025900fea04/?utm_source=centrumHP&utm_medium=dynamicleadbox&utm_campaign=B&utm_term=position-20
|
|
Judy+2 |
|
(4.6.2014 23:40:28) Co na to říct? Asi že tohle s Bohem nemá nic společného.
|
Viola |
|
(4.6.2014 23:45:22) Vždyť je to klášter a jeptišky! ? Kdo jinej už má něco společnýho s Bohem? Jak může věřící žít v tak totálním rozporu se vším co se modlí?
|
Judy+2 |
|
(5.6.2014 0:13:00) Violo, verici proste nerovna se svaty. Muze to byt klidne zruda, ktera si sve jednani jeste oduvodni tim, jak jednala ve jmenu Boha (napr. aby ocistila svet apod.) Takovych uz bylo. Je to sileny, no. Me na tom hlavne desi to, ze to nedelal jeden clovek, ale cela skupina tech, co meli byt nejhodnejsi, nejcestnejsi. To znanena, ze to spolu projednavali, spolu resili a vsichni souhlasili. Pisu vsude mekke i, ale asi to byly jen ty jeptisky, ne?
|
bono |
|
(5.6.2014 9:38:54) taky musíš vzít v potaz, kdo do kláštera tenkrát šel. Dnes si řeholi vybere holka dobrovolně, má to v hlavě srovnaný a když se pak ukáže, že se mýlila, požádá o vystoupení. Před x desítkami let se jeptiškou holky stávaly třeba i na přání rodičů, nemuseli s tím být vnitřně srovnané pokud byly duchovně slabší, mohly tak mít sklon ke kdejakým excesům.
|
susu | •
|
(5.6.2014 10:00:50) Ale z toho jasně vyplývá, že ten systém byl špatný.
|
bono |
|
(5.6.2014 10:07:19) systém, absolutní poslušnost vůči rodičům,ať už vybírali ženicha, či klášter.....
|
susu | •
|
(5.6.2014 10:08:58) Ano špatný.
|
|
|
|
Binturongg |
|
(5.6.2014 14:26:58) taky musíš vzít v potaz, kdo do kláštera tenkrát šel. Dnes si řeholi vybere holka dobrovolně, má to v hlavě srovnaný a když se pak ukáže, že se mýlila, požádá o vystoupení. Před x desítkami let se jeptiškou holky stávaly třeba i na přání rodičů, nemuseli s tím být vnitřně srovnané pokud byly duchovně slabší, mohly tak mít sklon ke kdejakým excesům.
bono -
A v tom Irsku je to extrémní dodnes, i když už se taky celkem civilizovali
|
|
|
|
|
|
*Aida* |
|
(5.6.2014 0:00:30) Dam odkaz na clanek z Guardian
http://www.theguardian.com/commentisfree/2014/jun/04/children-galway-mass-graves-ireland-catholic-church
""Hrob"" objevili v roce 1975 dva mali chlapci, kteri si tam hrali a jeden z panelu nad hrobem praskl. Mistni farar se na tim pomodlil a cele to bylo znovu zapeceteno. Bez toho, aby nekdo zjistoval, kolik tel tam je a ci jsou.
Otec Fintan Monaghan, sekretar Tuamske archidiocese, rika ""Rekl bych, ze nemuzeme posuzovat minulost z naseho soucasneho pohledu. Vse, co ted muzeme udelat,je nalezite to (misto) oznacit, a zajistit zde vhodne misto, kam mohou lide prijit a vzpominat na deti, ktere zemrely.""
Bon Secourske sestry darovaly ""malou castku"" (popisuje Irska televizni stanice RTE) detskemu hrbitovnimu vyboru.
Umrtnost deti v tzv Magdalenskych domech byla 5x vyssi, nez v bezne populaci. Zeny si tam odpykavaly sve hrichy a jejich deti taky.
|
Viola |
|
(5.6.2014 0:12:51) Já bych vcelku pochopila, "ze nemuzeme posuzovat minulost z naseho soucasneho pohledu", ale základní princip odpuštění i nesouzení(které patří jen Bohu) a lásky k bližnímu mi přijdou natolik nadčasové, že to muselo být velmi v rozporu už tehdy, ne? Navíc pokud se to provařilo cca 12 let po uzavření kláštera, tak to celkem lacino zametli, to bylo snad v rozporu i se světskou spravedlností a právem, ne?
|
Binturongg |
|
(5.6.2014 8:22:45) Violo - nevím, zda Tvůj dotaz má zdůraznit Tvé domněnky, že církev je pouze špatná, nebo zda jsi tak naivní, že si myslíš, že člen církve = věřící = laskavý altruista I Stalin byl věřící.
Ještě nedávno byli všichni věřící. A kdo pochyboval, stejně byl v církvi, neexistovalo nebýt.
V Irsku je to tak v podstatě dodnes.
A teď mi vysvětli, jak chceš docílit toho, aby VŠICHNI členové církve byli laskaví altruisté?
Znám ortodoxního katolíka, který mlátil svou ženu, později svou přítelkyni, psychicky je týral, ale v kostele byl 3x týdně. Když se jeho ženě podařilo mu utéci, našel si nového koníčka - stalking. Ale Pánubohu by paty ukousal...
Takže Tvá otázka by neměla znít - Také si myslíte, že jsou všechny jeptišky sadistické mrchy? Ale třeba - Jak může toto udělat člověk člověku? (bez ohledu na vyznání)
Uvědom si, že se takové věci dějí dodnes a není to záležitost jen jednoho náboženství...
|
Viola |
|
(5.6.2014 18:10:13) Otázka nezní - proč jsou všechny jeptišky sadistické mrchy? Ale - jak se dá žít v tak naprostém rozporu teorie a praxe? , navíc v oblasti poměrně důležité (což si myslím že Bůh pro věřící je).
|
bono |
|
(5.6.2014 19:26:53) zřejmě dá, teda alespoň dle Stanfordského experimentu na studentech (taky si nemysleli, že dělají něco špatně, nebo že jsou jejich nadřízení zlí) pohořelo cca 75% lidí. Máme skln ke zlu, omluvíme si to i v rozporu s obecnou morálkou
|
|
Binturongg |
|
(6.6.2014 1:09:35) Violo - učila ses někdy dějepis? Pak bys mohla vědět, co všechno se ve jménu monoteistických i polyteistických bohů dělo za zvěrstva.
Ale to neznamená, že je jakékoli náboženství špatné už ve své podstatě. Zlo páchají pouze lidé, nikoli vyšší síly.
Kdo vidí jen zlo, nemůže vidět dobro, to je logické.
Tys tu rozpoutala diskusi, která má sejmout církev (blíže neurčenou, asi katolickou, když jde o Irsko) a ukázat - "Hele, co je to za chcípáky!"
To dobré, co církve dělají a to dobré, co lidem jednotlivá náboženství dávají, vidět nechceš - nikdo Tě nemůže nutit. Ale neplivej tu na věřící, ani na církve jako na něco, co je vždy a za každých okolností špatné. Prostě mrchy, sadisti, úchyláci a hovada se vyskytují ve všech skupinách a spolcích, co bys na tom chtěla rozebírat?
|
*Aida* |
|
(6.6.2014 2:21:53) Bin, Ja jsem to tedy pochopila jinak a to tak, ze Viola se pta, jak je mozne, ze zeny, kte zasvetily svuj zivot Bohu, mohly zaroven provadet takova zverstva. Ve jmenu Boha se deji strasne veci i v soucasnosti a udalo se jich v minulosti nepocitane. Je to slozite tema, neda se to vystihnout par vetami. Vzdy v tom figuruje ta arogance a nabubrelost a jedina spravna pravda a kdo se mnou nesouhlasi a zaroven mam nad nim moc.....
|
Ivča | •
|
(6.6.2014 5:59:36) A co teprve Islám, těch zvěrstvech ve jménu Alláha! Dodnes ukamenují nevěrné ženy , každé náboženství má svoje.
|
|
Samarlu |
|
(6.6.2014 18:40:40) No, prostě nejednají podle své víry a porušují takhle příšerně své sliby.
Je to zlé a smutné, ale je to tak.
|
|
|
leli |
|
(6.6.2014 8:29:55) Bin, Viola pozastavuje nad něčím, co šokuje i mě. Náboženství bylo a stále je používáno prostřednictvím církví jako ideologie a stejně jako ona si myslím, že je to hrozba trvalá. Nejsem členkou žádné církve a proto si pro sebe nemusím omlouvat církev v Irsku a započítávat její zločiny s věcmi pozitivními a Viola stejně tak.
|
|
|
|
|
|
Grainne |
|
(5.6.2014 9:11:56) Otec Fintan Monaghan by měl týden o vodě nepřetržitě klečet na motlitbách, aby si odpykal tenhle slovní hřích proti Bohu a církev katolická by měla bohatě odškodnit pozůstalé i oběti církevních hříchů - když už jsou ty peníze tak důležité, aby si pro příště pamatovala, že nemá "své" lidi nechat beztrestně páchat takové činy.
Pokud ještě některá z jeptišek žije, měla by být vydána světskému právu. To, že je nějaká instituce církev a ohání se vírou, by nemělo sloužit jako omluvenka k takovým činům a vůbec by neměly vznikat jakékoliv pochybnosti o tom, že tohle je čiré zlo.
Že tehdy být nemuselo? Nu, pokud to neodsoudíme ani dnes, co zabrání tomu, aby si to někdo pod jinou, stejně hezkou záminkou, nezopakoval?
|
|
|
libik |
|
(5.6.2014 0:07:57) Co tu hystečíš? I z toho primitivního článku vyplývá, jak se k nemanželským dětem stavěla celá společnost a vlastní rodiny, jeptišky je alespoň nevyhnaly.
|
Viola |
|
(5.6.2014 0:14:49) No pokud to bereš takhle... Ale celá ta společnost pěkně důstojně chodila do kostela a modlila se řeči o odpuštění, ne?
|
aachje.. |
|
(5.6.2014 0:24:13) počkej, až přijde ráchel, ta se pomodlila a šla spát. ráno ti to určitě jasně vysvětlí. a jestli ne, tak je to jasné. na některá témata pánbíčkáři raději mlčí.
|
Viola |
|
(5.6.2014 0:31:41) No tak třeba se najdou další, co to zkusí vysvětlit přijatelně, střízlivě a bez útočení, tak jak to pojala kupříkladu Aida. Já respektuju, že věřící vidí do tématu líp než já a možná přihodí přínosné poznámky v širších souvislostech.
|
*Aida* |
|
(5.6.2014 0:58:37) Jeste bych chtela dodat, ze Katolici maji v Irsku stale moc. Ono se totiz nevi, kolik tel v tom septiku vlastne je. Zemrelo tam 796 deti , ke kterym existuji umrtni listy, ale neexistuji hroby. A nikdo se nechysta exhumovat ci cokoliv zjistovat.
|
*Aida* |
|
(5.6.2014 1:29:25) Katoliky jsem mela na mysli Katolickou cirkev, potazmo jeji predstavene.
|
|
|
|
|
|
Alraune |
|
(5.6.2014 0:21:17) No, to ony ty ženské z Magdaleniných domů nevyháněly, naopak, nechaly je tam robotovat až do smrti. Bohužel, zrovna v případě Irska to není planá hysterie.
|
|
|
*Aida* |
|
(5.6.2014 0:31:30) Hysterie? Jeptisky je nevyhnaly? Ta zarizeni byla de facto vezenimi, odtud se nedalo odejit. Ty zeny tam otrocily do sve smrti, deti jim byly odebrany.
Irsko bylo na pocatku tehle tragedie mladou zemi, kde Katolicka instituce mela vetsi moc, nez politici. Zase si ale nelzeme do kapsy, nebavime se tu o historii dinousauru a ti, kteri toto zpusobili, mohou celkem klidne byt stale na zivu. Nechavat umirat deti a cpat je do septiku rozhodne nebylo normalni ani ve 20tych letech minuleho stoleti, natoz v 60tych. Ten ""Otec"" me nadzdvihnul ukrutne moc!
|
Arien+2 | •
|
(5.6.2014 1:20:41) Přesně už jsem se v podstatě totéž chystala napsat. Tyto "Domy" rozhodně nebyly žádným dobrotivým útočištěm, spíš něco mezi vězením a koncentrákem.
A to co se tam dělo "normální" ani beztrestné nemohlo být ani tehdy, ani teď. A v souladu s křesťanským učením taky ne, to je navíc po staletí takřka neměnné. Takže odvolávat se na nějaký "pohled" tehdy je od církevního představitele alibismus nejvyššího stupně. Tentýž alibismus představuje argument, že na ty ženy pohlížela takto celá společnost, takže ty jeptišky se zas tak moc neodlišovaly .... a aspoň jim dobrodinně od toho břímě nemanželských dětí pomohly. Vzhledem k tomu že na tu tamní společnost měla naprosto zásadní vliv církev. V těch prezentovaných názorech - odkud asi vítr foukal?
Každopádně to jak se k tomu staví i teď je také fakt hezkým obrázkem církve.
Co víc říci, pěkný hnus velebnosti ....
|
|
|
|