Evelyn1968,2děti |
|
(13.6.2020 22:21:30) Podle toho, kdo se tam objeví jako první, se odvíjí další diskuze. Někdo jen provokuje, někdo schválně nerozumí z principu a stane se, že se opravdu dva nechápou, protože vycházejí z jiných životních zkušeností.
|
Půlka psa |
|
(14.6.2020 7:54:01) Tak já si třeba myslím, že psanému textu obecně celkem rozumím, a přesto nerozumím některým nickum. Nemyslím, že si s nimi nerozumím, ale že nerozumím, co chtějí říct. Píšeme každá trochu jiným jazykem.
Zrovna tyto nicky píšou takovou krásnou básnickou zkratkou a jsou to chytra děvčata, tak to jistě dává hlavu a a patu. Každopádně se to moc hezky cte, ale protože na poezii nemám receptory, tak si někdy nejsem jistá významem. U některých vyrazovych prostředků mám pochopení psaného textu nějakou sníženou.
Není to totiž horší nebo lepší jazyk, jen trochu jiný. V mluvené komunikaci by se ten rozdíl smyl, protože obličej, gesta, tón hlasu a to tady není. .
|
77kraska |
|
(14.6.2020 8:22:53) Pulko, nad basnemi od profi basniku badaji tymy vedcu, "co tim chtel basnik rici"....u rodiny je to podobne
jinak se mi ovsem libi, jak se diskuse od meho puvodniho "uzivatele nerozumi" preklopila na "uzivatele nesrozumitelne pisi"
|
K_at |
|
(14.6.2020 8:35:11) 77, ono je to obojí. Výstižné bylo to, co psal Filip.
|
|
Půlka psa |
|
(14.6.2020 9:00:45) No já právě myslim, že píši dobře, ale ne každý tomu rozumí, protože trochu jiný jazyk. Co by v ustni komunikaci bylo v pohodě k porozumeni, tak je písemně náročnější.
Není to naschvál a není to nechuť porozumět. Nejde ani o to, že jeden blbě píše a druhej blbě rozumí. Je to o jen o tom, že přes písmenka a klávesnici je to složitější.
|
77kraska |
|
(14.6.2020 9:31:44) myslim, ze mne Rodina vytrenovala k presnemu vyjadrovani srozumitelnemu pro masy
resp. pokud jsem to uz predtim trochu neumela
|
Půlka psa |
|
(14.6.2020 11:06:39) Je fakt, že tady se člověk potrénuje. (A i přesto si někdy naběhnu).
|
|
|
|
sovice |
|
(14.6.2020 12:58:38) Sedmi, nad básněmi velkých básníků bádají týmy vědců, co tím chtěl básník říci
A to je právě ta totální blbost. Báseň zhusta nesděluje něco konkrétního, co si básník přál přesně předat, a pokud to nevyluštíš, CHYBA!
Jízdní řád naopak sděluje konkrétní skutečnosti, které má pochopit stejně každý.
No a debata je něco mezi, často spíš odkrývá uvažování druhých a tím i jejich myšlenkové světy, je to zajímavé, ale každému může vyhovovat jiné množství tohoto prostoru.
|
77kraska |
|
(14.6.2020 13:03:46) sovice, nas tim ve skole casto trapili, co tim chtel basnik rici....a myslim, ze v americkych filmech ze skolniho prostredi to vidam taktez
|
Federika |
|
(14.6.2020 13:06:12) Sedmi, mě to strašně bavilo Byla jsem ze třídy asi jediná. Vždycky se mi ta hodina zdála strašně krátká. Zdědil to po mně jen prostřední syn. Ti dva další to nesnášejí, starší syn s AS toho není ani schopnej.
|
77kraska |
|
(14.6.2020 13:10:54) Fed, mne to prislo jako vesteni k kristalove koule...jak mam vedet, jak vykladat basen 100 let starou napsanou basnikem, ktereho jsem osobne neznala?
|
Federika |
|
(14.6.2020 13:13:14) Ano, to říkal vždycky můj syn, jen sprostějš Ale my jsme to takhle nebrali. Jo, říkali jsme si, co autora možná vedlo k napsání toho a toho,ale mohli jsme do toho rozhodně promítnout hlavně to, jak to cítíme my. Vyžívala jsem se v tom. Měli jsme skvělýho češtináře, na VŠ jsme díky tomu byla jedna z nejlepších, měla jsme z gymplu fakt dobrej základ.
|
77kraska |
|
(14.6.2020 13:16:59) Fed, jedine basne, co jsem umela vylozit, byly basne napsane spoluzackou, kdyz se s nekym rozesla a druhy den o tom napsala basen....tam mi to vsechno docvaklo, jinak nikdy.....zajimave je, ze spoluzacka se fakt stala profi basnirkou
|
|
sovice |
|
(14.6.2020 13:18:38) Fed, ano, uvažování a hovory nad poezií rozhodně nezavrhuju. Zavrhuju rozbory s přesným správným výsledkem.
|
|
|
|
|
sovice |
|
(14.6.2020 13:10:43) Sedmi, a já jsem přesto přesvědčená, že je to kravina Ačkoliv to po nás chtěli taky. Třeba tohle:
Pokora
Stanu se menším a ještě menším, až budu nejmenším na celém světě.
Po ránu, na louce, v létě po kvítku vztáhnu se nejmenším. Zašeptám, až se obejmu s ním: „Chlapečku bosý, nebe dlaň o tebe opřelo si kapičkou rosy, aby nespadlo.“
Myslím, že zeptat se, co tím chtěl básník říci, je v tomto případě hodno známé odpovědi "Básník touží státi se trpaslíkem".
|
77kraska |
|
(14.6.2020 13:11:38) sovice, tady kolegyne Federika Ti to vysvetli.....to je jeji konicek
|
sovice |
|
(14.6.2020 13:17:00) Sedmi,
já tu báseň samozřejmě nějak chápu, nějak jí rozumím, něco mi dává - jen myslím, že není cílem básníka sdělit všem přesně totéž. To by použil jazyk práva nebo matematiky. Samozřejmě, jistě je něco, o čem ta báseň je a co by asi bylo dobré mít při úvahách o ní na mysli, viz její titul.
Ale koho přesně konkrétně symbolizuje bosý chlapeček a proč se nebe v básni potřebuje opírat, to je, doufám, na vlastní úvaze každého čtenáře, a nemusí to být srozumitelně sdělitelné jinak než obrazem
|
77kraska |
|
(14.6.2020 13:19:29) sovice, ja mam casto podezreni, ze nektere obrazy z basni neznamenaji vubec nic....jsou tam proto, aby se to rymovalo nebo ze to vzbuzuje hezke predstavy
|
Federika |
|
(14.6.2020 13:20:35) Sedmi, to nevím Sama jsem kdysi básně psala. A vždycky za tím něco bylo.
|
77kraska |
|
(14.6.2020 13:24:31) Fed, ale bylo za tim neco, co jsi vedela jen Ty....za 100 let to nikdo nebude schopen rozebrat
|
Federika |
|
(14.6.2020 13:32:15) To jo, Sedmi, to ale taky není důležitý. Po nás fakt chtěli vlastní pocity...
|
Lída+4 |
|
(16.6.2020 11:02:03) U řady básní je mým hlavním pocitem z nich údiv, jak někdo může takový bláboly zveřejňovat... To se ovšem nedá říct ve škole, žejo.
|
Filip Tesař |
|
(16.6.2020 11:27:09) Jo, básně. Co tím chtěl básník říci? Dost často to chtěl říct básní právě proto, že je to normálníma větama nevyslovitelný. Poezie bejvá mnohovrstevnatá, nebo ještě spíš: jako by v ní jednotlivý myšlenky byly propojený 3D, kdežto normální mluva je jen 2D. A jít jen po nějaký vazbě, jedním směrem, jednou vrstvou, znamená nechat stranou ty ostatní.
Myslím, že lepší by bylo ptát se: Jakej dojem na vás ta báseň udělala? Nebo: Co jste při ní pocítili? Možná nic... pokud se přednáší stylem Nedělní chvilky poezie.
Taky neškodí kapka alkoholu, otevře to v mozku trochu brány jinýmu způsobu vnímání. Ale nesmí ho bejt moc.
|
|
|
|
libik |
|
(14.6.2020 13:37:52) "Co tím chtěl básník říci"
My jsme vždycky rozebírali díla ve společenském kontextu a individuálním kontextu, od čeho k čemu utíkali, co popisovali, jak to korespondovalo s ostatními autory, co z jejich života do toho vstoupilo..
Z toho důvodu mi připadá od věci pranýřovat vědomot, kdy se Neruda narodil.
|
Stará husa |
|
(14.6.2020 13:50:40) Co se týče básní, tak pokud to není epika, tak z nich mám vždycky jen nějaké pocity, které ani neumím slovy vyjádřit, takže " co tím chtěl básník říci" je pro mě většinou neřešitelný problém.
|
|
|
|
Federika |
|
(14.6.2020 13:46:51) Kdoto, nepamatuju si to přesně, ale měli jsme asi deset, možná míň témat na maturitní sloh. Všichni sáhli po úvaze "Lhostejnost" a já si jako jediná vzala cosi, co začínalo názvem :" Poezie je dar, který...blablabla, už nevím..." Hrozně mě to bavilo
|
77kraska |
|
(14.6.2020 13:50:04) Fed, to je nocni mura psat pisemku o tom, ze poezie je dar.....to radeji v rustine popisovat dej Mlade gardy
|
|
Půlka psa |
|
(14.6.2020 13:51:49) Já vzala na maturitní sloh fejeton s přirovnáním nebo popis nebo tak něco. Nemohla jsem si pomoct, ale všechny úvahy mi přišly jako nekonkrétní tlachaní úplně o ničem. Básnicky a filozoficky jsem byla marná tehdy úplně stejně jako teď. Ani nevím, co je horší, jestli lhostejnost nebo poezie je dar.
|
Federika |
|
(14.6.2020 13:54:30) Ko, mě bavilo nekonkrétně tlachat, mooc mě to bavilo Měla jsem s přehledem z toho maturitního testu za jedna a ještě jsem stihla napsat asi tak 6 úvah o "lhostejnosti", pár lidí na mě bylo naštvaných, protože jim jsem nestihla pomoct... Bylo to strašně dlouhý, na ty slohy jsme měli snad 4 nebo 5 hodin...
|
|
|
|
|
|
77kraska |
|
(14.6.2020 13:23:36) ja jsem zamlada hodne cetla o analyzach textu pisni Beatles, ktere by se taky daly povazovat za poezii...clenove se pozdeji vyjadrovali, ze to fakt nic moc neznamenalo, proste se jim to tam hodilo poctem slabik, byla to nejaka vzpominka na mladi nebo stripek ze zivota...je to videt i v nekterych videich z nahravani, jak nemaji to spravne slovo, tak tam daji treba nas oblibeny kvetak (cauliflower) a nakonec na desce tam je "no other lover"
|
|
|
Federika |
|
(14.6.2020 13:19:50) Sovice, ale nám to bylo takhle podáváno. Neměli jsme dogmaticky vysvětlovat, co tím chtěl básník říct.Měli jsme mluvit o tom, co my sami z toho cítíme.
|
77kraska |
|
(14.6.2020 13:25:31) za mych mladych let myslim meli ucitele predepsano, co mame v basni videt...nechteli po nas vlastni nazory
|
|
|
|
|
Federika |
|
(14.6.2020 13:16:43) Sovice, to by bylo na dlouho Já si vybavuju, jak měl můj syn, tehdy už dospělej, rozebírat povídku, v němčině, nějaký hodně mladý, moderní autorky, která tragicky zemřela. Mně to přišlo zajímavý. Děj tam v podstatě nebyl, holka zapnula pračku, pračka jela a jela, holka si zapálila cigaretu, přemejšlela,že chce asi do Ameriky a pak tu cigaretu típla, když přišla máma. Můj syn za tím neviděl vůbec nic (má AS, potřebuje všechno přímočaře a jen a jen fakta) Když jsme mu řekla,co všechno za tím cítím, vyvalil oči a ťukal si na čelo:" jak to jako víš??? Ty ji snad znáš nebo co???"
|
|
|
Okolík |
|
(15.6.2020 19:07:00) V životě se mě při rozboru básně nikdo takto neptal. To znám jen z filmu.
|
sovice |
|
(16.6.2020 7:45:51) Taky se mě nikdo neptal doslova takto, ale rozhodně se ptali v tomto smyslu a očekávali jednu dle nich všeobecně platnou správnou odpověď.
|
|
|
|
|
|
|