Otázka
Odpověď
Dyslálie, dysfázie, špatná gramatika
24.3.2008 0:50:46 Markéta
Dobrý den,
mám syna 3 roky a 5 měsíců a ráda bych znala Váš názor, zda a kdy k logopedovi.
Syn má epilepsii (záchvaty má naštěstí pouze v souvislosti s teplotou, nicméně epi nález na mozku má), byl v souvislosti s epilepsií vyšetřen i psycholožkou, která konstatovala, že jeho vývoj je nerovnoměrný - např. perfektně rozumí i složitým větným konstrukcím, nicméně sám věty začal konstruovat až tak kolem třetích narozenin (a to i věty velice jednoduché konstrukce typu "mámo dej"), pasivní složku řeči označila jako nadprůměrnou, aktivní složku řeči a jemnou motoriku za mírně opožděnou.
Pokud jde o jeho aktivní složku řeči, má slušnou slovní zásobu, ale v podstatě není schopen správně používat gramatiku (např. Max dá mámovi místo mámě), takže velice často hovoří v infinitivu a v prvním pádě. Navíc špatně vyslovuje (slova o více jak dvou slabikách takřka nikdy nezopakuje správně, i když se snaží).
Mluvit začal dost pozdě, tak kolem druhého roku měl slovní zásobu cca 20 "slov", máma začal používat až ve dvou a čtvrt roce, jednoduché věty začal skládat ve větší míře a cíleně až kolem třetího roku. Od třetích narozenin se však zlepšuje každým dnem, sice ne gramaticky správně, ale snaží se o souvětí, snaží se vyprávět i souvisle, nechá se opravit ve výslovnosti (některá slova si ale, ač jsme ho opravovali, zafixoval špatně a, ač je umí vyslovit správně, používá špatnou variantu - místo podívat pindíat, místo povídat podíat).
Zajímal by mě Váš názor, zda-li ještě můžeme s návštěvou logopeda počkat, nebo jestli byste návštěvu logopeda doporučila již nyní (nevím, do jaké míry platí, že čím dříve, tím lépe). Za čtrnáct dní bude nastupovat do školky, předpokládám, že v řeči v této souvislosti zase o kus poskočí (jako poskočil vždy, když jsme byli delší dobu - např. na dovolené s více dětmi pohromadě).
Díky za odpověď. Markéta
mám syna 3 roky a 5 měsíců a ráda bych znala Váš názor, zda a kdy k logopedovi.
Syn má epilepsii (záchvaty má naštěstí pouze v souvislosti s teplotou, nicméně epi nález na mozku má), byl v souvislosti s epilepsií vyšetřen i psycholožkou, která konstatovala, že jeho vývoj je nerovnoměrný - např. perfektně rozumí i složitým větným konstrukcím, nicméně sám věty začal konstruovat až tak kolem třetích narozenin (a to i věty velice jednoduché konstrukce typu "mámo dej"), pasivní složku řeči označila jako nadprůměrnou, aktivní složku řeči a jemnou motoriku za mírně opožděnou.
Pokud jde o jeho aktivní složku řeči, má slušnou slovní zásobu, ale v podstatě není schopen správně používat gramatiku (např. Max dá mámovi místo mámě), takže velice často hovoří v infinitivu a v prvním pádě. Navíc špatně vyslovuje (slova o více jak dvou slabikách takřka nikdy nezopakuje správně, i když se snaží).
Mluvit začal dost pozdě, tak kolem druhého roku měl slovní zásobu cca 20 "slov", máma začal používat až ve dvou a čtvrt roce, jednoduché věty začal skládat ve větší míře a cíleně až kolem třetího roku. Od třetích narozenin se však zlepšuje každým dnem, sice ne gramaticky správně, ale snaží se o souvětí, snaží se vyprávět i souvisle, nechá se opravit ve výslovnosti (některá slova si ale, ač jsme ho opravovali, zafixoval špatně a, ač je umí vyslovit správně, používá špatnou variantu - místo podívat pindíat, místo povídat podíat).
Zajímal by mě Váš názor, zda-li ještě můžeme s návštěvou logopeda počkat, nebo jestli byste návštěvu logopeda doporučila již nyní (nevím, do jaké míry platí, že čím dříve, tím lépe). Za čtrnáct dní bude nastupovat do školky, předpokládám, že v řeči v této souvislosti zase o kus poskočí (jako poskočil vždy, když jsme byli delší dobu - např. na dovolené s více dětmi pohromadě).
Díky za odpověď. Markéta