Otázka
Odpověď
Re: Zhoršující se řeč
3.12.2001 23:18:30 Lucie Laudová
Milá Mirko,
obtíže v řeči u Vašeho syna je třeba řešit komplexně, ve spolupráci s foniatrem, logopedem, psychologem – společně s rodiči postup a opatření, které by mohly vést ke úpravě obtíží. Je také třeba respektovat pocity Vašeho syna a jeho ochotu spolupracovat.
Nevím, zda je metoda čtení nahlas vhodná právě u Vašeho chlapce, často je příliš mechanické a děti pak odmítají spolupracovat.
Úprava koktavosti je dlouhodobá záležitost – a jsou zásady, které je vhodné v kontaktu s dítětem dodržovat:
- jednoznačná akceptace dítěte, zájem o to, co říká, nikoliv jak to říká (pozor i na neverbální projevy, které mohou „prozradit“ i nevyřčené)
- citově vřelé a stálé prostředí
- nenutit dítě k opakování, nepřerušovat ho, nenapovídat
- zaměřit se na rozvoj zájmů a zálib – s cílem získat jistotu v nějaké činnosti, která je pro dítě přitažlivá a ve které je úspěšné
- dítě nemá mít „výjimky“ , ale má mít stejný výchovný režim jako ostatní děti
- na dítě je vhodné mluvit klidně, měkce, volným tempem
Literatura o koktavosti:
Richard Parent, Jak žít s koktavostí,Grada Publishing ( U Průhonu 22, Praha 7) 1998
A. Peutelschmiedová, Čtení o koktavosti, Portál Praha 1994
Koktavost a vaše dítě – Otázky a odpovědi. Votobia, Olomouc 1994
Zdraví Lucie Laudová
obtíže v řeči u Vašeho syna je třeba řešit komplexně, ve spolupráci s foniatrem, logopedem, psychologem – společně s rodiči postup a opatření, které by mohly vést ke úpravě obtíží. Je také třeba respektovat pocity Vašeho syna a jeho ochotu spolupracovat.
Nevím, zda je metoda čtení nahlas vhodná právě u Vašeho chlapce, často je příliš mechanické a děti pak odmítají spolupracovat.
Úprava koktavosti je dlouhodobá záležitost – a jsou zásady, které je vhodné v kontaktu s dítětem dodržovat:
- jednoznačná akceptace dítěte, zájem o to, co říká, nikoliv jak to říká (pozor i na neverbální projevy, které mohou „prozradit“ i nevyřčené)
- citově vřelé a stálé prostředí
- nenutit dítě k opakování, nepřerušovat ho, nenapovídat
- zaměřit se na rozvoj zájmů a zálib – s cílem získat jistotu v nějaké činnosti, která je pro dítě přitažlivá a ve které je úspěšné
- dítě nemá mít „výjimky“ , ale má mít stejný výchovný režim jako ostatní děti
- na dítě je vhodné mluvit klidně, měkce, volným tempem
Literatura o koktavosti:
Richard Parent, Jak žít s koktavostí,Grada Publishing ( U Průhonu 22, Praha 7) 1998
A. Peutelschmiedová, Čtení o koktavosti, Portál Praha 1994
Koktavost a vaše dítě – Otázky a odpovědi. Votobia, Olomouc 1994
Zdraví Lucie Laudová