| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Jak vysvětlit třeťákovi psaní předložek?

 Celkem 24 názorů.
 neznámá 


Téma: Jak vysvětlit třeťákovi psaní předložek? 

(21.10.2015 19:50:54)
Nerozlišuje nebo neslyší je v textu, takže napíše "nastole, vevodě, vdomě" a vůbec mu to není divné. Už jsem celkem zoufalá, rozlišuje jenom pár spojení, které se naučil nazpaměť. Jedná se o dysfatika a vlastní i jiné dysdiagnózy.
Zkoušíme to i přes kartičky, ale bez úspěchu.
 radka 
  • 

Re: Jak vysvětlit třeťákovi psaní předložek? 

(22.10.2015 8:00:19)
a nedá se to trénovat tak, že budete cvičit jen samotné předložky?
jako nad - vylezete nad něco, dáváte věci nad druhé věci atd.
to samé pod a tak - jako aby pochopil tu samotnou předložku
(je to ale jen laický pohled, nerozumím problematice dysfázie)
 neznámá 


Re: Jak vysvětlit třeťákovi psaní předložek? 

(22.10.2015 8:57:38)
Je toho na ně moc.
S přehledem dává tvrdé a měkké souhlásky, ale klidně napíše ofce nebo fčela. Teď se začali učit vyjmenovaný slova po B, vyjmenuje je, ale už si neodvodí příbuzné slovo.
A o angličtině ani nemluvím, už jsem s ním byla u dětské lékařky, jestli dobře slyší, protože si sice slovíčko zapamatuje rychle, ale slyší neuvěřitelný patvary.
 sarmi 


Re: Jak vysvětlit třeťákovi psaní předložek? 

(21.10.2015 19:59:28)
tak to je typicke pro poruchu sluchoveho vnimani, s nimz maji dysfatikove zpravidla potize. jak pises o kartickach, to je moc dobre - zrakova opora. k tomu si vezmete napr. dve vicka od petky a trenujte s vyslovovanim. kdyz vyslovi "do" posune k obrazku jedno vicko a vyslovi "domu" posune k obrazku domu druhe vicko. je to tzv. multisenzoricky zpusob - mluvi, vidi a jeste doplnuje pohybem.
kazde z tech dvou slov ma zhmotnene v tom vicku. je to ale beh na dlouhou trat.

samotne psani predlozek a predpon, jejich rozlisovani se uci az ve 4.tride. toto je specificka chyba, kterou by mel mit uvedenou ve zprave z vysetreni z spc (pokud neni, pozadat o doplneni) a p.ucitelka toto muze v diktatech zohlednovat a nehodnotit.
 sarmi 


Re: Jak vysvětlit třeťákovi psaní předložek? 

(21.10.2015 20:09:22)
pisu, je to beh na dlouhou trat. je treba denodenne trenovat, zalezi na hloubce vady a milionu jinych drobnosti...
to zohledneni se tyka znamkovani, nema to samozrejme souvislost s tim, ze to rychleji pochopi.
 neznámá 


Re: Jak vysvětlit třeťákovi psaní předložek? 

(21.10.2015 20:10:25)
V IVP přímo toto nemá, požádáme o doplnění. A vyzkoušíme i víčka. Děkuji
Běh na dlouhou trať je u dysfatiků všechno, to neřešíme.~;)

 sarmi 


Re: Jak vysvětlit třeťákovi psaní předložek? 

(21.10.2015 20:14:27)
ono jde o to, jestli ti vadi, ze to ucitelka pocita jako chybu. v tom pripade by mel narok na ulevu.

druha vec je to trenovani samotne, chce to co nejvice multipristupu.
napadlo me jeste pri tom vyslovoani krokovat. "do" - jeden krok dopredu, "domu" druhy krok.

hodne stesti.
 Delete 


Re: Jak vysvětlit třeťákovi psaní předložek? 

(21.10.2015 21:17:06)
sarmi,

mám dotaz. Dneska jsem psala s druháky diktát vět, rozhodně ne první. Každou větu přečtu jako celek, pak jedno slovo za druhým, ale schválně neslabikuju, protože někteří to pak oddělují po slabikách. No a nevím, co se dneska dělo, ale většina napsala ty věty (všechny, nebo skoro všechny) jako jedno slovo. A to jsme si ještě u některých schválně opakovali, kolik je v té větě slov. Protože se to stalo tolika dětem, nemyslím, že by šlo o problém se sluchovým vnímáním. Ale potřebovala bych na zítřek nějakou reakci na situaci, nějaké cvičení, které je nakoplo. Akorát tolik víček nemám a prostor na kroky taky ne ~7~.

Často skládáme rozstříhané věty, ale tentokrát potřebuju něco, co jim pomůže si uvědomit ten problém u psaní.

Nějak mě to zaskočilo.
 Yuki 00,03,07 


Re: Jak vysvětlit třeťákovi psaní předložek? 

(21.10.2015 21:30:27)
Delete, tak to zkus opačně - říkáš, že skládáte věty z jednotlivých slov, tak zkus udělat hada a toho naopak rozstříhat na jednotlivá slova, a to včetně předložek a spojek
 Delete 


Re: Jak vysvětlit třeťákovi psaní předložek? 

(21.10.2015 21:43:10)
Yuki,

jo, to děláme taky.

Navíc jsem jim při opravování toho diktátu ta slova oddělila.

Ale nakoplas mě....já to chci spojit přímo s tím psaním a napadá mě, že jim prostě udělám tabulku a budou to psát do jednotlivých okének. A bude jim to muset vyjít.
 Yuki 00,03,07 


Re: Jak vysvětlit třeťákovi psaní předložek? 

(21.10.2015 21:46:32)
nedělala bych tabulku, zkusila bych opravdu jenom toho hada, ať sami přemýšlí. Když uděláš tabulku, hrozí dva problémy - když budou okýnka stejný, třeba někomu nedojde, že do stejně dlouhých políček mají patřit nestejně dlouhá slova
když uděláš různě dluhá políčka, napovíš jim zase až moc
 Yuki 00,03,07 


Re: Jak vysvětlit třeťákovi psaní předložek? 

(21.10.2015 21:47:20)
joa ty věty z hada můžou přepsat správně do vět - skřítek sebral mezery mezi slovy :)
 Delete 


Re: Jak vysvětlit třeťákovi psaní předložek? 

(21.10.2015 21:54:52)
Yuki,

na skřítky jsem je neutáhla ani loni ~l~. Je to dost netypická třída...
 Delete 


Re: Jak vysvětlit třeťákovi psaní předložek? 

(21.10.2015 21:52:51)
Yuki,

no oni hada dělají v pohodě, to právě není nic, nad čím by extra přemýšleli. Navíc já jim to fakt diktovala po jednotlivých slovech, takže nebyl důvod, aby jim to splynulo. Myslím, že došlo spíš k tomu, že ty věty byly příliš snadné a oni si je vždycky zapamatovali a neposlouchali, co jim říkám, což je každodenní klasika.

Tím, že jim dodám něco, co je donutí to pero na chvíli zvednout (podmínka - přes čáru se nepíše), budou snad lépe vnímat.
 Yuki 00,03,07 


Re: Jak vysvětlit třeťákovi psaní předložek? 

(21.10.2015 21:54:35)
hodně štěstí :)) pak dej vědět, jestli to nebylo jenom dnešním blbým počasím, někdy děcka ragují divně právě na to počasí
 Delete 


Re: Jak vysvětlit třeťákovi psaní předložek? 

(21.10.2015 21:56:43)
Já vím. U nich to má většinou vliv na chování, samozřejmě k horšímu. Ale dneska navenek působili pozornější a naladěnější než obvykle, bystře reagovali, všechno šlo snadněji...tak jsem pak čučela do sešitů dost vyjeveně ~8~.
 TaJ 


Re: Jak vysvětlit třeťákovi psaní předložek? 

(21.10.2015 22:13:33)
Yuki, super nápad s tím hadem na rozstříhání, to určitě zkusím....můj druhák, taky dysfatik někdy ta slova taky různě pospojuje...ne zase tak moc, ale dost často jo...akorát on to spojuje nejen když mu diktuju, ale i když si píše něco sám od sebe...pořád si tu teď sepisuje nějaké příběhy, nebo maluje komiksy a někdy to luštit, to je tedy něco....a tohle by se mu mohlo i líbit:-)
 Martina, 3 synové 


Re: Jak vysvětlit třeťákovi psaní předložek? 

(21.10.2015 20:44:27)
Obrázek stolu / domu a k němu dopisovat předložky.

Je to běh na dlouhou trať: měsíce, roky - a není jistý výsledek. ~n~
 Eva 
  • 

Re: Jak vysvětlit třeťákovi psaní předložek? 

(21.10.2015 21:01:26)
Mám tedy dítě bez oficiální diagnózy, ale s tímto taky bojovala. Pomáhala - ale bylo to na dlouho - pomocná otázka: "O čem je tam řeč? O?" A malá odpověděla třeba "o domě" - dbala jsem na to, aby mezi "o" a "slovem" byla výrazná mezera, když jsem to po ní zopakovala. A potom už dovysvětlení, že TO SLOVO je "dům" a to předtím je PŘEDložka.
Trénovat, trénovat, trénovat, neztrácet nervy.
 Yuki 00,03,07 


Re: Jak vysvětlit třeťákovi psaní předložek? 

(21.10.2015 21:25:54)
mám taky třeťáka a má podobný problém. Pomáhá mu uvědomit si, že se dá říct "na mým stole, na žlutým stole" takže to není nastůl, ale stůl

a pomáhá čtení, moc číst, konečně se zamiloval aspoň do komiksů, takže vidí ta slova

a taky je super, že mu učtelka řekne, že má v diktátu chyby, ať si je jde najít a opravit, a on to přečte ještě jednou a většinou chyby najde
 ivaxx 


Re: Jak vysvětlit třeťákovi psaní předložek? 

(21.10.2015 21:32:02)
Nečtu diskuzi, nevím, zda se neopakuji.
Svého syna dyslektika jsem to učila tak, že předložka je tehdy, mohu-li si mezi ní a slovo říci ten, ta, to.

Na TOM stole, v TÉ vodě, u TOHO lesa... kde to nejde, není to předložka, ale předpona.
 Yuki 00,03,07 


Re: Jak vysvětlit třeťákovi psaní předložek? 

(21.10.2015 21:33:57)
SKoro stejně :) jen u nás ty zájmena nějak hůř chápal, pomohlo až použití konkrétních slov, třeba ty barvy
 Evžíček 


Re: Jak vysvětlit třeťákovi psaní předložek? 

(21.10.2015 22:59:08)
To je zajímavé, syn je dysfatik s navázanou velmi závažnou dysortografií a zrovna předložky zvládá - i je určovat jako slovní druh( je ve 4 třídě). Ale zase nerozlišuje dlouhé a krátké slabiky, neměkčí( nechápe di, ti, ni- píše tvrdé y), neslyší více souhlásek najednou ve slově.... Je toho hora. Umí jen to, co lze logicky dovodit - slovní druhy, skloňování, teď kupodivu i spodobu znělosti a bě, pě, vě....

Uvidíš, co u vás ještě vyleze, dysfatici jsou samé překvapení.... Mám doma 2 kusy 😀
 neznámá 


Re: Jak vysvětlit třeťákovi psaní předložek? 

(22.10.2015 8:53:36)
Děkuji za rady, zkusíme tedy stříhat hada a vkládat slova za předložku. ~R^

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2025 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.