Kafe |
|
(28.7.2016 10:26:40) Je velkou škodou islámu, že to, co předvádí IS, v médiích zabírá tolik prostoru, že by si jeden mohl myslet, že toto je standardní islám. Koukala jsem na nějaká verbířská videa IS a četla ty jejich časopisy (mimochodem - graficky velmi vypracované a kvalitní). Podle mého IS může přitahovat pouze lidi psychicky narušené, zejména sadisty. Je to islám pro úchyly. Četla jsem před pár měsíci rozhovor s kurdskou bojovnicí YPJ a ta říkala, že ISISákům říkají zrůdy. Přišlo mi to velmi trefné. Nebojují s lidmi, ale se zrůdami. Jen zrůdy by se chtěly přidat ke skupině, co láká videem s upalováním pilota či topením lidí v kleci. Jaký je váš názor?
|
susu. |
|
(28.7.2016 10:29:39) Islám je holt problematické náboženství.
|
susu. |
|
(28.7.2016 10:34:05) http://www.rozhlas.cz/plus/svet/_zprava/jaky-je-vztah-islamu-a-nasili-koran-obsahuje-mirumilovne-verse-ale-i-pasaze-volajici-po-odplate--1470677
Studia Koránu muslimskými teology jsou zaměřena na aplikaci tohoto učení do života, nikoliv na zpochybňování jeho autority či vnitřní integrity.
Islám tak jasnou přímočarost postrádá. Korán obsahuje na jedné straně verše, jež jsou mírumilovné a smířlivé vůči „lidem Knihy“, to znamená židům a křesťanům. Na druhé straně obsahuje ale i verše volající po násilí a odplatě. Kterým z nich mají dát muslimové přednost?
Určitý klíč nabízí chronologie Mohamedova života. Islám se zrodil v násilí. Mohamed čelil útokům obchodníků z Mekky, které kritizoval a po čase je porazil. Pro jeho počáteční období v Mekce byly charakteristické smířlivé verše.
Jak ale rostlo násilí, utekl do Mediny. Zrodily se verše volající po násilí a odplatě vůči nepřátelům islámu. Byly tedy charakteristické pro jiné období jeho života.
Islám ale takové odlišení nezná. Duchovní a politická moc jsou jedno. Má v sobě element politické totality, neboť dělí svět na dvě části. Na muslimský svět, který je v neustálém boji se zbytkem světa, až dokud „všechna náboženství nebudou patřit Alláhovi“ – řečeno slovy Koránu.
Západní média mluví o radikálním nebo extrémním islámu. To je ale nepochopení islámského dilematu. Islám a Korán mají dvě tváře. Jednu mírnou a druhou násilnou.
Násilí Islámského státu se tím pádem nechápe jako radikalismus, neboť vyplývá z Koránu.
|
Epepe |
|
(28.7.2016 10:48:52) "Násilí Islámského státu se tím pádem nechápe jako radikalismus, neboť vyplývá z Koránu."
Hele, já si myslím, že ho tak chápe docela dost lidí. Minimálně tak 99% populace Evropy. Bez ohledu na náboženství.
|
Lady V. |
|
(28.7.2016 10:55:27) Tak hlavně násilí se dá zdůvodnit i Biblí, že jo. Kdo hledá, najde. Náboženské knihy vznikaly v dobách, kdy se žilo trochu jinak než dnes a odpovídají tomu.
|
susu. |
|
(28.7.2016 10:59:02) Jenže muslimové to pořád berou víc doslova.
|
susu. |
|
(28.7.2016 12:38:56) http://www.lidovky.cz/scitani-kalasnikovu-zabijeni-nevericich-jak-studuji-dzihadisticke-deti-1a7-/zpravy-svet.aspx?c=A141209_120425_ln_zahranici_mmu
Nakoukněte do afghánských učebnic.
|
Kafe |
|
(28.7.2016 12:44:23) susu - to jsou ty americké učebnice pro afgánské děti z 80. let. Produkt nějakého chorého amerického mozku.
|
susu. |
|
(28.7.2016 12:51:40) Liško jo, já to z toho článku postřehla. Ale jak je můžou nechat se z toho učit?
|
Alraune |
|
(28.7.2016 12:52:47) Protože jiný učebnice nemají a někdy nemají žádný? Ta země je desítky let ve válce, hospodářsky zničená, politicky rozdělená, navíc jsou tam kmenové války.
|
Kafe |
|
(28.7.2016 12:59:34) Jak píše Alraune - jsou rádi za alespoň nějaké učebnice.
|
susu. |
|
(28.7.2016 13:11:00) Sorry, tohle neberu.
http://atllanka.net/?clanek=64
Doporučuju video s kamenováním. Holt se učili ze špatných učebnic.
|
|
|
susu. |
|
(28.7.2016 13:12:15) Alraune, u nás by se z něčeho takového snad nikdo neučil, ani kdyby nic jiného neměl. Radši žádné učebnice než toto, pokud jsou ti lidé lidmi.
|
susu. |
|
(28.7.2016 13:23:40) "Je pravda, že JEDNA sestra vyjádřila svůj vlastní názor, že si myslí, že takový člověk by měl být dle islámského práva odsouzen k smrti. Na to jí však další sestry ukázaly, že postoj učenců na toto téma - odpadlictví, není jednoznačný. Žádná jiná sestra nepodpořila její názor. Ale i přesto paní Kopecká rozhodla, že VŠECHNY muslimské sestry, celá naše ženská muslimská Komunita by jej ráda popravila."
Více zde: http://islamcz.webnode.cz/news/jsou-ceske-muslimky-pro-trest-smrti-za-odpadlictvi-/
No, mě fascinuje že ony vůbec neřeší, co je správné a dobré anebo co si samy myslí, ale jen to, co říká korán a učenci. V tom vidím problém islámu, žádný vlastní názor.
|
Ráchel, 3 děti |
|
(28.7.2016 16:38:16) to je prima článek, na konci se člověk dozví, že za všechno můžou vlastně židé
|
|
|
Alraune |
|
(28.7.2016 13:26:44) Susu, Alfganistán není u nás. Proboha, ženská, jak to vůbec můžeš srovnávat?
|
susu. |
|
(28.7.2016 13:29:54) Protože tam, předpokládám, žijí lidé? Kteří se učí z těch učebnic a nepřijde jim na tom nic moc divného?
|
susu. |
|
(28.7.2016 13:44:58) Islám je naprostá katastrofa.
http://www.evropsky-rozhled.eu/pavlina-bitarova-ma-cesta-k-islamu-a-zase-zpatky/
Pavlína dále uvádí, že jako muslimka nemůžete slavit Vánoce, islámské kongresy se v České republice konají zásadně jen přes vánoční svátky, prý proto, aby se zpřetrhaly všechny vazby. Nesmíte slavit ani narozeniny, protože to slavíte rok, kdy jste blíže k hrobu a za to byste opět skončili v pekle.
Problémem je výtvarná, hudební a tělesná výchova – nemůžete zobrazovat lidské bytosti. Nejhorší z hudebních nástrojů je flétna. Tělesnou výchovu mohou děti absolvovat tak do třetí až čtvrté třídy, pak děti musíte oddělit – to je hlavní důvod, proč se ženy v tomto období stěhují do zemí svých manželů.
Už jenom to, že muslimka nosí hidžáb, tak provádí džihád. Dává tím totiž najevo, že je lepší než většinová společnost. Nikábnice jsou ještě horší, nikáb nosí jako symbol podmanění si společnosti a s hidžábnicemi se nebaví.
Hned v úvodu diskuse zaznělo, že neexistují umírnění muslimové, ale jen ti radikální. Pavlína Bitarová vysvětlovala, že umírnění muslimové nemohou radikální části islámu odsoudit, protože by odpadli od islámu. Podle jejího názoru jsou nejhorší muslimové právě ti umírnění. Například muži po narození prvního dítěte jsou ostatními muži v mešitě donuceni být radikálními, protože skutečnost, že jeho žena nenosí hidžáb, je ostatními muslimy vnímána tak, že je neschopný muž, když si není schopen došlápnout ani na vlastní ženu. Umírněný muslim proto neexistuje, protože by byl odpadlíkem od islámu.
Její dcerka ve školce hrála na flétnu, takže podle islámu by měla skončit v pekle. Znovu zopakovala, že nic jako islámská hudba neexistuje. Pokud muslim hraje, dělá to vždy navzdory islámu.
Podle Pavlíny Bitarové muslim o muslimovi nesmí říct nic špatného, takže o nastávajícím nelze dopředu prakticky nic zjistit. Kdyby spal se všemi holkami na diskotéce a pak se pomodlil, tak je vše v pořádku. Pokud jsou muži na džihádu, pak mohou pít alkohol a jíst vepřové, protože to dělají ve vyšším zájmu.
Žena nemá v islámu žádné postavení, i sedmileté dítě může své matce rozkazovat, co má dělat. Muslimky sice mohou studovat, ale praxi pak nesmějí vykonávat. Málokdy začnou ženy pracovat. Když žena omdlí, prostě ji překročí. Jako příklad Pavlína Bitarová uvedla Bělorusku po císařském řezu, která u modlitby začala krvácet. Její desetiletý syn zavolal zdravotníky, ale matka Alžířanka jejich pomoc odmítla.
|
Lady V. |
|
(28.7.2016 13:55:18) No jo, Susu, labilní ex-konvertitky z Konvičkova harému, které mění vyznání podle penisu, který je zrovna po ruce, opravdu nejsou zrovna důvěryhodné.
|
Binturongg |
|
(28.7.2016 13:56:31) Lady -
|
|
susu. |
|
(28.7.2016 13:58:41) Takže zpochybňuješ, že to všechno zažila? Zpochybňuješ informace, které dodala? Na základě toho, že je, podle tebe, labilní, takže nemůže mít pravdu?
|
Lady V. |
|
(28.7.2016 14:02:07) Nezpochybňuji. Jen jaksi zpochybňuji její hluboké a bezpochybnitelné znalosti islámského světa, kterými se prsí. Vzala si wahhabitu, manželství nevyšlo, tak je poněkud zahořklá. Možná by to dopadlo stejně i kdyby si vzala motorkáře nebo vodáka.
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(28.7.2016 16:40:53) no, ta ženská je přinejmenším... divná.
|
|
|
susu. |
|
(28.7.2016 14:00:28) Vlastně je strašně jednoduché napsat, že je labilní, aniž bys ji znala.
|
Alraune |
|
(28.7.2016 14:02:01) Osobní zážitek jedné paní asi těžko zpochybní fakt, že existují miliardy umírněných muslimů. :)
|
susu. |
|
(28.7.2016 14:04:41) Alraune, no neexistují.
|
Alraune |
|
(28.7.2016 14:08:17) Samozřejmě,že existují. Kdo myslíš, že pracuje v těch islámských zemích, co žijou jen z turismu. Kdo míchá drinky, kdo masíruje turisty, kdo je vozí na velbloudu? Radikální sympatizanti IS?
|
susu. |
|
(28.7.2016 14:09:25) Umírnění ne, jen takoví, co nejsou v ten moment zrovna radikální.
|
susu. |
|
(28.7.2016 14:11:06) " v úvodu diskuse zaznělo, že neexistují umírnění muslimové, ale jen ti radikální. Pavlína Bitarová vysvětlovala, že umírnění muslimové nemohou radikální části islámu odsoudit, protože by odpadli od islámu. "
Viz toto.
|
Alraune |
|
(28.7.2016 14:11:48) No, asi se muslimové na názory nějaké Češky moc neohlížejí :)
|
susu. |
|
(28.7.2016 14:16:39) Myslím si, že názory té Češky opravdu nejsou až tak důležité. Důležitá jsou fakta, která popisuje.
A pár čísel. Je to ateistická organizace a některé kecy jim nebaštím ani já, ale ta čísla jsou zajímavá. http://www.osacr.cz/2015/11/24/ex-muslimove-neco-vic-nez-zlaty-poklad-na-dosah-ruky/
|
|
|
|
Filip Tesař |
|
(28.7.2016 14:55:19) No, já zase znám řadu opravdu upřímně věřících muslimů a jsem s nima v pravidelným kontaktu a v žádným případě bych o nich neřek, že jenom nejsou v danou chvíli radikální, víc, než by to řek o svejch sousedech.
|
susu. |
|
(28.7.2016 15:01:39) Zkus se jich zeptat, doufej, že ti nelžou, na některé sporné body. Protože to, že prakticky není možné odsoudit radikální islamisty, jsem četla z více zdrojů.
|
Filip Tesař |
|
(28.7.2016 15:05:36) Ale já se jich na spoustu věcí ptal a debatujeme o víře průběžně, protože i já jsem věřící. A radikální islamisty odsuzujou.
Podotýkám, že jsou z Balkánu, což je jinej svět než Saúdská Arábie, ale ani Saúdská Arábie není muslimskej svět. Dokonce ani arabskej svět není muslimskej svět.
|
susu. |
|
(28.7.2016 15:08:22) A oduszují, jako že je to i proti islámu, nebo jen odsuzují jako jednotlivci ve smyslu, že jim se to moc nelíbí?
|
Filip Tesař |
|
(28.7.2016 15:12:43) Odsuzujou to podle momentálního kontextu jak jako jednotlivci (ve smyslu, že to je nenormální, že to můžou dělat jen psychopati atd.), tak zcela jednoznačně tak, že to je v rozporu s islámem, s duchem islámu, s Koránem atd.
|
susu. |
|
(28.7.2016 15:21:14) Tak to se docela divím, protože takových moc není. Pokud to není v rozporu s koránem a to zabíjení nevěřících opravdu není, tak to udělat nemůžou. Jinak riskují označení za odpadlíky.
|
susu. |
|
(28.7.2016 15:26:16) Zajímavý článek tady. http://www.obranaastrategie.cz/cs/archiv/rocnik-2016/1-2016/clanky/islamsky-radikalismus-a-jeho-nasilne-projevy-v-kontextu-balkanskeho-regionu.html#.V5oGp7h97cs
|
susu. |
|
(28.7.2016 15:35:01) http://www.tyden.cz/rubriky/zahranici/asie-a-oceanie/pakistanci-tancici-na-svatbe-odsouzeni-duchovnimi-k-smrti_235966.html
Jak to tady takprocházím, tak mi nad islámem zůstává rozum stát.
|
|
|
Filip Tesař |
|
(28.7.2016 15:39:27) Zrovna křesťané podle koránu nevěřící nejsou a taky je možný, ale ne nezbytný vykládat korán radikálně. Samozřejmě že třeba v Severní Koreji bude jedinej možnej výklad komunismu takovej, že je nutný bojovat za osvobození pracujících mas i jadernýma úderama. Rozumím tomu, že ti leží na srdci radikální islám praktikovanej v Saúdský Arábii a nehodlám to nějak zlehčovat, Saúdská Arábie je velmi vlivnej stát, dává děsivý peníze na náboženskou propagandu a ten svůj výklad vyzařuje třeba i díky velkýmu množství gastarbeiterů.
Pořád ale nemůžeš brát wahhábitskej islám jako normu a všechno ostatní v minulosti i současnosti jako odchylku od ní.
|
susu. |
|
(28.7.2016 15:43:10) Filipe, četla jsem, že ty násilné verše jsou spíše z pozdějšího období a že je zvyklost je nadřazovat těm předchozím. Čímžto ta násilná část je holt považována za správnější. A já jsem ateistka.
|
Filip Tesař |
|
(28.7.2016 15:50:35) Neboj se, já ti nechci vnucovat žádnou víru, ani se kvůli tomu nepokládám za nadřazenýho.
Běžně s tím nijak nevylejzám, ale tady jsem to uved kvůli kontextu - prostě vedeme debaty o víře z toho důvodu, že já jsem věřící takovej a oni zas takoví.
|
susu. |
|
(28.7.2016 16:34:43) A já jsem nevěřící. Na mě to platí.
|
Filip Tesař |
|
(29.7.2016 9:33:33) Obávám se, že jsi mentálně trochu jinde než velká část muslimů.
Slavíš vánoce a velikonoce? Jedno jak. Pokud ano, jsi z jejich pohledu vlažná křesťanka.
|
susu. |
|
(29.7.2016 12:02:01) Filipe slavím v termínu vánoc i velikonac, jednou slunovrat a jednou prostě příchod jara. Svátky jsou fajn, křesťanské být nemusí.
|
|
|
|
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(28.7.2016 16:43:19) Filipe, já zároveň měla kdysi na křesťanské škole v USA řadu spolužáků z muslimských zemí, kterým po konverzi ke křesťanství šlo skutečně o život.
|
Filip Tesař |
|
(29.7.2016 9:31:43) Rachel, to nezpochybňuju, zásada "jednou muslim, vždycky muslim" je z mýho hlediska problematická, i ta se dá vykládat filozoficky a nenásilně, ale v praxi problematická je.
Nicméně konverze ke křesťanství je přece něco jinýho, jako ten Susin příklad s umírněnejma a radikálníma u wahhábitů.
Jinak v severní Albánii je po pádu komunismu dost jednotlivejch případů konverzí od islámu ke katolictví a nevím o tom, že by někomu z nich něco hrozilo. V Albánii, jinak taky členský zemi Organizace islámský konference, žije dost ateistů (který to o sobě veřejně tvrděj), většina z nich se rekrutuje z okruhu muslimský kulturní tradice, možná až polovina celýho toho okruhu. A žádný pnutí to v Albánii zatím nevzbudilo. Kdo ví, možná jednou vzbudí - neříkám tak ani tak ani nehodnotím, jestli je to dobrý nebo špatný, jen to uvádím na konto toho, že fakt asi záleží místo od místa a čas od času.
|
|
|
|
|
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(28.7.2016 16:42:11) tak já hlásím, že můj strejda muslim ze Senegalu z radikálů naprosto šílí. říká o nich, že to nejsou opravdoví muslimové.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lady V. |
|
(28.7.2016 14:03:48) Zajímavé je, že podle rétoriky Konvičkovců jsou konvertitky labilní a ošklivé. Jakmile dekonvertují, stanou se silnými a krásnými.
|
susu. |
|
(28.7.2016 14:05:59) Moje zkušenost, pravda s křesťanstvím, je, že konvertitky jsou opravdu většinou labilní a ošklivé. A ty co nejsou, zpravidla posléze odkonvertují. U islámu je to asi podobně.
|
sovice |
|
(28.7.2016 16:30:47) Připadám ti labilní, susu?
|
susu. |
|
(28.7.2016 16:35:32) Já nevím jestli jsi labilní, ošklivá nebo jiná. A ano sovice, konvertité prostě byli specifičtí lidé s problémy.
|
susu. |
|
(28.7.2016 16:43:54) Nic, musím jít.
|
|
sovice |
|
(28.7.2016 17:37:46) Já se neptam, jestli labilní jsem, já se ptám, jestli ti tak připadám.
Po pravdě, to přesvědčení, že uvěřit v Boha může v dospělosti jen jedinec nějakým způsobem vadný, je a) směšné b) hloupé c) poněkud únavné.
|
Ráchel, 3 děti |
|
(28.7.2016 18:03:32) sovice, nic si z toho nedělej. asi jsem taky labilní a ošklivá a se mnou zástupy mých kamarádek
|
|
|
susu. |
|
(29.7.2016 7:15:29) Sovice, to není přesvědčení, ale zkušenost.
|
|
Kafe |
|
(29.7.2016 10:40:12) "Po pravdě, to přesvědčení, že uvěřit v Boha může v dospělosti jen jedinec nějakým způsobem vadný"
Tak to jsem také vadná. V Boha jsem se rozhodla věřit až kolem 30.
|
|
|
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(28.7.2016 16:44:54) susu, pardon, ale to je teda fakt jedna z největších kravin, co jsem poslední dobou na rodině četla
|
susu. |
|
(29.7.2016 7:17:25) Ráchel, vím, jak to bylo v církvích, kam jsem chodila. Jo, byly tam především ošklivé holky (i kluci) s psychickými problémy.
|
susu. |
|
(29.7.2016 7:18:41) Koukám, že jsem píchla do vosího hnízda.
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(28.7.2016 22:35:45) konvertitky labilní a ošklivé?
no ty kokso.
Samozřejmě že labilní lidé ke konverzi tíhnou, ale zjednodušovat to na to, že jsou tam POUZE takoví mi připadá takové... jednoduché.
|
|
|
|
|
|
Filip Tesař |
|
(28.7.2016 14:38:12) Susu, nijak tohle svědectví nezpochybňuju, ani ho neberu jako čistě osobní, určitě se vztahuje šířeji na společnost, ve který žila.
Chápu, jak to myslela, ale přece jen bych poopravil to spojení "v islámu", protože přece jenom, islám "tady a teď" nemusí bejt nutně islám obecně, namátkou mě napadla třeba ta flétna, málokdo ví, že základ evropský orchestrální hudby - způsob melodickýho spojení dechových, bicích a strunných nástrojů pochází ze středověkýho muslimskýho Španělska. Stejně tak hídžáb a nikáb neprovázejí dějiny celýho islámu, je to spíš moderní záležitost, hodně spojená s moderním řízením státu a společnosti, atd.
Podobně namátkou třeba socialismus, nebo marxismus se nedá apriori ztotožnit se Severní Koreou, konzervativci s Ku Klux Klanem apod.
|
susu. |
|
(28.7.2016 14:45:05) Filipe, to není o tom, že muslimové nemají hudbu, ale spíš o tom že je, striktně vzato, protiislámská.
http://novotnyjiri.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=158131 Daily Mail informuje o dětech, které v Anglii nesmějí chodit do hudební výchovy, protože jim to muslimští rodiče zakázali. Věří totiž, že hudba je v rozporu s islámem.
Zákaz hudby je islámu vlastní. V Saudské Arábii je hudba nepřijatelná, v Íránu letos nejvyšší duchovní ajatolláh Alí Chameneí vydal fatvu, ve které odsoudil hudbu jako protiislámskou. Restrikce následují. V některých zemích jako jsou Egypt nebo Tunisko ale hudba přetrvává. Jedná se o tradiční hudbu z předislámského období, které se pro velkou oblíbenost podařilo islámskou morálku přežít. Nepřijatelnost hudby je zakotvena například v pojednání islámského práva od Risala z ""ibn Abi Zajda Abdullah al-Qayrawani. Část "Maliki Fiqh" muslimům nařizuje: "Není ti dovoleno naslouchat hudebníkům a zpěvákům."
http://denikreferendum.cz/clanek/18216-a-zakazali-zpivat-islam-hudba-a-evropske-hodnoty
Stojí za to pokusit se o letmý přehled toho, jak je na tom se školní výukou hudby islámský svět. Nikoli překvapivě, zcela zakázána je hudební výuka ve školách v Saúdské Arábii. Není ani předmětem studia na univerzitách. V saúdskoarabské společnosti přesto není hudba zcela nepřítomná, existují organizace pečující o tradice arabské hudby a umění.
Jak je na tom hlavní konkurent Saúdské Arábie, šíitský Írán? V roce 2010 zakázal výuku hudby i na soukromých školách – na těch veřejných byla zapovězená již předtím. Hraní na hudební nástroje podle zástupce ministerstva školství odporuje hodnotám islámu. Bohatá hudební kultura Persie a Íránu se, zdá se, dostala do rukou špatných správců.
A tady odpověd ze Světa muslimky.
http://islamcz.webnode.cz/news/hudba-haram-nebo-halal/
islám je víra, která vyzývá lidstvo k Bohu. Hudba může mít mnoho forem. Islám vyhradil hudbě místo, ale s tím, že všeho s mírou. Melodická je například recitace Koránu. Takže hudba není úplně proti islámu, má svá pravidla, ale některé formy, zejména s obscéním textem, videoklipy, atd. nejsou povoleny.
Tak jo, melodicky recitovat korán jde.
|
Filip Tesař |
|
(28.7.2016 14:52:12) Jo, Susu, ale pořád je to jen konkrétní výklad, závislej na času a místě, navíc ze dvou autoritativních států. Různý chasidský židovských komunity z východní Evropy jsou dneska vnímaný jako roztomile folklórní, protestantský sekty typu poutníků a puritánů odvál čas, ale na hudbu a tanec se dívaly stejně a citovaly na podporu toho, že jsou protižidovský, resp. protikřesťanský svý vlastní Knihy.
|
susu. |
|
(28.7.2016 14:59:24) Filipe jo, třeba apoštolská církev se na tanec a spol dívá podobbně, ale jednak to teda není standard a jednak je to spíš jejich úchylka. Ale nevím o tom, že by někdy v historii Evropy byla hudba a tanec zakázána, dlouhodobě, v několika (všech)státech, jako běžný životní standard slušného křesťana a mělo to jednoznačnou podporu církve. O tom jsem fakt neslyšela.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Alraune |
|
(28.7.2016 13:25:43) Kamarádka tam loni byla. Násilí je všudypřítomné, ti co pracuju na amerických základnách, to tají i před příbuznými, nikdo vlastně už ani neví, za co se bojuje, nebo proti komu, nebo proč jsou lidi v horách. Prostě tam jsou a bojujou... tak to je. Každý tam už se má někomu za co pomstít.
|
Kafe |
|
(28.7.2016 13:28:14) Jo Afgánci mají "štěstí", že jejich země byla použita jako detašované bojiště studené války. A takových "šťastných" zemí bylo více.
|
Alraune |
|
(28.7.2016 13:30:22) Ona to nikdy nebyla moc mírumilovná země a teď je holt rozemletá úplně. Narušená, smrtekbně zraněná. Ti lidé už ani nečekají, že to bude lepší, žijouo v mizérii dlouho a chovají se špatně i k sobě navzájem. Neš´tastní lidi bez budooucnosti jsou málokdy hodní.
|
susu. |
|
(28.7.2016 13:34:01) Nenapadlo by mě, že budou hodní ke mně, k ostatním Evropanům, k já nevím komu, ale vždycky mi přišlo logické být hodný aspoň k vlastním dětem, pokud je člověk aspoň trochu normální. Je otázkou, nakolik muslimové umí být normálni.
|
Alraune |
|
(28.7.2016 13:49:15) Víš, jak se Evropané chovali k dětem ve středověku? Jakou cenu měl život dítěte ještě na začátku minulého století? Jaké ohledy se braly na vztahový komfort? Afganistán ani náhodou není na stejné civilizační úrovni jako Evropa a to že se v Kábulu za Rusáků nosily minisukně nic nezměnilo na to, jaká je ta země opravdu.
|
kambala pláááckááá |
|
(28.7.2016 13:56:28) Alraune, přesně
|
|
susu. |
|
(28.7.2016 13:56:43) Nakolik jsem četla, Alraune, tak se k děten nechovali nic moc, ale pořád je měli rádi. Teda, ti normální.
|
Alraune |
|
(28.7.2016 13:59:57) Afgánci taky mají rádi děti... tedy, ti normální. Ale neprojevuje se to stejně, jako u nás a myslím,že obrázky v učebnicích jsou ve světě, kde jsi ráda, že jste celá rodina naživu, všem úplně u zadku.
Ty si to nedovedeš představit? Stav, kdy jsou ti dětské učebnice fakt lhostejné?
|
susu. |
|
(28.7.2016 14:03:48) Alraune, asi ne. Nějak jsme byla vychována a takové učebnice jsou v rozporu. Dokážu si představit chudý svět, žádnou školu, bídu, ale ne souhlas normálních rodičů s takovou učebnicí. A pořád si myslím, že s ní prostě ti rodiče musí souhlasit, a proto jim to nevadí. A tomu souhlasu je naučil islám.
|
Alraune |
|
(28.7.2016 14:06:49) Susu, prošla sis s klukem takovým peklem a neumíš se vcítit do lidí, kteří řeší pouhé přežití? Nejspíš je jim i jedno, jestli se děti vůbec naučí číst, natož z čeho budou číst.
|
susu. |
|
(28.7.2016 14:07:18) Jakým peklem???
|
Alraune |
|
(28.7.2016 14:09:05) Zpět, spletla jsem si tě s Lassie, tam má nemocného syna, že jo?
|
susu. |
|
(28.7.2016 14:09:58) Aha, tak ano, sis mně spletla.
|
|
|
|
|
Alraune |
|
(28.7.2016 14:06:50) Susu, prošla sis s klukem takovým peklem a neumíš se vcítit do lidí, kteří řeší pouhé přežití? Nejspíš je jim i jedno, jestli se děti vůbec naučí číst, natož z čeho budou číst.
|
susu. |
|
(28.7.2016 14:08:40) Jinakto, že neřeší jestli se děti zrovna učí číst, bych pochopila spíš než takové učebnice.
|
|
|
Filip Tesař |
|
(28.7.2016 14:49:19) Susu, ani náhodou takový učebnice neobhajuju, ale dokážu si představit i v Evropě společnosti, který by to ještě relativně nedávno akceptovaly, a nebyly muslimský. Jde o pastevecko-zemědělský oblasti Černý Hory a severní Albánie, který mohly s tím Afghánistánem společensky v ledasčem konvergovat. Ještě před patnácti lety se v horách Černý Hory dala vidět, že do salaše vstoupí čtrnáctiletej cucák, kterej přes den dohromady nic nedělá - a babička, která celej den dře, vstane a automaticky se mu pokloní muálem k zemi, protože je to chlap. Už to byl jen maličkej zbytek, ale zbytek něčeho, co bejvalo obecný a běžný. Když někdy tuším na přelomu 19. a 20. století zavedli v Černý Hoře trest vězení a postavili novou věznici, vězeň tam nebyl přes den zamčenej - jenom přes noc a ve dne moh normálně chodit mezi lidi. Nikdo z vězňů nechodil, protože mu sebrali pušku a chodit bez pušky = bejt jako ženská, chlap = puška (počty příslušníků horskejch klanů v Černý Hoře a v severní Albánii se tradičně udávali na pušky: ti a ti tolik a tolik pušek... ženský a děti se nepočítaly, kdyby jich bylo málo, daly se ženský unést a děti zplodit). To byl ten skutečnej trest, tahle ostuda, věznice samotná byla jen vnějšková nápodoba západních vzoru.
|
susu. |
|
(28.7.2016 15:05:02) Zbytky patrirchátu nezpochybňuju, vím že to tak byl a ještě někde je(v Evropě), ale fakt měly malé evropské děti, které se učily počítat, v době boje proti Turkům, učebnice 10 Turků - 5 zabitých Turků = 5 Turků? To teda nevím.
|
Filip Tesař |
|
(28.7.2016 15:11:20) O pozůstatcích patriarchátu bych se moc mluvit neodvážil, podle mě to prostě spíš vychází z podmínek pasteveckejch společností a průběžným bojem o půdu, což je příznačný jen pro určitý oblasti na světě.
V Černý Hoře, když tam ještě nebyly školy (relativně nedávno, před sto a něco lety) se anglická cestovatelka nadhodila rozhovor s odhadem prej dvanáctiletým klukem o životních hodnotách a on jí odpověděl, že už jednu tureckou hlavu přines a než padne, chtěl by jich přinést ještě několik (Černohorci a Albánci byli lovci hlav, mělo to podobou funkci jako skalpování, ale nosili celý hlavy, ne jen skalpy).
Klášterní františkánská kronika ze 17. století (hodně válečný období, ale to je v Afghánistánu taky) se nese v duchu: zabitý dva Turci a dvě Turkyně, všichni naši v pořádku a přivedli stádo ovcí, zabitý tři Turci a přivedená turecká zajatkyně na prodej atd.
|
susu. |
|
(28.7.2016 15:18:40) Počkej Filipe, to je ale něco jiného. Vnímám rozdíl mezi válečnou realitou a mezi vymýváním mozků malých dětí pochybnými učebnicemi.
|
Filip Tesař |
|
(28.7.2016 15:48:26) V Afghánistánu se válka vede, oficiálně nebo neoficiálně, od roku 1980.
Upřesním ten Balkán (jižní Dalmácie, jižní Bosna, jižní Hercegovina), nebyla to jen doba skutečný, vyhlášený války, ale taky formálně mírová doba, ovšem spíš jako ozbrojený příměří, s průběžnejma drobnejma konfliktama.
Chtěl jsem naznačit, že tehdy prostě "Turek" (ač mluvil stejným jazykem a kulturně byl vlastně dost blízkej) nebyl člověk, byl případná překážka určená k překonání při krádeži ovcí nebo únosu zajatkyň. Z druhý strany to bylo stejný. nebylo to nutně inherentní ani křesťanství (tu kroniku psali františkáni, malí bratři - kdo jinej by měl bejt mezi katolíkama smířlivej...), a přeneseně vzato, ani islámu - bylo to odlidštění, pro který vytvořil živnou půdu dlouhodobej sled konfliktů.
Zajímavý je, že přitom byly i na tom Balkáně doby a místa, kde to takhle nefungovalo, kde se nějaká vzájemnost udržela, a nebyly ani geograficky, ani časově tak vzdálený - kde se na hranici např. odehrávaly souboje na rytířskou výzvu, kterýma se řešily pohraniční konflikty, nechci to idealizovat, ale prostě asi dost záleželo na podmínkách.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Filip Tesař |
|
(28.7.2016 14:41:18) Ony ty minisukně za Sovětů (přesněji dokonce před Sovětama, ti je tam totiž rozhodně nezanesli) nebyly zas tak rozšířený. Archivní fotografie z diplomatický čtvrti apod. nejsou zrovna ideální dokument o společnosti, která byla tvořená z největší části venkovanama a první až druhou generací přesídlenců z venkova.
|
Alraune |
|
(28.7.2016 17:00:13) Proto to píšu. Často se používají jako argument, jaký tam byl ráj.
|
|
|
|
Filip Tesař |
|
(28.7.2016 14:26:15) Susu, napadla mě jedna kniha, o Střední Asii - je to beletrie, tedy samozřejmě fikce, napsaná navíc ne muslimem, ale Rusem, a to komunistou (tj. materialistou, odpůrcem náboženství), nicméně člověkem, kterej tamní prostředí důvěrně znal a hlavní postavu vytvořil podle skutečnýho vzoru svýho přítele.
Leonid V. Solovjov: Nasreddinova dobrodružství, česky 1976 (výbornej překlad M. Hraly), je to kniha vydaná svýho času ve velikým socialistickým nákladu a je častá a levná v antikvariátech. V českým vydání je doplněná spoustou středoasijskejch a blízkovýchodních přísloví, básní, výroků atd. Rozhodně zajímavý okýnko k nahlídnutí do muslimskýho světa.
|
susu. |
|
(28.7.2016 14:29:37) Uvidím, momentálně jsem islámem už znechucená.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|