Otázka
Odpověď
Re:Diagnoza - vysvětlení pojmů
30.11.2009 7:15:09 Mgr. Jitka Jeklová
Dobrý den,
pokusím se aspoň naznačit překlad slov paní psycholožky do běžné řeči.
Vývojová dysfázie je porucha řeči (soudím, že Váš syn začal mluvit později a že má stále potíže v řeči např. nesprávné skloňování, chudá slovní zásoba apod.).
Susp. dysortografie znamená, že je suspektní, tedy, že je na dysortografii podezření, ale samotná diagnóza dysortografie to není a paní psycholožka ji neurčila. Tedy syn není "klasickým" dysortografikem. Intelekt v pásmu širšího průměru je totéž jako se jinde píše lehce pod průměrem. Kdybyste byla u mě na konzultaci, dokázala bych Vám to vysvětlit s pomocí intelektových křivek.
Paní učitelka by syna zohledňovat mohla, ale určitě jinak než děti s klasickými dys poruchami. Na druhou stranu je pedagog a měla by si poradit. Ve zprávě by navíc mělo být poměrně obsáhlé doporučení (i podle toho se pozná dobře vypracovaná zpráva - na co je diagnóza, když dál jako odborník nenavrhnu nic?). Podle doporučení je vhodné dál pracovat. A pokud Vám kdykoli nebude ve zprávě cokoli jasné, vždy máte možnost znovu odborníka kontaktovat a nechat si vše vysvětlit.
Jinak se synem je vhodné denně pracovat (přípravy do školy, domácí diktáty a doplňovačky, denně číst ...) a co nejvíce rozvíjet verbální (slovní) schopnosti a pak půjde vše lépe.
Držím palce!
Jitka Jeklová
pokusím se aspoň naznačit překlad slov paní psycholožky do běžné řeči.
Vývojová dysfázie je porucha řeči (soudím, že Váš syn začal mluvit později a že má stále potíže v řeči např. nesprávné skloňování, chudá slovní zásoba apod.).
Susp. dysortografie znamená, že je suspektní, tedy, že je na dysortografii podezření, ale samotná diagnóza dysortografie to není a paní psycholožka ji neurčila. Tedy syn není "klasickým" dysortografikem. Intelekt v pásmu širšího průměru je totéž jako se jinde píše lehce pod průměrem. Kdybyste byla u mě na konzultaci, dokázala bych Vám to vysvětlit s pomocí intelektových křivek.
Paní učitelka by syna zohledňovat mohla, ale určitě jinak než děti s klasickými dys poruchami. Na druhou stranu je pedagog a měla by si poradit. Ve zprávě by navíc mělo být poměrně obsáhlé doporučení (i podle toho se pozná dobře vypracovaná zpráva - na co je diagnóza, když dál jako odborník nenavrhnu nic?). Podle doporučení je vhodné dál pracovat. A pokud Vám kdykoli nebude ve zprávě cokoli jasné, vždy máte možnost znovu odborníka kontaktovat a nechat si vše vysvětlit.
Jinak se synem je vhodné denně pracovat (přípravy do školy, domácí diktáty a doplňovačky, denně číst ...) a co nejvíce rozvíjet verbální (slovní) schopnosti a pak půjde vše lépe.
Držím palce!
Jitka Jeklová