Monika |
|
(5.1.2019 12:16:37) Otec by toho nemusel ani moc dělat a vůbec do ničeho investovat, stačilo by zajít na nejbližší policii o ohlásit únos dětí :-( Rozhodovat o podstatných věcech týkajících se dětí mají právo oba rodiče, stěhování do zahraničí i změna školy podstatná věc je. Požádala bych rozhodně soud o rozhodnutí, jak píšeš. Za zmiňovaných okolností myslím nebude problém, abys ho dostala a bude to v klidu. Možná by ti poradili na OSPOD, ale tam to asi záleží, na koho narazíš, takže raději si najdi advokáta ...
|
K_at |
|
(5.1.2019 12:35:03) Moniko, mas pravdu, ale v tomto pripade je to opravdu uplne absurdni.
|
Katka a 2 výrostci |
|
(5.1.2019 14:57:52) Absurdní to sice je, ale pravdu mají ty, co doporučují učinit potřebné oficiální kroky. Vystěhovat se s dětmi do zahraničí bez souhlasu druhého rodiče není jen tak a je to dobře.
|
K_at |
|
(5.1.2019 15:00:51) Katko, obecne ano. A zcela mimo diskusi u fungujicich rodicu. V tomto pripade, kdy navic z hlediska vzdalenosti se nic nemeni, a otec de facto nefunguje (krome vyzivneho), je to opravdu skoro nemoralni. Jina vec by byla stehovani nekam do horoucich pekel.
|
Dooly. |
|
(5.1.2019 15:14:15) Kat , roli v tom hraje treba i ta skola.Staci, ze si otec nepreje dat deti do nemecke. A ja,popravde , po osobnich zkusenostech, uz bych to nikomu nedoporucovala. Kdybych mela mit jeste dite, do skoly v Nemecku ho nedam. Nejde jen o to, jak daleko to je...
|
K_at |
|
(5.1.2019 15:23:58) Dooly, uplne na rovinu - otec, ktery se o deti temer nezajima, nevola, nedorazi na navstevu atd nema mit vubec pravo do takovych veci kecat. Pokud by je matka chtela stehovat 1000km daleko a hrozilo jim nejake ujimani, samozrejme to chapu. Ale v takove konstelaci, jako tato konkretni se muze jit bio otec fakt vycpat.
|
Dooly. |
|
(5.1.2019 15:31:33) Kat,chapu tve uvazovani,ale zakony to vidi jinak. Proste dokud nebyl zbaven rodicovskych prav, pak narok ma.. Coz se tedy v Nemecku taky lisi. Tam se te hend zeptaji, jestli mas "sorgerecht"(neco jako starostlivost) ty sama nebo i druhy rodic. To si zapisi -napr ve skole a pak se podle toho jedna pripade potizi a ruznych veci. Jde to i dal - napr. nemecky zakon automaticky pocita s tim,ze rovnatka plati oba rodice napul a ve formulari na vraceni (ty platis 1/3 sama a ta ti je po uspesnem ukonceni lecby navracena) je rovnou kolonka,kde mas vyplnit konto otce a poslou kazdemu pulku..
|
K_at |
|
(5.1.2019 15:37:31) Dooly, ja vim. Chapu to. A obecne je to spravne. Samozrejme. Spis me hrozne vytaci ta moralka takovychto rodicu.
|
|
Madlenka |
|
(5.1.2019 16:26:35) Holky souhlasím. Také mě mrzí, že je zákon tak jednostranný. V péči je od soudu mám. A jediná varianta by byla žít s dětmi v ČR a manžel v Německu, ale my jsme spolu rádi a chceme spolu být a ne kvůli mému ex co nás zradil být jeho obětí do plnoletosti dětí. A zároveň nechci o děti přijít, protože vím, že ta náhradní teta Jana by jim nikdy nemohla dát lásku jako já a já bych se tady utrápila, zničilo by mi to život.
|
|
|
|
Saamajna |
|
(5.1.2019 16:35:07) Dooly, Proc bys nedala dite do nemecke skoly?
|
Dooly. |
|
(5.1.2019 16:43:48) Saamanjo,ptz tam syna mam. Zijeme v Nemecku od jeho 3 let. A ten system se mi nelibi. 1. Ze se uz ve 4 tride musi rozdelit dle studijnich vysledku. 2. Ze ucitele v podstate moc nevyucuji, ale spis jen rozdavaji kopie,podle kterych se deti musi ucit doma. 3.Ze ucitele na gymnaziu a realschule nestudovali pedagogiku - a je to znat,hlavne v obdobi puberty,ze nevi co s detma a tak jim proste davji kolektivni tresty,pripadne test zast,kdy cela trida dostane za 5. - o cemz vypovida i to,ze ze tridy 25ti deti jich 17 musi opakovat - tzn.propadly a nikdy to neni vina ucitele,ktery zakazuje ptat se a nevysvetluje,ale deti,ptz jsou line po 4ukolech jeste 2 hodiny sedet a sami se ucit,co se meli ucit ve skole.. to je nase zkusenost z Realschule - mozna ma syn jen smulu na skolu,ale ona ani ta zakladka nebyla ok -ucitelka byla zapskla stara pani,jenze neexistovala paralelni trida,kam by ho bylo mozne preradit a jak vis, do jine nez spadove skoly tu deti nesmi a stehovani nebylo v tu dobu mozne...I kdyz i to se mozna lisi mesto od mesta.
jako duvod tech problemu vidim nevyhoditelnost ucitelu,kt jsou vyhoreli,znechuceni,nemotivovani, ci jen proste lini - ale statni zamestnanci,Predpokladlam,ze hodne z ucitelu,kt ma syn na Real,by v CR bylo odejito..
|
Alca |
|
(5.1.2019 17:42:37) Dooly,
"Predpokladlam,ze hodne z ucitelu,kt ma syn na Real,by v CR bylo odejito.. "
Nemám vlastní zkušenost z Německa, ale co vím, tak učitelů je nedostatek a předpokládám, že tohle je důsledek. V ČR to s tím množstvím učitelů není zase taková výhra, takže se člověk dočte taky hodně šílené zkazky...
|
Dooly. |
|
(5.1.2019 17:53:38) Alco, je to mozne. Ja ale neverim, ze by v CR proslo, ze pisemka dopadne s prumerem 5,6 a zastupkyne rekne,ze na vine jsou deti,ptz videla papir,kt dala ucitelka zakum jako podklad (nemeli ucebnici) a ten byl v poradku. Predpokladam,ze v ""CR by se daleko vic resilo, jak to,ze ucitelka neni schoplna detem latku vysvetlit. Tady se proste rekne, ze dat papir jim staci a deti jsou line. (je taky bezne,ze ca od 3.tridy chodi deti na doucovani ve svem volnem case -aby jim aspon nekdo to ucivo vysvetlil)
|
Alca |
|
(5.1.2019 18:16:26) Dooly
a co teda dělají v té škole?
Jinak já zase slyšela o opačném extrému, kdy aby učitelka dávala čtyřku už jen za podpis, protože je pucovaná, že ji propadají 2/3 třídy byť do písemek dává přesně to, co procvičovali...... Ok není ani jeden přístup.
|
Dooly. |
|
(5.1.2019 18:25:32) Alco,nic moc. Na zacatku hodiny jim jsou rozdany okopirovane pracovni listya ucitel rekne,at to zkusi vyplnit,ale nemaji se ptat. A na konci hodiny odkryje na projektoru reseni a rekne, ze vysvetleni nestiha. Jo,meli par jinych ucitelu,kt se snazili,ale syn rika,e ti vetsinou po roce odejdou -to je taky specifikum-ucitelksy sbor se kazdorocne obmenuje a to ca o 10 novych lidi .. a 10 jich zase jde. Vetsinou jsou to tzv.Referentare -ucitele kt jsou cerstve hotovi se studiem a potrebuji ziskat praxi.Treba na nemcinu,dulezity jazyk ke zkouskam, syn jeste nikdy nemel 2 roky stejneho ucitele.Ma jen tyhle novacky,kt se sami teprve uci a to kazdy rok jineho..
|
Alca |
|
(5.1.2019 18:30:31) Dooly,
to zní teda děsivě. Ve které spolkové zemi žiješ? Já totiž vím, že jsou docela rozdíly, tak by mě to zajímalo......
|
Dooly. |
|
(5.1.2019 18:32:27) v Bavorsku, a to primo na cesko-nemecke hranici a myslim, ze spousta problemu urovne teto skoly plyne prave z toho - je to "prdel sveta", nikdo se sem nezene, mladi chteji do Norimberka apod
|
Saamajna |
|
(5.1.2019 21:07:04) Tak to je ruzny co kde a jaka skola. Skolstvi v Nemecku je kompletne zalezitost kazde spolkove zeme zvlast a Bavorsko ma povest toho nejnarocnejsiho.
Referendariati jsou ucitele po 1.statni zkousce, kterou delaji na konci akademickyho studia. Behem neho maji relativne malo praxe. Praxi dostanou az behem te prakticke casti, to jsou 2 roky na 2 ruznych typech skol (1,5 tam, jaka je moje spezializace a 0,5 roku na jine forme skoly). Behem tech 2 roku musi ti ucitele sami jeste chodit do seminare (1× tydne obecna pedagogika,1× pro predmet odborna didaktika), psat plany a rozbory svych hodin, maji casto navstevy v tech hodinach a jsou za ne znamkovany. Na konci tech 2 let pisi prakticky orientovanou diplomovou praci a maji praktickou zkousku, kdy jim dozadu do tridy nakluse zkouskova komise a pozoruje a oznamkuje tu hodinu. Takze hruza a des, pro ucitele v Nemecku je referendariat to nejstresovejsi obdobi zivota. Teprve po te 2. statni zkousce si pak hleda pevny misto.
Zasadni rozdil mezi nemeckym a ceskym skolstvi mi pripadal ten pristup k detem: v Cechach jsme byli zvykli dite "odevzdat" do pece skoly a dal se o vzdelani a vychovu moc nezajimat. Od mych rodicu a i z okoli jsem znala maximalne "cepovani". V Nemecku byla vychova a vzdelavani zalezitosti hlavne rodicu resp. matky, stat do toho nema moc co kecat - mozna protireakce na drivejsi kontrolu statem za nacistickyho rezimu...
No a kdyz rodice s ditetem moc nedelaji, tak to pak nestiha. Pred casem bylo v Nemecku pozdvizeni, ze uroven vzdelani rodicu vpodstate rozhoduje o tom, kam dite po 4. tride jde (ktera weiterführende Schule). No jasne. Pry to je spatne... Nevim..
Kazdopadne ja dohlizim na deti docela vostre. Treba vcera a dnes jsem stravila s dcerou (7.tr. gymnazium) nekolik hodin nad jejim projektem do fyziky a ucila ji pajet, aby ty elektricky okruhy v modelu domu vypadaly co nejlip. Kdo na takovyhle veci jako rodic nema casovou ci jinou kapacitu ma holt v Nemecku smulu.
|
Alca |
|
(5.1.2019 21:39:20) Saamajna
no já slyšela tady od Němců (lektorů v kurzu), že Sasko a Bavorsko jsou se školstvím na podobné úrovni (respektive výsledky žáků ze srovnávacích testů vycházejí pro tyhle dvě země nejlíp), nejhůř je prý na tom Hessensko, kde údajně maturitu udělá na 1 80% studentů...... Vlastní zkušenost nemám, nemám děti a přišla jsem sem jako dostudovaná :)
|
|
Katka a 2 výrostci |
|
(5.1.2019 21:48:24) Ale ono tohle je v ČR taky... viz příprava na přijímačky (na 8G obzvlášť). Buď na to rodiče mají - mentálně a časově, aby s děckem makali, nebo finančně, aby přípravu zaplatili. Nebo má "normálně" nadané dítě pech. To už musí být výjimečně chytré, aby to zvládlo bez přípravy....
|
|
Dooly. |
|
(5.1.2019 23:09:37) Kazdopadne ja dohlizim na deti docela vostre. Treba vcera a dnes jsem stravila s dcerou (7.tr. gymnazium) nekolik hodin nad jejim projektem do fyziky a ucila ji pajet, aby ty elektricky okruhy v modelu domu vypadaly co nejlip. Kdo na takovyhle veci jako rodic nema casovou ci jinou kapacitu ma holt v Nemecku smulu.
Saamanjo, a to je presne to,co mi vadi. Ve state, kde je domaci skola zakazana, jsi nucena ji svemu diteti poskytovat, ci platit(doucovani) A deti,ktere maji smulu na blbe nebo chude,pripadne oboji rodice - maji proste pech. A prestoze by inteligencne na to meli,sanci nedostanou. To je dle meho naproste selhani skoly. Ta ma mit pro me prioritne ulohu ucit.Proc tam jinak to dite posilam??
|
|
Dooly. |
|
(5.1.2019 23:21:24) No a kdyz rodice s ditetem moc nedelaji, tak to pak nestiha. Pred casem bylo v Nemecku pozdvizeni, ze uroven vzdelani rodicu vpodstate rozhoduje o tom, kam dite po 4. tride jde (ktera weiterführende Schule). No jasne. Pry to je spatne... Nevim..
Saamanjo to myslis vazne?
hele, tohle me dokaze vytocit,ptz kdyby tenhle pristup byl za meho detstvi v me skole,tak jsem nesla nikdy na gympl, nenaucila se nemcinu, nedodelala si v Nemecku skoly atd... atd.. jako dcera zahradnika a skladnice bych dle tve teorie mela asi rovnat v Tescu regaly, ptz sice jsem na gymplu zvladala to co deti doktoru a ucitelu,ale dle tebe,kdyz mi nasi nemohli doma pomahat, a jejich vzdelani ma byt rozhodujici pro me, tak bych byla pekne v hajzlu... fuj,uplne mam cerno pred ocima
|
Saamajna |
|
(6.1.2019 0:27:35) Dooly, ne, kdyz jsi zvladala to ucivo na gymplu, tak proc bys nemela jit studovat!? To je napr v Nemecku vyborny, ze se muzes ke studiu dostat i oklikou pres vyuceni a Berufsschule. A klidne i pozdeji.
Malej myslenkovej experiment: nesla by jsi na gympl ale vyucila se zahradnici. S tvou inteligenci bys urcite nechtela zustat radovym zamestnancem - tak by sis zalozila firmu/ zahradnictvi. Co by se mohlo rozrust do obrich rozmeru. Pak by to mohlo prevzit a vest jedno z tvych deti. Kdyz by nesly vsechny na gympl a studovaly janevimco...
To je prece prave ted cim dal horsi a vetsi a vetsi problem v Nemecku: spousta rodinnych firem, prestoze kvetou a jsou vysoce vydelecny konci, protoze nemaji nastupce. Deti "sly studovat". A jak by bylo potreba inteligentnich remeslniku!! Ti jsou tady ted vyvazovany zlatem.
Ze STUDIA se udelalo zlaty tele a kdo neni "studovanej" ma se citit za blbce.... To se.e zase me. Hodnota cloveka je pro me v jeho lidskosti, ne v poctu titulu nebo nejakymu IQ cislu.
|
Zasjaj. |
|
(6.1.2019 0:53:16) Maminka chtela, abych sla na kosmeticku a tatinek na zahradnici. Kdo me alespon jednou spatril, musi se lamat v pase. A to maminka byla poradkyne pro volbu povolani. Dodnes o tom premyslim, co ji k takove silene "rade" vedlo. Hele, Saamajano, co pises, zni dobre, proc jsi ale s dcerou pajela ty obvody teda?
|
Saamajna |
|
(6.1.2019 14:36:18) Protoze to je zabava! Pajeni jsem ji ukazala a jen nabidla, neni to povinny pro skolu. Ale ji to bavilo. Dneska mela doma kamaradku, ktere to ukazala ona a holky tim stravily dalsi 3 hodiny. Dela to pro zabavu ale jiste, zrejme za to dostane lepsi znamku nez ostatni "lepici".
Podstatny je pro me, ze ji to BAVI! Do uceni kvuli znamkam nebo event budoucimu studiu ji nenutim. A jestli za par let prijde, ze chce skolou prastit a vyucit se cukrarkou/ elektrikarkou/ vychovatelkou... S tim fakt nemam problem. Zatim ji podporuju ve vsem moznym, at se vyviji a hleda, co je jejim POVOLANIM.
Po netu se mi to tezko vysvetluje, myslim, ze si nerozumime. Ja treba nechtela studovat ale nevydrzela jsem ten natlak rodicu. Jenom protoze mam ty schopnosti, musim prece studovat...
A tohle mysleni je skoro v cele spolecnosti - dal, vic, vys...
|
|
|
Dooly. |
|
(6.1.2019 8:25:42) Saamanjo, pokud by v Čechách byl stejny přístup který ty schvalujes- po 4.třídě se rozhodne na kterou skolu dítě půjde a to je závislé na inteligenci a vzdělání rodičů, pak bych musela na mittelschule. Protože doma se se mnou neměl kdo učit..vypracovávat projekty apod. A to je špatně. Dítě má dostat veškeré informace a podporu ve škole,ne očekávat, že rodiče ho doma naučí a prosedi s ním x hodin nad úkoly a projekty. S remesly je to jiný problém a vnímám ho také.zejmena v Čechách kde jsou na střední i děti se 4 namísto aby se vyučil dobře řemeslo.Ale na to řemeslo nemá jít nikdo proto,že doma neměli čas a prachy a škola neuci...Ne tam má jítnekdo kdo třeba není tak inteligentní ale zase je zrucny.
|
Kudla2 |
|
(6.1.2019 9:52:36) "Dítě má dostat veškeré informace a podporu ve škole,ne očekávat, že rodiče ho doma naučí a prosedi s ním x hodin nad úkoly a projekty."
".Ale na to řemeslo nemá jít nikdo proto,že doma neměli čas a prachy a škola neuci...Ne tam má jítnekdo kdo třeba není tak inteligentní ale zase je zrucny. "
Přesně, přesně, přesně.
|
|
|
Dooly. |
|
(6.1.2019 8:38:08) Co píšeš o hodnotě člověka zní hezky. Ale proč schvalujes systém kde hodnota cloveka zavisi na vzdělání jeho rodičů? Přeci je to jedinec. A pochop,že ne vždy schopnosti dítěte odpovídají schopnostem rodičů. Nevidím vůbec důvod abych se vyučila zahradnici a měla svou firmu.Delam v laboratoři, fyziku.bavi me to.pokud bych šla na Mittelschule, nikdy bych ten předmět ani neměla.. Jo je pravda,že po Mittelschulabschluss bych mohla jít na Fos a pak studovat..Ale asi ne fyziku když jsem ji dřív neměla.. A navíc proč? Proč bych vůbec měla být selektovana podle schopnosti rodičů a ne svoji?
|
Dooly. |
|
(6.1.2019 11:21:03) Romano, tak tos mi opravdu vzala. Ja myslela, že v Čechách je za vzdělání odpovědná stále škola, nikoliv rodič. Alespoň kamarádka, se kterou se relativně často vidam, říkala že to tak pořád je.Mame stejné staré děti a ona se se synem nikdy naučila.Jedine, čím mu pomohli, že sel před prijimackama na gympl do bezplatného kurzu
|
Alca |
|
(6.1.2019 11:48:17) Dooly,
základky mají v ČR různé kvality. Já bych se bez pomoci rodičů a prarodičů na gympl jen s tím, co jsem znala ze školy, nedostala...... Moje základka bohužel prosazovala školu hrou, ale moc toho nenaučila.....
|
|
Alena |
|
(6.1.2019 14:43:46) "za vzdělání odpovědná stále škola, nikoliv rodič." tomu moc nerozumim, jak odpovedna? ze kdyz dite nenauci, tak hrozi nejaky postih? to opravdu ne. V CR zacina byt jedno z hlavnich temat vzdelavani nespravedlnost - zavislost kvality vzdelani ditete na vzdelani rodicu byla vzdy a ted jeste vice posiluje. Mezi urovni skol se rozeviraji nuzky a na ty dobre dostane dite zase jen orientovany rodic (spadovosti se muzeme smat). NEmecko-rakousko-cesky skolsky prostor je tradicne podobny - neustale patrani po chybe a zavislot na vzdelani rodicu.
|
|
|
|
|
|
Dooly. |
|
(6.1.2019 11:05:35) Tuto tematikou odbočku bych asi raději ukončila.Na tom jak německé školství funguje, jsme se shodly, vidíme to naprosto stejne. Rozdíl je jen ten, že ja to považuji za sakra spatne a diskriminační( ne proto, že bych byla blbá chudá líná či neměla čas na své dítě, ale protože si do toho promítán sebe v dětství), Saamanje to naopak vyhovuje.
|
troposfera36 |
|
(6.1.2019 11:40:08) Mittelschule v Sachsen je zcela jina nez v Bayern.
|
|
|
|
Eudo |
|
(6.1.2019 12:14:27) "uroven vzdelani rodicu vpodstate rozhoduje o tom, kam dite po 4. tride jde "
Dooly, jenze to se da chapat ruzne:
- cela rodina zije uplne jinak, nez rodina akademiku (=zajmy, volny cas, socialni styky a p.)
- rodina nepocita s tim, ze si dalsi studie ditete muze financne dovolit - dite nema podobne vseobecne znalosti, jake ma automaticky dite z prostredi rodicu studovanych - dite nepochazi ze studijniho prostredi, =doma jsou prioritovane jine veci - dite neni nijak motivovane ke studiu, jako jsou deti akademiku (na IQ nezalezi) - dite fakt nema moznost, aby mu nekdo se skolou doma pomohl, kdyz nezvlada - rodice nepovazuji dalsi studium za dulezite =jsou spokojeni se svym "zivotem" - rodice nemaji ambice, aby dite dosahlo nakych titulu
atd at - duvodu, proc deti "mene vzdelanych rodicu" nejdou na gymnazium a co rodice povazuji za dulezite muze byt vic
|
Dooly. |
|
(6.1.2019 12:23:14) Eudo, ale to, že dítě tam nejde, prz rodiče tak rozhodli, nebo ono samo se rozhodlo, je něco naprosto jiného, než když tam nepůjde, ptz školní systém není schopen poskytnout mu dostatečnou podporu, ba naopak, vyžaduje domácí výuku rodici.
|
Eudo |
|
(6.1.2019 13:19:42) "že dítě tam nejde, prz rodiče tak rozhodli, nebo ono samo se rozhodlo, je něco naprosto jiného, než když tam nepůjde, ptz školní systém není schopen poskytnout mu dostatečnou podporu, ba naopak, vyžaduje domácí výuku rodici. "
samozrejme.
Ovsem tohle je na hrozne dlouhou diskuzi. Obvykle je jednodussi to vyjadrit jem tou jednou vetou, co se tady uvedla na zacatku. Bylo v tom textu vubec neco o tom, ze rodice nejsou schopni vyucovat dite doma, a Z TOHO DUVODU...? Nebo si to pouze "ctenar" se svou zkusenosti takhle vylozi?
Ono to totiz neni zas tak moc velky rozdil v jakekoli zemi, vcetne CR. Jenze v dalsich zemich se to nepovazuje za tak podstatny, aby se to projednavalo "na vyssi urovni".
(=muzes to porovnat napr. s tim, ze deti rodicu, kteri neznaji jazyk, nezvladnou skolu. COZ NENI PRAVDA. (=ma zkusenost v praxi i v teorii, i statisticka….) Zalezi na tom, jestli rodina je vubec na urovni, kde se studovalo/ v jine zemi, v jinem jazyku, a presto se rec nenauci z ruznych duvodu, nebo rodina, ktere na tom se nauycit jazyk vubec nezalezi a nezalezi jim ani na dalsim studiu. PRESTO jsem mela cast zaku z rodin analfabetu, kteri vystudovali vysokou. Pochopitelne jim nikdo doma s nicim nepomahal a zajem o studie nikdo nepodporoval - nebylo to pro rodinu dulezity.
|
Dooly. |
|
(6.1.2019 13:34:13) Eudo, bylo tam presne toto:
No a kdyz rodice s ditetem moc nedelaji, tak to pak nestiha. Pred casem bylo v Nemecku pozdvizeni, ze uroven vzdelani rodicu vpodstate rozhoduje o tom, kam dite po 4. tride jde (ktera weiterführende Schule). No jasne. Pry to je spatne... Nevim..
a toto: Kazdopadne ja dohlizim na deti docela vostre. Treba vcera a dnes jsem stravila s dcerou (7.tr. gymnazium) nekolik hodin nad jejim projektem do fyziky a ucila ji pajet, aby ty elektricky okruhy v modelu domu vypadaly co nejlip. Kdo na takovyhle veci jako rodic nema casovou ci jinou kapacitu ma holt v Nemecku smulu.
A pro me je to proste spatne. Pokud se ode me ocekava,ze budu x hodin s ditetem travit nad jeho projektem a suplovat tak praci ucitele ,pak je to podle meho selhani skoly,ktera nesplnila ucel. Neuci, neposkytuje podporu (mmchd odkud byla pajka -ma ji snad kazdy doma?),vyzaduje , pote, co tam deti stravily 6-10 vyucovacich hodin, aby se tou skolou zabyvaly nadale i doma.Oni, i jejich rodice. A nakonec se ucitel neciti zodpovedny za znamku,ptz je to preci prave vec rodicu. Jako coze?? v zemi,kde je domaci vyuka zakazana??
|
Kudla2 |
|
(6.1.2019 13:44:39) Dooly,
obecně s Tebou souhlasím (že by to nemělo být tak, že učitelé neučí dostatečně a vše je závislé na tom, co doučí doma rodiče), ale u té pájky to vnímám tak, že to byl těžký nadstandard, který by v té škole asi nikdo nevyžadoval a jehož ne/splnění asi nebude v hodnocení žáka hrát žádnou zásadní roli.
Jako nepopírám, že to od Tebe bylo hezký a umět pájet je fajn a dá se to využít i mimo školu, ale čistě z hlediska toho, zda žák ve škole bude prosperovat nebo ne, je to asi úplně jedno.
|
K_at |
|
(6.1.2019 13:46:16) Kudlo, akce pajka je tusim Saamajina.
|
|
Dooly. |
|
(6.1.2019 13:51:22) Kudlo,to jsem nebyla ja, to byl vcerejsi den u Saamanji,kt tim zduvodnovala,jak hodne nad detmi stoji,co pro ne s nimi dela,aby:, cituji v "Nemecku nemela smulu".
Navic, pokud to byl projekt s el obvody,tak ta pajka asi byla nutna,aby to fungovalo.Docela by me zajimalo,jestli ji dostali ze skoly, nebo ji meli/koupili.
Mne treba vadi i pristup,kdy skola zavedla psani na stroji/PC ,ale neumoznovala procvicovani a psani ukolu ve skole,cili vsichni museli domu koupit tiskarnu ,nekteri i PC. My meli doma oboji,nebylo to o tom,ze by mi to vadilo,protoze to jsou vydaje.Vadil mi opet ten princip.Ucitel pry rekl jednomu spoluzakovi -no a co, ze nemate tiskarnu. V Mediamarktu stoji 80E tak si ji kupte,draha neni. Jestli nedoneses vytisteny ukol,dostanes 6. Nechapu,proc neni mozne temto zakum zpristupnit ucebnu,kde jsou PC k dispozici?? A takovych prikladu by bylo... A rodice jdou a kupujou..
|
K_at |
|
(6.1.2019 13:54:18) Dooly, tak presne na tohle jsem myslela, kdyz dcera doma delala prezentaci. Kolik deti ve skole ma doma pc, program a pripadne cloveka, ktery mu s tim mirne helfne....
|
Dooly. |
|
(6.1.2019 14:00:24) Kat,jo..
dle meho -idealni skole staci pro vyuku tech 6-8hodin denne, nema dalsi casove naroky na volno ditete doma (projekty a ukoly), ucitel se tam citi zodpovedny za to co nauci a deti znamkuje z toho,co umi a ne za to,jak moc mu rodice doma dokazi pomoct
|
|
erika,2 děti |
|
(8.1.2019 13:21:30) Přesně, syn dostal toto pololetí už několikrát dú na počítači, nikoho nezajímá, jestli je to pro rodinu problém. Kdo nesplní, má za 5. Stejně tak elektronická žk - nekompromisně všichni se museli přizpůsobit, i když někteří by uvítali radši papírovou.
|
Konzerva |
|
(10.1.2019 15:08:25) Mám zkušenost se dvěma českými ZŠ ve větším městě.
Na druhém stupni se předpokládá domácí počítač a přístup na internet.
Nicméně když jsem se o tom bavila s učiteli, vždy řekli, že pokud něco z toho dítě nemá, lze se domluvit ve škole a použít pc nebo wifi ve škole. Je to samozřejmě komplikovanější, protože si musí domluvit konkrétní termín, kdy bude na úkolu pracovat, ale jde to.
Stejně tak, když má být výstup vytištěn a dítě nemá přístup k tiskárně, může přinést výsledek na flashce a ve škole mu to vytisknou.
A navíc má dítě přístup na pc a internet v knihovně. My jsme také občas museli do knihovny pro zdroje na referáty, takže tam klidně můžou chodit i naše děti.
|
|
|
|
Saamajna |
|
(6.1.2019 14:56:56) Pajka nebyla potrebna. Doma mam spoustu ruznyho naradi a nastroju, pajku taky...
https://m.reichelt.de/Diverse-Loetkolben/2/index.html?ACTION=2&LA=2&GROUPID=4136&SID=95XDIJE6wQATIAAEM1qa4e4079af5a18b2110802eed2118f44552
|
|
|
|
K_at |
|
(6.1.2019 13:45:20) Dooly, musim rict, ze me opakovane nesmirne prekvapuje, v jake piheli je skolstvi u "soudruhu z NDR" - s nadsazkou receno. U nas to teda je taky potapejici se lod. Ale asi obecne furt jeste to skolstvi leckde funguje relativne samostatne.
|
Dooly. |
|
(6.1.2019 13:57:00) Kat,podle meho je to proto,ze ucitele jsou tu statni zamestnanci, preraditelni,ale nevyhoditelni. No a sem do te zadele sveta,proste posilaji ty "prerazene"
Napr.na jedne zakladni skole,byla reditelkou zena,kt byla znama jako zla vztekla babizna. Opravdu svym chovanim deti trapila a vedel to cely okres.Vzhledem k tomu,ze to byla mala skola, zaroven i ucila. Vzhledem k tomu,ze tu nesmis dat dite do jine,nez spadove skoly, se rodice mohli pouze modlit,aby jejich dite nemela take jako tridni. No a nedavno mi znama,kt se stara o lidi se stareckou demenci, vypravela o dost zle klientce,kt uz nema dal silu obstaravat. Vylezlo z toho,ze to je prave ta pani reditelka. Ze tou demenci musela onemocnet uz davno,ale nikdo si netroufal proti tomu zasahnout...
|
K_at |
|
(6.1.2019 14:07:32) Dooly, to je obecne situace na vzpouru. Protoze stat a jeho system tvrde diskriminuje deti. Strasny.
|
K_at |
|
(6.1.2019 14:08:35) Tafy zase casto jede jiny extrem - ucitel si musi poradit, zaridit, naucit, vychovat, respektovat, neotravovat rodice. Atd.
|
|
Dooly. |
|
(6.1.2019 14:11:37) Kat, jenze vzpoura je nemozna tam,kde v tom 90% rodicu vyrostlo,jsou takto zvykli a z tech zbylych 10% jich je jeste par takovych jako Saamanja,kt system povazuji za spravny a jsou hrdi na to,ze se dokazi o deti tak postarat
|
Kudla2 |
|
(6.1.2019 14:17:46) Dooly,
myslím, že totéž by se dalo říct (a často i říká) i o českém systému.
Ale je to opravdu taková katastrofa?
Když to tady tak porovnáváme, tak mně ten českej systém přijde mnohem lepší než ten německej, ale jaký jsou výstupy? Jak vypadaj ti lidi, který ten systém produkuje?
|
|
K_at |
|
(6.1.2019 14:18:20) Dooly, a opravdu je vetsina rodicu s timto spokojena?
|
Dooly. |
|
(6.1.2019 14:28:59) Kat,nejsou spokojeni,ale jsou s tim smireni. Nic jineho nepoznali. Kdo taky hodne nadava,je jedna Ruska. Ta ma dvojcata na stejne skole,ve stejnem rocniku jako muj syn a uz se taky nechala nekolikrat slyset,ze v Rusku uciele ve skolach uci a ne tohle..
|
Eudo |
|
(6.1.2019 15:03:31) Dooly, napsala jsem, ze to je na dlouhou diskuzi. Jak to mate na vasi skole nevim. Ovsem pochybuju, ze to je "vseobecne stejny v celym Nemecku".
U nas na skole (nejvyssi stadium 13 - 16 let) pred par lety onemocnel behem skolniho roku ucitel fyziky a matiky. Ucitel s aprobaci nebyl k mani. Reditel byl nucen prijmout Rusku, matikarku a fyzikarku z Moskvy, provdanou sem, dodelavajici si potrebnou pedagogiku na Univerzite v Lundu. Ona k studiim potrebovala i praxi, takze to byla vyhoda.
Ucebna fyziky byla pres chodbu proti me ucebne. Ruska nam vydrzela 3 - 4 tydny. Behem te doby si neustale rozcilene stezovala kolegum ve sborovne, jak desny system ten svedskej je. Deti nesedej jak svicky, nedelaj okamzite, co jim naridi, na laboratorky nema pripraven predem material a musi si ho nanosit sama a rozdat, atd atd atd.
Ve tride, kde normalne byl klid, neustale jeji rev. Slyslea jsem to pres dvoje dvere. Posleze ribyvalo i hulakani zaku z ruznych trid, ktery si z ni delali prcu. Jednou mi to slo tak na nervy, domnivala jsem se, ze ve tride nikdo neni, a vlitla jsem tam. Ona stala u katedry a mladtila nakou tyci do stolu a jecela, deti se chechtaly.
Par dni na to se rozlitly dvere, Ruska vyletela a kricela, ze tak hronou skolu nezazila, a vickrat se neobjevila.
(A tohle je pouze popis JEDNE NEVHODNE OSOBY RUSKE NARODNOSTI, nikoli zevseobecnovani, ze takhle to chodi na skolach ve Svedsku a Rusove jako ucitele jsou uplne nemozni a furt rvou…)
|
Dooly. |
|
(6.1.2019 15:10:11) Eudo, jajsem hned na zacatku napsala,ze za me bych dalsi dite do nemecke skoly nedala. Saamanja se zeptala proc?TAK jsem ji odpovedela. Nevim,v jakem meste zije ona, v jake zemi.Ale jeji zkusenost je stejna - jen ji to tak nevadi, jako me.
A ted sem prijdes ty,zacnes mi podsouvat,ze chyba je na mem prijimaci, ze to tak nemuze byt ,nejakou posahanou Ruskou a co ja vim. Netusim,jestli se diky tomu lip citis, nebo jake duvody k tomu mas, ale pusobis presne jako skoly meho syna. Poprit jakoukoliv moznost toho,ze deti ci rodice muzou mit pravdu
|
Eudo |
|
(6.1.2019 15:16:05) Dooly, ja jsem hned na zacatku napsala, ze POPISUJU ruzne duvody, protoze je to na dlouhou diskuzi. Takze eventuelne to muze bejt chyba na tvem prijimaci, ale uplne jina….
Tva fraze "ale pusobis presne jako skoly meho syna " hodne vysvetluje. (Mas pravdu pravdouci a vsichni ostatni….)
|
Dooly. |
|
(6.1.2019 15:22:24) Eudo vypadlo mi tam slovo zastupkyne. K te totiz kdyz prijdes s problemem, jako prvni ti sdeli,ze jsi prvni kdo ma tento problem. (prestoze ty vis o nekolika dalsich rodicich kt tam kvuli tomu samemu byli) dale ti zacne vysvetlovat, ze dite jiste neco spatne pochopilo kdyz ji dokazes,ze to stejne vypovidaji o uciteli i ostatni deti, tak zase vysvetluje,ze to je jejich spatny pohled na vec.. a takhle porad dokola
napr loni to v jedne tride doslo tak daleko,ze ucitelka ,na kt jsem si stezovala uz pred 2 lety, byla detmi pri hodine tajne natacena -jasne, to se nesmi,maji zakaz mobilu
ale ty deti uz byly zoufale - ona jim zakazovala se ptat,sproste jim nadavala a vyhrozovala (podotykam,ze to nebyla trida meho syna)
co mely delat,kdyz jim nikdo neveril a zastupkyne jim vzdycky odpovidala tak jako ty tady me.. v podobnem duchu
no .. nezmenilo se nic, pani tam dal uci
a dokud to bude takto fungovat, ze deti jsou primarne ti,kdo nicemu nerozumi a vse spatne chapou a vlastne vubec nevi,co ten ucitel chtel rict..tak to bude v ..
|
Eudo |
|
(6.1.2019 15:36:26) "odpovidala tak jako ty tady me"
Dooly, to mas tezky.
Ja jsem VYSLOVNE nekolikrat napsala, ze neco POPISUJU. Popisuju proste jiny pohled a davam priklady, ze neco muze byt jinak, nez JEDEN RODIC popisuje..
|
Dooly. |
|
(6.1.2019 15:37:54) Eudo,Saamanja a Dooly nejsou JEDEN rodic.
Vis co,ukonceme to. Tehle marnych diskusi jsem prosla se skolou v realu uz dostatek..
|
Eudo |
|
(6.1.2019 15:40:15) Jiste. Ze vsech Tech tisicu rodicu v celem systemu….
|
|
|
|
|
Dooly. |
|
(6.1.2019 15:31:32) Tva fraze "ale pusobis presne jako skoly meho syna " hodne vysvetluje. (Mas pravdu pravdouci a vsichni ostatni….)
Eudo , napodobne ty mas pravdu, ze duvody je xy,jen nikdy neni problem ve skole,ze
|
Eudo |
|
(6.1.2019 15:33:19) "ze duvody je xy,jen nikdy neni problem ve skole,ze"
Jsem nekde napsala????
|
Dooly. |
|
(6.1.2019 15:36:59) Eudo ano, v podstate napsala. Uz zpocatku jsem te upozornila,ze ti v navrhu moznosti chybel ten, ve kt.ma dite /rodic pravdu.
A dale jsi taky neustale vyjmenovavala pohledy na vec, ve kt skolni system je v poradku a skola take
|
Eudo |
|
(6.1.2019 15:41:36) "ti v navrhu moznosti chybel ten, ve kt.ma dite /rodic pravdu."
ten jsi tam mela ty, cili v popisu nebylo nutne opisovat. Doplnovala jsem dalsi moznosti.
|
K_at |
|
(6.1.2019 16:10:33) Eudo, nicmene to skutecne neznelo jako doplneni, ale jako spise vyvraceni toho, co pise Dooly.
|
Eudo |
|
(6.1.2019 16:34:56) Kat, celkem mozny. Ovsem vsechno ma vic stranek. Kdyz nekdo pise o te sve, druhy to vidi z jine pozice uplne jinak. Prese sama vis, ze rodice predskolaku maji svoje naroky a nazory ze sveho uhlu - a ty to taky vidis jinak. Ty mas skupinu deti, urcite financni a jine predpoklady s tim neco delat, vzdelani a zkusenost, oni maji 1 - 2 deti, ktere jsou stredem vesmiru a vedi presne, co mas delat, aby zrovna jejich detem to vyhovovalo.
KDyz to takhle popises v textu, nemuzes psat detajlovane pojednani.
|
K_at |
|
(6.1.2019 18:31:36) Eudo, o to nejde. Spis o formu tvych prispevku, kterymi myslis neco, ale jsou ve stylu uplne jineho sdeleni. Ty ruzne uhly pohledu tu chapeme vsechny. Ale v tom pripade staci napsat "Dooly, a neni to treba jen tva zkusenost?"
|
Eudo |
|
(6.1.2019 20:11:35) Jiste by to stacilo.
A vadi, kdyz npisu jinej pohled? Jinej nazor?
Mne taky zajima, jak to funguje v CR. Hodne se tu priucim.
|
K_at |
|
(6.1.2019 20:25:09) Eudo, nevadi, samozrejme, jenom znovu vysvetluji, ze styl toho nazoru nezni jako DOPLNENI, ale jako oponentura. To je vse.
|
Eudo |
|
(6.1.2019 21:49:17) Kat - diskuze neni nejake souzneni dusi (ackoli v ruznych kulturach je zahodno dosahnout koncesus), ani nazyvani jeden druheho ruznymi nazvy, vycitatni, jak se kdo vyjadruje/co rika/nerik, ale vymena nazoru a oponovani, kdyz se s nazorem nesouhlasi.
Kritika zpusobu vyjadrovani nema v diskuzi co delat. Kazdy ma pravo na to se vyjadrovt tak, jak uzna za vhodne (tedy ne vulgarne a urazet) a jak je schopen. Ze to nekomu nevyhovuje je problem ne toho, kdo neco vyjadruje, ale toho, komu to nevyhovuje. (a je velice jednoduche toho v diskuzi vyuzivat… jsou ruzne zpusoby, za ktery jsou lidi dokonce ochotni platit, aby se naucili je pouzivat profesionalne)
|
K_at |
|
(7.1.2019 5:59:01) Eudo, sorry, uplne te miji to, co se ti snazim sdelit. Asi se neumim vyjadrit. Ja nekritizuji tvuj nazor. Jen davam zpetnou vazbu (a nebyla jsem sama), ze ZPUSOB vyjadreni nazor byl podan dost odlisne s tim, jak jsi ho puvodne myslela a tudiz doslo k nedorozumeni. Voic v tom hledat nemusis.
|
Eudo |
|
(7.1.2019 9:09:09) "sorry, uplne te miji to, co se ti snazim sdelit."
Kat,
ale mne nijak nemiji, co se snazis vyjadrit. Napsala jsem "Kritika zpusobu vyjadrovani nema v diskuzi co delat. Kazdy ma pravo na to se vyjadrovat tak, jak uzna za vhodne (tedy ne vulgarne a urazet) a jak je schopen"
Nepsala jsem, ze kritizujes muj nazor. Lidi se vyjadrujou ruznym zpusobem. Ja pouzivam tenhle.
Lidi rovnez chapou ruznym zpusobem, co druhy jim chce sdelit. Nekoho nastve, co se mu druhy snazi sdelit (obzvlast, kdyz uvede "jinou pravdu" -nekdy to byva proto, ze to je "dotycny", ktery sdeluje, jindy proto, ze se mu nelibi nazor, jindy opet, ze s nazorem nesouhlasi a ev. neni schopen oponovat/vyjadrit se).
Kritizovat /mit nazory na zpusob=formu neciho vyjadrovani (z jakehokoli duvodu) neni diskuze a nema s diskuzi co do cineni.
" ZPUSOB vyjadreni nazor byl podan dost odlisne s tim, jak jsi ho puvodne myslela" - a jak myslis, ze jsem to odlisne puvdone mmyslela?
uplne jasne jsem puvodne "myslela", ze "problem" popisovany je problem, ktery ma pisatelka, nikoli vseobecny, jak se snazi nastinit (o cemz se rovnez vyjadrili dalsi, kteri se skolou v Nemecku prisli do styku).
A ze stejny "problem" viden z ruznych uhlu (k cemuz jsem dala priklady a odduvodnila) nemusi byt zrovna "ten" problem, ale neco uplne jineho, co pisatel nezna/neni si vedom/nevidi/videt nechce / nemini, protoze mu vyhovuje jeho pohled (ktery nikomu neberu , ale jelikoz dalsi se s tim nesetkali a "veri", ze kdyz to jeden zkusenej napise, musi to bejt vseobecna Pravda, tak se k tomu vyjadrim s jinym pohledem).
V diskuzi posleze bylo par podtemat, na ktery jsem rovnez mela (odlisny) nazor s prikladeckem. Ne odlisny nazor na puvodni tema.
|
Dooly. |
|
(7.1.2019 11:17:50) uplne jasne jsem puvodne "myslela", ze "problem" popisovany je problem, ktery ma pisatelka, nikoli vseobecny, jak se snazi nastinit (o cemz se rovnez vyjadrili dalsi, kteri se skolou v Nemecku prisli do styku).
Eudo,takze naposledy. Ze to je obecne Problem nemeckeho skolstvi, je znamo a proto kvuli tomu byla loni ta diskuse ve spolecnosti.Coz uvedla Saamanja hned zpocatku a svou osobni zkusenosti tu mou taky potvrdila. Ze se tu pak objevily dva nicky,kt napsaly,ze maji jinou zkusenost, je logicke. Ne kazdy ma vzdy STEJNOU zkusenost,byt se systemem,kt by mel byt stejny. Ptz proste muzes mit zrovna stesti na lidi.Stejne jako smulu.Ze to ale je obecny Problem nemeckeho skolstvi je zname. Ja k nemu uvedlou mou osobni zkusenost a dolozila priklady. Kdyz mi tu je pak podsouvano,ze to vidim ze spatneho uhlu,ci, ze je proste moje dite hloupe apod. , tak bych to prirovnala ke kauze Barnevernet -ty holky zijici v Norsku,kt s nim Problem nemely, tvrdi,ze to tak nefunguje,neni pravda,ze ty lidi si za to mohli sami.. nevim proc.To si domysli sama.
A tvoje vsuvky o vztekle Rusce popravde ani nechapu k cemu mely byt. A timto z diskuse odchazim..
|
Eudo |
|
(7.1.2019 15:15:53) "Ze to je obecne Problem nemeckeho skolstvi, je znamo a proto kvuli tomu byla loni ta diskuse ve spolecnosti.Coz uvedla Saamanja hned zpocatku a svou osobni zkusenosti tu mou taky potvrdila. No uz se mi nechtelo reagovat - ale tohle uz nelze ani nazvat "nesmysl".
Nicku , ktere ti z Nemecka psaly neco uplne UPLNE jineho (=ze to ani neni vseobecne znamo, ani problem nemeckeho skolstvi), nez co tady tvrdis ty, je tu povicero, ty tvrdis "Ze se tu pak objevily dva nicky,kt napsaly,ze maji jinou zkusenost, je logicke. Ne kazdy ma vzdy STEJNOU zkusenost,byt se systemem,kt by mel byt stejny. "
TY tvrdis, ze je to problem nemeckeho skolstvi. Ze to tvrdi jedna nespokojena ceska matka je proste pouze nazor jedne nespokojene ceske matky, ktera to tady tvrdi. Saamajda dokonce ani netvrdila presne totez, co ty. Jedna skola neznamena, ze cele skolstvi je obecny problem. Ja bych ti dokonce mohla i presne odhadnout, jak dlouho v Nemecku zijes.
A ze tu jeste na to reaguju? Protoze tohle ctou prevazne lidi, kteri s nemeckym skolstvim zadnou zkusenost nemaji, a ty jim tady tvrdis neco, co se nezaklada na pravde.
Jinak mi je srdecne jedno, jak se na co divas a jak si to zaridis se svymi detmi..
Jinak, jak ti zcela uniklo - Rusku (a napsala jse jasne, ze ji nepokladam za predstavitelku cehokoli, ale pouze za priklad, jak se zkusenosti muzou velice lisit a jaky to ma dopad) jsem uvedla pouze z duvodu, ze ona prisla do svedske skoly s pevnym presvedcenim, ze vi uplne jasne, jak se ke svemu ukolu postavit. Asi tak jako par ceskych matek, ktere povazuji jiny system skol za vseobecny des.
|
K_at |
|
(7.1.2019 15:21:20) Eudo, tak to zase pozor - prijde mi, ze jsi naprosto neochotna vubec vzit v uvahu to, ze zrovna skola, mozna i okolni skoly, o ktere pise Dooly, by opravdu mohla byt takova. Proste radeji tu uvedes mnoho nesouvisejicich prikladu, jen aby nedoslo na to, ze by opravdu neco mohlo byt blbe. A narazky na par ceskych matek asi muzes vynechat uplne.
|
Eudo |
|
(7.1.2019 16:23:50) Kat, nectes. Pisu v kontextu uplne jasne, ze par skol, par ucitelu z par skol, ktere zna Dooly, neni nic vseobecneho, jak to popisuje Dooly, ale porad jen par... z tisicu.
ono staci tohle, co Dooly uvedla:
"Ze to je obecne Problem nemeckeho skolstvi, je znamo a proto kvuli tomu byla loni ta diskuse ve spolecnosti"
A to nekolikrat. Ackoli ji tady nekolik nicku, kteri ziji v Nemecku a jejich deti chodi do nemeckych skol, opakovane vysvetluji, ze to je jeji pohled, nikoli "obecne Problem nemeckeho skolstvi"
Narazky na par ceskych matek, jak vyplyva z meho kontextu, byly narazky na ty ceske matky, ktere tvrdi neco, co se nezaklada na pravde (napr. "Ze to je obecne Problem nemeckeho skolstvi,"). Neni to nic vseobecneho, je to pouze jejich nazor. (Mohla bych to nazvat primo jinym slovem….)
Par "nesouvicejicich prikladu" v mych textech jsem uvedla s umyslem vysvetlit, ze kazdy vidi to, co videt chce. Kdyz to nekdo nepochopi, nic s tim nenadelm. Horsi ale je, kdyz to posleze prekrouti a pouzije v uplne jinem kontextu. (napr. JA jsem nepsala nic o potrhle Rusce, popsala jsem popuze priklad, kdy "nekdo vidi situaci svymi brylemi" a jak je na to reagovano/mozne reagovat).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Eudo |
|
(6.1.2019 21:53:36) Jo, "skutecne neznelo jako doplneni, ale jako spise vyvraceni toho, co pise Dooly" - ja jsem ale naprosto nemela v umyslu nejake doplnovani toho, co pise Dolly, ale popsat uplne jinej pohled na vec - jak to vidi rodice a dite/kontra ucitel a skola. A to jsem velice jasne vyjadrila.
|
|
|
|
|
|
|
|
Eudo |
|
(6.1.2019 15:32:40) "nejakou posahanou Ruskou"
A proc myslis, ze Ruska byla posahana?
Ruska byla proste zvykla na JINY SYSTEM ve skole. Jeji zkusenost s disciplinovanymi na slovo poslusnymi/trestanymi detmi - naprosto rozlisna od zaku tady u nas. Nebyla vubec pripravena na to, ze deti nebudou reagovat tak, jak mela nastudovano/zkusenost z Ruska. (=viz rozdily mezi skolami a ocekvanim, ze ano). To je taky jeden z duvodu, ze vzdelani a zkusenost z nejake jine zeme nemusi byt kompatibilni s pozadavky v novem zamestnani v jine zemi.
Jelikoz nebyla na situaci pripravena a zrejme se ji ani nesnilo o tom, ze by neco podobneho bylo mozne, reagovala tak, jak zrejme resila situaci doma - zarves, dite poslechne. Ale ne svedske.
Na svedske deti se nerve, a to ani doma. Se svedskymi detmi se diskutuje. Jsou k tomu vedeny od malicka. Spolurozhodovat. Ovsem deti z jinych zemi, ktere maji diskutovat/spolurozhodvat absolutne nevyciti tu hranici "vocat az pocat" a jdou hodne pres (na coz opet nejsou zvykli svedsti ucitele a okoli… cili opet jiny problem)
Ale svedsti rodice nevybehli do skoly si okamzite stezovat ne desnou ucitelku.
|
Dooly. |
|
(6.1.2019 15:35:14) Ale svedsti rodice nevybehli do skoly si okamzite stezovat ne desnou ucitelku.
a to ma byt jako pozitivni??
|
Eudo |
|
(6.1.2019 15:39:40) Proc by to melo byt pozitivni? Nebo vubec nejake? Samozrejme mohli delat cirkus a odkazovat jeden na druheho a stezovat si na system. Skola fungovala a funguje a problemy se resi, aby to fungovalo co mozna nejlip. Ze JEDEN ucitel ma problem se rovnez da vyresit. Problem je, kdyz nekdo tvrdi, ze neco je problem.
Opet - POPISUJU situaci.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Eudo |
|
(6.1.2019 14:19:40) "to je obecne situace na vzpouru. Protoze stat a jeho system tvrde diskriminuje deti"
Kat, no jo.
Jenze kolik je to zalozeno na tom, co stat skutecne dela, a co Dooly a jini rodice povazujou za spravny/vyzdaujou a pod.
Jak si rodic dite vychovava taky hraje roli: aby dite bylo samo zodpovedne za to, co ve skole vubec dela (=viz jednu z prdchazejicich diskuzi), aby nesedelo jak ve skole, tak doma a ocekavalo,ze to "nekdo" vyresi - viz ruzne diskuze o linejch pubertacich a dalsi….
|
K_at |
|
(6.1.2019 14:22:49) Eudo, odpovednost za vychovu je samozrejme na rodici. O tom zadna. Nicmene nevim, proc by si treba Dooly a Saam mely cucat neco z prstu. Jestlize jejich zkusenost je dlouhodobe takova, jejich spoluzaku taky, tak asi to tak nejak je.
|
Eudo |
|
(6.1.2019 14:51:25) Kat, "cucat z prstu" a neco videt "svymi brylemi" neni stejna vec.
Neni to lehke vysvetlit, psala jsem, ze to je na dlouhou diskuzi.
Jenom POPISU:
Cesi, krome jinych narodnosti (=ovsem tady u ruznych narodnosti zalezi na tom, co to je za socialni tridu: Cast lidi ze stejne zeme vidi v ucitelich neoblomnou auktoritu, ktere se podridi a dela, co se jim rekne =coz je taky tady problem - kazdy musi proste projevovat vlastni iniciativu… a kde ta zrovna konci, ze jo, a co to vlastne znamena: ne delani ukolu za deticky, aby to ve skole dobre vypadalo… napr.).
Napr. ted mam dospele akademiky z Jizni Afriky, kteri silej ze skol, kam tady chodej jejich deti, protoze ucitel je nedreziruje, nevyzaduje denne domaci ukol, zpameti pasaze/nasobilku/slovicka… ale vyzaduje osobni zodpovednost a disciplinu uplne jineho druhu - oni jsou zvykli od deti vyzadovat vysledky, na ucitelich styl, jakym se sami ucili. Ukoly, pravidla, you name it. Jedna z matek je v domacnosti, aby deti do skoly dovazela/vyzvedavala/ucila se s nimi cele odpoledne a venovala se jim zpusobem, ktery by MNE v zivote nenapad se mym detem venovat (=deti se furt ucej, protoze tak se to dela u nich a tim padem… Deti maji pravo na zdarma skolni dopravu ty 3 km, co maj do skoly, skolni autobus, kterym jezdi jen skolni deti, stavi pred vchodem.
A kdyz jsem je v prvni lekci informovala o tom, jak se TADY uci svedstina, a jak JA budu pracovat, rovnez meli nazory. Po par tydnech uznali, ze ten "muj" styl neni marnej, ze jazyk chapou a ucej se uplne jinak a rychleji, nez treba nemcinu, co se ucili doma.
No a takovi rodice mi prijdou do skoly a zacnou mi vysvetlovat, jak ty jejich deti mam ucit svedstinu. Chteji ucebnice castecne v cestine/anglictine/arabstine/ +svedstine a prekladat cviceni, sprtat slovicka a pod =takhle se oni ucili jazyky, tak oni VEDI jak se to ma ucit.
Ze ja mam skupinu smisenou z ruznych narodnosti, jejich jazyky neumim a umet nemusim, vyucuju ve svedstine COZ JE LETA LETOUCI PRAXE A METODIKA SE NA STUDIU VYUCUJE/a vyuka je uplne jineho druhu nez vyuka CIZIHO jazyka, z skola jim nemuze poskytnout ucebnice ve vsech predmetech v jejich jazyce (ale ze najme ucitele rodneho jazyka, ktery jim i s predmetem pomaha, nevnimaji).
Ze se "u nas" uci a skola funguje celkem dost jinak", nez v CR, zkritizujou jako uplne nemoznej system, kde se jejich dite nic nenauci, protoze….
Ze na rozdil od nich mam vystudovano, (a to pominu, ze jsem se sama jazyk na tu uroven musela naucit a jak co funmgovalo a co slo daleko jednodusseji a rychleji =coz je potvrzeno vedeckymi vyzkumy, ktery neustale sleduju a ctu) velice dlouhou zkusenost jako ucitelka od 3 do 60 let veku studentu, ze mam vzdelani na testovani urovne jazyka a dlouhou zkusenost tohoto, neustale si obnovuju znalosti nejnovejsimi vyzkumy, je vubec nezajima, oni vedi, jak mam pracovat….
|
|
|
Dooly. |
|
(6.1.2019 14:27:08) Jenze kolik je to zalozeno na tom, co stat skutecne dela, a co Dooly a jini rodice povazujou za spravny/vyzdaujou a pod.
Eudo,pokud bys cetla pozorne,vsimla by sis,ze ja i Saamanja tu situaci popisujeme shodne. Ze opravdu mame stejne zkusenosti i zazitky.Pritom ja ani netusim,jestli Saamanja zije ve stejne spolkove zemi. Jen mame kazda jiny pristup -ji to tak nevadi, me to vytaci,ptz to povazuji za diskriminaci deti z urcitych spolecenskych vrstev
|
|
|
|
|
|
Eudo |
|
(6.1.2019 14:16:45) Dooly, ja nemam v umyslu te nejak presvedcovat o NICEM. Nasledujici je jenom popis me zkusenosti, jak kdo co pochopi na zaklade SVE zkusenosti.
Ve skole pracovala drahna leta. 2 ruzna pedagogicka nakladatelstvi mi vydala ucebnice pro ucitele (=podlozenou poslednimi vyzkumy vyuky druheho jazyka a dvojjazycnosti) a jinou pro zaky.
Rovnez s tim mym projektem jsem mela dost caste styky s tiskem. Moje deti =pracujou ve skole =sefkurator, ucitel, prednasejici na Ped. skolach ap. Vsichni pracuji se svymi vlastnim projekty.
Vim docela presne, jak rodice/reporteri/ ctenari/ a dalsi publikum "chape". Jak reporter pochopi neco, co se mu vysvetluje - v domneni, ze to nemuze "nepochopit", a v clanku napise celkem kravinu a nezajima ho si to nejak overit na zaklade vubec nejakych faktu (=na ktere je dokonce odkazan!!!). Totez mne celkem sokovalo, kdyz jsem pracovala s lektory mych ucebnic - prepsali sem tam neco v textu, ze z toho vyplynulo neco uplne jineho (=napr. zrovna takova pasaz o detech z rodin NEakademickych, kde jsem udavala statistiku a odkazy na vedecke vyzkumy vcetne dulezitych pasazi). Jak tvrde jsem si musela stat za tim, protoze knihy byly vydane pod mym jmenem, ze jo.
Taky v kontaktech s rodici - dite doma rekne (tvuj priklad), ze ucitel vyzaduje natisknuty ukol a ze tiskarna stoji 80 Euro. Rodice se nasejri, ze skola vyzaduje zakoupeni tiskarny a kdo na ty pozadavky skoly ma furt brat, ze jo. Ovsem je uplne docela mozne, ze ucitel vubec nic nevyzaduje - ani natisteny ukol, ani zakoupeni tiskarny, ale proste v konverzaci zminil obe moznosti ANIZ BY TRVAL NA NECEM JINEM, NEZ CO MU DITE DODALO. A ver mi, takovych zkusenosti ma kazdy ucitel taky dost. Cast rodicu do skioly nevlitne a diskutujou desnou skolua desny ucitele, ktera furt neco vyzaduje a jaky ma naroky, cast vlitne a vynada a nevidi neslysi, protoze vedi svoje, dite jim doma nikdy nelze…, cast vlitne a v diskuzi pochopi, ze to bylo celkem jinak a zklidni se.
Ctizadostivi rodice delaj, co muzou - doucujou, pajej, vyrabej a pod. Tohleto mne desne stve - rodic je posleze oznamkovan za dobre odevzdanou praci. Svym zakum jsem zadny ukoly nedavala. NEZAJIMA mne, co zvladnou jejich sourozenci a rodice. Zajima mne, co se dite naucilo ve skole.
Jak uz jsem napsala, na velice dlouhou diskuzi.
|
Dooly. |
|
(6.1.2019 14:23:42) A ver mi, takovych zkusenosti ma kazdy ucitel taky dost. Cast rodicu do skioly nevlitne a diskutujou desnou skolua desny ucitele, ktera furt neco vyzaduje a jaky ma naroky, cast vlitne a vynada a nevidi neslysi, protoze vedi svoje, dite jim doma nikdy nelze…, cast vlitne a v diskuzi pochopi, ze to bylo celkem jinak a zklidni se.
-Eudo, ver mi, ze nez jsem kdy sla do skoly, zeptala jsem se deti znamych,jestli to pochopily stejne, jestli to tak opravdu bylo.A bylo. A ze tech absurdit bylo.. jako napr.zakaz v hodine pokladat otazky. Nektere veci mi prisly tak absurdni,ze jsem se jim zdrahala uverit. A nejsem matka co veri na svyho zazracnyho bobanka. Ale potvrdi to tak hodne dalsich deti. Jenze.. rodice si netroufnou jit stezovat.Proc, to nechapu
|
Dooly. |
|
(6.1.2019 14:34:56) jo a Eudo, jeste ti tak nejak vypadla moznost, ze cast rodicu tam vbehne opravnene,maji pravdu, potrvdi to x jinych deti, vedi to ostatni ucitele ve skole(na mensim meste se vzdycky najde kdo nekoho zna), ale do oci ti bude tvrzeno,ze to neni pravda a ty jsi prvni kdo si kdy na toho ucitele stezuje
|
|
troposfera36 |
|
(6.1.2019 15:18:45) Já mám sestru v Bavorsku. Má 3 dēti, z čehož 2 na gymnáziích, jeden je ve školce. To, co Doly píšeš se neshoduje s tím, co povídá sestra. Nakonec máme trochu srovnání, má dcera je na pražském gymnáziu a zcela stoprocentnē je na tom níž než dēti sestry. V samostatnosti, v jazykové vybavenosti, vůbec v samostatnosti, ochotě dělast něco víc doma.
Mnē se strašnē líbí n. systém vyučení, to duálni studium. Jsem presvēdčená, že oni jsou daleko lépe ptřipraveni.
Jinak prej Bavoráci tvrdí, že je školství horší a horší, a také hlavnē tím, že se na gymnázia dostanou a dostávaji i dēti, které nijak výjimečné a nadprůměrné nejsou. Jen je tam právē protkačí rodiče.
|
Dooly. |
|
(6.1.2019 15:28:48) Troposfero, gymnazium je u nas ve meste take na dobre urovni. Bohuzel,syn na nej nechtel,prestoze prumer na nej mel.Vybral si Real s tim,ze se nechce tolik ucit (maji dvakrat tydne odpoledku). Nakonec jsme zjistili ve srovnani s kamaradky dcerou kt na to gymnazium sla,ze rozjezd v 5.tride tam meli pomalejsi a ze tam ucitele jeste stale uci,narozdil od real.
Vadi mi ale ten system ,ze prave rodice maji moc nekoho nekam protlacit. Znam deti,co maji ucitele na doucovani uz od 3.tridy.A rodice je tlaci na real,nedejboze i na gympl.A jine,kt rodice doma nemohou/nezvladaji ucit,byt by dite mentalne na to melo,skonci na mittel,ptz proste doma nebyl kdo by se s nima ucil a skola to neucinila..
Berufsausbildung a Dualstudium jsou take systemy,kt se mi v Nemecku hodne libi.Ale to zakladni skolstvi,to je bida..to jsou proste znamky vypovidajici vice o ambicich rodicu,nez talentu a inteligenci ditete.
|
|
|
|
|
Renka + 3 |
|
(6.1.2019 14:36:53) Tedy Dooly, když tohle čtu, tak si říkám, že my nadáváme na naše školství, ale jinde je to ještě horší. Občas taky čtu blog Ostrovanky, kde se píše o řeckém školství, taky je to o doučování mimo školu. Nakonec můžeme být za naše školství rádi.
|
Alena |
|
(6.1.2019 14:45:01) "Nakonec můžeme být za naše školství rádi." jakoze se mame smirit s nasi situaci protoze jinde je horsi? To mi nepripada vtipne ani jako ironie.
|
Renka + 3 |
|
(6.1.2019 14:52:40) Aleno upřímně, ač naší škole taky můžu občas něco vytknout, tak se tam neděje ani zlomek toho, co popisuje Dooly a Saamajna. Moje děti se ve školách skutečně učí a problémy máme spíše ojediněle s vyučujícími než s chodem školy. Mám 3 děti na třech školách (ZŠ, 8G, 4G). Nevím, co by sis představovala, ale moje zkušenosti ze zahraničí (USA, Kanada) jsou o tom, že kdo může, řeší vzdělání na soukromých školách, tam pak jde lecos. Což je zřejmě jediná cesta fungování školství. Napiš, kde státní školství funguje výborně?
|
|
|
|
Mr. Miçkey |
|
(6.1.2019 20:13:33) Dooly, blbost, s myma detma nikdo nikdy nic do skoly nedelal, a chodi na gympl...
|
Saamajna |
|
(6.1.2019 22:12:35) Mr. Mickey, deti jsou ruzny. Co jsem psala, bylo mysleny na "vetsinu" deti, tedy prumer, se kteryma jsem mela pred par lety co do cineni jako ucitelka. Jsou i jiny deti, co je mame my, z rodina. cz. Deti na hranici geniality, co jim jde vse jak po masle, co se skoro kazda jejich pisemka predklada k podpisu rediteli jako nejlepsi ze tridy atd atd...
Mmch. nevim jestli je tohle jenom specialita mistni skoly ale ucitele musi predlozit rediteli k nahlednuti po kazde pisemce 3 sesity - nejlepsi, nejhorsi a prumernou prace ze tridy.
Jo a bydlim v Severnim Poryni / Vestfalsku. Gympl, kam dcera chodi, je ok, ja si na nej nestezuju. Ale je soukromy - cirkevni. Prechazela po 5. tride, ten drivejsi (mestskej) byl des. Mela jsem tehdy dokonce objektivne duvod si stezovat na reditele na vyssich mistech, mel by pruser. Ale nestalo mi to za to. Jen jsem to probrala se zastupcem reditele s dodatkem, ze dcera bude stejne odchazet a tak ja nebudu delat aferu. V dalsim roce byly pak opravdu zmeny...
|
Mr. Miçkey |
|
(7.1.2019 12:44:09) Nevrdil bych, ze jsou moje deti genialni, mozna ten nejstarsi, coz je ale vyvazeno hodne komplikovanou povahou a mizernou socialni inteligenci. Krome toho se behem prvniho roku na gymplu presne 6krat stehoval, asi trikrat behem pul roku nesmel na 1-2 tydny do skoly z jinych duvodu nez nemoc, tudiz i zameskal, ted pro zmenu dojizdi 70 km (se dvema prestupy a pres hranice), vstava kvuli tomu v 5 rano a stiha, ukoly si udela vetsinou uz ve vlaku. Druhej syn chodi na jinej gympl v jinym meste, taky pohoda. Dcera je zatim ve 3. tride. A samozrejme existuji rodice, ktery se s detma na zakladce hodiny uci a chteji ho protlacit na gympl, i kdyz na to nema. To ovsem neni fenomen nemeckyho skolstvi, pockej si par tydnu na prvni diskuze ohledne prijimacek na osmiletej gympl Pripravny kurzy, hodiny drceni doma, kazdej den X prikladu na prijimacky atd atd., nekteri zacinaji uz ve 4. tride To mi teda prijde lepsi hodnotit dite za cely 4 roky (resp. posledni dva, vetsinou se hodnoti 3. a 4. trida), nez jet doma druhou sichtu a sprtat se na nejaky zkousky.
|
K_at |
|
(7.1.2019 12:49:29) Ty vado, chudak dite, v 5 budicek a cesta 70km. To je straslivy.
|
Mr. Miçkey |
|
(7.1.2019 12:51:29) Mel puvodne menit skolu, odmitl, ze bude radeji dojizdet. Jeho boj
|
K_at |
|
(7.1.2019 15:17:27) No, tak snad to vydrzi. A neslozi se.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(6.1.2019 13:41:34) jsou spokojeni se svym "zivotem"
proč "životem" v uvozovkách? bez akademické dráhy to snad není život?
|
|
|
|
|
aky |
|
(6.1.2019 18:25:43) ...No a kdyz rodice s ditetem moc nedelaji, tak to pak nestiha. Pred casem bylo v Nemecku pozdvizeni, ze uroven vzdelani rodicu vpodstate rozhoduje o tom, kam dite po 4. tride jde (ktera weiterführende Schule).
Dolly, Saamanja, nahodou som si precitala, co tu pisete a zrejme zijem v inom Nemecku. S detmi som sa nikdy neucila a su jedny z najlepsich na gymnaziu. Zrejme im zazracne pomaha moj VS diplom.
|
Okolík |
|
(6.1.2019 20:21:17) Viď, aky, divný. Mně to taky přijde nějak úplně mimo, možná u dooly a saamanji smůla na konkrétní školu?
Obecně: Synovec tu měl na výměnu německého studenta gymnázia (jeho rodiče byli účetní a prodavačka) a jak se tak spolu bavili, připadalo jim to na tom gymplu srovnatelné tady i tam. Akorát mu Němec záviděl, že ůže jet na horys rodiči v době vyučování, toprý v Německu běžně nejde. Někd v červnu jede synovec tam, tak jsme zvědavá, co bude říkat....
|
Dooly. |
|
(6.1.2019 20:34:45) Okolik, to jsem napsala Saamanje už v první odpovědi, že je dost možné, že měl syn jen smůlu na školu, přičemž ale ani zakladka nebyla nic moc.Pozdeji jsem ještě dovysvetlila, že to může být způsobené lokalitou.A prostě na základě těchto zkušeností už bych dítě do německé školy nedala.Samozrejme, že to je má zkušenost. Či asi taky jinak?..
|
Okolík |
|
(6.1.2019 20:49:55) Dooly, jenže ty jsi to napsala tak, jako by to byla běžná realita německých škol. Navíc nevim, jak bys to zaridila s TP v Německu, aby dítě chodilo do školy v ČR.
|
Dooly. |
|
(6.1.2019 20:55:01) Aky buď v klidu, ja se s ním na Grundschule nikdy neucila. O kolik, je oficiálně možné mít dva TP pokud je to ve dvou různých státech.Cili by stačilo dítěti nahlásit TP v Čr
Ne, když si dolistujes diskusi, sepsala jsem obecne problémy v bodechnapr.trideni děti le prospěchu už po 4.třídě.Dale jsem psala, že měl syn asi smůlu, ale zkušeností mame tyto
|
Dooly. |
|
(6.1.2019 20:59:36) Ze ale takové zkušeností nemám jen ja, se potvrdilo ale hned v ale i reakci Saamanji, kdy potvrdila stejnou zkusenost a zároveň psala, že se to otevřelo jako téma k diskusi ve společnosti. Tím se to dostalo do obecne roviny problemu německého školství..A zřejmě to tím i je,když se problém diskutuje..A jako vždy, jsou i jiné zkušenosti
|
Okolík |
|
(6.1.2019 21:24:47) To třídění po 4. třídě na základě prospěchu mi přijde tedy docela brzy. I odchody po 5. v ČR je brzy. Podle mého názoru.
|
|
|
aky |
|
(6.1.2019 21:06:22) ...sepsala jsem obecne problémy v bodechnapr.trideni děti le prospěchu už po 4.třídě.
To nie su obecne problemy, to su Tvoje problemy. Ja mam na to vsetko co si tu popisala uplne iny nazor.
|
Dooly. |
|
(6.1.2019 21:11:19) No a co jako? To je snad normální
|
|
|
|
|
|
aky |
|
(6.1.2019 20:44:44) ...možná u dooly a saamanji smůla na konkrétní školu
Neviem, ci smola. Ja som tiez pocula o ludoch ( ale mimo mojej spolocenskej bubliny), ktori sa detmi ucia na ZS 3 hodiny denne. Neviem si to sice predstavit, ale asi to niektore deti potrebuju.
|
Okolík |
|
(6.1.2019 20:51:46) Aky, to je fakt. Taky jsem na třídních schůzkách slyšela, jak se některé děti učí mnoho hodin a ty moje tak nějak nic moc...
|
|
|
|
|
|
Alca |
|
(5.1.2019 21:43:15) Dooly
"v Bavorsku, a to primo na cesko-nemecke hranici a myslim, ze spousta problemu urovne teto skoly plyne prave z toho - je to "prdel sveta", nikdo se sem nezene, mladi chteji do Norimberka apod"
Jo, to bude asi ten zakopaný pes, jako nedělej si iluze, že je to v ČR v pohraničí třeba o tolik lepší
Jinak jo, v Sasku jsou nižší platy, ale taky jsou tu nižší ceny bydlení. za cenu co tady máme třípokoják 65 m2 bychom v obdobně velkém městě na západě měli možná garsonku nebo 2+kk...... Mám známou co sem šli z Bavorska a jsou spokojení ;)
|
Dooly. |
|
(5.1.2019 23:16:11) Alco,myslim,ze iluze si nedelam,ale o tom, ze je v CR ucitel zodpovedny za to jak uci, jsem stale presvedcena. Opravdu si nemyslim, ze by mu proslo,aby mely deti z pisemky jen 5 a 6 a on by byl z obliga -vzdyt jsem jim dal papir. Proste selhal,ucit neumi.Musi neco zmenit. Ale takhle k tomu nemecky ucitel nikdy pristupovat nebude-jak psala Saamanja, je to vec rodicu.
Mne se to nelibi,ptz to by se mohly deti roztridit hned v porodnici - ty jsi syn kopace,(ten toho moc neumi a prachy nema) pujdes na Mittelschule, ty jsi syn doktora (ten bude mit vedomosti,i prachy te doucovat,pujdes na gymnazium). Pusobi do na me doslova jako drzost.Ptz ten princip takovy je a v podstate podporuje to,ze ucitelske povolani neni vykonavano dostatecne.
|
Alca |
|
(5.1.2019 23:34:16) Dooly
Mě se to škatulkování a brzké třízení taky nelíbí a souhlasím, že pokud se má s dítětem byť nadaným učit rodič ještě doma, je to špatně. Jak jsem psala, osobní zkušenost s německým systémem nemám a je otázka, zda mít budu.......
Ale v ČR jsem sama zažila zase durhý extrém - "školu hrou" - která mě nic moc nenaučila a kvůli přijímačkám jsem musela sama dohánět, zůstat tam do devítky, tak mám se střední docela problém...... Sice jsem nedostávala 5 a 6 (BTW nechápu Německou existenci dvou nedostatečných...), ale ve výsledku to mělo podobný užitek
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|