| kantýna a dvě holky | 
 |
(30.6.2014 19:50:57) dobrý večer, byla jsem požádána (nejsem pedagog, ani aktivně se zabývající AJ, rozumím, mluvím, píšu - myslím na slušné úrovni - naprosto ok, pro práci, pro dovolené, pro pobyty v zahraničí, přeložit si něco, umím si přečíst knížku, časopis....atd), zda bych mohla být přítomna přezkoušení dítěte 6.třída z angličtiny - dítě dostalo na konci roku pouze výpis z vysvědčení - AJ nedostatečně, rodič požádal o přezkoušení, které se konalo dnes.Rodič anglicky neumí, proto prosba o přítomnost - nějaké problémy s učitelem, táhnoucí se celý rok...ale to vlastně asi není podstatné. Zajímá mne - vy, učitelé, kteří učíte na ZŠ angličtinu - je běžné, aby Vaši žáci na konci roku v šesté třídě plynně a běžně bez potíží zvládali následující - 1/ převod rodu činného do rodu trpného, 2/minulý čas průběhový, 3/ blízký čas budoucí,4/ plynně převádět do všech těchto časů a zároveň určit o jaký čas se jedná a kdy se tento používá. Doplnuji, že tento žák má AJ od 4. třídy, to, že je běžný čas přítomný prostý, minulý prostý a budoucí prostý - to chápu a rozumím, zbytek viz výše mi přišel na 6. třídu ZŠ vcelku hustý :o)) Nakoukla jsem letmo do osnov pro šesté třídy a tam o viz výše ni zmínka, trpný rod je v osnovách 8-9. třídy, stejně jako ostatní časy, kromě prostých... Žák od přezkoušení odešel s nedostatečnou, s tím, že ho čekají 3 konzultace o prázdninách a opravná zkouška na konci srpna. Přístup učitele byl pro mne nepochopitelný a velmi na mě špatně působící(nejsem rodič toho žáka, přesto jsem byla lehce v šoku) - ústní konverzaci jsem musela doslova vydupat, aby to aspoň zkusil (dítě má poměrně velkou sl. zásobu) - nechtěl ji vůbec připustit... Chci jenom vědět, zda je to skutečně běžný obsah učiva na Vašich ZŠ,at už jste rodiče, nebo učitelé... Fakt mě to zajímá, protože ten test na přezkoušení mi prostě přišel těžký, ale možná se mýlím...proto se ptám...test tady mám u sebe, vyžádala jsem si kopii, takže můžu hodit i příklad...díky za Váš čas.
|
| kantýna a dvě holky | 
 |
(30.6.2014 19:53:55) ještě doplním - učitel vůbec nechtěl připustit možnost, že by se zkouška měla skládat z čehokoliv jiného, než jsou tyhle gramatické úlohy, časy a ten trpný rod - pro něj, jak řekl, je to stěžejní a ostatní ho příliš nezajímá....
|
| vlad. | 
 |
(30.6.2014 20:11:50) ...ústní konverzaci jsem musela doslova vydupat, aby to aspoň zkusil (dítě má poměrně velkou sl. zásobu) - nechtěl ji vůbec připustit...učitel vůbec nechtěl připustit možnost, že by se zkouška měla skládat z čehokoliv jiného, než jsou tyhle gramatické úlohy, časy a ten trpný rod - pro něj, jak řekl, je to stěžejní a ostatní ho příliš nezajímá....
Kamarádka byla anglicky pohovořit s druhostupňovou angličtinářkou své dcery a konstatovala, že tato učitelka je schopna pouze písemného projevu. Jestli to nebude podobný případ co se týče rozsahu učiva, snad musí mít nějaký vzdělávací plán, který musí být dostupný.
|
| kantýna a dvě holky | 
 |
(30.6.2014 20:17:26) vlad., napsala jsi to přesně tak, jak mi to od toho rána hučí hlavou - jen jsem to nedokázala tak trefně pojmenovat....ptala jsem se v rychlosti před zk. žáka, jak běžně probíhá hodina, zda mají konverzace, úkoly mezi sebou - mluvení, mluvení, mluvení....a žák to zcela vyloučil....prý tak vůbec hodina neprobíhá....švzp dané školy jsem si našla, ale takhle konkrétního tam není nic, konkrétní jsou ty osnovy, jak jsem psala v příspěvku, které jsou dostupné na minister.školství....Taky jsem se ho zeptala na pár věcí anglicky a odpověděl určitě správně - ale zarazil mne ten angločeský - rozuměj ryze český přízvuk...tohleto mne učit, nebo v budoucnu mé děti, tak z toho budu patřičně nešťastná...
|
| vlad. | 
 |
(30.6.2014 20:23:05) Jazyky a snaha najít hlavně to, co žák neumí, jsou bolavá místa českého školství. A kombinace obého, opravdu chudák žák, který narazí na neschopného jazykáře, se kterým není domluva, to musí být neštěstí.
Jaká jsou pravidla? Není možné komisionální přezkoušení jinými vyučujícími?
|
| kantýna a dvě holky | 
 |
(30.6.2014 20:26:35) byl tam její učitel, ředitelka, a učitelka aj z jiných tříd...
|
|
|
| Katka kluci 15 a11 | •
 |
(30.6.2014 21:30:55) No a ted si predstav, ze v teto " kvalite" vyuky budou mit deti druhy povinny jazyk.....No comment, nejsou schopni ucitele AJ tak do toho nandame dalsi jazyk.Na bliti.
|
|
|
|
|
| dajmab | 
 |
(30.6.2014 20:03:12) Passive a past cont.opravdu běžně nepatří k látce 6.třídy. Ovšem učitel se na tyto gramatické jevy mohl zaměřovat při výuce jako na něco, co využije např.při učení minulých časů nebo času přít.průb.Setkávám se s tím i u jiných jazyků, že se probere nějaký jev nad očekávání dříve. Jde ale o to, zda to měl učitel již zapracováno v osnovách jako požadovaný výstup šesté třídy. Jakou používali učebnici?
|
| kantýna a dvě holky | 
 |
(30.6.2014 20:09:34) dajmab, díky....nevím, jakou učebnici, toho žáka jsem viděla dnes poprvé a o celé akci jsem se dozvěděla včera večer...vybouchla jim jako doprovod paní, která žáka běžně doučuje..tzn..ráno jsem nasedla k nim do auta a rovnou do školy....tudíž info opravdu nula...Vůbec netvrdím, že žák nějak v aj vyniká....je to určitě podprůměr na tu 6. třídu..a na to, co bylo v tom testu...fakt mne spíš zaujalo probírání gram. jevů tohohle typu...ten přesah osnov - na stránkách ministerstva šk.se uvádí taková formulka - cosi, že překročení osnov je možné, ale pouze u čj a liter. a matematiky - jsou li k tomu bla bla důvody...(ale to jsem koukla na první nakliknutí a přelétla to očima)...tzn...chtěl li by být učitel napřed, musí o to požádat a to musí být někde zaneseno?
|
| dajmab | 
 |
(30.6.2014 20:15:38) Na toto ti snad odpoví nějaká profi pedagožka - já jsem soukromá úča, s tímto překročením učiva se právě často setkávám, ale jak je to v dané škole umožněné netuším. Jde o to, jestli směřovat energii té rodiny do protestů proti postupu ve výuce nebo ji nasměrovat do nějakého nadrcení látky k testu. Já bych volila spíše to druhé a protest až po event.výbuchu u reparátu - někdy je nutno zvážit, čím se člověk méně rozčílí. Pokud má doučování, je dobré se teď soustředit na zvládnutí obdobných testů, je možné to procvičovat dokola až se to zautomatizuje. Pokud je dítko jinak chytré, nemusí ani jazyk příliš znát, jde spíše o ten gramatický systém, který je v angličtině perfektně přehledný. (tím neříkám, že to je ok pro naučení se anglicky! ale pro zvládnutí testu)
|
| kantýna a dvě holky | 
 |
(30.6.2014 20:22:31) ano, máš pravdu, oni ted neplánují nic....prázdniny se holt trošku pověnují aj a v srpnu se uvidí, pak by se samozřejmě řešilo dál - nic konkrétního o tom nevím...celý to na mě působilo, že je to takový ten drilař - drillař? :D, který si ujíždí na časech a testech na ně zaměřených...takový divný to, prostě bylo...vnímám tyhle věci tak, že můžu být slabší na projev písemný, proto bych měl mít právo na část zkoušky ústní, která je prostě jiná, nežli ta písemná...ale jak říkám, jsem laik...ani jsem nečekala, že by mi to tak mohlo ležet v hlavě
|
| dajmab | 
 |
(30.6.2014 20:25:58) No jo, Buchli to myslím trefně vystihla. Pokud učitel nemluví a nepřikládá ústnímu projevu žádnou váhu, je něco špatně. Holt běžný jev základních škol. Nikdo nechce být nachytán na švestkách tam, kde učitelská příručka nestačí.
|
| dajmab | 
 |
(30.6.2014 20:29:57) Pardon, samozřejmě myslím Vlad, Buchli se tímto omlouvám.
|
|
| Katka kluci 15 a11 | •
 |
(30.6.2014 22:07:44) Presne.pravdepodobne by se nezeptal, kde je nadrazi,ale bude bazirovat na gramatice.
|
|
|
|
| Dana | 
 |
(1.7.2014 12:18:20) Mě by spíš zajímalo, jak jsou na tom s angličtinou ostatní spolužáci. Já jsem doučovala dva žáky z páté třídy, kteří byli údajně dost dobří, ale připadalo mi, že toho moc neumí. Za ten rok se oba zlepšili, ale ve škole se jenom pořád něco doplňuje a žáci to asi nemají příliš ujasněné. Tady to spíš vypadá, že si na dotyčného učitel kvůli něčemu / chování, třeba/, zasedl.
|
|
|
|
|
| remus | 
 |
(30.6.2014 20:25:50) A zkusila jsi s tou paní učitelkou mluvit anglicky?
|
| kantýna a dvě holky | 
 |
(30.6.2014 20:39:26) ano - sl. zásoba v poho, gramatika jistě, stavba věty atd.(mohu li já posoudit), ale přízvuk - resp. jeho naprostá absence - mě fakt do uší bolel.... :o))
|
|
|
| Monika |
 |
(30.6.2014 20:26:06) Já vůbec nevím, co by se mělo učit, ale jestli se to učili všichni a ostatní to zvládli ... U toho přezkoušení byla jen ta učitelka, co ho učila? Myslela jsem, že musí přezkušovat někdo jiný? Jinak to s tím ne/mluvením při hodinách Aj asi není výjimečné, loni dělala reparát moje neteř (po 1. ročníku 8.letého gymnázia!), cpala jsem jí, že se hlavně musí naučit něco popovídat na téma "co jsem dělala o prázdninách", že na to se určitě (mimo jiné) zeptají, ona na mě koukala jako puk, že jak by po ní mohli chtít, aby nedejbože souvisle mluvila, že to nikdy nedělají. A taky prý se opravdu na nic neptali, dělala jen písemný test! :-( (a udělala teda).
|
| kantýna a dvě holky | 
 |
(30.6.2014 20:30:45) ano!přesně tak to vlastně celé bylo....říkám ještě v autě - co jste včera- o víkendu dělali, v kolik šla spát, co jedli - blabla a žák hledí, cože to jako vlastně chci - že oni nikdy nemluví.a když jsem jeho - učitele donutila, aby se zeptal, jak bylo o víkendu, jestli byli někde s rodiči, jestli jsou zdraví atd...atd...tak jediné, co ho po znechuceném pohledu na mou osobu, zajímalo - zda tam používá správné časy.
|
|
|
| HelenaPa | 
 |
(30.6.2014 20:58:05) No, myslím, že jsou opravdu "napřed". Blízkou budoucnost můžou šesťáci dát v pohodě, zvlášť jestli mají zažitý přítomný průběhový. Minulý průběhový jsme dělali v 7. třídě. A trpný / činný v 8. a 9. Navíc s tím měli problém i česky. Vůbec netuším, kdy to mají v osnovách ČJ.
Myslím, že test pouze na gramatiku je často používaný proto, že se nejsznáze a nejobjektivněji hodnotí. Prostě je dané, jak to má podle pravidel být. U "volné tvorby" typu rozhovor, slohovka, je to vždy subjektivní - ať už očekávaná slovní zásoba nebo větné konstrukce. Takže se to hůř hodnotí a línější kolegové se tomu vyhýbají, seč můžou
|
| Monika |
 |
(30.6.2014 21:19:40) Ale jo, dejme tomu, u té zkoušky, dá se to pochopit (i když já třeba myslela, že by "ústní" mohla být taková záchrana - jako že když pohovoří o prázdninách, nemuseli by ji nechat zrovna propadnout). Ale že se nemluví ani v běžných hodinách, nejsou zvyklí sestavovat normální věty (a to ani písemně, věčně jen doplňují slova nebo jejich části do předtištěných vět), vést rozhovor ... To tedy bylo i za nás za socíku (Aj jsme začínali v 7. třídě a moc motivovaní jsme teda vzhledem k "využitelnosti" nebyli), že začátek hodiny se vždycky věnoval konverzaci (i když na každého vyšla tak jedna věta) a museli jsme psát domácí slohy (i školní, ale to asi jen jednou za čtvrtletí)
|
| HelenaPa | 
 |
(1.7.2014 7:25:52) Moniko, to nebyla omluva, ale vysvětlení, proč to není lepší
|
|
|
|
| Pet | •
 |
(30.6.2014 21:15:50) Nepochopitelné!Nenormální! Já učím AJ od třeťáčků nahoru a v šesté třídě děti znají z gramatiky maximálně sloveso být, mít, there is/are, can, přít. čas prostý a naťukli jsme i průběhový. Ostatní, co chtěla ta vyučující, dělávám nejdřív v devítce. A hlavně v tomto raném období kladu důraz hlavně na porozumění běžné řeči, slovní zásobu, jednoduché konverzace, kde ale gramatiku používají žáci spíš pasivně, rozhodně od nich neočekávám hluboké proniknutí do mluvnických pravidel. To, co popisujete se mi vůbec nepozdává, a pokud by dítko reparát udělalo, rozhodně bych se zajímala o přeřazení do jiné skupiny nebo třídy pokud je to možné, případně bych zvážila i přestup na jinou školu. Když si představím, že by se měl s takovým šíleným přístupem trápit ještě 3 roky ....:-(
|
| klikli | 
 |
(30.6.2014 22:15:52) To je pro mě novinka, jak to, že to tak je? To ji stačí nějaká dílčí zkouška z angličtiny a jsou berou se jako aprobovaní?
|
| Mlada | 
 |
(30.6.2014 22:17:50) Ne, to je tak, že pro kvalifikaci učit na prvním stupni ti stačí učitelství pro první stupeň. Podobně na druhém - můžeš mít vystudované učitelství pro druhý stupeň třeba M-Fy, ale jsi aprobovaná učit i HV
|
| Mlada | 
 |
(30.6.2014 22:19:01) Oprava, spíš než aprobován je lepší použít slovo kvalifikován. Což tedy na faktické možnosti učit nic nemění
|
| klikli | 
 |
(30.6.2014 22:21:26) No, to nemění.
|
|
|
|
| klikli | 
 |
(30.6.2014 22:20:49) Tak to je pro mě teda novinka. To je vážně "super". Takže když mám Aj na 1. a 2. stupeň ZŠ, tak můžu aprobovaně učit zeměpis? Nebo jen při večeru špatně chápu?
|
| Mlada | 
 |
(30.6.2014 22:24:31) Kvalifikovaně. .. Ale můžeš.
Hodně se o tom psalo na jaře v souvislosti se začínající platností zákona o pedagogických pracovnících, stačí si zadat "kvalifikace učitelů". Vznikají tam pěkné paradoxy.
|
| Roya | 
 |
(30.6.2014 23:16:49) Taky např. pokud máš jakoukoli jinou VŠ než pedagogickou a dostuduješ si na pedagogické (třeba dálkově) nějaký rozšiřující předmět pro SŠ (třeba psychologii), jsi kvalifikovaná ten předmět učit na SŠ. Pokud máš VŠ pedagogickou se zaměřením jiným než na SŠ (třeba na 1.stupeň) a dostuduješ si ten stejný rozšiřující předmět, kvalifikovaně ho učit nemůžeš.
|
|
|
|
|
|
| Markéta, kluci 12 a 5 | •
 |
(1.7.2014 9:54:44) Pětiletý syn se "učí" anglicky u počítače z nějaké BBC angličtiny pro nejmenší, čumím, co je schopný zreprodukovat a kolik vět a slov už pochytal (s naprosto dokonalým britským přízvukem). O gramatice samozřejmě nemá ani páru.
|
|
|