Vítr z hor |
|
(1.2.2024 18:35:36) Otázka na učitele angličtiny pro SŠ:
K čemu je dobré, že děti musí v písemných testech na slovíčka zapsat kromě samotného slova i výslovnost fonetickou abecedou? Za chybu v zápisu výslovnosti je zhoršená známka, i když jen slovíčko jako takové napsáno správně.
|
Monika |
|
(1.2.2024 19:26:47) No, nejsem učitel, ale přijde mi to poměrně evidentní - je to asi k tomu, aby učitel věděl, jestli student tuší něco o výslovnosti toho napsaného slova + i umět ten zápis je nějaká dovednost. Kdysi v dávných dobách jsme si takto (i s výslovností) zapisovali slovíčka do slovníčků. Ani nevím, jestli se to tak ještě dělá a ani si nemůžu vzpomenout, jestli jsme tu výslovnost do testů psali nebo ne, ale učili jsme se ji podle toho. Jako chápu, že asi spíš chceš říct, že to považuješ za blbost, testovat výslovnost tímhle způsobem, možná ano ...
|
vlad. |
|
(1.2.2024 19:49:03) Testovat vyslovnost timhle zpusobem mi nablble prijde
|
|
Vítr z hor |
|
(1.2.2024 20:22:30) Snazim se nemyslet si, ze je to blbost. Hledam na tom neco pozitivniho, prikaz MSMT, vyuziti v pracovnim zivote, zarazeni mezi jakousi spikleneckou elitu fonematopiscu, proste neco.
Zatim to vypada tak, ze ty deti maji lepsi vyslovnost nez ucitelka.
(Taky nas kdysi nutili psat si to do slovnicku, ale to spis vypovida o nasem veku nez o uzitecnosti zapisku. V dobe, kdy si clovek muze dohledat vyslovnost na internetu, nebo po nocich sjizdi serialy v originale, je to anachronismus.)
|
Žžena |
|
(1.2.2024 20:34:42) Taky to považuju za anachronismus a jde to proti současným principům učení se jazyka. Tu výslovnost by se měli učit maximem praxe, ne přepisováním fonetických značek.
|
Vítr z hor |
|
(1.2.2024 20:44:39) V placene jazykovce by si to nikdo urcite netroufl vytahnout. Tak patram, jestli to neni z nejakeho duvodu podporovano CSI, MSMT nebo necim podobnym.
|
77kraska |
|
(1.2.2024 20:48:54) Vitr, pockej az prijde Alena, to je expertka na skolstvi
ja bych se tomu branila...pockej, dyt ty mas deti uz na viceletem gymnaziu, tam to takhle chodi?
|
Vítr z hor |
|
(1.2.2024 21:19:59) 77mi, maji novou ucitelku…
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(1.2.2024 21:03:53) Na stránkách MŠMT najdeš rámcové vzdělávací programy. Pro cizí jazyk na gymnáziu se uvádí:
"pravopis – pravidla u složitějších slov, zákonitosti vyplývající z psané podoby jazyka pro frázování a intonaci, konvence používané k prezentaci výslovnosti"
Jak s tím konkrétně naloží učitel, je na něm. Určitě nemusí zrovna testovat a známkovat aktivní použití transkripce.
|
Vítr z hor |
|
(1.2.2024 21:22:44) Takze jsou to “konvence pouzivane k prezentaci vyslovnosti”. To by me zajimalo, kolik ucitelu v CR tohle zkousi
|
Ropucha + 2 |
|
(1.2.2024 21:28:37) Podle mě je určitě vhodné umět transkripční znaky číst. Zápis se, pokud vím, netestuje v žádných mezinárodně uznávaných zkouškách. V jaké míře (jestli vůbec) se to učily mé děti na gymnáziu, nemám tušení.
|
Federika |
|
(1.2.2024 21:42:44) Já vím jistě,že moje děti nikdy nic podobného nedělaly, nikde. Neměly nikdy ani slovníčky, už ty by mi vadily. Já je kdysi měla a rozčilovalo mě to-že si je musím psát a že se to dokonce kontrolovalo.
|
Ropucha + 2 |
|
(1.2.2024 21:55:02) Netuším, jestli mé děti někdy vedly slovníčky, ale silně o tom pochybuji. Já jsem laxní matka, která průběh studia sledovala vždycky jen z povzdálí, ale tipla bych si, že certifikáty C1 a C2 získaly bez toho, aby někdy aktivně trénovaly transkripci na známky. My jsme kdysi neměli kde jazyk naposlouchat, důraz na zápis se dal pochopit. Přesto si nevzpomínám, že by se takto testoval.
|
|
|
Urbík |
|
(2.2.2024 9:57:00) My jsme měli na VŠ předmět fonetika Aj a tyto testy se psaly běžne.
|
Žžena |
|
(2.2.2024 10:33:45) Urbíku, ano, v jediném předmětu, ve fonetice, se to řešilo víc, ale tam se děly taky věci typu nahrávky a analýzy vlastní výslovnosti a celkově to není učivo ke zkoušení dětí někde na úrovni B1. Dítě, které se učí, má tu výslovnost hlavně praktikovat a ne řešit zápis.
|
|
Termix |
|
(2.2.2024 17:29:28) Urbiku, to jo. Na VŠ při studiu AJ ano. Ale na nižším gymplu? K čemu jim to je?
|
|
|
|
Alena |
|
(1.2.2024 21:39:21) Co na to Skolni vzdělávací program? Neni tam neco? Co se ji zeptat na smysl a podle toho pripadne postupovala dal.
|
|
|
|
Termix |
|
(1.2.2024 21:22:42) Za mě to je to blbost a já bych to nikdy v životě po nikom nechtěla. Ani to nikdy nikomu takto nepíšu.
|
Vítr z hor |
|
(1.2.2024 21:24:36) Termix, jenze ty jsi normalni. Tohle je podle me zpusob, jak si to vyridit s prilis dobrymi studenty na nicem jinem je totiz nedostane.
|
Monika |
|
(1.2.2024 21:42:47) Větře, kdybys chtěla vidět sklenici poloplnou (viz sousední diskuse o spokojenosti) mohla bys věřit, že by je třeba rada naučila něco, co ještě neumí
|
|
L+ 2m |
|
(2.2.2024 7:34:43) Vítr, přesně tak. Dítě je šikovné, je třeba ho utnout. Řešíme tu samou podstatu problému v jiném předmětu. Je to těžký. Kdo chce psa bít.....
|
|
K_at |
|
(2.2.2024 10:01:12) Větře, neumí jazyk líp, než učitel???
|
|
magrata1 |
|
(2.2.2024 16:23:39) Já tyhle zapšklouny nechápu. Sama se opravdu snažím podporovat všechny tak, aby jim to bylo ku prospěchu. Ze sebemenšího posunu a úspěchu žáků mám upřímnou radost. Bohužel dost učitelů se projevuje jinak. Jedna učitelka u nás je zasedlá na dceru kolegyně, kterou nemá ráda, a naplno říká, že jí holka leze na nervy a dá jí to sežrat. Učitelka mojí dcery mi zase na rodičáku přede všemi rodiči řekla, že dcera je sice v angličtině dobrá, ale dlouho jí to nevydrží, protože se neučí slovíčka. Sice v primě na 8G četla v angličtině knihy pro dospělé, ale určitě její schopnosti upadnou. No, zatím vyhrála školní kolo olympiády ve své kategorii, tak se asi nezhoršuje. Ale očividně to její učitelku moc nenadchlo, přešla to bez komentáře. Tak jen doufám, že tohle nečte, protože by celkem hrozilo, že něco podobného zavede.
|
|
|
|
|
|
|
|
Federika |
|
(1.2.2024 20:30:08) Větře, považovala bych to za totální buzeraci k ničemu
|
Vítr z hor |
|
(1.2.2024 20:42:43) Fed, no prave. Navic za ty chyby dostavaji mizerne znamky, i kdyz slovicka umeji, napsana je maji soravne a vyslovnost maji luxusni. Jedine chyby maji v tech paznacich v hranatych zavorkach.
|
|
|
Žžena |
|
(1.2.2024 20:32:43) Nevím, kde to vzali, protože tohle po nás nechtěli ani na VŠ.
|
|
77kraska |
|
(1.2.2024 20:47:15) Vitr, taky jsem si to kdysi psala do slovnicku, ale pak kdyz jsem zacala sama dobrovolne sjizdet CNN a vypisovala z ni slovicka (z tech titulku, co bezi dole porad dokola o nejdulezitejsich udalostech), tak jsem s tim prestala a uplne jsem zapomnela, jak se to ta vyslovnost zapisuje
nedavno jsem si k nejakym slovickum hledala vyslovnost a narazila jsem na ruzne typy zapisu, takze asi neni jeden jediny spravny...a nakonec se to slovicko da najit i v audioverzi a nejaky rodily mluvci ho tam rekne
nebo je to na youtube, treba tady
https://www.youtube.com/watch?v=0gg-st-B7OA
|
|
klikli |
|
(1.2.2024 21:08:51) Marně přemýšlím, jestli to po nás chtěli ve fonetice ke zkoušce nebo ne. Na SŠ mi to přijde jako hloupý vtip. A pokud jsou na tom studenti s výslovností líp než vyučující, tak jestli to náhodou není forma jak jim ukázat, že nejsou tak skvělí a pořád se mají co učit. S něčím podobným jsem se ve škole setkala, bohužel.
|
|
byvala radka |
|
(2.2.2024 21:48:41) nikdy jsem nepochopila foneticke prepisy, bylo to pro me neco jako japonstina nebo cinstina, proste nepochopitelne znaky chapala bych simultanni poslech, ale ten foneticky prepis mi prijde uplne mimo
|
77kraska |
|
(3.2.2024 21:29:04) mne ten prepis prijde dobry jen u vlastnich jmen....na to koukam na wikipedii celkem casto...a taky se to tam da audio pustit
treba Leicestershire
ze se vyslovuje (/ˈlɛstərʃɪər, -ʃər/ ⓘ LEST-ər-sheer, -shər)
ale aby student umel ty znaky psat, to mi prijde mimo
|
|
|
|