Otázka
Odpověď
Re:Nadané dítě
11.8.2006 20:03:07 Mgr. Jitka Jeklová
Dobrý den,
bohužel Váš dotaz není v současné době až tak netypický. Stále více a více dětí čte ještě před nástupem do první třídy. Použiji vlastní příklad. Můj syn (jedináček, nar. 3/2002) se naučil písmenka před druhými narozeninami.
Od tří let si běžně četl slova, dneska si sám čte a chodí číst pohádky svým bratránkům, kteří jsou o půl roku mladší. Nemyslím si, že by byl nějak výjimečně geniální (i když na svůj věk má znalosti výrazně nadprůměrné), ani se tím nenechávám stresovat. Jedná se "jen" o hodně nerovnoměrný vývoj, vím např. o mnoha jeho slabších oblastech. Zároveň ale vím, že ve škole bude velmi záležet na paní učitelce, jak se k synovi postaví. Pedagog by měl dokázat dítě zaujmout a neztratit jeho zájem.
Syn už teď počítá tisíce, "louská" slovíčka anglicky, ale třeba v kreslení se zlepšuje jen pomalu.
Vy Vašeho syna ve všem podporujte, dělám to tak tak. Děti není vhodné v čemkoli brzdit. Např. u nás teď máme období map. Všechny ho velmi zajímají, má obrovský přehled přes všechny ulice ve městě (bydlíme v Brně), dokáže cizím lidem poradit, čím a kudy jet. Podobný přehled má přes mapu republiky a začíná ho zajímat Evropa. No, tak jsme prostě nakoupili mapy, atlasy a globus :-).
Myslím, že můžete být hrdá na svého chytrého syna a školou se zatím nestresujte. On to zvládne, uvidíte! A pokud budete chtít někdy otestovat jeho nadání a intelekt, nedělala bych to dříve než v předškolním věku.
Přeji spoustu hezkých společných zážitků nejen nad písmenky.
Jitka Jeklová
bohužel Váš dotaz není v současné době až tak netypický. Stále více a více dětí čte ještě před nástupem do první třídy. Použiji vlastní příklad. Můj syn (jedináček, nar. 3/2002) se naučil písmenka před druhými narozeninami.
Od tří let si běžně četl slova, dneska si sám čte a chodí číst pohádky svým bratránkům, kteří jsou o půl roku mladší. Nemyslím si, že by byl nějak výjimečně geniální (i když na svůj věk má znalosti výrazně nadprůměrné), ani se tím nenechávám stresovat. Jedná se "jen" o hodně nerovnoměrný vývoj, vím např. o mnoha jeho slabších oblastech. Zároveň ale vím, že ve škole bude velmi záležet na paní učitelce, jak se k synovi postaví. Pedagog by měl dokázat dítě zaujmout a neztratit jeho zájem.
Syn už teď počítá tisíce, "louská" slovíčka anglicky, ale třeba v kreslení se zlepšuje jen pomalu.
Vy Vašeho syna ve všem podporujte, dělám to tak tak. Děti není vhodné v čemkoli brzdit. Např. u nás teď máme období map. Všechny ho velmi zajímají, má obrovský přehled přes všechny ulice ve městě (bydlíme v Brně), dokáže cizím lidem poradit, čím a kudy jet. Podobný přehled má přes mapu republiky a začíná ho zajímat Evropa. No, tak jsme prostě nakoupili mapy, atlasy a globus :-).
Myslím, že můžete být hrdá na svého chytrého syna a školou se zatím nestresujte. On to zvládne, uvidíte! A pokud budete chtít někdy otestovat jeho nadání a intelekt, nedělala bych to dříve než v předškolním věku.
Přeji spoustu hezkých společných zážitků nejen nad písmenky.
Jitka Jeklová