libik |
|
(13.9.2018 13:31:14) Právě mě na Radiožurnálu zaujalo, že konstruktéři autonomních vozidel řeší otázku, jak pojmout etický aspekt možného zabití vlastníka auta (případně celé posádky) za předpokladu, že se vyhne skupince chodců a zachrání jim tím život.
Koupíte si za 20 let auto, které bude altruistické a dá přednost početné mateřské školce, před vámi, kteří v tom autě sedíte?
Zatím mi to připadá jako nevážná otázka. ale..
|
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(13.9.2018 13:45:24) jo, na to téma byl kdysi dotazník na pokusných králících... nejvíc mě zaujala otázka, jaké auto (myšleno jaký princip záchrany života) bych si koupila, pokud by to byla jasná volba (pozná se na první pohled) a jaké v případě tajné volby (nikdo se to nedozví)... a pak další, jaké z nich bych preferovala při koupi pro své blízké (jako matka koupím auto dítěti) musela jsem si přiznat, že co se dětí týče, jsem jasný pokrytec
|
libik |
|
(13.9.2018 13:59:40) Rose, tak to já nejen ohledně dětí.
Osobně si myslím, že auto by se mělo ale chovat ale "přibližně" jako člověk.
Nemyslím si, že je možné v 1s vyhodnotit situaci tak, že dáš přednost nějakému vyššímu principu, prostě vidíš překážku, tak dupneš na brzdu, případně strhneš volant.
|
Rodinová |
|
(13.9.2018 14:04:39) Auto se bude chovat podle toho, jak jsme ho my lidi naprogramovali.
Pokud je zadani: Zabit ridice, pokud prekazka na ceste je vic nez jeden clovek, tak to udela. Zadny emoce, zadny vyhodnocovani, sensory, spocitat a hotovo.
|
Vítr z hor |
|
(13.9.2018 14:08:41) Problém je, že může být multilevel-zadání, a že některý ty levely můžou být známý třeba jen výrobci nebo programátorovi.
|
Rodinová |
|
(13.9.2018 14:10:46) Jo, chapu. precetla jsem te. Globalni kontrolni organy nastaveni autonomnich vozidel, korupce, vrazdy ...
|
Vítr z hor |
|
(13.9.2018 14:13:05) Já nestihla přečíst tebe
|
libik |
|
(13.9.2018 14:15:26) Větře, ještě zabruš do té přednášky, je to fascinující, a vzhledem k vývoji techniky to není jen námět na oskarový film.
|
|
|
|
|
|
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(13.9.2018 14:06:28) nepamatuju si ty otázky přesně (je to už dlouho), ale víceméně jsem za sebe dodržovala pravidlo víc životů má přednost, ten kdo neudělal chybu má přednost, pokud je to vyrovnané, přednost dostane chodec (já v autě jsem ta, která nasedla do vozu s vědomím rizika) ale dětem bych pořídila obrněný vůz
|
Z+2 |
|
(13.9.2018 14:10:42) Jak se zabít v situaci s chodcem v současném moderním světě bezpečných aut s airbegy? Auto jede ve městě zákonou 50. Při té to mužeš narvat do mostního pilíře a přežiješ.
|
|
K_at |
|
(13.9.2018 14:37:35) Rose, v tom případě bude moje harantě chodit pěšky!
|
|
|
|
|
Carollyn |
|
(13.9.2018 13:52:58) Myslím, že takové auto bude tak drahé, že bude mimo moje možnosti a pokud něco budu pořizovat, tak to bude stará dobrá plechařina. Jinak hypoteticky ne, nepořídila. Člověk je ve své podstatě sobec a nechci, aby auto vygenerovalo, že jsem už stará a odepsaná a ten do kterého má narazit je mladý a perspektivní. Až budu chtít spáchat sebevraždu, tak skočím ze skály...
|
libik |
|
(13.9.2018 13:54:30) Tak říkali, že je to nevyhnutelné a taky že to bude daleko bezpečnější, takže aby nám to nenařídili jako katalyzátory
|
Carollyn |
|
(13.9.2018 13:59:48) No to se ze mně v tom řípadě stane fatalista a budu sedat do auta s pocitem Umřít musíme všichni nějak, že .
|
|
Pole levandulové |
|
(13.9.2018 14:19:51) Tak v tom případě už se "těším", jak do toho český národ bude kutat a tunit ten program, podobně jako si tuní vejfuky a podobně. Jinak za sebe jsem prostě sobec, prosila bych si naprogramovat maximální ochranu posádky svého vozu.
|
libik |
|
(13.9.2018 14:22:05) Vznikne nový melouchářský odvětví "auto -hacker", to bude vata
|
Pole levandulové |
|
(13.9.2018 15:49:07) Tak oni uz s tim provadej psi kusy dneska, natoz potom. Jen rozsiri portfolio sluzeb :)
|
|
|
|
|
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(13.9.2018 13:55:31) Za 20 let klidně; ale muselo by to zaručit, že mě to zabije a ne zmrzačí.
|
Oliverka |
|
(13.9.2018 14:10:03) A když v tom autě bude sedět i tvoje dítě a tvoji vnuci? Za mne ne, nechci takové auto.
|
|
|
Z+2 |
|
(13.9.2018 14:04:30) libíku, protože takováhle situace nastane jednou za století u jednoho auta, tak klidně. Ve skutečnosti doufám, žea utonoomní auta začnou v provozu být legálůní co nejdřív. zachrání to strašnou spoustu životů. Pravděpodobně to auto pojede tak pomalu, že se do podobné situace nikdy nedostane. Jo kdyby mateřská školka přebíhala dálnici, tak možná tehdy. I tak muže volit rozumný směr uhybného manévru.
|
|
Vítr z hor |
|
(13.9.2018 14:06:19) Před nějakou dobou jsem byla na luxusní přednášce o morálních problémech autonomních vozidel. Kromě toho, že to byl vskutku mimořádný zážitek, tam přednášející zmiňoval různé etické a tragické aspekty. Hlavně v případě otázky "koho vybrat", tedy jak má auto zareagovat, když už je jasné, že někoho tak jako tak zabije.
A ještě to má dva levely - jeden oficiální a jeden řekněme typu dieselgate. Tedy oficiální a nějakou budoucí legislativou schvalovaný povel, například "vyber řešení, které zabije nejmíň lidí" vs. tajný dieselgate-like povel "nezabiješ klienta", případně "nezabiješ Němce".
|
Rodinová |
|
(13.9.2018 14:07:24) Uaa, vetre, to je zajimavy dalsi rozmer
|
|
Z+2 |
|
(13.9.2018 14:08:58) A kdy se ví, že někdo bude umírat? Jakej je ten hypotetický příklad z té budoucnosti? Já myslím, že při nehodě se to neví do posledního okamžiku. Při sražení chodce třeba záleží na tom kde má těžiště a co udělá těsně před nehodou s rukama. Dle toho se odvýjí jeho přelet přes auto.
|
|
|
libik |
|
(13.9.2018 14:10:03) To mě taky napadlo, že vývojáři budou proznačkoví a že bohatší si zřejmě budou moc rozšířit "základní výbavu"
Ale myslím si spolu se Zetkem, že bezpečnost jako takovou to zvýší. Pocit to ale bude divný než si zvykneme
|
|
Marika Letní |
|
(13.9.2018 14:29:09) "vs. tajný dieselgate-like povel "nezabiješ klienta"
To mě okamžitě napadlo.
A odpověď na úvodní otázku - ne, takové "chytré" auto bych si nekoupila, jsem sobec. Racionálně řeknu předem, že chci přežít já, školka cizích dětí mě nezajímá, já jsme důležitá pro své dítě. Ovšem jak bych skutečně reagovala v takové situaci, těžko říct, tam se zapojuje podvědomí, člověk raguje jinak, než by čekal. Asi bych sama volant strhla, abych děti zachránila.
Ovšem nemyslím, že to bude dobrovolné, prostě se taková auta se budou vyrábět a hotovo. Jako zakázali rtuťové teploměry, jako zakázali žárovky,....
|
Marika Letní |
|
(13.9.2018 17:33:43) mad dost lidí žije s tím, že zabili autem člověka. Pokud nepili alkohol, neudělali to schválně, tak si to pravděpodobně zracionalizují a žijí dál. Já bych zas těžko sedala do auta, které bude naprogramované na to, že když mi vběhne do cesty parta dětí mimo přechod, tak se auto rozhodne zabít mě.
Ty by sis takové auto koupila, které tě vyhodnotí jako méněcennou? Že tvoje jediná chyba je, že sedíš v autě a jsi starší, nebo jsi jen jedna?
|
Z+2 |
|
(13.9.2018 17:44:50) Znovu se ptám jak má vypadat ta hypotetická situace. Auto nevyhodnocuje kdo je ta tepelná stopa, neřeší jestli jde o partu dětí nebo o stádo jelenů. Řeší jak se vyhnout kolizi. A bude to tak dlouho do budoucnosti. Četba Asimova lidi totálně mate.
|
|
K_at |
|
(13.9.2018 17:51:07) Myslím, že první volbou je brzda, ne? Nikoliv že auto v 90km/h neubere, nebrzdí a místo pelotonu cyklistů to nabere pod kamion.
|
Z+2 |
|
(13.9.2018 18:51:02) Tak, Kat divná je o tom žádná, ale zas tak mimo není. Myslí totak, že to auto bude brzdit. Což nepochybně bude. A pod kamion neuhne asi nikdy. Za situace, že čidla indikují nějaký tepelný zdroj v cestě, protože fakt nejsou stavěné aby tipovali věk chodců a jejich počty asi taky neřeší, tak se začne vyhýbat pokud má kam a nebo zpomalovat. Teoreticky by člověk mu musel vejít do cesty v poslední chvíli, aby čidla přinutil vyhýbat se třeba do protisměru. Ale zase tam protijedoucí auto rozená a i jemu se bude vyhýbat. Obecně predikovat co všichni na silnici udělají se prostě nedá. Proto se nedá dovodit předem koho život riskuji. Autonomní auta v prostoru kde budou vědět o chodcích prostě pojedou pomalu.
|
|
Vítr z hor |
|
(13.9.2018 18:53:41) No autonomni...je otazka, cemu sverit autonomii. Zalezi na rozlisovacich a vyhodnocovacich schopnostech vozu. Tu prejetou osobu tenkrat pry auto vyhodnotilo snad jako igelitku, ci co. Zrovna Tesla je udajne vybavena neaktualni technikou a soucasni vyvojari neduveruji ani tomu nejnovejsimu, s cim pracuji, natolik, aby mu autonomii sverili. Natoz Tesle. Ale pokrok nezastavis.
|
Z+2 |
|
(13.9.2018 19:05:59) Větře nemáš pravdu. Ta konkretní Tesla měla úmyslně zakázané panické brždění. Prý.
|
Vítr z hor |
|
(14.9.2018 9:31:54) Aha, takze nemam pravdu, protoze “pry”.
|
Z+2 |
|
(15.9.2018 9:28:42) Je to tvrzení Tesly a výsledek vyšetřování. A prý je to protože to těžko někdo mimo Teslu ověří. Nemáš pravdu v každém případě. Protože píšeš kraviny.
|
|
|
|
|
Vítr z hor |
|
(13.9.2018 18:56:41) Zatim na vyvoj a na zabavu. Odpovedny je clovek, stroj sice dela, co muze, ale sam to jeste neda. Teda neda se na stroj spolehnout.
|
|
|
Lída+4 |
|
(14.9.2018 10:40:50) Kat, brzda nemusí bejt první volba. V některejch případech to může bejt volba velice špatná.
|
|
|
|
|