Otázka
Odpověď
Re:Jaká hudba je vhodná
18.11.2004 10:48:09 Mgr. Zdenek Simek
Vážená Pavlo,
Váš dotaz mě velmi potěšil, neboť problematikou poslechových činností a jejich vlivu na rozvoj hudebních předpokladů u dětí se mnoho rodičů nezaobírá.
Dle mého názoru je nejdůležitějším úkolem rodičů (a pedagogických pracovníků v MŠ) naučit dítě uvědomělému poslechu. V dnešní době, kdy jsme obklopeni tzv. ?akustickým smogem? (hudbu slyšíme v nákupních centrech, na nádražích, v restauracích ...) hudbu bohužel přestáváme vnímat jako nositele určitých uměleckých hodnot a začíná nám vytvářet pouze jakousi zvukovou akustickou kulisu (zkuste se schválně někoho např. v restauraci nebo supermarketu po skončení skladby zeptat, co slyšel za píseň ...).
Druhým problémem je výběr vhodných skladeb pro dítě předškolního věku. Netroufám si zjednodušeně prosazovat rovnici:
vážná (artificiální hudba) = hudba kvalitní (a pro dítě vhodná), populární (non-artificiální hudba) = hudba nenáročná.
Faktem je, že člověk zcela automaticky upřednostňuje hudbu, kterou nejčastěji slýchá. Pokud byste (iluzorní případ) synka od narození uchránila před vlivy popu/rocku a pouštěla mu pouze populární skladby z oblasti artificiální hudby (např. W.A. Mozart: Malá noční hudba, apod.) jsem přesvědčen o tom, že by Váš synek nesouhlasně kroutil hlavou při poslechu popu/rocku ...
Důležité je (dle mého názoru a dle mých zkušeností) pokud možno rovnoměrně seznamovat děti s kvalitní hudbou všech žánrů a to formou uvědomělého poslechu.
Pro seznamování s tzv. vážnou hudbou bych doporučoval skladby, které zvukomalebně představují něco konkrétního (co dítě zná a dokáže si to představit) a každý poslech by měl být doplněn a následným rozborem.
Úkoly mohou být rozmanité a v podstatě vychází z charakteru konkrétní skladby, např.:
Jaké zvíře si při poslechu představíš?
Zkus ho napodobit!
Namaluj co si při poslechu představuješ!
atd.
K tomuto účelu bych využil např. skladeb:
Camile Sain Saens: Karneval zvířat
Leopold Mozart: Dětská symfonie
G. Verdi: Triumfální pochod (Aida)
B. Smetana: Pochod komediantů (Prodaná nevěsta) R. Wagner: Svatební pochod M.P. Musorgskij: Obrázky z výstavy (Kartinky) apod.
Není žádoucí snažit se dítě nasměrovat do toho, co by si mělo pod konkrétní skladbou představit. Nechejte působit jeho překotnou fantazii. V každém případě by se však mělo jednat o kvalitní hudbu, jejíž zvuková barevnost a orchestrální instrumentace dokáže dítě zaujmout.
Váš dotaz mě velmi potěšil, neboť problematikou poslechových činností a jejich vlivu na rozvoj hudebních předpokladů u dětí se mnoho rodičů nezaobírá.
Dle mého názoru je nejdůležitějším úkolem rodičů (a pedagogických pracovníků v MŠ) naučit dítě uvědomělému poslechu. V dnešní době, kdy jsme obklopeni tzv. ?akustickým smogem? (hudbu slyšíme v nákupních centrech, na nádražích, v restauracích ...) hudbu bohužel přestáváme vnímat jako nositele určitých uměleckých hodnot a začíná nám vytvářet pouze jakousi zvukovou akustickou kulisu (zkuste se schválně někoho např. v restauraci nebo supermarketu po skončení skladby zeptat, co slyšel za píseň ...).
Druhým problémem je výběr vhodných skladeb pro dítě předškolního věku. Netroufám si zjednodušeně prosazovat rovnici:
vážná (artificiální hudba) = hudba kvalitní (a pro dítě vhodná), populární (non-artificiální hudba) = hudba nenáročná.
Faktem je, že člověk zcela automaticky upřednostňuje hudbu, kterou nejčastěji slýchá. Pokud byste (iluzorní případ) synka od narození uchránila před vlivy popu/rocku a pouštěla mu pouze populární skladby z oblasti artificiální hudby (např. W.A. Mozart: Malá noční hudba, apod.) jsem přesvědčen o tom, že by Váš synek nesouhlasně kroutil hlavou při poslechu popu/rocku ...
Důležité je (dle mého názoru a dle mých zkušeností) pokud možno rovnoměrně seznamovat děti s kvalitní hudbou všech žánrů a to formou uvědomělého poslechu.
Pro seznamování s tzv. vážnou hudbou bych doporučoval skladby, které zvukomalebně představují něco konkrétního (co dítě zná a dokáže si to představit) a každý poslech by měl být doplněn a následným rozborem.
Úkoly mohou být rozmanité a v podstatě vychází z charakteru konkrétní skladby, např.:
Jaké zvíře si při poslechu představíš?
Zkus ho napodobit!
Namaluj co si při poslechu představuješ!
atd.
K tomuto účelu bych využil např. skladeb:
Camile Sain Saens: Karneval zvířat
Leopold Mozart: Dětská symfonie
G. Verdi: Triumfální pochod (Aida)
B. Smetana: Pochod komediantů (Prodaná nevěsta) R. Wagner: Svatební pochod M.P. Musorgskij: Obrázky z výstavy (Kartinky) apod.
Není žádoucí snažit se dítě nasměrovat do toho, co by si mělo pod konkrétní skladbou představit. Nechejte působit jeho překotnou fantazii. V každém případě by se však mělo jednat o kvalitní hudbu, jejíž zvuková barevnost a orchestrální instrumentace dokáže dítě zaujmout.