Girili |
|
(3.4.2023 0:04:58) Správná je jen jedna odpověď
Která z možností obsahuje pouze slova s jedním kořenem (slovním základem)? a) nikdy, nenapadlo, nesmí, navzájem, b) podívat, dvanáctiletý, kolem, přišel, c) půlkilometrové, převážně, pozice, proměnila, d) otočila, okamžik, otázka, obličej.
Poradí někdo? Dítě má určitý tip, já o tom úplně přesvědčená nejsem, ale nic lepšího jsem nevymyslela.
|
Muumi |
|
(3.4.2023 5:21:25) Hlasuju pro možnost a). V ostatních skupinách vidím vždycky slovo se 2 kořeny.
|
|
Monika |
|
(3.4.2023 6:19:46) a)
|
|
klikli |
|
(3.4.2023 6:26:21) Také bych to viděla na a).
|
|
Žžena |
|
(3.4.2023 6:40:47) a
dvanáctiletý, půlkilometrový, okamžik vylučujou ostatní možnosti.
|
|
Marika Letní |
|
(3.4.2023 7:00:40) a)
|
|
Ennywan |
|
(3.4.2023 7:07:17) Twl proč. Kořen slova byl vždy nad moje síly, pokud to nebylo úplně okaté. Pokud je to za a), tak co přesně teda ten kořen je?
|
K_at |
|
(3.4.2023 7:15:33) Ennywan, mně to taky nikdy nedávalo úplně smysl. tady taky jen odhaduju.
|
|
Alena |
|
(3.4.2023 7:20:35) Tady to zrovna nemusis poznat presne. Koren je zaklad slova, ke kteremu se mohou pridavat predpony (treba ne- a na- ve slove nenapadlo) a pripony ci koncovky. To je pripad acka. Ostatni moznosti v sobe maji vyraz vznikly slozenim dvou slov ( cili maji dva koreny) - dvanact a leta - dvanactilety, oko a mzik - okamzik, polovina a kilometr - pulkilometrovy.
|
|
Žžena |
|
(3.4.2023 7:21:17) Ennywan, prostě je to slovo ze svou samostatných slov, který mají každě svůj kořen. Půlkilometrový je dobrej příklad? Jasně tam vidíš, že je to ze dvou jinak samostatně existujících slov (půl a kilometr). To samé dvanáctiletý (dvanáct a let) a okamžik. Prostě vidíš, že jsou to slepený dvě plnohodnotný slova a ne jen na jeden základ naplácané předpony a přípony.
|
Ennywan |
|
(3.4.2023 7:38:52) Žženo v těchto příkladech je to okaté. Takže tuto možnost jasně vyloučíš. Je fakt, že kromě a) je ve všech možnostech min. jedno slovo, které se skládá ze dvou kořenů (slov). Ale co je teda v tom a) ten kořen pro všechny slova společný?
|
Alena |
|
(3.4.2023 7:41:29) "Ale co je teda v tom a) ten kořen pro všechny slova společný" V a) neni zadny koren pro vsechny slova spolecny, ani to nikdo netvrdi. Kazde slovo ma jeden (svuj,ruzny) koren.
|
Ennywan |
|
(3.4.2023 7:45:51) Aha, takže to jsem nepochopila vůbec zadání. Automaticky jsem předpokládala, že v tom a) je pro všechna slova stejný kořen a nedávalo mi to smysl. Njn, jsem zahanbena. Je vidět, že přijímačky fakt nejsou pro mě, protože nejsem schopná porozumět textu.
|
K_at |
|
(3.4.2023 8:13:28) Enny, neboj. Já bych s moderními přijímačkami neudělala zkoušky nikam. Úplně se v tom ztrácím. Hrozný.
|
TaJ |
|
(3.4.2023 8:20:26) Kat, jsem na tom podobně, synovi budu muset příští rok na přípravu k přijímačkám někoho najít, protože sama bych neudělala ani ty pro páťáky. S češtinou jsem nikdy ve škole neměla problém, pravopis jsem si nikdy nepotřebovala odůvodňovat, větný rozbor jsem za celý život taky nikdy nepotřebovala. Ale na rozdíl od syna jsem tedy vždycky hodně četla, takže to mám nakoukané 😉. No a o matematice radši nemluvím 😉
|
K_at |
|
(3.4.2023 8:31:22) TaJ, no asi tak. Jinej svět. Přitom čj v pohodě. Matika mě bavila, i když mi nešla. Měla jsem všechno vydřené. Nemám matematické zvažování. No šla bych na učiliště asi.
|
TaJ |
|
(3.4.2023 8:52:02) Kat, já taky na ten učňák šla a teprve potom jsem si večerně dodělala maturitu, tam přijímačky zrovna nebyly. Na základce mě učení nebavilo, měla jsem pár trojek, na učňáku i na střední jsem měla celou dobu vyznamenání a šla mi celkem najednou i matika a to jsme měli přísnou matikářku.
|
K_at |
|
(3.4.2023 9:49:45) TaJ, mně to vlastně i bavilo. Docela. Na ZŠ. Taky jsem polovinu docházky marodila a tak to bylo už tehdy napůl o samo domo studiu.
|
|
|
|
|
Girili |
|
(3.4.2023 8:21:36) Kat, já shledávám ty testy docela zajímavými, ale tedy je třeba být pozorný a pečlivě číst zadání. Ti, co mají problém s pozorností a soustředěním, jsou dost v nevýhodě. :-/
|
|
|
|
|
K_at |
|
(3.4.2023 7:45:31) Enny, nene, slova s jedním kořenem. Nikoliv jediným a společným. Přečti ještě jednou zadání!!!
|
|
|
|
|
Katka a 2 výrostci |
|
(3.4.2023 7:32:18) Je to a.Jen přemyšlim,k čemu je to vlastne dobré,konkrétně toto ovládat...
|
K_at |
|
(3.4.2023 7:34:02) Katko, bingo. Taky si říkám, k čemu mi to pomůže. Možná odvodit nějaký pravopis v některých případech. Ale jinak....k ničemu. Jako mnoho věcí v mluvnici, co děcka stále učí.
|
Kaipa |
|
(3.4.2023 8:10:10) kat, bingo! Díky uvědomění si dvou kořenů umíš třeba napsat správně slovo půlitr.
|
Girili |
|
(3.4.2023 8:16:12) Půllitr
|
TaJ |
|
(3.4.2023 8:26:36) Girili, já myslím, že to tak Kaipa napsala záměrně 😉
|
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(3.4.2023 8:30:00) jen jestli nebyla chyba v ů/ú - kdyby napsala púlitr, tak je jasné, že je to měrná jednotka podle medvídka pú
|
|
Kaipa |
|
(3.4.2023 9:00:58) TaJ, . To je taková krása, když to někomu myslí.
|
Girili |
|
(3.4.2023 15:05:13) Sorry. A to je teprve pondělí!
|
|
|
|
Kaipa |
|
(3.4.2023 9:03:00) 🙈
|
|
|
|
|
|
Girili |
|
(3.4.2023 8:06:41) Ženy, díky moc! Shodly jste se s dítětem. Nebyla jsem si tím řešením jistá, protože si vůbec nevybavuji, že bychom kdy řešili dva kořeny slova. Navíc mě zmátl ten půlkilometr, kde je půl a pak teprve předpona kilo-... To je poprvé, kdy mě dítě, které dělalo ze začátku cermat testy na 20 bodů, dostalo s češtinářskou otázkou. Je dobré, hodně se zlepšilo.
Držím všem k příjimačkám palce!
|
|
Gladya, bývalá dasa, |
|
(3.4.2023 8:57:19) Shodla jsem se s ostatními i dítětem, je to a). Ale nechápu, proč tohle chtějí po dětech v 5. třídě? Když vezmu v úvahu, jak mizernou úroveň pravopisu a písemného projevu vůbec dnes předvádíme (já taky ), jaký má tohle smysl? Neměl by se v ČJ klást důraz na něco jiného?
|
Alena |
|
(3.4.2023 9:30:07) Tohle je ale zrovna pro pataky-uchazece o gympl- dost logicke,to neni zadny spek. Co je to koren maji predkladano kvuli predpone vy- hodne brzy. Spis mi pripada sileny, ze po nich chceme zvladnuti celeho pravopisu na prvnim stupni.
|
Gladya, bývalá dasa, |
|
(3.4.2023 9:58:13) Kořen, předpona přípona asi smysl na prvním stupni má. Jen nevím, jestli k tomu správně napsanému půllitru, který tady někdo zmuňuje, je zrovna tenhle typ otázek nutný. No nejsem odborník. A souhhlas, celý pravopis by na prvním stupni být nemusel. Stačilo by opravdu pořádně zvládnout něco.
|
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(3.4.2023 10:07:54) řekla bych, že snaha zvládnout pravopis během prvního stupně, je především o tom, aby děti co nejdřív psaly bez pravopisných chyb - aby si co nejdřív zafixovaly ten správný pravopis...
|
Alena |
|
(3.4.2023 10:15:48) Rose, tak jasne, ale je otazka jestli je to to nejdulezitejsi. Vyuka pravopisu zabere tolik casu, ze nezbyva prostor na dobre cteni s porozumenim a vlastni psany i mluveny projev. Spoustu deti ani neni na pobrani nekterych pravopisnych jevu dost zrala.
|
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(3.4.2023 10:21:01) aleno, ale čtení je na prvním stupni samostatný předmět, ne? to snad s psaním zas tolik (v tomto smyslu) nesouvisí... nebo že by se měly ubrat hodiny čj a přidat čtení?
|
Alena |
|
(3.4.2023 10:31:56) " ale čtení je na prvním stupni samostatný předmět, ne?" Tak oddelene cteni od cj nemely uz ani moje skoro dospele deti. Jde spis o casovou dotaci pro jednotliva temata, pravopis (a predmet cesky jazyk nerovna se pravopis) ma velkou plochu. Vlastne kdyby mel ucitel naucit vsechny deti psat bez chyby, nedelal by patrne nic jineho a jeste by pravdepodobne neuspel. Treba pravidla psani s- z- v predponach, vsechny ty pomucky ala smery dolu, dohromady, dokonceni deje...n x n , pripony ný a ík, to je pro nezralejsi deti uplne abstraktni... travi hodiny a hodiny necim, co by starsi deti pobraly nasobne rychleji.
|
|
Senedra |
|
(3.4.2023 13:38:40) Rose, čtení není samostatný předmět, je zahrnutý do výuky českého jazyka.
|
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(3.4.2023 13:58:45) jj omlouvám se... jak má dcera v rozvrhu rozdělené čtení a psaní, pokládala jsem to za samostatné předměty... a ono je to jen rozdělené paní učitelkou
|
|
Senedra |
|
(3.4.2023 14:29:43) Rose, taky to tak ve třídě mám - aby děti zbytečně netahaly čítanky do školy
|
|
|
|
|
Gladya, bývalá dasa, |
|
(3.4.2023 10:23:04) Otázka zní, co je přesně do základů pravopisu patří. Na prvním stupni určitě třeba vyjmenovaná slova, shoda a podobně. Ale co další věci, například různé výjimky a špeky nebo interpunkce v komplikovanýchh souvětích?
|
|
|
|
|
|
|