Bridž |
|
(23.12.2014 8:59:32) Berte název témata s rezervou, nevěděla jsem, jak to zkrátit. Spirálino téma mě přimělo k tomu víc se informovat, co vlastně u nás ve městě máme na výběr. Syn nevyhledává (zatím?) kolektiv, vyčnívat různými směry určitě bude (v dobrém i špatném), pod tlakem pracuje nerad, od 4,5 let čte (opravdu si čte knížky), velice se zajímá o praktickou fyziku (prostě jak co funguje). V žádné poradně jsme nebyli. Věděl by někdo o škole (nebo spíš učiteli), která by se pro takové dítě hodila? Zatím jsme rozhodnuti pro spádovou ZŠ Demlova (kamarádi v místě, bez dojíždění)...
|
Epepe |
|
(23.12.2014 9:31:55) Mám úplně stejného pětileťáka, ale ZŠ zatím neřeším. A zatím je pro mě (teda v případě běžného dítěte) mnohem, mnohem důležitější spádovost školy, než nějaké extrabuřty. Výhodou je, že je to blízko, takže dítě může docházet samo, což podporuje jeho samostatnost a taky předpoklad, že bude mít blízko ke kamarádům a spolužákům.
|
Bridž |
|
(23.12.2014 9:39:48) Já to taky tak vnímám. Ale pořád je tu obava, aby v běžné třídě netrpěl.
|
Epepe |
|
(23.12.2014 9:44:18) Jo, promiň, teď vidím, že nevyhledává kolektiv a čte, to můj synek je takové běžné dítko.
A co ho rozvíjet po jiných stránkách? Aby lépe zapadl? Do kolektivu chodit, knížky odložit, a jít třeba do parku hrát fotbal? Neříkám potlačovat jeho povahu, ale ukázat mu i jiné stránky života. Specializace v tak útlém věku není vhodná.
|
Bridž |
|
(23.12.2014 10:15:47) Jo, to my žijeme celkem normálně Jen bude zřejmě hůř hledat pro něj zajímavé kamarády a on ostatním naopak by mohl připadat jako "mimoň. Rozhodující asi bude osobnost učitele. Je tak těžké to dopředu odhadnout...
|
|
|
|
Wicca + wička |
|
(23.12.2014 9:44:43) Njn. Měla jsem to hlavně blízko (abych mohla chodit od druhé třídy sama, na výběrovku by mě máma musela vozit 5 stanic tramvají), bohužel ti kamarádi se nekonali. Dnešníma očima nepříliš schopná matikářka podporovala mou šikanu, když mě "za odměnu" nechala během hodiny doučovat slabé spolužáky, kteří se mi následně posmívali... Samostatná jsem byla, šťastná vůbec.
|
Epepe |
|
(23.12.2014 9:50:20) Wicca, šikana jde napříč školským systémem. Je ve výběrových školách stejně jako v praktických. Někde se šikanuje kvůli matice, jinde kvůli tloušťce, nešikovnosti, atd.
To je všechno o lidech, o učitelích, o rodičích, o výchově dítěte k sebevědomí a samostatnosti.
|
Wicca + wička |
|
(23.12.2014 10:07:24) Souhlas s tvým obecným popisem šikany. Z mého osobního příkladu však spádovost byla optimální pro mou matku, ne pro mě.
|
Bridž |
|
(23.12.2014 10:13:39) V našem případě by spádovost měla být výhodou pro něj, ne pro mě. Nebude-li, jsem pro dojíždění. A proto tohle téma. Kam?
|
|
|
Kafe |
|
(23.12.2014 10:24:41) Většina šikany, co si pamatuju, byla kvůli sportovní neohrabanosti a fyzickému vzhledu. Pokud byl někdo dobrý v matice a zároveň sportovní postavy, tak problémy neměl.
|
Bridž |
|
(23.12.2014 10:27:44) No tak to by taky mohl být problém. Ani nejezdí na kole. Ale snažíme se - my ostatní, on ani ne :-/
|
Kafe |
|
(23.12.2014 10:32:37) Dej ho na gymnastiku, takovou tu základní - naučit se kotrmelec, šplhat, apod., co dělají na tělocviku. Že je někdo neohrabaný může být pro zapadnutí do kolektivu velký problém. To pozná totiž každý. Nějaké vynikání v matematice prvňáčci moc nezaregistrují.
|
Bridž |
|
(23.12.2014 10:34:17) Nevím, jestli máš s neohrabaným dítětem zkušenost, ale ho prostě toto nebaví. Můžu se postavit na hlavu, ale je to tak.
|
Kafe |
|
(23.12.2014 10:37:49) Bridž - že ho cvičení nebaví mi tvrdí i můj prcek. Ale když ho tam přivedu, tak pak zase nechce domů.
|
|
|
Wicca + wička |
|
(23.12.2014 10:37:57) Souhlasím, ale dodávám - a sleduj, jak mu tam je. Udělejte třeba dohodu, že tam půjde pětkrát a pak se domluvíte, co dál.
Nutili mě sportovat - kolektivní sporty pro mě byly všechny velké utrpení, výkonové stres. Dneska běhám (s dcerou) orienťáky, protože tam musím taky myslet, a lezu. Jinak vše marno
|
Kafe |
|
(23.12.2014 10:58:34) Sport má být zábava, způsob hraní si.
|
Bridž |
|
(23.12.2014 11:03:25) Zkouším to a nevzdávám.
|
|
Wicca + wička |
|
(23.12.2014 11:22:27) Nj, má být. Souhlas. Ale co dělat, když povinná TV celých osm let dítě stresuje?
|
Kafe |
|
(23.12.2014 17:34:20) Ber tělocvik jako každý jiný předmět. Kdyby byl stresovaný z matiky, tak by ses s ním asi doma učila, ne? No když je stresovaný z tělocviku, tak také potřebuje doučování, tedy sportovní kroužek. A co si pamatuji ze svých studijních let - děti, co měly sportovní kroužky, nechávali i učitelé více na pokoji v hodinách tělocviku a tolerovali jistou neohrabanost v některých cvicích (třeba - sice neumí šplhat, ale chodí na karate, takže ok).
|
Yuki 00,03,07 |
|
(23.12.2014 17:38:17) tak ti nevím, já jsem spoustu věcí neuměla, nesměla v TV dělat a stresovaná jsem tím byla opravdu hodně, a že by mi mohlo pomoct doučování TV? jak asi? syn je poleno, taky nesměl , měl omezený pohyb opravdu moc, takže celkově neumí, nezvládá a něco ani nesmí. Doučování v tomto případě nebo sportovní kroužek? jo, rád se hýbe, ale kdybych ho dala do sportovního kroužku, aby se naučil a doučil, co neumí do TV, asi bych mu víc uškodila než pomohla
myslíš, že děcko s hudebním "hluchem" dáš do ZUŠky, aby se tam doučilo a mělo pak hudební sluch? výchovy přece nejde brát stejně jako výukový předměty
|
Kafe |
|
(23.12.2014 17:46:22) Yuki - na TV nechtějí žádné špičkové výkony, stejně tak na hudebce nepožadují hudební sluch.
Má dcera chodí jednou týdně do Sokola, kde dělají podobné věci, jako na TV. Není přirozeně nijak sportovně nadaná, spíše trošku dřevo, ale tělocvik je její nejoblíbenější předmět, protože i s netalentem jí jde dostatečně (co jí nejde, se doučí v Sokole), aby si ho mohla užít bez stresu. Právě ta sportovní dřívka by měla do sportovních kroužků chodit, aby se pak zbytečně nestresovala v hodinách tělocviku. Tím ale nemyslím kroužky, kde se jede na výkon. Spíše ten Sokol či kroužky všeobecnějšího rázu.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kafe |
|
(23.12.2014 10:22:27) Jde do 1. třídy? Trošku brzy na profiliaci a selekci, ne? Co nějaké kroužky s technickým zaměřením? Můj malý je také takový technik, ale má i dysfázii a ADHD, takže tam řešíme něco jiného. To tvého bych dala do spádové školy a spíše se porozhlédla po zajímavých kroužcích.
|
Bridž |
|
(23.12.2014 10:26:23) Jo, do první. Kroužky myslím netřeba, v tomto směru má dva výborné "učitele" v rodině. Jen mám strach z toho, aby se ve škole netrápil, protože mu ostatní nerozumí. Ale vidím to stejně - zkusíme spádovou školu a kdyby to byl průšvih, tak zkusíme jinde nebo v krajním případě domškolu. Jen chci vědět, co je u nás vůbec za alternativy - proto se ptám na Olomouc.
|
Wicca + wička |
|
(23.12.2014 10:30:32) http://nadani.zshalkova.cz/index.php?obsah=kontakt
|
Bridž |
|
(23.12.2014 11:03:10) O té třídě vím. Doufala jsem, že třeba někdo bude mít osobní zkušenost. Na stránkách mohou mít ledacos, ale jak to doopravdy vypadá...
|
|
|
|
moni73 |
|
(23.12.2014 10:28:39) Musim ti oponovat, ja si praveze myslim, ze selekciu potrebujes najma v 1vej triede. Aspon moja dcera ju urcite potrebovala. Pri jej povahe by prvy rocnik dopadol strasne a pocitam, ze v tretej-stvrtej triede by uz bola na prepadnutie
|
Kafe |
|
(23.12.2014 10:35:03) moni - tvoje dcera má nějaký sociální problém? Proč nezapadla? Dítě přeci může být třeba matematicky talentové, ale zároveň krásně zapadnout a být leadrem tříídy.
|
Wicca + wička |
|
(23.12.2014 10:40:13) Liško, málokdy. Systém konverguje k rovnováze - tj. málokdy má jedinec současně talent na vědu a talent na "lidi". Navíc kolektiv je velmi přísný na vybočující (tj. když jde někomu matika, kolektiv ho spíš vyčlení...).
|
Kafe |
|
(23.12.2014 10:49:19) Wicca - na běžné spádové základce jsem byla považovaná za zázračné dítě. Šlo mi vše - matematika, sport, biologie, fyzika,... Objížděla jsem různé olympiády a dobře se umisťovala. Zároveň jsem měla i sportovní talent a prý i obstojný výtvarný. Do kolektivu jsem zapadla bez potíží a byla jsem neformálním vůdcem třídy (a také jedním z hlavních zlobičů třídy ). Problém jsem začala mít až na výběrovém gymplu, kde jsem si přišla jako mimoň, protože jsem se nezajímala o alkohol, nekouřila, neulejvala se z tělocviku a celkově byla pubertou celkem nedotčená. Dobře jsem se cítila zase až na VŠ. Tím chci říci, že představa taletnovaného dítěte jako tlustého obrejlovaného chlapečka může být dosti lichá.
|
moni73 |
|
(23.12.2014 11:20:28) Este ti na to musim odpisat, lebo ty si na tom bola asi podobne ako ja, az na ten vytvarny talent... Ale gympel ma zasiahol uplne opacne, musela som viac pit, viac fajcit, viac blicovat... a aby toho nebolo dost, tak po 89 som mohla z domu utiect aj do zahranicia. mala som 16
|
|
|
|
moni73 |
|
(23.12.2014 10:48:31) je mozne, ze ma. Stale sme vo vysetrovani aspergera. Ono to zvycajne ide ruka v ruke s niecim, nie celkom ok. U malej v tridde je 12 deti, myslim, ze cca 6 detom by klasickz zs vyhovovala a boli by to klasicki dobri ziaci, par deti ma problemy so spravanim a mozno u 2-3 deti je nadanie kombinovane s problemom. Tito urcite potrebuju speci starostlivost.
|
Epepe |
|
(23.12.2014 12:40:10) Zvyčajně to ruku v ruce nejde. Jsou prostě děti s talentem na sociální vztahy, s dobrou emoční inteligencí a lidi, kteří jsou třeba spíš na tu fyziku. Netřeba je nálepkovat.
U zakladatelky mám pocit, že místo aby se radovala, z čeho její dítě talent má, spíš přemýšlí, jak by mu mohlo uškodit to, na co talent nemá.
|
Bridž |
|
(23.12.2014 12:42:39) To je teď s rychle se blížícím zápisem do ZŠ, jinak myslím, že se raduju dost a to ostatní nás zatím míjí. Ale já jsem řešič, tak teď zrovna řeším
|
|
|
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(23.12.2014 17:35:24) v Olomouci jednoznačně ZŠ Hálkova, ale myslím, že tam může jen s doporučením ppp - jen nevím, jestli do kterékoliv třídy nebo mají speciální třídu pro nadané, každopádně Olomouc má výhodu, i základka se umí postarat o nadané děti
|
|
Inka + Viki | •
|
(23.12.2014 18:04:54) Bridž, ale i ostatní z maminky budoucích prvňáčků z Olomouce, mám jen připomínku je spádovosti škol. Včera olomoucké zastupitelstvo schválilo změny školských obvodů v Olomouci, takže některým ulicím se změnila škola, pod kterou spadají. Vyhláška začne platit 1. ledna 2015, tedy 14 dnů před začátkem zápisů. Dobré, že? Nevím přesně, o které ulice se jedná, pokud vás to zajímá, všichni členové rady, včetně primátora to vědí jistě, tak se můžete obrátit na ně.
|
|
Monika |
|
(23.12.2014 21:09:57) Netuším nic o olomouckých školách, ale pokud jde o obavy z "jinakosti", tak jestli se zajímá o fyziku a čte, tak to by mu podle mého nemělo rozhodně škodit u spolužáků na 1. stupni, pokud ho nějak nebude zesměšňovat učitelka. Tyhle malé děti podle mě ještě spontánně lepší schopnosti v čemkoliv spíš uznávají a oceňují než by se mu kvůli tomu vysmívali, to je spíš typické až pro starší děti - a to by se dalo později řešit osmiletým gymnáziem. Patřím rozhodně taky k zastáncům škol v blízkosti bydliště, pokud neexistuje už předem zásadní důvod proti. A jak už bylo v této rubrice mockrát řečeno, záviset bude nejvíc na konkrétním učiteli, na škole o hodně míň (na 1. stupni).
|
Yuki 00,03,07 |
|
(29.12.2014 23:18:40) Moniko, to se teda pleteš, na 1. stupni je šikana těch jiných dětítak častá, že bys nevěřila, malý děti neodpouští a protože nechápou, čím je ten jeden tak jiný, proč reaguje divně, proč mluví o něčem, čemu nerozumí ostatní... tak ho provokují, dělají mu naschvály, zkouší, kdy zareaguje konečně normálně, jenže ty nadaný děti reagují jinak, než je normální tak to opravdu končí šikanou klidně ve 2. třídě, mám s tím bohatý zkušensoti s vlastníma dětma
|
|
|
|