Latté |
|
(18.6.2020 9:05:37) Tak v případě dítěte třeba v 5. či 6. trídě bych se rozhodovala dle toho, který jazyk by se mu více líbí a který by dítě chtělo a pak hlavně dle kvality vyučujícího (to za všech okolností), případně dle toho, zda někdo z rodičů příslušný jazyk ovládá a může mu s tím případně pomoci. Ve vyšším věku, tj. třeba na střední škole nebo na vysoké bych se už rozhodovala s ohledem na nějaké profesní směřování, co je pro něj více použitelné, uplatnitelné, v dospělosti pak dle důvodu proč se to potřebuji naučit, pokud jen tak vysloveně pro radost, tak ten jazyk, který se i více líbí, který mě více táhne resp. země, kde se tím jazykem mluví, pokud by na tom záležel nějaký profesní růst, lepší uplatnění, tak samozřejmě dle toho. Já osobně preferuji francouštinu - učila jsem se ji až v dospělosti,sice nikdy jsem ji pořádně nevyužila(kromě soukromých cest do příslušných zemí a jedné stáže ve Francii v mládí), dost toho v dalších letech jsem pak pozapomněla, teď naštěstí díky synovi si to zase zopakovala, ale on už za 2 roky výuky umí víc než já za x let a výslovnost má taky nesrovnatelně lepší.
Výhody x nevýhody: FRJ - krásný melodický jazyk, sice menší uplatnění, ale zase ve frankofonních zemích výhoda, protože zejména Francouzi neradi mluví anglicky, Francie - úžasná země se vším všudy (památky, kultura, literatura, příroda, hudba......)nevýhody: poměrně těžký jazyk, težší výslovnost, není to pro někoho, kdo vysloveně nemá na jazyky talent a učí se to jen z nutnosti
NJ - na poslech mi nezní a nelíbí se mi, k Německu žádný kladný vztah nemám, ale to je věc názoru, rozhodně má větší uplatnění díky našim sousedům a celkově, vhodné zejména pro technicky zaměřené nebo k technickýcm oborům směřující studenty, dle mého názoru lehčí než francouzština a trochu podobná s angličtinou, což může být výhoda, ale i nevýhoda, že se to může plést...
Já si myslím, že v dnešní době by úspěšný, mladý člověk měl umět minimálně 3 jazyky, takže angličtina je jasná, v 5.-6. třídě si vybrat druhý jazyk dle chuti a v pozdějším věku pak doplnit nějaký ten třetí jazyk dle potřeby a budoucího zaměření nebo pro jazykové nadšence samozřejmě i čtvrtý jazyk atd....(není jen FRJ a NJ,samozřejmě i ruština má své uplatnění, španělština, italština - velmi podobná s francouštinou a taky krásná...,)čím více jazyků znáš atd...Dítě si zvolilo v 6. tř. právě tu FRJ, až bude jednou na gymplu, tak buď bude v ní pokračovat a mimo školu začne s výukou NJ nebo jakéhokoliv jiného jazyka, který bude chtít nebo ve škole začně s NJ a mimo ní bude pokračovat a rozvíjet FRJ.
|
|