Otázka
Odpověď
Re:Rozpoznání dysgrafie a dyslexie
24.11.2008 7:05:41 Mgr. Jitka Jeklová
Dobrý den,
dysgrafie a dyslexie (píšeme s tvrdým "y") se spolehlivě diagnostikuje až tak ve druhé třídě základní školy. Do té doby můžeme jen odhadovat, zda případné vývojové nezralosti mohou v budoucnu vést k poruchám učení jako jsou ty dvě Vámi zmiňované. Dřívější diagnózy jsou méně spolehlivé, protože se mohou snadno zaměnit právě s vývojovými nezralostmi a tím zbytečně dítě "označkovat" nesprávnou diagnózou.
V každém případě pokud má některý z rodičů poruchy učení, je větší pravděpodobnost, že i dítě bude mít tyto potíže. Zároveň ale je vhodné znát celkové nadání dítěte i jeho strukturu a pokud možno i rodičů.
V každém případě bych u dcery doporučovala návštěvu pedagogicko-psychologické poradny v předškolním věku kvůli školní zralosti a tam by Vám zároveň měli poradit, jak s holčičkou pracovat a jak ji rozvíjet, aby se případně předešlo poruchám učení. Další konzultaci bych pak viděla tak na polovinu první třídy právě kvůli kontrole rozvíjejících se oblastí a následně za rok (tedy polovina druhé třídy) je ideální doba ke stanovení či vyloučení diagnóz poruch učení.
Pokud jste z okolí Brna, můžete kontaktovat i naši poradnu. Kontakty jsou uvedeny v záhlaví této poradny.
Přeji spokojenou holčičku a v budoucnu co nejméně školních starostí.
Jitka Jeklová
dysgrafie a dyslexie (píšeme s tvrdým "y") se spolehlivě diagnostikuje až tak ve druhé třídě základní školy. Do té doby můžeme jen odhadovat, zda případné vývojové nezralosti mohou v budoucnu vést k poruchám učení jako jsou ty dvě Vámi zmiňované. Dřívější diagnózy jsou méně spolehlivé, protože se mohou snadno zaměnit právě s vývojovými nezralostmi a tím zbytečně dítě "označkovat" nesprávnou diagnózou.
V každém případě pokud má některý z rodičů poruchy učení, je větší pravděpodobnost, že i dítě bude mít tyto potíže. Zároveň ale je vhodné znát celkové nadání dítěte i jeho strukturu a pokud možno i rodičů.
V každém případě bych u dcery doporučovala návštěvu pedagogicko-psychologické poradny v předškolním věku kvůli školní zralosti a tam by Vám zároveň měli poradit, jak s holčičkou pracovat a jak ji rozvíjet, aby se případně předešlo poruchám učení. Další konzultaci bych pak viděla tak na polovinu první třídy právě kvůli kontrole rozvíjejících se oblastí a následně za rok (tedy polovina druhé třídy) je ideální doba ke stanovení či vyloučení diagnóz poruch učení.
Pokud jste z okolí Brna, můžete kontaktovat i naši poradnu. Kontakty jsou uvedeny v záhlaví této poradny.
Přeji spokojenou holčičku a v budoucnu co nejméně školních starostí.
Jitka Jeklová