Otázka
Odpověď
Re:Špatná výslovnost R v 7 letech
9.4.2001 lucie
Milá Jano,
výslovnost hlásky R se obvykle upravuje pomocí substituční metody "d" které se však nesmí vyrážet, ale jen jemně vyslovit a tím "ťuknout" jazykem na rozhraní zubů a tvrdého patra. (Tato metoda se nedá použít, pokud dítě d
vyslovuje se špičkou jazyka dole!)
Důležitý je také výdech, který umožní rozkmitnutí špičky jazyka. Někdy je také vhodné upravit čelistní úhel tak, aby mohl jazyk dostatek prostoru pro kmitnutí.
Pokud umí dítě hlásku ř, je možné ji využít při nácviku R, a to zvětšením čelistního úhlu při prodlužované výslovnosti ř. Je možné také využít pomůcky, tzv. rota - vibrátoru.
Co se týká sykavek, pokud je Váš syn umí, ale nepoužívá, je třeba nenásilné upevňování správného způsobu výslovnosti( postupně, nemusíte procvičovat všechny hlásky najednou), s využitím písma, případně i obrázků ( tj. s možností nejem sluchové, ale i zrakové kontroly ). Dítě musí umět samo sebe "poslouchat" - tj. zapojit vlastní sluchovou kontrolu, nácvik tedy nesmí být mechanický.Zkuste vymýšlet hry a motivovat syna tak, aby ho to pokud možno bavilo - opakování pod tlakem většinou moc nepomáhá. Zkuste se domluvit i s paní učitelkou.
Zdraví a hodně trpělivosti přeje Lucie Laudová
výslovnost hlásky R se obvykle upravuje pomocí substituční metody "d" které se však nesmí vyrážet, ale jen jemně vyslovit a tím "ťuknout" jazykem na rozhraní zubů a tvrdého patra. (Tato metoda se nedá použít, pokud dítě d
vyslovuje se špičkou jazyka dole!)
Důležitý je také výdech, který umožní rozkmitnutí špičky jazyka. Někdy je také vhodné upravit čelistní úhel tak, aby mohl jazyk dostatek prostoru pro kmitnutí.
Pokud umí dítě hlásku ř, je možné ji využít při nácviku R, a to zvětšením čelistního úhlu při prodlužované výslovnosti ř. Je možné také využít pomůcky, tzv. rota - vibrátoru.
Co se týká sykavek, pokud je Váš syn umí, ale nepoužívá, je třeba nenásilné upevňování správného způsobu výslovnosti( postupně, nemusíte procvičovat všechny hlásky najednou), s využitím písma, případně i obrázků ( tj. s možností nejem sluchové, ale i zrakové kontroly ). Dítě musí umět samo sebe "poslouchat" - tj. zapojit vlastní sluchovou kontrolu, nácvik tedy nesmí být mechanický.Zkuste vymýšlet hry a motivovat syna tak, aby ho to pokud možno bavilo - opakování pod tlakem většinou moc nepomáhá. Zkuste se domluvit i s paní učitelkou.
Zdraví a hodně trpělivosti přeje Lucie Laudová