Paradox |
|
(15.12.2014 20:31:17) Paní A poslala paní B doporučeně obálku. Paní B za zboží v obálce předem zaplatila 180,-Kč. Obálka se na poště ztratila, pošta tedy vyplatí paní A částku 500,-Kč. Zajímá mě, co byste udělaly na místě paní A. Vrátily byste paní B čistě těch 180,-Kč a zbytek si ponechaly nebo byste byly štědřejší? Děkuji.
|
Fren |
|
(15.12.2014 20:39:20) co to je za hloupou otázku?Proč ji vracet víc,než zaplatila?Však to pojištění zásilky taky není zadarmo přece a něco stojí!
|
Paradox |
|
(15.12.2014 20:41:18) Fren mírni se. Jen se ptám. Jaké pojištění balíku? Poštovné platila předem paní B.
|
Krabatka |
|
(15.12.2014 20:42:37) Navíc na 500 se nic nepřiplácí, to je normálně v ceně doporučeného dopisu. Připlácí se až nad uvedenou hodnotu vyšší než 500.
|
TiNiWiNi |
|
(15.12.2014 20:46:30) To, že si paní zaplatila poštovné předem asi znamená, že souhlasila s doporučeným psaním. Pokud by tomu tak bylo, vrátila bych 180,- + poštovné.
|
adelaide k. |
|
(15.12.2014 20:55:00) Tak předpokládám že poštovné je v těch 180,- pokud ne, přidala bych kompenzaci za poštovné.
|
|
|
|
|
|
adelaide k. |
|
(15.12.2014 20:39:44) Vrátila bych 180,-
|
|
TiNiWiNi |
|
(15.12.2014 20:40:55) Samozřejmě. Vyplatila bych jen 180,-.
|
|
Natašenka |
|
(15.12.2014 21:03:20) No paní B bych poslala novou zásilku s kompenzací. Protože to poštovné si zřejmě platila paní B. Ale bývá to tak, že paní A si nechá vše a ještě paní B seřve, že ona za nic nemůže, ale pošta, že stojí za ho..
|
Paradox |
|
(15.12.2014 21:06:32) Natašenko, žádná nová zásilka není. Tím, že pošta zásilku ztratila, paní B musela koupit totéž jinde, aby neprošvihla akci. Paní B je blbá a myslí si, že má nárok aspoň na něco navíc za to čekání.
|
Winky | •
|
(15.12.2014 22:39:28) Proč "paní B je blbá"?? Zaplatila, čekala, zboží nedošlo, musela urgovat, shánět jiné do daného termínu.... určitě jí to obtíže způsobilo. Chápu, že za obtíže nemohla osoba A, ale pošta, čili pokud pošta kompenzovala, kompenzovala tedy ztrátu paní B. Tím bych řekla že je to dané, paní A neztratila nic (no dobrá, čas k vyřízení reklamace na poště), paní B nervy, důvěru v danou transakci a čas se sháněním nové věci. Paní A bych přiřkla nějaké desetikoruny spojené s převodem peněz z pošty (řekněmě 50,-) a pro paní B, paní B zbytek (tedy 450, přičemž 180 je za zboží a 270 za kompenzaci).
|
Monty |
|
(15.12.2014 22:44:40) Winky, vidím to velmi podobně a překvapuje mne, že je tento názor v menšině.
|
Judy+2 |
|
(15.12.2014 22:47:17) Monty, Tobe se nikdy nestalo nic podobneho? Mne uz mockrat treba ve velkych e-shopech, ze nedodali objednane. Proste vratili zaplacene penize a hotovo. Nikdo se neptal, jak moc jsem tu vec potrebovala atd. To je stejne, ne?
|
Monty |
|
(15.12.2014 22:52:49) Judy, no, to není stejné, protože od nějakých firem neočekávám tu "osobní morálku", jsou to kolosy, má to na starost x lidí...
|
Judy+2 |
|
(15.12.2014 22:58:15) Mne to prijde stejne. Jako zakaznik ocekavam, ze mi zbozi dojde. A kdyz ne, ze mi vrati penize. Ale nenapadlo by me resit, jestli nahodou nevyziska firma neco pri ztrate balicku. Jako firma delam vse pro to, aby zakaznik mel balicek. Kdyz nekde vznikne problem, resim to tak, aby dosel jiny balicek nebo vratim penize. Az pak resim reklamaci s postou a cekam na jeji vyjadreni. Zakaznika se to uz netyka, uz ma doma nahradu nebo penize na uctu. Osobni zkusenost s reklamaci u posty nemam, ale urcite to trva dele a asi se nevraci 500. Vzdy se rika "cena do 500 Kc."
|
|
|
|
|
Judy+2 |
|
(15.12.2014 22:45:01) A kdyz se ti ti same stane treba s Alzou nebo Mall, tak taky cekas kompenzaci starosti se shanenim jine veci?
|
adelaide k. |
|
(15.12.2014 22:47:12) Presne na totéž jsem se chtela zeptat.
|
|
Alena | •
|
(15.12.2014 23:09:06) Na Alze jsem dostala poukazku na 200 kc na pristi nakup, stalo se mi něco podobného.
|
|
|
adelaide k. |
|
(15.12.2014 22:45:23) Takže pokud by se pošta rozhodla vyplatit třeba míň než 180,-, šlo by to taky na vrub adresáta?
|
|
libik |
|
(15.12.2014 23:18:55) No, to já u tebe začnu objednávat. A budu o tobě po právu říkat, že si drobet cáklá, ale že se to vyplácí. Dodám, ovšem, že doručování teda nic moc.
Jako, pokud se jednalo o nějakou osobní transakci (před mnoha lety, když ještě býval svět jiný a nebyl internet, mi např.kamarádka z Prahy posílala nějakou Bárbínu pro dítě), možná, zvlášť pokud mají obě strany tip ťop rozpočet, ale v byznyse ne. Omluva, dárek, snažit se to vyřídit rychle, ale ne dělat blbce.
|
Paradox |
|
(16.12.2014 6:19:20) Libiku, byla to čistě osobní transakce, žádný byznys.
|
libik |
|
(16.12.2014 8:44:52) No v tom případě bych se v roli paní B pomyslela své a v roli paní A bych se samozřejmě rozdělila.
|
|
|
|
|
Inaaa |
|
(15.12.2014 22:54:24) Fren mírni se a pak rovnou - paní B je blbá, dobrej fór...
Ty se mírni a já si můžu říkat co chci...
|
Paradox |
|
(16.12.2014 6:18:19) Inaaa, paní B jsem já = sama sebe označuji za blbou. To se smí, ne?
|
|
|
Citronove koliesko |
|
(15.12.2014 23:12:43) Tak či chce niečo naviac nie je dôležité, záleží na tom aké sú dohodnuté podmienky dodania tovaru. Má v prípade nedodania nárok na nejakú kompenzáciu mimo nákladov ktoré vie preukázať? Zaviazal predávajúci nahradiť škodu vzniknutú nedodaním? Z toho by som vychádzala. A nie z toho či si niekto niečo myslí a niečo chce.
|
|
|
|
*Owls* |
|
(15.12.2014 21:19:16) No já nevím, ještě jsem, naštěstí, takovou situaci řešit nemusela, ale není to tak, že když paní B platí poštovné, platí si v něm i to pojištění? Nepatří tedy vlastně celá náhrada paní B? Kdyby se jednalo o mě, tak bych byla ráda, kdyby mi prodávající vrátila peníze a poštovné, ale když to rozpitvám do důsledku, tak kdo vlastně platí druh poštovného? Paní B
Držím palce, ať se A s B nějak dohodnou a nekazí si předvánoční čas
|
Paradox |
|
(15.12.2014 21:26:02) Kamilo, naštěstí mezi A a B žádná pře nevznikla. Paní A prostě vrátila paní B 180,-Kč a paní B je ráda, že aspoň má to, co to toho vložila. Ale paní B se domnívá, že na místě paní A by jednala jinak a podělila se. Obzvlášť, když sama ví, že to paní B způsobilo problémy.
|
*Owls* |
|
(15.12.2014 21:33:01) Paradox, tak to je ještě dobrá varianta, když se nějak dohodnou Ale zajímalo by mě, jak je to vlastně "právně". Kdyby paní B řekla, že to chce obyč. a paní A zásilku přesto z opatrnosti poslala doporučeně, pak bych řekla, že pojištění patří paní A. Ale jestliže si vlastně v poštovném pojištění zásilky zaplatila paní B, z mého pohledu, patří náhrada paní B.
Ale když bude zboží posílat nějaký větší prodejce a zásilka se ztratí, asi kupujícímu taky "pouze" vrátí peníze a poštovné. Nevím, zda má kupující v takovém případě nárok na nějakou kompenzaci.
|
Paradox |
|
(15.12.2014 21:41:18) Kamilo, z pohledu paní B jí náleží když ne všechno, tak alespoň poměrná část. Jak je zde ale vidět, není tento názor většinový.
|
*Owls* |
|
(15.12.2014 21:52:45) Paradox, není většinový, ale já bych ten rozdíl rozdělila jako kompenzaci pro obě.
Judy, kdyby bylo poštovné zdarma a platila by ho paní A. Pak je mi jasný, že vyplacená částka jde za ní a ona z toho vyplatí paní B. Ale jestliže paní B zaplatí zboží a zaplatí si poštovné, pak nevidím důvod, proč by z toho měla profitovat paní A
|
Judy+2 |
|
(15.12.2014 22:18:48) Ale posta proste zaplati tomu, kdo pojisteni sjednal. Jako asi by me take napadlo, ze ta odesilajici "profituje". Ale takto je to nastavene a nenapadlo by me to zpochybnovat. Predstava, ze se mi to stane jako odesilajici ve svem obchode me docela desi - tedy to, ze bude nekdo resit, kolik mi posta da a jestli se podelim. U soukromych osob je to asi jine a zalezi na dohode. Povinnost "vyrovnat se" ale urcite neni.
|
Judy+2 |
|
(15.12.2014 22:21:19) A je to teda obchod nebo soukrome na inzerat nebo tak?
|
|
|
|
Žžena |
|
(15.12.2014 22:14:42) Paradox, adresát/zákazník na vyšší kompenzaci nemá žádný nárok, pokud to prodejce neavizoval předem, třeba "dodáme do zítra, nebo dostanete od nás xxx kompenzaci".
|
Monty |
|
(15.12.2014 22:16:45) Žženo, a tobě by to nepřišlo blbé, vzít si kompenzaci za nic? Já se přiznám, že bych paní B. poslala pět set a jiná možnost by mne ani nenapadla.
|
Žžena |
|
(15.12.2014 22:19:13) Monty, jednak jsem psala, že si nemyslím, že by odesílatelka vůbec měla šanci dostat celých 500 (osobní zkušenost se ztracenou zásilkou, 500 rozhodně nevraceli). A druhak, jelikož sama posílám ve velkém, tak vím, že to bez práce a "za nic" není. I na obchod, který se nakonec neuskuteční (vrácená nebo ztracená zásilka) já vynaložím čas a materiál. Nicméně, ačkoli jsem, Monty, díky tomuto přístupu podle Tebe "nemorální škrt", reálně coby obchodník takovéto problémy řeším daleko dřív, než z nich je průser. Tj, když se zásilka ztratí, obratem posílám náhradní, aby zákazník dostal, co si koupil, když to potřebuje, a ano, klidně jsem na tom ztrátová. Co si nemohu dovolit je vyrábět si nasranou klientelu, i když je vina na straně pošty.
|
Judy+2 |
|
(15.12.2014 22:31:21) Žženo, taky tak. Poslat nahradni zasilku, ale neresit se zakaznikem to, kolik dostanu jako kompenzaci. Casto baliky za 600 apod posilam s pojistenim do 500, aby mel zakaznik levnejsi postovne. Soucasne pocitam s tim, ze tratit pri ztrate balicku udu take ja, stejne jako "profitovat", pokud dostanu vic.
|
Točená vanilková |
|
(16.12.2014 8:18:02) Taky by mě zajímalo, jestli by se v případě, že lístky v obálce stály 600, ale zásilka byla pojištěná jen na 500, paní B souhlasila s tím, že dostane vyplaceno jen 500.
|
|
|
Paradox |
|
(16.12.2014 6:22:26) Žženo, toto byla čistě soukromá zásilka. Paní A něco soukromě prodala paní B. Další to samé zboží už neměla, nemohla ho poslat podruhé.
|
Líza |
|
(16.12.2014 8:46:57) Já se v tom asi ztrácím. Vrátila ti těch 180 korun, které jsi zaplatila? Pokud ano, co řešíš?
|
|
|
|
|
|
Sněhulka a sněhuláčci |
|
(15.12.2014 22:16:01) Tak jsem asi menšinová, ale já bych paní B dala víc. Ne vše, rozdělila bych ten zbytek mezi paní A a paní B, výše rozdělení by závisela na tom, jaké potíže měla paní B z toho, že jí nepřišlo včas to, co potřebovala. Protože paní A se nic nedělo - jen něco odeslala a pak to šlo mimo ni, ale paní B to potřebovala, třeba na to hodně čekala, třeba to bylo zboží takové povahy, že jí způsobilo hodně problémů, že ho včas nedostala, že to musela shánět jinde... podle toho bych se rozhodla o výši kompenzace navíc nad náklady paní B (tj. těch 180 plus poštovné či bank. poplatky, zkrátka celkovou částku, kterou to paní B stálo). V podstatě když nad tím přemýšlím, tak si myslím, že většinu těch peněz by měla dostat paní B. Ale být paní A, tak přiznávám, že bych si část nechala i pro sebe.
|
|
|
|
|
|
*Hanka* & Lucinka |
|
(15.12.2014 21:32:47) Logicky bych k tomu přistupovala (jsem paní A) tak, že bych paní B poslala zpět 180kč, případně nějakou korunu navíc za bankovní poplatek a k tomu omluvu s tím, že ale já za to nemůžu, protože to ztratil přepravce (pošta).
Ale když nad tím přemýšlím z druhé strany, na mnoha fakturách se píše, že zboží je majetkem dodavatele do doby úplného zaplacení celé kupní ceny.... což se stalo ve chvíli, kdy paní A odeslala peníze na účet paní B, resp. ve chvíli kdy byly peníze připsány na účet. Nestala se v tuto chvíli paní B výhradní majitelkou dané obálky? Nenáleží tedy těch 500kč jí?
|
Paradox |
|
(15.12.2014 21:39:36) Hanko, já netuším, jak to je. Kdyby zboží včetně poštovného nebylo předem zaplacené, je jasné, že by všechno náleželo paní A. Jenže bylo zaplacené včetně poštovného předem, tudíž se také domnívám, že by měla paní B dostat více, než jen to, co zaplatila. Paní B bude po této reklamaci na nule, paní A bude 320,- v plusu, přičemž obě vynaložily nějaké úsilí na dopátrání se zásilky.
|
|
|
Judy+2 |
|
(15.12.2014 21:43:36) Zasilku reklamuje odesilatel, cela castka nalezi jemu. Druhe pani zaplati 180 Kc zpet za obchod, ktery se neuskutecnil. Chapu, ze mela starosti se shanenim jinde. To bys ale pak musela chtit treba pri reklamaci pracky nahradu za to, ze jsi byla bez pracky a musela prat u sousedu apod.
|
Paradox |
|
(15.12.2014 22:06:54) To není úplně dobré přirovnání. Jde o to, že paní B platila poštovné. Předem. Bylo obsažené v té částce 180,-Kč, takže dle mého není spravedlivé, aby se na tom zahojila jen paní A.
Děkuji vám všem za názory.
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(15.12.2014 23:05:52) Ty jsi paní B?
|
|
veverkaa |
|
(16.12.2014 20:28:45) Tak jestli paní B zaplatila částku včetně poštovného 180 Kč, tak bych jí víc než 180 Kč nevrátila.
|
|
|
|
Vika |
|
(15.12.2014 22:00:32) Poslala bych zpět 180 Kč, tedy částku, kterou zaplatila.
|
|
Monty |
|
(15.12.2014 22:05:43) Zboží (zásilka) patřila paní B. Předem ji zaplatila. Takže kompenzace snad patří jí, a ne paní A...
|
Žžena |
|
(15.12.2014 22:09:39) Zákaznici patří částka, kterou zaplatila. Tj, za zboží a poštovné. Pokud dá pošta odesílateli něco navíc, patří to odesílateli. Je to pojištění, patří tomu, kdo ho sjednal (=odesílatel). Nicméně o tom, že by pošta dala odesílateli celých 500, pochybuju. To totiž není tak, že za ztracenou zásilku odesílatel dostane automaticky 500. To je maximálně 500, tj. pošta to může vyhodnotit na míň, klidně těch 180,- (cena obsahu).
|
Monty |
|
(15.12.2014 22:13:35) Žženo, ale sjednal ho za peníze paní B. Paní A na tom finančně není jaksi nijak zainteresována - peníze za zboží a poštovné obdržela a žádné své do toho nevložila.
|
Žžena |
|
(15.12.2014 22:16:25) Monty, když já na své jméno sjednám pojištění za peníze, co jsem dostala od manžela, stejně to pojištění je moje a ne manželovo. Z pohledu pošty je to naprosto jasné. Vypořádání patří odesílateli.
|
Monty |
|
(15.12.2014 22:18:02) Pohled pošty je jedna věc, moje představa o čestnosti a morálce druhá. Vzít si kompenzaci za nic, když zboží nedostala paní B., to bych jaksi nepokládala za správné.
|
|
*Owls* |
|
(15.12.2014 22:24:17) Žženo, ale u vás se nejedná o obchodní vztah. Peníze manželů jsou společné. Za naše (rodičů) peníze jsem sjednala úrazové pojištění na dceru a když si zlomila ruku, ani mě nenapadlo, že bych si peníze nechala. Jsou prostě její. Ale to není totéž, o čem je tady řeč.
|
Žžena |
|
(15.12.2014 22:27:33) Kamilo, to je jedno, jaký je to vztah. Pokud v tom obchodním vztahu (třeba v obchodních podmínkách e-shopu, kupní smlouvě atd.) není zakotveno, že zákazník má v případě nedoručení do data xx.xx. nárok na kompenzaci nad rámec kupní ceny, tak ten nárok prostě nemá. Upřímně, z pohledu zákazníka by mne ani nenapadlo něco takového požadovat. To, kolik odesílatel dostane za ztracenou obálku, se já nedozvím, a opet opakuji, těch 500 to s vysokou pravděpodobností ani nebude.
|
*Owls* |
|
(15.12.2014 22:45:07) Žženo, to tak asi ne prváně, ale z mého pohledu má na peníze větší nárok kupující Nejsem aktivní prodejce. Čas od času něco prodám na MMB a zatím jsem neměla nejmenší problém, ale kdyby došlo na tuto situaci, asi bych se s kupující dohodla ke spokojenosti nás obou. A kdyby chtěla celou částku, dostala by ji. Ty peníze prostě nejsou moje. Já jsem jí poštovné neplatila. Platila si ho ona. Já to jen poslala. A protože balení a cesta na pošto jistě něco stojí, mají prodejci často uváděno poštovné + balné a zákazník si prostě obě tyto služby platí, tak by nečekaný výnos měl patřit jemu Dle mého
Tak já jdu balit dárky. Naštěstí je posílat nikam nebudu
|
Žžena |
|
(15.12.2014 22:48:37) Kamilo, z mého pohledu má kupující nárok hlavně na to, aby dostal co si objednal. Tj. aktivně se o to starám, balíky sleduju přes net, a když vidím, že se někde po cestě zásilka zašvihla, v součinnosti se zákazníkem to řeším, než je (pro něj) pozdě. Tj. obvolávám, řeším, urguji, pošlu náhradní zásilku...
|
|
Žžena |
|
(15.12.2014 23:04:11) Kamilo, poštovné (+ případné balné) fakt není položka, na které by se obchodníci nějak napakovali. Snaha je tlačit ho dolů, aby byl nákup pro zákazníka zajímavý, nikdo nechce platit za poslání dvě kila. Zrovna z této položky zisk nejde žádný, často je spíš mírně ztrátová (a nahnaná na ceně zboží), zejména v situacích, kdy obchodník zákazníkovi účtuje poštovné v přesné výši jako pošta.
|
|
|
Žžena |
|
(15.12.2014 23:15:59) Jitys, a jsi si tím jistá? Ta 14denní lhůta, stejně tak jako výjimky z ní, je jasně daná v zákoně, a na tohle podle mne nemá vliv, jestli si to obchodník do obch. podmínek napíše jinak... protože reálně je t jeho povinnost, a napsáním něčeho do obchodních podmínek se z ní vyvázat nemůže.
|
Žžena |
|
(15.12.2014 23:18:37) No já jsem toto dost studovala v souvislosti s nutnýma změnama v obch. podmínkách po NOZ. Některé věci se samozřejmě obch. podmínkama upravovat dají, ale podle mne toto zrovna ne. Ale není to moje věc.
|
|
|
Žžena |
|
(15.12.2014 23:37:24) Jitys, ale ten článek, co jsi na něj dala odkaz, je 4 roky starý, tj. před NOZ. V zákoně, který platil před NOZ, skutečně bylo to, že ty výjimky z odstoupení od smlouvy do 14 dnů byly definovatelné v obch. podmínkách. To v novém obč. zákoníku už ale není, tam jsou výjimky z možnosti odstoupení od smlouvy jasně vyjmenovány a možnost vlastního určení výjimek v obch. podmínkách tam už NENÍ.
|
|
|
|
|
|
|
|
Monty |
|
(15.12.2014 23:01:04) Jitys, ale to snad kompenzovala cena zboží? Mmch., došel ti mail? Poslední dobou mi kromě spamu nějak nechodí žádná pošta, tak nevím, jestli odchází to, co posílám.
|
Monty |
|
(15.12.2014 23:13:03) Jitys, tak projdu odeslanou poštu a zkusím to poslat znova z jiného mailu. Posílala jsem mail asi před 14 dny...
Pokud je paní A. přímo výrobce, tak peníze za materiál jí jako kompenzace náleží, ale my nevíme, jestli jde o výrobek nebo o předmět, který jen za peníze paní B. koupila...
|
|
Citronove koliesko |
|
(15.12.2014 23:15:16) Ale aj nákup tovaru na ďalší predaj je náklad pani A.
|
Paradox |
|
(16.12.2014 6:27:49) Ženy, nešlo o žádný výrobek, šlo o zcela přízemní samolepky z Billy. Paní A další nemá a ani mít nebude.
|
Citronove koliesko |
|
(16.12.2014 8:47:10) Tak potom to je podľa mňa vzťah v zmysle občianskeho zákonníka a tým by som sa riadila.
|
|
olgaadam |
|
(16.12.2014 17:08:25) No Pradox, takže ty teď závidíš , že dostala 500 za nic... No ale to je o lidech. Já bych se rozdělila a byla bych vděčná , že mám něco na přilepšenou, ale to zjevně paní A neudělá, když je schopná si za nálepky vzít 180kč.
Je spousta lidí, kteří je rozdávají, vyhazují...
|
Martina, 3 synové |
|
(16.12.2014 17:10:39) Taky mě zarazilo, že někdo nálepky z Billy prodává.
|
olgaadam |
|
(16.12.2014 19:16:42) Mě spíš dostává to, že je někdo kupuje, za ty prachy, bych raději udělala nákup a ty nálepky dostala tak jak tak.
|
Bublenka |
|
(16.12.2014 20:36:49) No to bys musela udělat docela dost nákupů, ne jeden za 180, za ten nedostaneš ani jednu.
|
olgaadam |
|
(17.12.2014 15:30:06) No tak posledně jsem platila 310kč a dostala jsem 5 samolepek...ale hlavně jsem to myslela tak, že raději bych za ty prachy koupila třeba kafe, které někomu mohu dát, než jen tak vyhodit 18Okč. No ale nevím tedy kolik jich měla zakladatelka.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|