| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Tvoření s deváťáky

 Celkem 59 názorů.
 HelenaPa 


Téma: Tvoření s deváťáky 

(10.9.2015 19:58:39)
Dostala jsem na krk pracovní činnosti v deváté třídě. Něco zvládneme udělat na školní zahradě, ale jinak v tom trochu tápu. Podle ŠVP bychom měli probírat i přípravu na budoucí povolání. Nechci celý rok trávit teorií. Ráda bych s nimi něco tvořila. Holky jsou v pohodě, těm můžu nabídnout cokoliv, ale kluci jsou pro mě oříšek.
Máte nějaké nápady, rady, doporučení, čím tvořivě zabavit deváťáky a zároveň to nestálo majlant?
 HelenaPa 


Re: Tvoření s deváťáky 

(10.9.2015 20:00:06)
Ještě doplním - máme k dispozici i školní kuchyňku a dílničku (tam jsem tedy nemožná).
 Ráchel, 3 děti 


Re: Tvoření s deváťáky 

(10.9.2015 20:31:48)
něco uvařte a upečte, to je pro život užitečný
 HelenaPa 


Re: Tvoření s deváťáky 

(10.9.2015 20:38:16)
Právě že to vaření jde docela do peněz. Asi bych musela předem vybrat nějakou čáístku a raději sama zařídit ingredience. Kolik by vám, jako rodičům, přišlo jako přiměřená částka na např. 5x vaření v kuchyňce na jednu osobu?

(24 žáků celkem) - pomazánka (pečivo si budou muset donést pak vlastní dle chuti), mufiny, těstovinový salát, pudinkový pohár s ovocem, slané tyčinky z listového těsta.
 Míša 
  • 

Re: Tvoření s deváťáky 

(10.9.2015 20:49:15)
Osobně mi už leze krkem neustálé shánění úžasných potřeb na pracovky, výtvarku nebo placení nějakého paušálu na pomůcky. Posledně mě rozsekal požadavek na "čtverec pytloviny" a pak "suché přírodniny" někdy koncem října. Kde pořád brát "zbytek pestrobarevné látky" "tři různé barvy bavlněné příze"
 HelenaPa 


Re: Tvoření s deváťáky 

(10.9.2015 21:01:16)
Míšo a jak by sis tedy pracovní činnosti představovala, když je problém pomůcky sehnat i zaplatit? Je podle tebe lepší do nich tlačit jen teorii?
 HelenaPa 


Re: Tvoření s deváťáky 

(10.9.2015 21:09:20)
Jo, první pomoc budou potřebovat, až se pustí do vaření ;-)
Taky mi přijde jednodušší materiál sehnat sama. Protože jen tak mám jistotu, že máme na hodinu nachystáno a nebudeme na sebe bezradně koukat (přesněji, že nebudu muset honem vymýšlet náhradní variantu)
 Míša 
  • 

Re: Tvoření s deváťáky 

(10.9.2015 21:18:25)
Asi aby paní učitelka reálně uvažovala a nepožadovala nesmyslné a neobvyklé pomůcky, to jako první, pak nechápu (to ale není problém konkrétního učitele, to vím) proč sakra škola nedokáže učitelce proplatit materiál na pracovky. Vždyť třeba zrovna jehlice, háčky, nějaké ty jehly, to by se dalo používat ve škole opakovaně mnoho let............
 HelenaPa 


Re: Tvoření s deváťáky 

(10.9.2015 21:23:45)
Aha. Bohužel problém financování školství nevyřešíme. Ve školách jsou často peníze tak blbě rozdělené do různých balíčků na různé účely, že na smysluplné věci prostě peníze nejsou. Např. mám nařízeno vést kroužek AJ pro prvňáčky. Je problém, aby mi škola koupila jednu knížku (řádově 300,-), ale kroužek dělá pro děti bezúplatně. ~d~
 Míša 
  • 

Re: Tvoření s deváťáky 

(10.9.2015 21:32:19)
Stejně jsem nezažila, že by kdy udělali něco pořádného, vždycky z toho vylezlo něco na vyhození, pokud je dítě šikovné, tvoří i bez pracovek a nešika se nic nenaučí a učka nemá čas se jim věnovat individuálně takže nešika vytvoří hrůzu jak kdyby to dělal sám doma. Máme doma x rádoby nazdobených triček a prostírání barvama na textil - vhodné max na prachovku, jakákoliv vánoční/velikonoční výzdoba víc než příšerné... To už je lepší to vaření, alespoň si udělají nějakou mňamku na svačinu.
 HelenaPa 


Re: Tvoření s deváťáky 

(10.9.2015 21:35:20)
Můj syn teda nosí ze školy docela dost povedené věci (a doma nijak tvořivý není). Asi záleží učitel od učitele.
 Citronove koliesko 


Re: Tvoření s deváťáky 

(11.9.2015 8:07:42)
U nas sa to kupuje hromadne, odhlasovali sme to v triede vzdy na zaciatku sk.roka. Nekupujeme ani vytvarnu ani nezhaname blbosti typu suche kukuricne zrna, pytlovinu, vyfuknute biele vajicka a pod. Material si nazbieraju na vychadzkach a obcas pisu prosby o nejake veci, kto ma donesie kto nema nedonesie. Zbiera sa to cely rok. Napr. po vianociach zbieraju nepotrebne ozdoby aby ich pouzili o rok na tvorenie adv.svietnikov a vencov ktore predavaju na vianocnych trhoch. Z penazi co ziskaju zase nakupia potreby. Minuly rok skola s celkovym poctom 100ziakov dostala za vianocne vyrobky 3000€. Coz mi pride fakt slusne na tak malu skolu.
 Tante Bante 


Re: Tvoření s deváťáky 

(10.9.2015 23:18:19)
Heleno, vařila jsem se sedmáky, jde to, ale je to mazec, musíš pořád hlídat nože, sporák a všechny věci s vyšší potencí zkázy, mají tendence např. ty nože házet, připadá jim to legrační.
Já jsem měla stabilní skupiny a dopředu jsme se dohodli, co se bude dělat příště, udělali jsme si rozpočet a ještě v hodině se dohodlo, co kdo přinese, což mi pak dali písemně. Fungovalo to dobře když se poprvé přesvědčili, že pokud si věci nepřinesou, dostanou nějakou papírovou práci a vařit nebudou, pak už bývali připravení, měli hodinu odpoledne, takže když někdo něco nepřinesl, vyřídili si to během oběda sami.
Kupodivu se celkem nechali utáhnout na to, že co uvařili, roznášeli po škole a do ředitelny, kdybych to nezažila, nevěřila bych tomu.
Cestou vybírání, nakupování, vyúčtovávání bych nešla, přiděláš si práci a navíc si pak tutově bude někdo stěžovat.
Důležité je, kolik pracovišť na kolik dětí budeš mít a jak si sestavíš skupiny, dtto organizace v té kuchyňce. Nesmíš je na minutu spustit z očí. My jsme měli plynové sporáky a utěrka hořela pokaždé, zapalují to schválně, protože je to legrace, chvíli s tím mávají a pak mají tendenci začít ječet a hodit hořící hadr někam mezi papíry.
 Jahala. 


Re: Tvoření s deváťáky 

(11.9.2015 8:24:26)
Tante, učím vaření 6 a 7 už třetí rok, ale pálení utěrek a házení nožů jsem nezažila a ani to nezkusili mávaj občas s noži kolem sebe spíš nešikovností a jak mluví rukama než s úmyslem. a to jsme škola plná ADHD a integrací. K nošení jídla, u nás se vybírají peníze a pak jdou nakoupit den předem jinak nevaří, když by každý měl přinést nějakou surovinu a někdo chyběl tak má celé skupina smůlu a to je dost blbý to by nevařili nikdy. vychází to na 10-5O na osobu a hodinu a vaří tak 5x ročně takže likvidační suma to není, když děcka hudraj tak jim říkám tak si nekoupíte jedny brambůrky v krámku za rohem a máte to většinou tu sumu mají hned po kapsách. Jen jednou to byl fakt problém a to jsem pobrala jako charitu a prostě dala ze svého a přišlo mi to smysluplnější než když dám tu dvacku a kafe bezdomovci.
 Tante Bante 


Re: Tvoření s deváťáky 

(11.9.2015 9:53:45)
Já jsem to zažila, resp. ostrý hod nožem jen jednou, pak už jsem to ohlídala a hlavně se mi tenkrát za to jako zázrakem podařilo prosadit ostrý flastr, který měl odstrašující funkci.
Hořící utěrky se prostě ujaly.
Byla to spíš asi specfická škola, jinde to tak ostré nebylo, ale v téhle děti třeba i o hodině zapálily dveře od záchodu.
Nemyslím si, že to souvisí s ADHD. To je věc klimatu.
 Jahala. 


Re: Tvoření s deváťáky 

(11.9.2015 10:23:01)
Věcí klimatu to asi je. My teda máme také silnou soc. menšinu, ale to co píšeš je síla a za hořící utěrku by byl postih silný. Za hod nožem by je říďa zadupal do země.
 Tante Bante 


Re: Tvoření s deváťáky 

(11.9.2015 20:06:31)
Tohle byly všechno majoritní děti.
 radka 
  • 

Re: Tvoření s deváťáky 

(11.9.2015 9:04:08)
máš tam tři moučníky
spíš bych je naučila obecné postupy - maso - dušení, pečení, jaký typ masa se na co hodí
co znamenají kuchařské výrazy - základy (typu udělej jíšku, cibulový základ, vývar apod.)
 Jahala. 


Re: Tvoření s deváťákyTo 

(11.9.2015 9:11:20)
Radko, to patří a učí se v předmětu vaření v 6 a 7.
 radka 
  • 

Re: Tvoření s deváťákyTo 

(11.9.2015 10:58:48)
tak to je o.k., pak nechápu teda, že by měli zas v devítce vařit, sama Hela píše, že to má být příprava na povolání
stejně si myslím, že by se Hela měla držet toho, co má dělat - tedy příprava na povolání, situace na pracovním trhu
návrhy na psaní životopisů, přijímací pohovory, obeznámení s některými obory byly dobré
 Jahala. 


Re: Tvoření s deváťákyTo 

(11.9.2015 11:01:28)
Ano také si myslím, než vyrábět kočkopsa držet se náplně předmětu.
 Mamča + 4 ♥ 


Re: Tvoření s deváťáky 

(11.9.2015 9:38:10)
HelenoPa..,
dcera v 7.+8. třídě měla vaření a financovalo se to tak, že se ingredience koupili. Tzn., že si děti vymyslely jídlo ( tř. hranolky, smaž.sýr, tatarka ), tak se podělily, kdo donese kolik ks brambor ( na ty hranolky ), kdo donese sýr, kdo strouhanku, mouku, vajíčko, mléko a kdo tatarku + olej. ~d~ peníze jsme nedávali, jen když něco nebylo z toho doma.
 Analfabeta 
  • 

Re: Tvoření s deváťáky 

(10.9.2015 20:05:33)
Jéje, to nych brala hned! Což zkusit nejdřív něco uvařit ( to můžou umět i kluci, to se jim neztratí. Kluky bych si koupila třeba gulášem), pak lepit nějaké modely, zkusit korálkování, drátkování, ono se něco najde. Já bych s nimi zkusila vypalování do dřeva nebo intarzie, ty nejsou složité, ale chce to různé dřevěné dýhy, stříhala bych to klidně nůžkama a lepila na prkýnka. Jéžiš, já bych se s nimi tak vyblbla, že by ani nechtěli domů!
 HelenaPa 


Re: Tvoření s deváťáky 

(10.9.2015 20:34:29)
Díky, na korálkové vánoční ozdoby se chystám určitě.
Vařit můžeme jen omezeně, protože máme jen 45 minut uprostřed vyučování, takže nejde udělat dvojhodinovku. Mám v plánu nějakou pomazánku (mají to před velkou přestávkou, tak si zrovna nachystají sváču), možná pudinkový pohár s ovocem a možná třeba mufiny nebo těstovinový salát.

Lepení modelů je super nápad. To nechám dělat kluky, když bych měla něco "jen pro holky"(pletení, háčkování).
Vypalování do dřeva zní dobře, jen mám trochu strach o bezpečnost.
 Anni&Annika 


Re: Tvoření s deváťáky 

(10.9.2015 20:40:22)
co nejakou metodu nafouknuteho balonku co se oblepuje novinovym papirem a k tomu potrebujes jen noviny, nafoukly balonek, lepidlo na tapety, barvy. Deti tady na gymplu delali na velikonoce velikonocniho zajice, tak na vanoce treba nejakou vanocni dekoraci jako soba, ci postavu skritka ci co ja vim, velkou sisku...proste nejake deko.
A nebo adventni venec...nasbirat sisky, horkou pistoli mozna mas, jedine je koupeni vence v obi, ci by ho deti mohli sami delat treba z prouti ci vetvi /svazat dratkem/...

 HelenaPa 


Re: Tvoření s deváťáky 

(10.9.2015 20:44:10)
Díky, věnce jsou dobrý nápad. Měla bych zjistit, kde máme nejblíž nějaké použitelné proutí a vyrazíme na vycházku :-)
 Anni&Annika 


Re: Tvoření s deváťáky 

(10.9.2015 20:51:07)
hele, ted me napadlo, jestli mate tu dilnu...my kdysi na ZS delali vanocni svicen. Nejake prkynko co jsme urizli pilkou a odbrousili, na to vetvicky a svicky...mohla bys tam vyuzit i tu dilnu. Ci vesacek na klice /proste neco jednoducheho/. My tenkrat taky delali krabicku /ze dreva a sololitu/ a krmitko.
 Analfabeta 
  • 

Re: Tvoření s deváťáky 

(11.9.2015 9:02:06)
Lidl mívá občas v akci vypalovačky, stojí to cca 200,- Kč a má to vyměnitelné hroty, v nouzi se to dá dělat i s pájkou. Jsou to pak úžasné výrobky i od nešiků. Dají se dělat úžasné dřevěně šperky, které stačí jen nalakovat a pověsit na šňurku.

Co se týče vaření: já s dětmi kdysi ve škole pekla, třeba housky, kynuté buchty a tak. Ráno jsme zadělali těsto, přes dobu vyučování to nakynulo a pak jsme pekli. Mělo to výhodu, že toho bylo za pár kaček hodně. U nás to teda nakonec dopadlo tak, že jsme vybrali po pětikoruně (ale na dítě to byly tak 3,- Kč)a já jsem nakoupila suroviny. Nakonec to dopadlo tak, že děti z jiných tříd ucítily pečivo a začaly loudit. Tak jsme jim to regulérně prodali a nikdo s tím neměl problém, prostě děti věděly, že ony nekupovaly suroviny a ani do toho nedaly tu práci. Tím si moje skupina v naprosté pohodě vydělala na další suroviny a příště jsme zadělali víc, aby se dostalo na všechny. Ve finále to nikoho z mých dětí nestálo ani korunu a spokojení byli i ti, co koupili. Moje děti viděly i kalkulace, napsala jsem jim nejen recept, ale i přesně spočítaly, kolik všechno stálo (nepočítaly jsme teda vodu a elektřinu, to platila škola). Měly to teda zároveň i jako praktické cvičení do matematiky.

Já se taky snažila sbírat materiály, kde se dalo, přírodniny a tak. Ono se totiž dají oběhnout i různé firmy a požádat je o odpady, co už nepotřebují. Textilní firmy, prodejna látek (tam mají třeba trubky, co se na ně namotávají látky) a co já vím které ještě. Z toho se pak tvoří, akorát to chce zapojit fantazii. Co jsem ale teda ze srdce nesášela, byly např. výrobky z petek a tak, připadalo mi to, jako by si děti žebráků hrály s odpadky na smetišti.
 Brita 
  • 

Re: Tvoření s deváťáky 

(10.9.2015 20:17:53)
Co trička? Batikování, savování, barvy (fixy) na textil.
 Lada2 


Re: Tvoření s deváťáky 

(10.9.2015 20:26:24)
Dcery v rámci toho předmětu chodily na exkurze do škol, závodů, na burzu škol atd. Taky si zkoušely napsat životopis, hledat školy na netu. Nic netvořily.
 Bedunka 


Re: Tvoření s deváťáky 

(10.9.2015 20:48:16)
Nic proti vaření a batikování, ale připadá mi velká škoda, že budou mít kluci na pracovní činnosti někoho, kdo nezvládá dílny. Syn v šestce právě chodí do dílen, vyrábí ze dřeva svícny, poličky...
 HelenaPa 


Re: Tvoření s deváťáky 

(10.9.2015 20:58:16)
Bedunko, chápu, že je škoda, že se k tomu kluci nedostanou víc. Ale podle ŠVP máme letos jen zahradu a teorii "pracovního trhu". Chtěla jsem jim to jen zpestřit (a doufat, že mě nikdo nesprdne za nedodržení ŠVP).
Loni prý v dílnách vyráběli kladivo (uříznout a otvarovat kus železa, díru jim provrtal pan školník, pak si dělali i topůrko), takže něco si v dílnách vyzkoušeli.
 Pam-pela 


Re: Tvoření s deváťáky 

(11.9.2015 9:51:55)
Bedunko, přesně.....mě taky docela štve - to vymýšlení nějakých umělých činností v příslušné hodině.
Spousta kluků nemá doma táty ani jiný chlapský vzor, co by jim ukázal, jak se postavit k základním pracovním činnostem a ani ve škole už nevidí, jak vypadá šroubovák, pájka, vrtačka, šupléra atd...přestože je tomuto předmětu vyhrazena jedna hodina týdně.
Holky zas neumí vzít do ruky jehlu a nit, přišít si knoflík, za nebo šít dírku, uháčkovat ani krátký sloupek.
(Co pamatuju, měli jsme v osmičce dílny i my holky - jsem docela šikovná i na "mužské" práce" a spouta mých dovedností pochází odtamtud, tvořili jsme docela složité věci, třeba krabičky se světýlkem, kterou jsme fakt vyrobili celou - nařezali, ošmirglovali, slepili, natáhli drátky, spájeli, připojili vypínač, žárovku atd....dělali jsme věšáky na nářadí, pracovali se dřevem, s kovem, vrtali...
Jinak klidně bych ukázala práci se šrouby, s hřebíky, nýty, cvočky, s pájkou, vrtačkou, lepení duší, třeba druhy různých promazávacích olejů - prostě věci, co ty děti pak vážně využijou v životě.

Jinak s takovýmhle nevyužitým předmětem to je podobný případ jako předmět Finanční gramotnost ve třídě našich dětí - prostě vyplnění dané hodiny něčím často nepotřebným, nezáživným...zbytečným.



Poku to neučí někdo, kdo ví, CO učit a jak.-...tak snad by ten předmět vůbec nemusel v rozvrhu být, je to aprd.

 Alena 
  • 

Re: Tvoření s deváťáky 

(11.9.2015 10:07:06)
Poku to neučí někdo, kdo ví, CO učit a jak.-...tak snad by ten předmět vůbec nemusel v rozvrhu být, je to aprd.

tak s tim souhlasim. ALe to, co popisujes by mel snad pokryvat predmet pracovek Dilny v nizsim rocniku? Navic na dilny je potreba aspon dvojhodinovka, ne?
 Pam-pela 


Re: Tvoření s deváťáky 

(11.9.2015 10:15:51)
Aleno, já už se ve školství nepohybuju delší dobu, tak nevím.
Naše děcka (loni 8. a 9. třída) je rozhodně neměla.
Pracovali sice na pozemku, hrabali, kypřili a ryli, ale nic neřezali, nezatloukali, nešroubovali, nelepili (krom papíru), ani nevrtali, dělali věci, co je nebavili a jen proto, že tam být museli. Přitom tvořiví jsou oba ažaž, i šikovní a taková práce smyslupná je baví.

Včera jsem koukala na Polreicha a je to přesně o tom - osnovy se plní, předměty existují, ale prakticky je to z velké části nepoužitelné do života (a tam i do práce)....teda bych řekla - zbytečné vyplňování hodiny nesmyslnostma.
Ne že bych to zjistila včera u sledování TV, vlastně i proto jsem ze školství odešla.
 Alena 
  • 

Re: Tvoření s deváťáky 

(11.9.2015 10:26:27)
" zbytečné vyplňování hodiny nesmyslnostma." tak na to by se dala napsat oda. Je to bezradnost, co se skolstvim, ale vzdycky, kdyz sem da nekdo nejake podobne tema tak me to znovu rozcili.
 Jahala. 


Re: Tvoření s deváťáky 

(11.9.2015 10:30:50)
Tohle co píšeš mají dělat v jiném předmětu. Předmět o který jde, je spíš k volbě povolání, oboru který chce žák studovat na SŠ nebo učilišti. Měli by tam dělat věci jako rozebrat co se pod kterým konkrétním oborem skrývá, psaní životopisu a podobně, dílny a vaření už měli a 9 už asi rybičkovou pomazánku zvládnou takže taky žádná hitparáda a nic jiného za hodinu z vaření nezvládne. Kdyby mi někdo řekl, že chce do kuchyňky na hodinu s deváťáky byla bych dost nedůvěřivá a dost neochotně půjčovala klíče, protože nevím co by dělali aby to mělo smysl a aby během 45 minut zvládli i pořádně uklidit.
 Pam-pela 


Re: Tvoření s deváťáky 

(11.9.2015 16:12:08)
Jahalo, já nevím, co to je za předmět...nadpis zněl - Tvoření s deváťáky.
Předmět příprava na povolání určitě není špatný nápad - já bych osobně pojala tak, že teorie a rozbor toho kterého povolání do určité míry, ale taky by bylo vhodné některá ta pracoviště navštívit, poznat prostředí, pozvat si nějakého odborníka z oboru a tak. :-)

Já jsem hodně pro praktické věci, teorie fajn, je potřeba, ale nestačí.
Co je platné, že děti dokážou leccos odříkat, když to nenajdou a nepoužijí v reálu, protože to neumí.
 Daniela 
  • 

Re: Tvoření s deváťáky 

(11.9.2015 18:36:47)
Pam-pelo, souhlasím s tebou, ale mám k tomu dvě poznámky:
1. "jak se postavit k základním pracovním činnostem" jde ve škole jen ukázat a vyzkoušet si, cvik chce čas - času ve školním rozvrhu je omezeně a činností je hodně. Aby se dařilo opakovaně, to chce trénink, ke kterému v plné šíři není, bohužel a věř mi, na ZŠ prostor. :-(
2. v dnešní době bych nedělila programově činnosti na klučičí a holčičí: myslím si, že každá holka by měla umět "vzít šroubovák do ruky" a kluk "si přišít knoflík". :-)
 HelenaPa 


Re: Tvoření s deváťáky 

(10.9.2015 21:00:18)
Jo, mám AJ. Jenže to je tříhodinový předmět a na základce máme úvazek 22 hodin. Takže prostě mi přidělili hodinu pracáku. Nejdřív mi zástupkyně slibovala, že budeme moct dělat "práci s technolegiemi" - jít na vycházku, vzít foťáky a mobily, nadělat fotky, pak je v počítači upravovat, a pod. Jenže pak na stejnou hodinu v rozvrhu dala jiné třídě informatiku a já jsem ostrouhala.
 HelenaPa 


Re: Tvoření s deváťáky 

(10.9.2015 21:02:32)
A k povídání anglicky - CLIL si z toho klidně udělám, ono jim to neublíží.
 jorad3 


Re: Tvoření s deváťáky 

(10.9.2015 20:59:11)
A co aby si společně vytvořili něco jako tablo. Určitě mají v mobilech plno fotek. Nebo stejný trička. Také by jste mohli připravit - nějaký zábavný den nebo soutěže.
 HelenaPa 


Re: Tvoření s deváťáky 

(10.9.2015 21:01:38)
Tablo je dobrý nápad, píšu si na seznam. Díky.
 TiNiWiNi 


Re: Tvoření s deváťáky 

(10.9.2015 21:06:29)
Učitelka výtvarky nás vzala ven a obkreslovali jsme na A3 progresem různé povrchy..napadá mě obkreslovat značky aut nebo pneumatiky.
 Eržika. 


Re: Tvoření s deváťáky 

(10.9.2015 21:15:16)
Teorie pracovního trhu?
Není to úplně tvořivé, ale komplet materiály i metodika zde:
http://www.nazemi.cz/cs/metodicke-materialy

Jinak, já bych raději něco smysluplnějšího, než "a teď milí žáci si vyrobíme to a to"...
Klidně hry s projektovým výstupem, nějaké zjišťování postojů k zaměstnání, ke studii...

Jo, jsme zmlsaná školama, kam chodí děti, respektive děti chodí proto, že mi školy dávají smysl...
 HelenaPa 


Re: Tvoření s deváťáky 

(10.9.2015 21:18:49)
Eržiko, z teorie mám v plánu je nechat každého zjistit nějaké informace o různých povoláních - jaké to má nároky, co to obnáší a vynáší, budou "hledat práci" různými způsoby - inzertní noviny, úřad práce (exkurze), internet, zkusí si udělat pracovní pohovor.

Ale přijde mi, že i slovo činnosti je z názvu předmětu důležité a nechci dělat jen "teorii".
 Eržika. 


Re: Tvoření s deváťáky 

(10.9.2015 21:36:05)
Vzpomínám, co jsem dělala v poslední době "beznákladově":

- indiánský rozháněč snů (sehnat peří od hus - zrovna se zabíjejí)
- amulet Ojo de dios
- hudební nástroje (z roliček od kuchyňských utěrek)
- věci z černého drátu (stojí ho železářství kolo 50 Kč) - zápichy, věšáček, brouci, motýli
- recy z PET lahví
- koláž na jakékoliv téma (skupinově)
- lampiony na čajovky ze sklenic (polepit prostříhaným papírem + černý drát + listy)

Doporučuji Pinterest.
 HelenaPa 


Re: Tvoření s deváťáky 

(10.9.2015 21:42:30)
Díky moc, to zní zajímavě. ~x~
 Eržika. 


Re: Tvoření s deváťáky 

(10.9.2015 21:47:19)
Oni tvoří i deváťáci rádi, ale je dobrý jim to nějak podat... příběh, souvislosti, reálie.

Mrkni na ty materiály Nazemi, ty jsou hodně zajímavý, a dá se k tomu vymyslet.
 HelenaPa 


Re: Tvoření s deváťáky 

(10.9.2015 21:52:35)
Děkuju, mrknu na to, odkaz už mám uložený. Teď bohužel musím pokračovat v sepisování individuálního vzdělávacího plánu. To papírování mě jednou zabije.~8~
 Eržika. 


Re: Tvoření s deváťáky 

(10.9.2015 21:57:23)
Soucítím. Naštěstí to nemusím řešit (navzdory PPP)...

Tahle by byla pro deváťáky:
http://www.nazemi.cz/cs/manual-saty-delaji-clovekaa-kdo-dela-saty
 Analfabeta 
  • 

Re: Tvoření s deváťáky 

(11.9.2015 9:07:57)
Taky by byla dobrá možná nějaká exkurze k nějakému řemesníkovi do dílny, do pekáren apod,. i kdyby se to mělo konat polovinu odpoledne.
 Yuki 00,03,07 


Re: Tvoření s deváťáky 

(10.9.2015 21:58:42)
vaření baví kluky i holky, ty teda radši pečou

já jsem měla k dispozici kuchyňku s dvěma troubama a asi pěti dviouplotýnkama a tak se děcka samy dělily do skupinek, každá skupinka se domluvila, co kdo přinese a co z toho uklohní

někdy chtěli poradit, někdy jsem jim dala svůj recept, ale suroviny si poctivě nosili, problém nebyl nikdy
 Jahala. 


Re: Tvoření s deváťáky 

(10.9.2015 23:12:29)
Za hodinu nestihneš ani udělat tu pomazánku tak aby bylo v kuchyni pořádně uklizeno, muffiny ani omylem, možná tak tříminutovku v mikrovlnce, ale max do hlubokého talíře a tak max 4 talíře vyklopit a naporcovat jako dort. Uháčkovat hakisák by mohlo bavit i kluky. Jinak smyslu plné mi přijde probrat nabídku SŠ a učilišť a vysvětlit jim co se pod oborem skrývá a jakou to pak znamená práci a najít na těch povoláních klady a zápory. Naučit pořádně psát životopis a průvodní dopis, a naučit vyplnit různé formuláře, složenky a třeba projet nabídky práce a zjistit jak se tam dá dojíždět i na směny a vypočítat náklady na cestu, aěco floristikyby věděli kolik projedou a kolik jim zbude z nabízené mzdy a aby věděly, že když je 15 OOO hrubého reálně je to tak 12 000 čistého takže vrazit do dojíždění 4000 je fakt moc. U nás je ten předmět uvedení do reality dospělých, takže i zkusit rodinný rozpočet. podle mě už na tvoření no možná ty věnce. Podle mě je tam ta teorie důležitější.
 Jahala. 


Re: Tvoření s deváťáky 

(10.9.2015 23:15:40)
Jinakpokud chceě CLIL tak v různých zemích se životopisy píší různě tak Napsat správně životopis pro německou, anglickou a jinou firmu v zahraničí by mohlo být zajímavé.
 Vítr z hor 


Re: Tvoření s deváťáky 

(11.9.2015 8:19:58)
Já teda žasnu, co si kdo myslí, že budou deváťáci (kluci) dobrovolně, nebo dokonce radostně vyrábět. Věřila bych nějaké to vaření a molotovovy koktejly (což je, dle vyprávění Tante, v podstatě totéž).
 Alena 
  • 

Re: Tvoření s deváťáky 

(11.9.2015 9:00:38)
"podle ŠVP máme letos jen zahradu a teorii "pracovního trhu".

Kdyz to ctu, tak me to teda dost desi, takove "co s casem". Predstava, ze mam ve skole patnactilete dite pred prijimackama, tak bych chtela, aby se v tomto predmetu zabýval presne tim co tu psala tusim Lada - vyberem skoly, exkurzemi, nacvikem pracovniho pohovoru,jak psat zivotopis, zakladni financni gramotnosti, co delat s nezamestnanosti, co je urad prace, co je socialni a zdravotni pojisteni atd. Povazuji to za velmi uzitecne a teoreticke mi to vubec nepripada. Vubec nevim proc by mely deti neco vyrabet? Patnactileti? Vzdyt to jsou strasne predmety, bez uzitku, co se nosi ze skoly (a to mluvim o prvnim stupni), batikovat? vypalovat do preklizky? K cemu je to dobre? Jen hora kycu.
Vareni by jeste bylo ok, ovsem poradne a spravne vareni cili pokud bys na predmet nemela jen 45min. Nezlob se ale patlat pomazanku nebo rezat pouze listove testo je cinnost vhodna pro skolku, tady tim jen zabijis cas.
 Daniela 
  • 

Re: Tvoření s deváťáky 

(11.9.2015 17:41:52)
Ono hodně záleží na tom, co máte ve svém ŠVP. :-)
Volba povolání bude asi způsob, jakým jste ve škole (ŠVP) pojali tematický okruh Svět práce v RVP ZV (http://www.nuv.cz/file/318/, str.88-89).
Moc konkrétních ukázek z výuky nemám :-(, na rvp.cz k tomu toho tolik není, z komerčních věcí (pokud najdete finance) zkuste Volba povolání (Raabe, http://dobraskola.raabe.cz/clovek-a-svet-prace-na-2-stupni-zs/c-1130/).
Za sebe říkám, že jde především o to, aby deváťák získal představu o možnostech
a pravidlech uplatnění na trhu práce, představu o svých silných a slabých stránkách a sebedůvěru, pokud jde o vlastní pracovní schopnosti, schopnost dalšího rozvoje i své budoucí uplatnění. To je trochu neurčité blabla, takže co jsem s deváťáky dělala:
Různé testy (ne školní!, ale třeba IQ, emoční inteligence, introvert/extrovert apod.) - to je bavilo, nenutila jsem je zveřejňovat výsledky, šlo o to, aby si každý ověřil, co mu jde, v čem je dobrý a v čem má rezervy, jak je na tom.
Bavili jsme se o tom, co by chtěli dělat, až budou dospělí, a proč, co k tomu budou potřebovat - směřováno ke kvalifikaci a jejich možnostech. (Řešila jsem i odpovědi:"Já se fakt těšim, až ze školy vypadnu a budu moct celej den sedět v hospodě a pít pivo."
"Hm, aha. A kdo ti to bude platit? Máš to rozmyšlený?")
Tip na aktivitu (byli jsme online, zabrala několik hodin... řešili jsme tedy průběžně v několika týdnech):
Vybrali si inzerát, který hledal zaměstnance na pozici, kde by se jim líbilo.
Podívali se na požadavky a za úkol měli si naplánovat, co pro splnění požadavků bude třeba podniknout (doučit se, vystudovat, jakou školu, kurz...). Bavili jsme se o tom.
Zkusili si napsat životopis a motivační dopis (ideálně, jakože už studia mají za sebou, pokud to bylo třeba). To zabere dost času - výhoda je, když lze spolupracovat s učitelem čj, kde se životopis také řeší. Online na stránkách HR agentur jsou k dispozici rady a šablony.
Jinak také (to nemám vyzkoušené, ale kolega to praktikoval) je dobré žáky seznámit s tím, jak funguje Úřad práce a možnost rekvalifikací - u nás byl Úřad práce vstřícný a kolega ho se žáky navštívil a bavili se o tom, jak funguje a o situacích, kdy ho možná budou potřebovat.

Ono toho je dost. To jen ve stručnosti :-).

Přeju vlídné deváťáky ;-) a úspěch.

 HelenaPa 


Re: Tvoření s deváťáky 

(12.9.2015 19:09:56)
Danielo, díky za věcné připomínky. Ten nápad s inzerátem se mi moc líbí. Pech je, že nemůžeme tou dobou k internetu, ale vymyslím nějakou offline variantu.
Zatím jsem se jich ptala, jaké mají představy o budoucnosti a víc než půlka naprosto netuší a nedokáže ani říct jestli spíš manuální práce nebo studium. Zbytek ví přesně, že novinářka, sekretářka a astrofyzik :-)

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2025 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.